recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2 AP - problemer med roaming
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 AP - problemer med roaming

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2018 kl. 21:58
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

bed telefonen om at glemme "det gamle netværk" så vil den automatisk hoppe på det "nye"


Det er jo samme SSID så, hvad skulle det hjælpe? 
Til top
JBoysen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 168
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JBoysen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2018 kl. 23:08
For Android enheder kan man evt. prøve denne app. Jeg har ikke selv testet den.


Det er vel egentlig dette problem med at man "hænger fast" i et svagt AP som de nye Mesh enheder kan løse? F.eks. Google WiFi. Såvidt jeg kan forstå så kræver traditionelle APer at ens device, dvs. telefonen, selv springer fra et AP til et stærkere. Og det kan ikke alle telefoner. Men med Mesh er styring af roaming lagt over på APerne, så det ikke bliver telefonens opgave at skifte.


Redigeret af JBoysen - 06-August-2018 kl. 23:15
Til top
acidman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 433
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér acidman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2018 kl. 11:15
Jeg eksperimenterede lige netop med signalstyrken i går - det lykkedes mig ikke at finde et passende niveau der både sørgede for roaming og ikke gik ud over dækningen i huset. De to AP er nok for tæt på hinanden...

Jeg testede også en Android Wifi-switcher app, som til dels virkede, men der er som sagt en masse iPhones i husstanden...

Jeg valgte til sidst at fjerne min nye AP - det er simpelthen ikke det værd, når det eneste jeg vil opnå er lidt bedre dækning på terrassen - men tak for input allesammen.
Til top
acidman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 433
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér acidman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2018 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af JBoysen JBoysen skrev:

For Android enheder kan man evt. prøve denne app. Jeg har ikke selv testet den.


Det er vel egentlig dette problem med at man "hænger fast" i et svagt AP som de nye Mesh enheder kan løse? F.eks. Google WiFi. Såvidt jeg kan forstå så kræver traditionelle APer at ens device, dvs. telefonen, selv springer fra et AP til et stærkere. Og det kan ikke alle telefoner. Men med Mesh er styring af roaming lagt over på APerne, så det ikke bliver telefonens opgave at skifte.

Det er ikke korrekt. Mesh netværk er ikke pr. definition bedre til roaming - det er blot lettere at placere access points, da APerne er trådløse og er hinandens access points. 

Uanset hvilke APere vi taler om (Mesh - ikke Mesh), så er det en fordel hvis de understøtter 802.11k/v hvor roaming, så vidt jeg kan læse, virker bedre - men det er stadig klienterne der bestemmer om de vil skifte AP - jeg mener så ikke Google Wifi understøtter dette.

Anyway - jeg ønsker ikke at udskifte min allerede gode indendørs dækning - det er jo kun på terrassen det kunne have været dejligt med bedre dækning :-)


Redigeret af acidman - 07-August-2018 kl. 12:31
Til top
JBoysen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 168
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JBoysen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2018 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af acidman acidman skrev:

Oprindeligt skrevet af JBoysen JBoysen skrev:

For Android enheder kan man evt. prøve denne app. Jeg har ikke selv testet den.


Det er vel egentlig dette problem med at man "hænger fast" i et svagt AP som de nye Mesh enheder kan løse? F.eks. Google WiFi. Såvidt jeg kan forstå så kræver traditionelle APer at ens device, dvs. telefonen, selv springer fra et AP til et stærkere. Og det kan ikke alle telefoner. Men med Mesh er styring af roaming lagt over på APerne, så det ikke bliver telefonens opgave at skifte.

Det er ikke korrekt. Mesh netværk er ikke pr. definition bedre til roaming - det er blot lettere at placere access points, da APerne er trådløse og er hinandens access points.


Ikke at det er supervigtigt for denne tråd, men det tror jeg nu er det Mesh forsøger at løse. Der er ihvertfald noget software involveret som flytter en enhed til et bedre AP, med nogle bibetingelser at du ikke skal miste forbindelse under streaming osv. Se f.eks. beskrivelsen af disse enheder og "Intelligent Roaming" som feature:

https://www.recordere.dk/2018/01/ny-generation-mesh-wifi-fra-d-link/



Redigeret af JBoysen - 07-August-2018 kl. 12:32
Til top
acidman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 433
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér acidman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2018 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af JBoysen JBoysen skrev:

Oprindeligt skrevet af acidman acidman skrev:

Oprindeligt skrevet af JBoysen JBoysen skrev:

For Android enheder kan man evt. prøve denne app. Jeg har ikke selv testet den.


Det er vel egentlig dette problem med at man "hænger fast" i et svagt AP som de nye Mesh enheder kan løse? F.eks. Google WiFi. Såvidt jeg kan forstå så kræver traditionelle APer at ens device, dvs. telefonen, selv springer fra et AP til et stærkere. Og det kan ikke alle telefoner. Men med Mesh er styring af roaming lagt over på APerne, så det ikke bliver telefonens opgave at skifte.

Det er ikke korrekt. Mesh netværk er ikke pr. definition bedre til roaming - det er blot lettere at placere access points, da APerne er trådløse og er hinandens access points.


Ikke at det er supervigtigt for denne tråd, men det tror jeg nu er det Mesh forsøger at løse. Der er ihvertfald noget software involveret som flytter en enhed til et bedre AP, med nogle bibetingelser at du ikke skal miste forbindelse under streaming osv. Se f.eks. beskrivelsen af disse enheder og "Intelligent Roaming" som feature:



OK, det lader til at du har ret hvad dette produkt angår - jeg mener dog ikke det gælder for Mesh-APere generelt - da tror jeg man som udgangspunkt er stillet præcist som kablede stand-alone-APere.
Men ja, systemer med 802.11k/v skulle også være bedre til at give god roaming. Det er bare ikke alle MESH-systemer der hat det.


Redigeret af acidman - 07-August-2018 kl. 12:43
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2018 kl. 13:50
acidman - nej det er lige netop det mange mesh netværk gør - Laver "loadbalancing" for at optimere performance. Men du har ret. Den slags kræver en hel del udvikling og derfor er det også noget der "kan udelades" hvis man er lidt trængt på budgetterne og skal have noget på markedet i en fart.

(det er jo så også lige præcis derfor det er gået hen og blevet så god en forretning i virksomheder/uddannelser hvor man ønsker en seriøs performance og dækning.) Cisco, HP, aerohive og andre som ligger i det høje segment laver i dag stort set kun mesh. Der er stadig masser af legacy muligheder, men det er i høj grad noget der ligger i udfasning i roadmaps.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2018 kl. 14:31
MESH er altså kun den bagved liggende data transmission i mellem AP eller Router - altså de enheder der indgår i netværks infrastruktur. 
MESH er ikke direkte henvendt til klienter, men er en del af infrastrukturen.

Det er andre protokoller der håndtere seamless roaming - disse protokoller kan også bruges sammen med et MESH netværk  
.....
Til top
acidman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 433
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér acidman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2018 kl. 18:58
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

MESH er altså kun den bagved liggende data transmission i mellem AP eller Router - altså de enheder der indgår i netværks infrastruktur. 
MESH er ikke direkte henvendt til klienter, men er en del af infrastrukturen.

Det er andre protokoller der håndtere seamless roaming - disse protokoller kan også bruges sammen med et MESH netværk  

Præcis min pointe og hvad jeg har forsøgt at formulere længere oppe 😊  Mesh har intet med roaming at gøre. Anyway, jeg giver mig som nævnt tilfreds med min ene AP der dækker hele huset fint. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu