recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er 4K/8K nødvendigt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er 4K/8K nødvendigt?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Er 4K/8K nødvendigt?
    Sendt: 08-August-2018 kl. 21:22
Ganske underholdende og tankevækkende video:

Til top
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2018 kl. 21:52
meget nørdet - men ja, man skal vel op i anseelig størrelse, før 4k/8k giver mening. 
Men producenter “skal” jo finde på noget nyt for at “narre os”Smile
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2018 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

meget nørdet - men ja, man skal vel op i anseelig størrelse, før 4k/8k giver mening. 
Men producenter “skal” jo finde på noget nyt for at “narre os”Smile

Altså, nu er det jo ikke "kun" opløsning, men også HDR og dermed det større farverum der er vigtigt (vigtigst). Opløsning er ikke specielt vigtig for mig. Sidder 2,5 m fra 55" OLED.

Jeg nyder hvert minut med 4K/ HDR!!

Der er ikke noget med at jeg føler mig narret! Wink
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2018 kl. 22:21
havde vi brug for hjul? den dybe tallerken? - udvikling vil ALTID være der, og de folk der tror de kan stoppe den ved at sige "nej vi har sg. ikke brug for mere" - de vil også blive efterladt i støvet af resten af verden. - det er ikke et spm om at "være med på noderne," eller følge hypes, men derimod at erkende at uanset hvad, så vil verden udvikle sig til "bigger, better, faster, more". Man kan lade være med at være firstmover, men det vil komme uanset hvad.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2018 kl. 06:58
8K kommer uanset om vi vil det eller ej. Som jeg ser det, så er udviklingen i opløsning med til at presse tv-formaterne opad. I dag er 55" efterhånden blevet ganske normalt i stuer, mens 65" gradvist vinder indpas. Om 5-10 år vil det næppe være unormalt at have 65-75" TV i stuen, mens entusiaster sikkert søger endnu større. Og i disse formater begynder 8K at blive interessant.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2018 kl. 09:45
Ja, ja, han siger en del sludder, men synes bare den gjorde noget tørt stof underholdende og han har en del gode pointer.

"Don't take it as Gospel.."
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2018 kl. 10:34
Jeg må sige at jeg havde svært ved at finde pointen i denne video andet end at være en opremsning af historiske og tekniske fakta. Og så er noget at det der bliver sagt endda allerede forældet og irrelevant f.eks. mængden af content.

Jeg er glad bruger af 4K og jeg synes da der var stor forskel på seneste WM i fodbold hvor man kunne switche mellem HD og 4K
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2018 kl. 15:35
hvis man sætter et VHS bånd på i dag, så vil man undrer sig over af man faktisk kunne holde ud af se på det engang, så 4K man være dejligt, nu hvor skærmene bliver større og større, men vi skal op i skærme der fylder hele væggen før jeg kan se behov for 8K

eller måske vil 8K være dejligt til VR fordi skærmen sidder lige foran øjet
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2018 kl. 18:54
Jeg benytter 4K i forbindelse med min computer, hvor jeg sidder ca 70 cm fra en 43 tommer computermonitor ...Så giver 4K mening og 8K ville kun være endnu bedre, især når monitoren i fremtiden kommer op på f.eks. 65 tommer.

Jeg sigter efter ca 120 tommer til TV i stuen med en seerafstand på 3 meter, der ville 8K også give mening.

Min i forhold til det i dag normale set-up med de små frimærker af TV på 55-65 tommer der er det dominerende på markedet i dag og som folk sidder 3-4 meter fra, så giver end ikke 4K opløsningen mening.


Redigeret af TBC1 - 09-August-2018 kl. 18:57
Til top
Gromit Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gromit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2018 kl. 18:58
4k eller 8K er fuldstændig underordnet og har INGEN betydning... medmindre man er langt over 100 tommer.

Den voksende størrelse af fladskærme vil primært være for de få og entusiasterne - også om 10-15-20 år. 

Det skyldes ganske enkelt, at den almene boligindretning har sine begrænsninger, og ikke tillader kæmpestore skærme, samt der boligøkonomisk prioriteres anderledes fra boligejerne.


Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2018 kl. 19:31
Oprindeligt skrevet af Gromit Gromit skrev:

Den voksende størrelse af fladskærme vil primært være for de få og entusiasterne - også om 10-15-20 år. 

Det skyldes ganske enkelt, at den almene boligindretning har sine begrænsninger, og ikke tillader kæmpestore skærme, samt der boligøkonomisk prioriteres anderledes fra boligejerne.

Den sang kunne man også høre om de der "excessivt store skærme på 55 og gud fri mig vel 65 tommer" for ikke så mange år siden.

Den almindelige villastue vil snildt kunne have f.eks. 100 tommer hængene på væggen, det kan selv mange lejligheder klare (selv om der naturligvis er undtagelser). Jeg bor i lejlighed og regner med at kunne klare op til et sted omkring 130-150 tommer (har aktuelt 123 ifbm projektion)

Så prisen tror jeg bliver den mest afgørende faktor, selv om det naturligvis i starten med relativt høje priser vil blive entusiasterne der fører an.

Redigeret af TBC1 - 09-August-2018 kl. 19:35
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2018 kl. 19:32
[utilsigtet dobbelt post - slettet]

Redigeret af TBC1 - 09-August-2018 kl. 19:33
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu