recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Macbook Pro starter meget langsomt op
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Macbook Pro starter meget langsomt op

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2018 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Det har ikke nødvendigvis noget at gøre med hvor meget du bruger computeren eller hvor meget af HD'en du har fyldt med data. Roterende diske dør - hvornår de gør det afhænger af så meget.

Måske har jeg formuleret mig dårligt: jeg taler om at den fysisk kan synge på sidste vers. Ikke at den trænger til en geninstallation eller andet.

Jeg opfattede det sådan at du mente den er fysisk ved at være slidt hvilket jo ikke kan være tilfældet hvis den kun har snurret ca 50 gange i de 4 år jeg har haft den
Til top
A.M. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Maj-2017
Sted: Aarhus C
Status: Offline
Point: 182
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér A.M. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2018 kl. 18:51
Smid en SSD i den. Så føles den som ny. 
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2018 kl. 19:01
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

konfig: 
macOS High Sierra version 10.13.5

MacBook Pro (13-inch, Mid 2012)
Processor 2,5 GHz Intel Core I5
Hukommelse 4 GB 1600 MHz DDR3
Grafik Intel HD Graphics 4000 1536 MB
Lagring 500 GB SATA disk

Maskinen starter efter opdateringen altid op med min mailkonto og en blok til at skrive en ny besked på. Det er måske derfor den tar længere tid om opstart. Idag var den på hele 74 sec
Mon ikke det er et "ram-problem". 4GB er altså noget i underkanten til de nyeste OSX'er. Smid 2x4GB i og du er kørende. Erstat HDD'en med en SSD og du er rigtig godt kørende Clap
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2018 kl. 20:03
Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

konfig: 
macOS High Sierra version 10.13.5

MacBook Pro (13-inch, Mid 2012)
Processor 2,5 GHz Intel Core I5
Hukommelse 4 GB 1600 MHz DDR3
Grafik Intel HD Graphics 4000 1536 MB
Lagring 500 GB SATA disk

Maskinen starter efter opdateringen altid op med min mailkonto og en blok til at skrive en ny besked på. Det er måske derfor den tar længere tid om opstart. Idag var den på hele 74 sec
Mon ikke det er et "ram-problem". 4GB er altså noget i underkanten til de nyeste OSX'er. Smid 2x4GB i og du er kørende. Erstat HDD'en med en SSD og du er rigtig godt kørende Clap
Det skal jeg ha folk til, og så blir det dyrt
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2018 kl. 20:11
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

konfig: 
macOS High Sierra version 10.13.5

MacBook Pro (13-inch, Mid 2012)
Processor 2,5 GHz Intel Core I5
Hukommelse 4 GB 1600 MHz DDR3
Grafik Intel HD Graphics 4000 1536 MB
Lagring 500 GB SATA disk

Maskinen starter efter opdateringen altid op med min mailkonto og en blok til at skrive en ny besked på. Det er måske derfor den tar længere tid om opstart. Idag var den på hele 74 sec
Mon ikke det er et "ram-problem". 4GB er altså noget i underkanten til de nyeste OSX'er. Smid 2x4GB i og du er kørende. Erstat HDD'en med en SSD og du er rigtig godt kørende Clap
Det skal jeg ha folk til, og så blir det dyrt

Hvis det er den gamle non-retina Macbook på 1280x800 skal der bare løsnes skruer i bunden og så er der fri adgang til både Ram og harddisk. Masser af videoer på youtube. Det er nemt. 
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2018 kl. 20:16
ram:

Guide:




Redigeret af dr_schlemer - 18-August-2018 kl. 20:18
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
papman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér papman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2018 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

konfig: 
macOS High Sierra version 10.13.5

MacBook Pro (13-inch, Mid 2012)
Processor 2,5 GHz Intel Core I5
Hukommelse 4 GB 1600 MHz DDR3
Grafik Intel HD Graphics 4000 1536 MB
Lagring 500 GB SATA disk

Maskinen starter efter opdateringen altid op med min mailkonto og en blok til at skrive en ny besked på. Det er måske derfor den tar længere tid om opstart. Idag var den på hele 74 sec
Mon ikke det er et "ram-problem". 4GB er altså noget i underkanten til de nyeste OSX'er. Smid 2x4GB i og du er kørende. Erstat HDD'en med en SSD og du er rigtig godt kørende Clap
Det skal jeg ha folk til, og så blir det dyrt

Hvis det er den gamle non-retina Macbook på 1280x800 skal der bare løsnes skruer i bunden og så er der fri adgang til både Ram og harddisk. Masser af videoer på youtube. Det er nemt. 
Nemlig, jeg har heller ikke nogen særlig teknisk forstand. Men jeg fik selv skiftet HDD’en ud med en SSD og opgraderet til 2x4 GB Ram på en mid 2011 Macbook Pro. Det ER nemt, hvis du bare følger videoerne. Lige pludselig har du en helt ny og meget hurtigere computer for omkring en tusse...
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2018 kl. 06:45
Jeg har også selv en Macbook Pro mid 2012. Så samme maskine som dig. Jeg købte den brugt for 3500 kr. for snart tre år siden og satte så en SSD harddisk i og 16 Gb ram. Den kører som en drøm nu og det er nemlig ret nemt. Følg videoerne som der var en som linkede til.

Hvis du stadig kan komme ind i systemet så tag backup af dine filer. Hvis muligt så lav også en USB nøgle med High Sierra.
Men ellers kan du bare sætte den nye SSD i (tænd + et par tastatur kombinationer - søg på nettet), så opdaterer din macbook sig selv. Muligvis ikke med High SIerra, men en tidligere version. Så kan ud altid opdatere efter.

- Skuer ud i bundet ud så du kan tage det bageste af. Hvis du ikke har så små skrutrækkere kan man sikkert købe et sæt i Harald Nybord, amazon osv.

- Frakoble batteriet ved at tage det lille stik af.
- Tag den gamle harddisk ud. 
- Sæt den nye SSD i
- Tag de gamle ram ud og sæt nye i.

 Det er den sidste Macbook hvor alt ikke er loddet fast til bundkortet, så det er nemt at opdatere.


Redigeret af piddy - 19-August-2018 kl. 06:47
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2018 kl. 11:47
Køre din MacBook Pro HFS+ eller APFS?
Normalt bliver filsystemet kun ændret til APFS hvis der en SSD disk installeret.
Men check det lige.  

Du skrev at din disk står som start disk, men prøv nu alligevel at se efter. Klik på låsen for at fortage ændringer, vælg og boot igen.


Redigeret af Potter - 19-August-2018 kl. 11:57
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2018 kl. 21:17
så skruer bare bunden af, frakobler batteri, tar HD ud og sætter SSD i istedet. Hvad med Ram, er det lige så let? Og hvilken SSD og Ram skal jeg købe? Og hvad med styresystem og billeder og dokumenter der ligger på den gamle HD?
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2018 kl. 22:16
Mine ram er 2x8192 MB SO-DDR3L 1600 MHz CL9.

SSD vil jeg anbefale minimum 256 GB.
F.eks. Crucial MX500, 250 Gb.:

Du har jo også et DVD drev, som man kan omdannet til en ekstra harddisk. Det har jeg. 



Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2018 kl. 22:30
Hold nu op, din boot tid har jo ikke ændret sig fordi du lige pluselig mangler ram og en SSD disk, der er noget andet galt, noget der sket i forbindelsen med din opdatering til High Sierra og der findes flere årsager og løsninger for dette.

Når du har lavet en backup af dine dokumenter billeder film etc. så lav evt. en clean Install af High Sierra. Lav f.eks en bootable usb stick eller boot og lav en internet restore. Men vælger du at sætte en ny SSD disk for du måske aldrig svar på hvad problemet var, som sikkert vil være er ret banalt.

Ingen tvivl om at din performes vil blive klart bedre med opgradering af ram og disk. 

Min gamle Macbook Pro 2012 laver bot på om 11-12 sek. Min 2017 MacBook Pro er oppe og køre på 7 sek. 
Min iMac Pro er oppe på 15 sek.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu