recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2 AP - problemer med roaming
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 AP - problemer med roaming

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
acidman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 433
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér acidman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 2 AP - problemer med roaming
    Sendt: 06-August-2018 kl. 08:40
Hejsa.

Nå, selv om jeg har læst utallige tråde med præcist dette problem, vælger jeg alligevel at oprette min egen tråd.

Jeg har i et par år haft 1 AP - Ubiquiti UniFi UAP-AC 2.4/5GHz. Den har altid virket perfekt, placeret centralt og dækker hele huset.

Grundet den gode sommer tilbringer vi langt mere tid på terrassen - og det er her jeg måtte sande, at mit Wifi ikke dækker godt nok. Vel vidende, at automatiske skift mellem APs med samme SSID kan være en udfordring tænkte jeg, at da det nuværende signal på terrassen simpelthen er så svagt, at jeg nogle gange mister Wifi og går på 4G, at så bør AP roaming på vores telefoner/tablets virke.

Jeg blev klogere....

Selv om den nye Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE 2.4/5GHz (samme SSID , men anden Wifi-kanal) er placeret i værelset lige ud mod terrassen - blot 2-3 meter væk fra vores solsenge - så nægter telefonerne kategorisk at skifte fra vores gamle AP med ekstremt dårligt Wifi-signal. Jeg har endda prøvet at miste Wifi, hoppe på 4G - hvorefter telefonen igen kobler på vores gamle AP - mens jeg bogstaveligt talt kan se det nye AP bag mig gennem vinduet. Kun sluk/tænd af Wifi på telefonerne kan tvinge telefonerne over på vores nye AP. 

Jeg vidste godt nok at skift mellem AP kan drille, men det her havde jeg godt nok ikke forudset.

Mit gamle AP er sat op via Ubiquiti controller software - den nye er blot konfigureret med deres app.

Jeg har ikke eksperimenteret med justering af AP-signal-styrke, kanalskift eller andet - jeg vil lige høre de kloge hoveder herinde først :-)

EDIT: Billedet er taget et vilkårligt sted i huset - så se bort fra signalstyrken - var blot for at vise de forskellige netværk og Wifi-kanaler.





Redigeret af acidman - 06-August-2018 kl. 15:29
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2018 kl. 08:59
Du skal have dem begge sat op via controlleren. Så laver du opsætningen centralt i controlleren, og hver enhed skal så bare tildeles samme wifi. På den måde burde det virke.

EDIT: Du vil så heller ikke se to forskellige wifi på de enheder der skal koble til, du vil bare have et enkelt samlet. Så du kan ikke manuelt vælge om du vil på det ene eller det andet.


Redigeret af Gump - 06-August-2018 kl. 09:01
Til top
acidman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 433
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér acidman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2018 kl. 09:23
Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Du skal have dem begge sat op via controlleren. Så laver du opsætningen centralt i controlleren, og hver enhed skal så bare tildeles samme wifi. På den måde burde det virke.

EDIT: Du vil så heller ikke se to forskellige wifi på de enheder der skal koble til, du vil bare have et enkelt samlet. Så du kan ikke manuelt vælge om du vil på det ene eller det andet.

Tak for input.

Jeg har svært ved at se hvordan controlleren skulle ændre noget - controlleren kører heller ikke hele tiden, men bruges blot til konfig.

Nu skal jeg ikke gøre mig alt for klog på emnet, men enhederne kan allerede nu kun se ét netværk - det er kun appen Wifi-analyzer der formår at detektere alle AP´s med samme SSID - på alle klienter er der kun ét netværk, som det jo også bør være. Jeg kan allerede nu ikke manuelt vælge hvilket netværk jeg vil på - det ses kun som ét netværk.


Redigeret af acidman - 06-August-2018 kl. 09:26
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2018 kl. 12:34
Kan det skyldes at du har sat dem til at gå på 5 GHz og det ser ikke ud til at du har 5 GHz aktiveret på det nye AP?
Til top
acidman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 433
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér acidman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2018 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

Kan det skyldes at du har sat dem til at gå på 5 GHz og det ser ikke ud til at du har 5 GHz aktiveret på det nye AP?

Korrekt - 5GHz er ikke aktiveret på min gamle AP, da det er en ældre AP som aldrig har håndteret 5GHz særlig godt - men jeg kan ikke se hvorfor klienterne ikke skulle kunne roame og connecte til den nye AP af den grund - næsten tværtimod, da den nye AP tilbyder både 2,4 og 5 GHz med stærkt signal på terrassen - og den gamle AP tilbyder her kun et stort set ubrugeligt 2,4 GHz signal :-) 
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2018 kl. 14:52
Det billede du har smidt i tråden viser da at det gamle har bedst signal.
Til top
acidman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 433
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér acidman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2018 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

Det billede du har smidt i tråden viser da at det gamle har bedst signal.
Billedet i tråden er taget et vilkårligt sted i huset - det var blot for at vise de forskellige netværk og Wifi-kanaler - beklager hvis det har skabt forvirring.
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2018 kl. 16:22
Nørden Steen taler om det her: https://www.youtube.com/watch?v=TE29hHBwSWc
Til top
acidman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 433
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér acidman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2018 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Nørden Steen taler om det her: https://www.youtube.com/watch?v=TE29hHBwSWc

Ja han omtaler præcis det problem jeg har - han foreslår så det jeg ønsker at undgå - nemlig at skulle toggle mit Wifi on/off for at tvinge telefonen til at søge efter stærkeste netværk.

Jeg har godt nok en Android telefon og kunne prøve kræfter med den type app han nævner - men resten af familien har IOS :-)


Redigeret af acidman - 06-August-2018 kl. 16:51
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2018 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af acidman acidman skrev:


Jeg har godt nok en Android telefon og kunne prøve kræfter med den type app han nævner - men resten af familien har IOS :-)

Det vil ikke hjælpe på det problem. 
.....
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2018 kl. 21:50
Problemet er jo at det er telefonen der skal afgøre, hvilket netværk den kobler til. Det er ikke noget dine AP'er afgøre, så derfor vil det heller ikke hjælpe en dyt at sætte begge op via controlleren.

Du kan prøve at sætte signal styrken lidt ned på det AP der er placeret central i huset, derudover så kan du opsætte minimum RSSI dit AP centralt placeret i huset, så den disconnecter enheder, hvis signalet til dem bliver for dårligt.




Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2018 kl. 21:54
bed telefonen om at glemme "det gamle netværk" så vil den automatisk hoppe på det "nye"

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu