recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er Atmos spild af penge/tid?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er Atmos spild af penge/tid?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Er Atmos spild af penge/tid?
    Sendt: 04-August-2018 kl. 07:29
Overvejer kraftigt at hoppe på Atmos bølgen - men ved ikke rigtig om det giver ret meget?

Vi ser ALT via streaming TV2, DR, Cmore, HBO og en lille smule Netflix - så der er ikke meget "rigtig" Atmos lyd der, endnu...

Har de her spec på mit nuværende anlæg;

Højde fra til midt tv: 112 cm

Højde fra gulv til midt af fronter: 112 cm, afstand mellem fronthøjttalere: 178 cm

Højde fra gulv til midt af center: 66 cm

Højde fra gulv til midt af baghøjtaler: 200 cm, afstand mellem baghøjttalere: 206 cm

Bagvæg mål på tværs (retning fra elefant til vindue): 260 cm

Højde til loft: 236 cm

Afstand på langs af rum (retning 2billeder på bagvæg til tv): 360 cm

Nuværende højtalere: KEF T205, Reciever V383 fra Yamaha, ATV4k


Giver det mening at rode med Atmos, eller skulle jeg hellere bruge tiden på noget andet Embarrassed

Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2018 kl. 07:32
Til top
Baun87 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-Oktober-2015
Sted: Sydjylland
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baun87 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2018 kl. 08:27
Det er da lige før at du har Atmos med de baghøjtaler så langt oppeWink
Jeg har Atmos og jeg syntes det gjorde en kæmpe forskel i lydbilledet. Så Annabelle 2 hvor der var nogle som gik på loftet i filmen hvor lyden skiftede fra den ene højtaler til den anden, så det nærmest var som at have en boende ovenpåTongue  
M.v.h.

Kasper (Baun87)

https://forum.recordere.dk/bauns-venlige-kone-atmos-hjemmebio_topic148197_page1.html?KW=baun87

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2018 kl. 08:53
ja spild af tid 😄
Du bliver glæder for at høre film,  bruger mere tid i dit bio rum 😉😄😇
Til top
Wish Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juni-2010
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wish Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2018 kl. 09:04
Har selv et 5.1.4 Atmos setup og er vildt glad for det! Big smile

Mængden af Atmos-indhold på streaming-tjenester er ret begrænset for at sige det mildt, så hvis ikke du vil begynde at se flere blu rays tror jeg du skal bruge tiden anerledes.

Men en 4K blu ray med Atmos gennem et godt setup er virkelig godt og giver virkelig mere liv og dimension.

Er i øvrigt enig med Baun87, dine baghøjtalere er meget højt på væggen. Smile
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2018 kl. 09:34
Er også gået over til Atmos, og med den rette opsætning og ikke mindst en film med et godt track så får man en fed oplevelse.

Det er bestemt ikke alle film der har et fedt Atmos track.
Det bedste pt. er nok The Matrix men også Saving Private Ryan og special udgaven af Gravity, men der er selvfølgelig flere. Men The Matrix, som samtidig også er i Dolby Vision og ikke er så GRØN mere er et,  must have👍


Redigeret af Potter - 04-August-2018 kl. 09:36
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2018 kl. 09:46
blander mig lige her da jeg går med samme overvejelse.

Er det heller ikke spild af tid/penge hvis man går med løsningen ‘Dolby atmos enabled’ højttalere placeret ovenpå ens fronter så man kun får en refleksion fra loftet ? (Har træloft.)

ITunes får jo også snart Atmos lyd (dog kun som DD+ ) 😀
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2018 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

blander mig lige her da jeg går med samme overvejelse.

Er det heller ikke spild af tid/penge hvis man går med løsningen ‘Dolby atmos enabled’ højttalere placeret ovenpå ens fronter så man kun får en refleksion fra loftet ? (Har træloft.)

ITunes får jo også snart Atmos lyd (dog kun som DD+ ) 😀
de enable højtalere kan også hænges op under loftet på side eller bagvæggen, da vinkles til at skyde lyden ud hvor loft højtalere skal sidde. Det lyder lige så godt
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2018 kl. 12:34
Dvs at jeg kan rykke mine baghøjtalere ned og sætte et par atmos op på bagvæggen - og stadig få atmos fordel??

Har rockfon loft, så INGEN reflektion mulig fra loft... men ku vær fedt at undgå hullerne loft
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2018 kl. 12:50
Som jeg opfatter det så er dine baghøjttalere placeret helt forkert. Hvis du kører 5.1, så skal de bagerste være sidehøjttalere, og slet ikke placeres på bagvæggen, eller i hvert fald vinkles mog lyttepositionen i stedet for mod skærmen.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2018 kl. 17:44
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Dvs at jeg kan rykke mine baghøjtalere ned og sætte et par atmos op på bagvæggen - og stadig få atmos fordel??

Har rockfon loft, så INGEN reflektion mulig fra loft... men ku vær fedt at undgå hullerne loft
ja jeg har Dalis udgave de sidder dog på side væggene. Og har sat dem som front top det virker bedst i min stue. Så længe dine surround er 90 til 110° fra sweetspot. Så det lige meget om de sidder på side væggene eller bagvæg
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2018 kl. 21:09
Jeg har monteret 2 højtaler i loftet henover lyttepositionen.

Men jeg synes at det har været spild. Jeg synes de fleste film jeg får fat på har DTS HD Master og ikke Atmos.  Så udvalget har været for småt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu