recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er Atmos spild af penge/tid?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er Atmos spild af penge/tid?

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Wish Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juni-2010
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wish Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2018 kl. 20:09
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Som jeg skrev tidligere har jeg (lidt som OP) et akustikloft som gør at jeg ikke kan reflektere lyd af loftet.

Dali Alteco er formet sådan at den vinkler ned mod lytte-positionen når man hænger den på væggen og det er sådan mine sidder.

Hvis man ønsker løsningen som reflekterer i loftet skal højttalerne ligge ned, eventuelt ovenpå fronthøjttalerne.

OK. Hvis de vægmonteres, hvad er så efter din mening den optimale placering ? Er det f.eks helt op under loftet på frontvæggen eller på bagvæggen ?
Og vil det lyde bedre end hvis de istedet placeres ovenpå front højttalere med reflektion i loftet ?



Jeg har monteret mine på både front og bag-væggen, en lille smule længere væk fra lytte-positionen end front og bag-højttalerne og det fungerer rigtig godt.

Med mit loft har jeg slet ikke mulighed for at forsøge mig med reflektions-halløjet, men efter hvad jeg kan læse mig frem til på diverse fora er det ret meget en kompromis-løsning.

Lofthøjtalere er nummer et, så kommer væg-monterede højttalere og til sidst refleksions-højttalerne.

Hvor godt de der reflektions-højttalere virker skulle afhænge meget af omstændighederne og loft-typen.
Hvis man har akustik-loft eller Rockfon som OP kan man godt glemme alt om det.
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2018 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Som jeg skrev tidligere har jeg (lidt som OP) et akustikloft som gør at jeg ikke kan reflektere lyd af loftet.

Dali Alteco er formet sådan at den vinkler ned mod lytte-positionen når man hænger den på væggen og det er sådan mine sidder.

Hvis man ønsker løsningen som reflekterer i loftet skal højttalerne ligge ned, eventuelt ovenpå fronthøjttalerne.

OK. Hvis de vægmonteres, hvad er så efter din mening den optimale placering ? Er det f.eks helt op under loftet på frontvæggen eller på bagvæggen ?
Og vil det lyde bedre end hvis de istedet placeres ovenpå front højttalere med reflektion i loftet ?



Jeg har monteret mine på både front og bag-væggen, en lille smule længere væk fra lytte-positionen end front og bag-højttalerne og det fungerer rigtig godt.

Med mit loft har jeg slet ikke mulighed for at forsøge mig med reflektions-halløjet, men efter hvad jeg kan læse mig frem til på diverse fora er det ret meget en kompromis-løsning.

Lofthøjtalere er nummer et, så kommer væg-monterede højttalere og til sidst refleksions-højttalerne.

Hvor godt de der reflektions-højttalere virker skulle afhænge meget af omstændighederne og loft-typen.
Hvis man har akustik-loft eller Rockfon som OP kan man godt glemme alt om det.

OK og tak for info.
Kan forstå at du så må have et 5.1.4 setup ?
Til top
Wish Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juni-2010
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wish Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2018 kl. 22:53
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Som jeg skrev tidligere har jeg (lidt som OP) et akustikloft som gør at jeg ikke kan reflektere lyd af loftet.

Dali Alteco er formet sådan at den vinkler ned mod lytte-positionen når man hænger den på væggen og det er sådan mine sidder.

Hvis man ønsker løsningen som reflekterer i loftet skal højttalerne ligge ned, eventuelt ovenpå fronthøjttalerne.

OK. Hvis de vægmonteres, hvad er så efter din mening den optimale placering ? Er det f.eks helt op under loftet på frontvæggen eller på bagvæggen ?
Og vil det lyde bedre end hvis de istedet placeres ovenpå front højttalere med reflektion i loftet ?



Jeg har monteret mine på både front og bag-væggen, en lille smule længere væk fra lytte-positionen end front og bag-højttalerne og det fungerer rigtig godt.

Med mit loft har jeg slet ikke mulighed for at forsøge mig med reflektions-halløjet, men efter hvad jeg kan læse mig frem til på diverse fora er det ret meget en kompromis-løsning.

Lofthøjtalere er nummer et, så kommer væg-monterede højttalere og til sidst refleksions-højttalerne.

Hvor godt de der reflektions-højttalere virker skulle afhænge meget af omstændighederne og loft-typen.
Hvis man har akustik-loft eller Rockfon som OP kan man godt glemme alt om det.

OK og tak for info.
Kan forstå at du så må have et 5.1.4 setup ?

LOL ja, som jeg også skrev i starten af denne tråd! LOLLOL
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 13:45
Hmm, er stadig lidt lun på tanken omkring Atmos - også selvom det måske ikke giver det helt vilde

Nogen der har lidt erfaringer med diverse stremingtjenester der bliver "opskaleret" fra 5.1 til Atmos?

Skader det mere end det gavner - eller er der lidt at hente?
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 14:20
Efter jeg har udbygget med yderligerer højtaler, så synes jeg der er meget at hente med Atmos. 

Især Film fra Itunes gør det godt i Atmos. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men den nemmeste ville jo nok være at hører det

Til top
Practical Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Maj-2018
Status: Offline
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Practical Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 16:27
Jeg trække mine tidligere udtalelser tilbage omkring reflektion Atmos,hvis dette gøres ordentligt så kan det faktisk være ret så effektivt. 
Hørte Definitive Technology med upfire moduler på hifimessen for nogle weekender siden,og Atmos effekterne lød fantastisk.


Redigeret af Practical - 08-November-2018 kl. 16:30
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 17:56
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Dvs at jeg kan rykke mine baghøjtalere ned og sætte et par atmos op på bagvæggen - og stadig få atmos fordel??

Har rockfon loft, så INGEN reflektion mulig fra loft... men ku vær fedt at undgå hullerne loft
Jeg har Dolby Atmos højttalere i 7.1.4 og Auro-3D i 9.1
Jeg foretrækker Dolby Atmos testplade f.eks. afspillet i Auro-3D, hvor der er højttalere over surround (5.1) og fronterne.
Jeg skal have monteret en i loftet lige over mig, så det bliver 10.1 og senere over centeren, så det bliver 11.1
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Online
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 19:27
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Hmm, er stadig lidt lun på tanken omkring Atmos - også selvom det måske ikke giver det helt vilde

Nogen der har lidt erfaringer med diverse stremingtjenester der bliver "opskaleret" fra 5.1 til Atmos?

Skader det mere end det gavner - eller er der lidt at hente?
Personligt synes jeg ikke det er "dag og nat" og "det vildeste der nogensinde er sket for bio" som jeg synes var den generelle holdning fra mange i starten. Et godt 7.1 system vil stadig være et middel Atmos system overlegent. 

Men jeg kan godt lide Atmos - hos mig er den største forskel ikke, at tingene nu pludselig kommer fra loftet men derimod at tingene hænger bedre sammen. 

Det er samme koncept som f.eks. stereo: Skal du have et "centersignal" fra to stereohøjttalere laver du phantom image mellem de to højttalere. Det fungerer ofte fint når man sidder midt imellem dem. Men med en dedikeret centerhøjttaler fungerer det langt bedre og uanset hvor du sidder.

Og det samme med Atmos - du har flere højttalere med færre "huller" i panoreringer og lydbillede.



Redigeret af Jonas_h - 08-November-2018 kl. 19:29
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Online
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 19:29
Og tilføjelse: Jeg bruger upmixing på alt. Dvs. 5.1 og 7.1 upmixes så det bruger loftkanaler. Det fungerer for det meste godt og nogle enkelte gange er upmixeren lidt for aggressiv. Men det er aldrig så skidt at jeg kunne finde på at skifte indstlillinger midt i filmen.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Online
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 19:32
Oprindeligt skrevet af Practical Practical skrev:

Jeg trække mine tidligere udtalelser tilbage omkring reflektion Atmos,hvis dette gøres ordentligt så kan det faktisk være ret så effektivt. 
Hørte Definitive Technology med upfire moduler på hifimessen for nogle weekender siden,og Atmos effekterne lød fantastisk.
Jeg var også meget positivt overrasket her! I hvert fald når man stod op var det et virkelig godt resultat - når man sad i sofaen dominerede sides så meget at jeg var ved at blive sindssyg dog og ikke kunne koncentrere mig om anden lyd Smile 
Til top
Practical Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Maj-2018
Status: Offline
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Practical Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Practical Practical skrev:

Jeg trække mine tidligere udtalelser tilbage omkring reflektion Atmos,hvis dette gøres ordentligt så kan det faktisk være ret så effektivt. 
Hørte Definitive Technology med upfire moduler på hifimessen for nogle weekender siden,og Atmos effekterne lød fantastisk.
Jeg var også meget positivt overrasket her! I hvert fald når man stod op var det et virkelig godt resultat - når man sad i sofaen dominerede sides så meget at jeg var ved at blive sindssyg dog og ikke kunne koncentrere mig om anden lyd Smile 

Noget tid til justeringer og perfekt integrering i rummet så kan det blive rigtig godt med det upfiring Atmos. 

Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2019 kl. 00:45
2 år senere...

Har netop købt 2 stk Minx12 med vægbeslag, skal placeres helt oppe under loftet på bagvæggen - så må vi se hvad det giver :-)

Har flyttet mine bag højtalere ned til lige over ørehøjde Clap

Når man ikke har et dedikeret bio rum, må jeg jo nøjes Cry

Havde faktisk biorum men efter OLED tv, valgte jeg det fremfor stort 90-100” billede pga kvalitet og komfort... komfort som i lægge på sofa vs sidde i biostol LOL
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu