recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 6 ens LG OLED C7 testes for billedretention
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

6 ens LG OLED C7 testes for billedretention

 Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2018 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:



Spændende test som jeg har fulgt, men vil du mene at 4x5 timers CNN om dagen er et normalt forbrugsmønster? For den sags skyld 4 timers CNN? 

....

Det er besvaret ovenfor, men lad os da tage den igen.

Når de kører mange timer dagligt, er det for at de på relativ kort tid kan se burn-in skader som skaderne vil være efter længere tid. Hvor fedt vil det være at skulle vente 2-3 år på resultatet....

Bruger du selv dit OLED f.eks 3 timer om dagen, kan du omregne hvilket ugetal i testen du skal bruge for at simulere din burn-in skade efter f.eks 2 år. Eller 3 år hvis det er mere relevant for dig. Osv.

Det er den eneste rigtige måde at lave den test på.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2018 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:



Spændende test som jeg har fulgt, men vil du mene at 4x5 timers CNN om dagen er et normalt forbrugsmønster? For den sags skyld 4 timers CNN? 

....

Det er besvaret ovenfor, men lad os da tage den igen.

Når de kører mange timer dagligt, er det for at de på relativ kort tid kan se burn-in skader som skaderne vil være efter længere tid. Hvor fedt vil det være at skulle vente 2-3 år på resultatet....

Bruger du selv dit OLED f.eks 3 timer om dagen, kan du omregne hvilket ugetal i testen du skal bruge for at simulere din burn-in skade efter f.eks 2 år. Eller 3 år hvis det er mere relevant for dig. Osv.

Det er den eneste rigtige måde at lave den test på.

Det gir stadig ikke mening i min verden. Dvs at 20 timer i 28 uger - 140x28=3920 er antal af timer førend burn-in?

Så hvis jeg kun bruger mit tv 30 minutter om dagen så vil der gå 1120 uger før jeg oplever burn-in?

Min pointe er bare at det jo ikke er stress på tv´et allerede fra minut 1 ift burn in, men vel først noget der bliver et problem efter nogen tid med samme billede.


Redigeret af Bromberg5 - 11-August-2018 kl. 11:53
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2018 kl. 11:24

Kommentarer:

Indledningsvis er min tråd på flatpanels er en helt anden test. At påstå at det er den samme fortæller jo desværre, at vedkommende slet ikke har læst testen eller ikke er i stand til det. Ham synes jeg at vi bør hjælpe. Testen på Flatpanels hedder: Løbende Burn-in test på tværs af LCD-OLEDskærme og omhandler de tre skærmtyper IPS;VA og OLED.

https://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?f=24&t=41917&view=unread#


Jeg har iøvrigt flere OLED skærme, som jeg bruger dagligt mange timer til touchbrug. Så jeg kender OLED gennem 5-6 år med den endnu mere tekniske skærm amoled. Jeg har aldrig oplevet burn-in på disse.

Min tilfredshed med mit nuværende LCDskærm og hurtige reaktionstid med fx tænd, den trådløse korrespondancen fra min tablet eller tlf til Tvet, hurtigt kanalskift, pænt sortniveau etc.  gør, at jeg ikke skifter lige nu. Men da jeg har været vant til at handle store beløb og projekter gennem hele mit liv kan skiftet også ske lynhurtigt.

Min personlige fordel ved at læse både tests og mange saglige kommentarer (som jeg er meget taknemmelig for) betyder, at jeg derfor altid er klar stand-by mæssigt til at handle.

(Jeg er helt stolt over at blive kaldt nørd, idet at jeg aldrig  har tænkt på dette begreb i forbindelse med mig selv. ) Jeg er nysgerrig og mere uddannet til videnskabelig tænkning og læsning.

Årsagen til at bringe de to forskellige test er, at jeg gerne vil være behjælpelig med mere oplysning.

At en test også kan fortælle noget om levetiden på et apparat - det er da helt nyt - medfører, at man på denne måde også kan undersøge værdiforringelsen. DVS at står man overfor et køb af en brugt model, kan man få en ide om, hvor meget apparatet er værd, hvis man blot går ud fra normalt forbrug. Eller man kan spørge ind til hvad apparatet er brugt og af hvem.


Der er naturligvis en grund til at de to test er udført. Og det ligger formentlig i behovet for læse en test dels fordi købere kan være bekymret dels at nye købere også har ret til at få en information og risikoen ved både køb af nyt og brugt. Fakta og information er den rette vej til at opnå en saglig information. Men at lytte til den ene eller andens sides positive salgslignende argumenter eller til en negativ og angstfyldt udtalelse på den anden side bør aldrig bruges.

Spørgsmål:

Hvordan kan den almindelige fremtidige køber eller forbruger omsætte testen til levetid på en skærm? Er der een, der vil være behjælpelig med at vise linier/afsnit fra testen, der synliggør dette?

Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Basto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-December-2011
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 533
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2018 kl. 11:26
Enig med bromberg . 
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2018 kl. 11:52
Bent jeg er enig i at mange test kan være nødvendige og vil heller ikke kalde de her unødvendige - konklusionerne er bare skæve ift den alm bruger.

Så de oplysninger der fremhæves relaterer sig til scenarier der i meget få scenarier er brugbare.

Jeg ved også godt at jeg ikke kan forvente at se på et fejlfrit oled ude i min december iglo - det er commonsense og det ville en temmelig søgt test ikke ændre på. 
Der er ikke ret mange der betvivler at OLED har en risiko for burn in, men man kan altså ikke konkludere at burn in VIL opstå og slet ikke på scenarier hvor det er formålet at fremprovokere det.
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2018 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Af samme årsag er mit OLED er så smart indrettet at det beder om at blive slukket efter 4 timer. Man skal således foretage sig noget aktivt for at holde det tændt. Trykke OK på fjernbetjeningen.

Står det på samme billede i mere end 4 min, slår det over på en pauseskræm.
Jeg er SLET ikke nervøs.

Hvorfor forsøge at fremprovokere et problem? 
De skærme bliver mishandlet i en grad, som ikke har gang på jord.

Nu vil jeg tage til Skanderborg og hilse på skovbunden.... Wink



Mit LCD tv har også strømbesparende indstillinger
Og hvis der ikke er nogen i lokalet slukker det billedet
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2018 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Kunne være interessant om der er nogen som er gået fra OLED til LED/LCD/IPS. LCD.

Ain't gonna happen
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2018 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Kunne være interessant om der er nogen som er gået fra OLED til LED/LCD/IPS. LCD.

Ain't gonna happen

Det sker skam fra tid til anden. Selvfølgelig ryger nogle tilbage fordi man ikke bryder sig om LG's software eller fordi der er problemer med kvalitetskontrollen, men der er også eksempler på brugere, der har trukket flere nitter i panellotteriet (vertical banding, tinting, ABL osv) og derfor går tilbage til LCD - eller i det mindste udskifter deres LG med en Sony i håb om, at kvalitetskontrol og bevægelseshåndtering er bedre hos Sony end LG. Endelig er der dem, der blot vil have en skærm der er større end 65" og ikke er villige til at betale for en 77" OLED.






Man kan ryste på hovedet af mange af argumenterne hos dem, der returnerer deres TV. Nogle har intet med LCD vs OLED at gøre, men der er bestemt nogle, der returnerer deres OLED og går tilbage til LCD mens de venter på at OLED-teknologien bliver lidt mere moden.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2018 kl. 19:20
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Hehe ... dårlig reklame:

To artikler om samme hændelse:

En anden historie - omend der måske snarere er tale om IR i dette tilfælde:



Igen - hvis du installerer en oled som en info skærm, ja så har du ikke gjort dit hjemmearbejde godt nok eller også er du blevet overbevist af en Elgiganten sælger.

Til det formål findes der nogle rigtig gode lcd skærme.

Hvorfor siger du "du" og hvad har Elgiganten med disse sager at gøre?

I det første tilfælde er det *LG* der har installeret OLED TV-apparater i en lufthavn (lobby + lounges):

"In January, LG installed 29 OLED TVs in the airport lobby and 40 units at four lounges of the airport's second terminal, newly opened this year for marketing. The company has been caught off guard by the burn-in, sources said, as the TVs were only months old."

I det andet tilfælde var det et OLED TV på en Nanosys stand på et tradeshow:

"At the SID Display Week 2018 in May at Los Angeles Convention Center, LG's OLED TV and Samsung Electronics' QLED TV were displayed in tandem by Nanosys, a quantum dot developer, at its booth.
The OLED TV was a 65-inch 2017-model purchased by Nanosys only two to three weeks prior to the event at a third-party store."

Man kan naturligvis anklage Nanosys for foul play, men iflg artiklen blev sagen undersøgt af folk fra LG, som konstaterede at

"The TV at most ran 50 to 60 hours prior to being displayed at the event."

Ja, i det første tilfælde skulle man have anvendt LCD TV, men det var LG, der stod for showet og - som med dine ord - skulle have gjort deres hjemmearbejde. I det andet tilfælde var der tale om en stand, hvor man sammenlignede OLED med QLED (Nanosys = Quantum Dot), så her er det ikke rimeligt at sige, at man skulle have brugt et LCD i stedet for et OLED når meningen netop var at sammenligne OLED og QLED. Desuden burde et OLED kunne klare de få dage, et tradeshow måtte vare - også selv om man viste et statisk logo meget af tiden.

Men for at vende tilbage til den oprindelige pointe: Det er DÅRLIG REKLAME!

Én ting er, når nogle få brugere konstaterer IR eller BI i hjemmet efter mange måneders brug. Noget helt andet er at se det på gennemfart i en lufthavn eller i en butik. Jeg så engang et Philips POS9002, et Samsung Q9FN og et Sony A1 side om side hos Elgiganten. Samsung or Sony kørte deres respektive demoer mens det arme Philips måtte lægge panel til Elgigantens egne reklamer/slideshow og udviste tydelige BI. Her kræves der særdeles gode overtalelsesevner af ekspedienten for at overbevise den uvidende kunde om, at det ikke er noget man vil opleve derhjemme ved almindelig brug.
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2018 kl. 08:41
Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:


Man kan ryste på hovedet af mange af argumenterne hos dem, der returnerer deres TV. Nogle har intet med LCD vs OLED at gøre, men der er bestemt nogle, der returnerer deres OLED og går tilbage til LCD mens de venter på at OLED-teknologien bliver lidt mere moden

Eller også så når det aldrig blive moden før Micro-LCD kommer ind fra højre og oled forsvinder ud til venstre ligesom plasma
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2018 kl. 08:48
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:


Man kan ryste på hovedet af mange af argumenterne hos dem, der returnerer deres TV. Nogle har intet med LCD vs OLED at gøre, men der er bestemt nogle, der returnerer deres OLED og går tilbage til LCD mens de venter på at OLED-teknologien bliver lidt mere moden

Eller også så når det aldrig blive moden før Micro-LCD kommer ind fra højre og oled forsvinder ud til venstre ligesom plasma


Kan du huske hvad det var der lukkede plasma?

Dernæst ift hvor ny og spæd oled teknikken er på 55"+ skærme er, så er det vidst et ret fornuftigt produkt. Mig bekendt er det i mange henseende strøget direkte ind på markedet OG langt sig solidt OVER LCD, som har været på markedet hvorlænge?

Det være sig markedet billigste oled ift markedet fineste lcd skærme.


Redigeret af Bromberg5 - 12-August-2018 kl. 08:59
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2018 kl. 08:53
Globulus - Jeg kunne også lige så godt skrive "man", "du" i den her sammenhæng var ikke personligt tænkt, det beklager jeg.

Vedr elgiganten er det bare fordi jeg ihvertfald i Slagelse har stødt på urimeligt mange enten uvidende eller direkte løgnagtige sælgere.

Hvad jeg ikke har overhørt eller direkte lade mig fortælle af dem er beskæmmende.

Hvem der har installeret OLED skærme som infoskærme er i princippet ligegyldigt, det er ikke det rette produkt til formålet. Men jo det er da ikke smart at det er LG selv - enig:)

Men hvorhenne kan du læse at OLED burde kunne klare et tradeshow over nogle dage? Det er jo altså bare en risiko ved oled teknikken uanset hvordan du vender og drejer det. Det havde da været fint hvis ikke det var tilfældet, for så var der vel tæt på intet at brokke sig over ved OLED? Det er ihvertfald det argument man møder oftest.




Redigeret af Bromberg5 - 12-August-2018 kl. 08:57
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu