recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er Atmos spild af penge/tid?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er Atmos spild af penge/tid?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2018 kl. 07:58
hvad med almindelig stream uden Atmos - fx cmore, kan receiver gøre noget “magisk” - eller er det håbløst??

Bottom Line - uden fysisk disk/itunes = dødt projekt?
Til top
Wish Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juni-2010
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wish Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2018 kl. 08:21
Man kan gøre lidt med upmixing, men det er ikke der de store oplevelser gemmer sig.

Jeg tvivler også på at "Atmos light" kan imponere på samme måde som de gode tracks på blu rays, men det vil vise sig.

Jeg har selv et akustik-loft som ikke kan reflektere lyd, så jeg bruger Dali's Alteco-højtalere som jeg har monteret på for- og bagvæg, helt oppe under loftet og det virker rigtig godt!

Finten med at sætte Atmos-højtalere til at pege op mod loftet og reflektere lyden ned mod lyttepositionen er jeg meget skeptisk overfor, men det kan være at det er en løsning for nogen.

Jeg ville ikke bruge tid og penge på det hvis ikke jeg var til fysiske medier, da gevinsten i min mening ville være meget lille/ikke eksisterende.

Måske opgraderings-lysten kan dirrigeres et andet sted hen?

Til top
Practical Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Maj-2018
Status: Offline
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Practical Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2018 kl. 09:40
Hvis man ikke kan montere Atmos højttalerne efter forskrifterne ( i loftet ) så ville jeg personligt hellere undvære. 
Har hørt flere setups hvor folk har været kreative med placeringerne, men de blegner i forhold til et rum hvor alt er placeret korrekt. 
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2018 kl. 10:51
Oprindeligt skrevet af Practical Practical skrev:

Hvis man ikke kan montere Atmos højttalerne efter forskrifterne ( i loftet ) så ville jeg personligt hellere undvære. 
Har hørt flere setups hvor folk har været kreative med placeringerne, men de blegner i forhold til et rum hvor alt er placeret korrekt. 
så har du ikke hørt optimal placeret væg monteret atmos højtalere. Man kan ikke hører forskeld
Til top
Practical Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Maj-2018
Status: Offline
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Practical Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2018 kl. 11:01
Jeg kunne høre tydelig forskel.

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2018 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af Practical Practical skrev:

Jeg kunne høre tydelig forskel.

som jeg siger, har du ikke hørt det sat ordentligt op
Til top
Practical Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Maj-2018
Status: Offline
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Practical Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2018 kl. 11:33
Selvfølgelig har jeg det.
Men bliv du bare i troen, for du er tydeligvis en af dem der har vægmonteret dine lofthøjttalere. 

Til top
Wish Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juni-2010
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wish Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2018 kl. 12:36
Det er muligt at vægmonterede højttalere ikke er en ideel løsning, men hvis ikke man har et dedikeret lytterum med en fleksibel lytteposition og omgivelser som kan understøtte lofthøjttalere syntes jeg at det er et rigtig fint kompromis Smile

Jeg har i hvert fald ikke fortrudt!

Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2018 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Det er muligt at vægmonterede højttalere ikke er en ideel løsning, men hvis ikke man har et dedikeret lytterum med en fleksibel lytteposition og omgivelser som kan understøtte lofthøjttalere syntes jeg at det er et rigtig fint kompromis Smile

Jeg har i hvert fald ikke fortrudt!

 

Når du skriver vægmonteret, er der så stadig tale om at lyden reflekteres i loftet eller peger højttalerne direkte mod lytteren i dit tilfælde ?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2018 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Det er muligt at vægmonterede højttalere ikke er en ideel løsning, men hvis ikke man har et dedikeret lytterum med en fleksibel lytteposition og omgivelser som kan understøtte lofthøjttalere syntes jeg at det er et rigtig fint kompromis Smile

Jeg har i hvert fald ikke fortrudt!

 

Når du skriver vægmonteret, er der så stadig tale om at lyden reflekteres i loftet eller peger højttalerne direkte mod lytteren i dit tilfælde ?
de peger lidt ned af
Til top
Wish Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juni-2010
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wish Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2018 kl. 15:31
Som jeg skrev tidligere har jeg (lidt som OP) et akustikloft som gør at jeg ikke kan reflektere lyd af loftet.

Dali Alteco er formet sådan at den vinkler ned mod lytte-positionen når man hænger den på væggen og det er sådan mine sidder.

Hvis man ønsker løsningen som reflekterer i loftet skal højttalerne ligge ned, eventuelt ovenpå fronthøjttalerne.
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2018 kl. 19:48
Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Som jeg skrev tidligere har jeg (lidt som OP) et akustikloft som gør at jeg ikke kan reflektere lyd af loftet.

Dali Alteco er formet sådan at den vinkler ned mod lytte-positionen når man hænger den på væggen og det er sådan mine sidder.

Hvis man ønsker løsningen som reflekterer i loftet skal højttalerne ligge ned, eventuelt ovenpå fronthøjttalerne.

OK. Hvis de vægmonteres, hvad er så efter din mening den optimale placering ? Er det f.eks helt op under loftet på frontvæggen eller på bagvæggen ?
Og vil det lyde bedre end hvis de istedet placeres ovenpå front højttalere med reflektion i loftet ?

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu