recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er 4K/8K nødvendigt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er 4K/8K nødvendigt?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2018 kl. 19:48
Jeg tror altså også at 4K er af mindre betydning på 55", men den virkelige forbedring skal findes i HDR, der blev introduceret samtidig med 4K. 

 Ville ikke skifte min skærm alene for at få 4K, men HDR er alle pengene værd. Er klar over at der ikke er umiddelbar sammenhæng, men du kan ikke få HDR uden 4K, og 4K det skader jo ikke!

OLED/ HDR rules!Thumbs Up
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2018 kl. 22:28
Dem der så fodbold VM i 4k HDR på et 65” OLED ved, at det har en KÆMPE berettigelse . 
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2018 kl. 23:21
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Dem der så fodbold VM i 4k HDR på et 65” OLED ved, at det har en KÆMPE berettigelse . 

Helt, helt enig.
Fremtiden tegner godt på det punkt!

Er bare lidt bange for at det kommer til at trykke lidt ud, vi har jo ikke engang 1080p på flow tv endnu.
Men nu er vi da forberedt Wink


Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2018 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af Gromit Gromit skrev:

Den voksende størrelse af fladskærme vil primært være for de få og entusiasterne - også om 10-15-20 år. 

Det skyldes ganske enkelt, at den almene boligindretning har sine begrænsninger, og ikke tillader kæmpestore skærme, samt der boligøkonomisk prioriteres anderledes fra boligejerne.


Da vi gik fra 25" 4:3 "flaskefjensyn" til 42" fladskærm i 16:9 formatet tænkte vi de første par dage "Shiit mand, hvad har vi da gjort, vi skulle have valgt 37".

Men efter kort tid, blev det "kæmpestore" 42" tv dagligdag og det gik da hverken værre eller badre end at det er skiftet til et 50".
Det har jeg da flere gange overvejet om ikke det er ved at være på tide at skifte til et 65" (55" er for lille en opgradering).

Min forældre gik også fra 25" til 42" og der er da også snart klar til noget større, ikke mindst fordi de sidder på 4 meter afstand af deres lille skærm (sider selv maks 2,5 meter fra min 50").

Enthusiast - mig, ja det kan jeg ikke komme udenom.
Men dem jeg kender der har 55" og 65" er langt fra enthusiaster hvad billede og lyd angår og det går nok ikke længe inden den første 75" er at finde hos en af dem.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2018 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Dem der så fodbold VM i 4k HDR på et 65” OLED ved, at det har en KÆMPE berettigelse . 

Helt, helt enig.
Fremtiden tegner godt på det punkt!

Er bare lidt bange for at det kommer til at trykke lidt ud, vi har jo ikke engang 1080p på flow tv endnu.
Men nu er vi da forberedt Wink


4K flow TV er allerede en realitet! Via Stofa nød jeg alle TV2 sendinger på ekstrakanalen i flot og detaljeret 3840x2160 opløsning. Man kunne tydeligt se hver enkelt tilskuer på lægterne overfor, og spillerne stod helt skarpt også i bevægelse.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2018 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Dem der så fodbold VM i 4k HDR på et 65” OLED ved, at det har en KÆMPE berettigelse . 

Høj opløsning er på ingen måde lig med godt billede, det er kun en lille del af det, og det ses sædvanligvis kun, hvis du går helt tæt på billedet, hvilket ikke er noget man gør i et normalt mønster, når der skal ses TV!

Som flere er inde på, er det det øgede farveområde, større bitrate og HDR, der gør den afgørende forskel.

Der hvor det magiske sker, er når man går fra SD til HD. Direkte udsendelser på TV kan se ret så fornuftige ud, og her snakker vi 720p...


Redigeret af Supergris - 10-August-2018 kl. 19:24
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu