recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Macbook Pro starter meget langsomt op
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Macbook Pro starter meget langsomt op

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
typofonic Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Februar-2012
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér typofonic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Macbook Pro starter meget langsomt op
    Sendt: 17-August-2019 kl. 21:54
Nederst på den her side står der nogle tips til at fikse en langsom Mac:
https://mackaptajnen.dk/mac-support/min-mac-er-langsom/

Mange af dem har jeg ikke set før. Håber du kan bruge dem til noget. 

Redigeret af typofonic - 17-August-2019 kl. 21:56
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2018 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

desværre nej, jeg har ikke evner og overskud nok til at rode indeni computere. Så jeg må leve med langsomheden.
Hvor i landet bor du, så kan vi måske hjælpe med at pege på nogle steder der kan klare det for dig?
I København er http://duckshouse.dk/ et rigtig godt og prismæssigt fornuftigt sted.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2018 kl. 09:35
desværre nej, jeg har ikke evner og overskud nok til at rode indeni computere. Så jeg må leve med langsomheden.
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2018 kl. 00:02
Fik du løst det?
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2018 kl. 22:47
det ser godt ud! Jeg må igang med at se videoerne :-)
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2018 kl. 21:29
Hej igen

Nedenfor har jeg prøvet at lave en deltaljeret liste med alle de trin du skal igennem. Trin 1 er alle de ting du skal gøre inden installation af ny ssd, ram osv.

1) 

a)
Skriv din appleid ned og adgangskode hvis du nu skulle glemte det.
  
Start din mac, selvom det tager lang tid. Når du er inde, så sæt en usb nøgle i eller en ekstern harddisk og tag kopi af ALLE dine filer. Dvs. alt det du har liggende på skrivebordet, dokumenter, andre mapper, billeder osv. Hvis du læst dine billeder ind i Photos ligger alle dine billeder i en "database" fil, så her ville jeg åbne Photos og eksporterer alle dine billeder til usb nøglen/den eksterne harddisk. 

b) nedenfor forudsætter at du har en usb nøgle, minimum 16 Gb til at lave en installationsnøgle med High sierra. 
Alternativt kan du springe dette over og installerer en tidligere version af Mac OS X via internetopdatering når den nye ssd er sat i. Jeg mindes du her får Mac Os X Lion, som du så må opdaterer til High Sierra senere. 

b)
Åben App Store. Søg efter "High Sierra" og klik hent.
Hent programmet Diskmaker X, http://diskmakerx.com

Guide til at lave en installations usb:

Nu har du fået taget backup af dine gamle filer og lavet en usb key med mac os sierra.

----------------

2) Opdaterer din mac med SSD + ram

Se disse videoer et par gange inden du går videre:

Skift HDD til SSD:

- Skrue baglåg af. Sørg for at lægge skruerne i en rækkefølge så du kan sætte dem i samme sted igen - de er ikke alle lige lange nemlig.
- Koble batteri fra
- Skru den gamle harddisk ud. 
- Sæt den nye harddisk i.


Ram upgrade:


- Batteriet skal stadig være koblet fra.
- Pres de der plastic "strammere" udad så rammene løses. 
- Tag rammene ud og sæt de nye i igen.

- Skue baglået fast igen

----------------------------

1) Put usb nøglen i mac'en.
    Hold option key nede når du klikker på tænd knappen


----------------------------------------------------------------------

Hvis alt det med at lave en USB nøgle med high sierra er for svært kan du gøre det som hedder "Internet Recovery", hvor den mac version som maskinen blev født med bliver downloaded fra apples serverer. Jeg mener det er Mac os Lion.
Du kan læse mere om det her:

Når den nye SSD+ram er sat i og du har samlet din mac igen gør du følgende:
Tryk tænd, plus hold command+option+R tasten nede. Hold dem nede indtil du ser en globus.

Følg vejledning. Log ind med apple id, opdater nu til High sierra fra App store.












Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2018 kl. 12:34
Hej igen
Hvor i landet bor du? 

Dit problem kunne også være følgende, som jeg havde med min hustrus MacBook pro 13" mid 2012.:


Hvis du kan komme ind i Mac os så tilslut en usb nøgle eller ekstern harddisk så du kan kopiere dine filer over. Så har du backup af dem.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2018 kl. 11:07
Potter@ 
Som udgangspunkt er der ikke noget IT der er ligetil for mig. Allerede her er der stor sandsynlighed for at jeg ikke får gjort det rigtigt, og kommer til at stå med et stykke aluminium der kun har metalværdien
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3292
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2018 kl. 10:49
PS: Du kan også afhængig af hvor meget du skal lave backup af, benytte en USB stick eller en ekstern USB disk til at flytte dine filer over på, just in case.

Og så lave en internet recovery og installere OSX direkte oven på den gamle installation, du sletter ikke dine filer herunder Billeder - Film - Dok etc. med mindre du formatere først som du også kan gøre i utilities. DONT DO IT.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3292
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2018 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af piddy piddy skrev:

Hej
Du kan sket ikke boote ind til mac os? Dvs. komme ind og se dine filer? Står den bare og hænger? 

Hvis det havde været en windows harddisk havde jeg bare taget harddisken ud og sat den i en sata til usb forbindelse og tilsluttet den en anden computer og håbet på at jeg kunne kopierer filerne på denne måde.

Men kan man det på en mac? og hvad hvis man har filevault slået til? Det er der måske nogle andre kloge hoveder som kan svare på.

I forhold til hvilke ram kunne det være disse:



Jo den starter op med mac os, det tar bare en evighed.

Hvis der sættes en SSD i, er der jo ingen mac os på den. Så hvad gør man der?

Du har tilsyneladende ikke prøvet de forskellige løsninger som skal udføres korrekt for at få boot hastigheden tilbage.

Så den nemme løsning er måske, køb en SSD disk og sæt den i, herefter laver du en re-install over internettet.
Når du tænder for din Mac Book Pro får du start lyden og lige efter holder du så TASTERNE, COMMAND - OPTION og R tasterne nede efter kort tid kommer der et billede, der står starting internet recorvery , det tager lidt tid. På et tidspunkt for du mulighed for at komme i menuen OSX utilities, her kan du så vælge install OSX voila.

Din maskine er lige nummeret nyere og behøver ikke at få en opdateret EFI ROM så det er lige til.

Den gamle Harddisk kan du så sætte i et USB kabinet og flytte dine filer tilbage etc.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2018 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af piddy piddy skrev:

Hej
Du kan sket ikke boote ind til mac os? Dvs. komme ind og se dine filer? Står den bare og hænger? 

Hvis det havde været en windows harddisk havde jeg bare taget harddisken ud og sat den i en sata til usb forbindelse og tilsluttet den en anden computer og håbet på at jeg kunne kopierer filerne på denne måde.

Men kan man det på en mac? og hvad hvis man har filevault slået til? Det er der måske nogle andre kloge hoveder som kan svare på.

I forhold til hvilke ram kunne det være disse:



Jo den starter op med mac os, det tar bare en evighed.

Hvis der sættes en SSD i, er der jo ingen mac os på den. Så hvad gør man der?
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2018 kl. 07:08
Hej
Du kan sket ikke boote ind til mac os? Dvs. komme ind og se dine filer? Står den bare og hænger? 

Hvis det havde været en windows harddisk havde jeg bare taget harddisken ud og sat den i en sata til usb forbindelse og tilsluttet den en anden computer og håbet på at jeg kunne kopierer filerne på denne måde.

Men kan man det på en mac? og hvad hvis man har filevault slået til? Det er der måske nogle andre kloge hoveder som kan svare på.

I forhold til hvilke ram kunne det være disse:



Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu