recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp med Atmos + Marantz
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp med Atmos + Marantz

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp med Atmos + Marantz
    Sendt: 13-August-2018 kl. 14:54
Hej 

Jeg har investeret i en Marantz SR7012 til mit hjemmebio setup.

Jeg kunne godt tænke mig at begynde på at på at planlægge udvidelsen til Dolby Atmos. Men efter at have læst diverse artikler og internet debatter ser det ud til at det bedste vil være at udvide mit eksisterende 7.1 setup til 7.1.4. Og så skal man bruge en ekstra 2 kanals forstærker. 

Jeg er ikke helt så skarp på hvordan det fungerer. Er der nogen der kan vise mig et forslag til en sådan forstærker, som jeg kan lede efter brugt. Og kan man så styre volumen samlet, eller skal man justere den ekstra 2 kanals hver gang man ændrer lydstyrke ? Måske et dumt spørgsmål, men jeg er helt reelt i tvivl Smile

Og da min pengepung desværre ikke er uden grænser, kunne jeg også godt bruge lidt input på om man kan vælge en forholdsvis billig lofthøjttaler, eller man mister for meget ved ikke at tage en der er specifikt til Atmos brug ? Kom meget gerne med forslag til en ikke for dyr højttaler. Den skal monteres i et Troldtektloft. 

På forhånd tak Big smile
Marantz SR7012, NAD 902, DLS R55, DLS RC55, XTZ 99 W12 DSP, BEOVOX 5000, JAMO A510, BenQ TK800, Rega Planar 3
Til top
Tingkaer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Tingkaer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2018 kl. 15:10
Den her effektforstærker ville være et godt bud  til din Marants SR7012.

Volumen bliver styret via din SR7012.

Til top
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2018 kl. 15:20
Tak for svaret. Den du linker til ville være en lækker løsning, men budgettet er desværre lidt stramt i første omgang efter indkøbet af SR7012.

Er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg leder efter en brugt effektforstærker til formålet ?
Marantz SR7012, NAD 902, DLS R55, DLS RC55, XTZ 99 W12 DSP, BEOVOX 5000, JAMO A510, BenQ TK800, Rega Planar 3
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2018 kl. 15:20
Man kunne jo også nøjes med en brugt.

Udbuddet omkring de 2k plejer at være fornuftig.

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Boddicker Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-September-2014
Status: Offline
Point: 82
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Boddicker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2018 kl. 15:57
Helt optimalt bør dine loftshøjttalere være identiske med dine nuværende surround HT´er

Personligt bruger jeg disse og synes de giver valuta for pengene

http://danstv.dk/shop/xtz-95-22-4084p.html
Dynaudio SP40-2xREL T7/i-Lyngdorf 1120-LG 77"C3

Til top
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2018 kl. 16:14
ja det har jeg også godt tænkt på med at de skulle være identiske, men det bliver lidt svært. Men dem du linker til kan vel ikke loftmonteres ?
Marantz SR7012, NAD 902, DLS R55, DLS RC55, XTZ 99 W12 DSP, BEOVOX 5000, JAMO A510, BenQ TK800, Rega Planar 3
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2018 kl. 19:26
Jeg har en 4 kanals rotel i overskud til 3100 kr:)

Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2018 kl. 20:05
Hvis du stadig har din gamle receiver burde du kunne benytte den som effektforstærker til de to sidste kanaler. Du skal blot kalibrere niveauet én gang, så vil SR7012'eren styre volumen.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2018 kl. 09:33
@JohnConner - tak for input, men jeg vil lige se hvad det kan gøres for i omegnen af de 2K.

@jacobe - den er desværre taget i brug i stuen, så jeg er nok ude i noget indkøb. Men tak for forslaget.
Marantz SR7012, NAD 902, DLS R55, DLS RC55, XTZ 99 W12 DSP, BEOVOX 5000, JAMO A510, BenQ TK800, Rega Planar 3
Til top
soren_b Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 501
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér soren_b Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2018 kl. 10:21
Hej 

Jeg har en Marantz 7010 og har købt mig en helt billig effektforstærker til 500,- til en start. Det to lidt tid at finde en på DBA men det lykkedesBig smile
Drømmen er helt klart en Martantz men det er der ikke budget til PT. Jeg er rigeligt tilfreds - Så om jeg nogenside får den skiftet.. det tvivler jeg nok påSmile

Som start skaffede jeg 4 stk. jamo art/A510 højttalere som jeg monterede i loftet med et slim beslag til et LCD TV. Det fungerede også kanske fint = budgette var ikke til andet. Det har en rigtig god tykkelse når min loft højde kun er 210 cm i en kælder.
Efterfølgende har jeg dog skiftet dem til matchende System Audio højttalere som helt klart har givet et løft til lyden. Dog var Art fine som start indtil finanserne tillod andetWink

Held og lykke med dit projekt - Du skal nok blive glad for ATMOS trods et mindre budgetClap I min verden er det en gode ide at bygge op løbende da det er svært at finde alle pengene til det perfekte på en gang

\Søren
Til top
Boddicker Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-September-2014
Status: Offline
Point: 82
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Boddicker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2018 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af Kimosabe Kimosabe skrev:

ja det har jeg også godt tænkt på med at de skulle være identiske, men det bliver lidt svært. Men dem du linker til kan vel ikke loftmonteres ?

Det gik fint i min stue Wink
Dynaudio SP40-2xREL T7/i-Lyngdorf 1120-LG 77"C3

Til top
Kimosabe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimosabe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2018 kl. 10:55
Hej Soren_b, tak for gode input. Kan godt lyde lidt som om vi har samme måde at håndtere HI-FI projekter på Smile

Hvor meget effekt har den forstærker du bruger sammen med 7010 ? Jeg tænker egentlig ikke at der er så stort et krav til atmos højttalere, eller ?

Og angående højttalerne, er det meget i tråd med hvad jeg havde tænkt at starte ud med, men jeg er bare i tvivl om man kan hænge alle højttalere nedad uden problemer ? Det udvider jo mine muligheder en del for at lede efter gode og billige brugte væghøjttalere.

Men tak for super gode inputs Clap
Marantz SR7012, NAD 902, DLS R55, DLS RC55, XTZ 99 W12 DSP, BEOVOX 5000, JAMO A510, BenQ TK800, Rega Planar 3
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu