recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sven´s Kino
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sven´s Kino

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sven´s Kino
    Sendt: 18-August-2018 kl. 11:16
Jeg er i gang med at opbygge en kino. Jeg har bestilt en projekter, og skal beslutte hvilket lærred der skal op. Jeg bliver også nød til at gøre noget ved i hvert fald nogle af væggene, der er malet i meget lys gul maling.

Jeg har en del diffusere i sorte, grå og hvide. Samt nogle i bøgetræ.


Jeg har i dag et Samsung fladskærm på 65 tommer. Jeg går efter et lærred på en 100 til 110 tommer. Men jeg har ikke bestemt mig for, om det skal være med lydgennemgang.


Idéer og råd modtages gerne.


Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2018 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Idéer og råd modtages gerne.
Men ... hvad er det du specifikt vil rådgives om? Du stiller jo ingen spørgsmål. Angiver ingen mål. Vedhæfter ingen billeder. 

Men, for at starte et sted: et lydtransparent lærred har fordele og ulemper, jeg kan på baggrund af dit indlæg ikke afgøre, hvad der er bedst i dit tilfælde. Men vi bruger det og elsker det.


Redigeret af jacobe - 18-August-2018 kl. 12:05
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2018 kl. 12:02
Start med den projektor, du har bestilt
Hvad er det for en?
Er den specielt lysstærk?
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2018 kl. 12:30
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Idéer og råd modtages gerne.

Men ... hvad er det du specifikt vil rådgives om? Du stiller jo ingen spørgsmål. Angiver ingen mål. Vedhæfter ingen billeder. 

Men, for at starte et sted: et lydtransparent lærred har fordele og ulemper, jeg kan på baggrund af dit indlæg ikke afgøre, hvad der er bedst i dit tilfælde. Men vi bruger det og elsker det.



Jeg ville lægge billeder ud af mit rum, men de kræver for meget plads. Rummet er 29 kvadratmeter. Det er akustisk trimmet med Svanø diffusere. Gips vægge og trægulv på strøer. Diffusere på det meste af væggene og noget af loftet. Jeg sidder 3 meter fra fronterne. Surround er placeret ved 110 grader. Surround Back med 120 cm afstand imellem, hvor der står to diffusere.

Jeg er i tvivl om valg af lærred med lydgennemgang, da prisforskelen er stor. Jeg så på et flot et hos Tape Connection på 100 tommer. Jeg vil dog gå efter 16:9 i stedet for.

Redigeret af Sven Palvig - 18-August-2018 kl. 12:36
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2018 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Start med den projektor, du har bestilt
Hvad er det for en?
Er den specielt lysstærk?

Projektoren er en Sony VPL-VW360ES.

1.500 Ansi lumen.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2018 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Jeg er i tvivl om valg af lærred med lydgennemgang, da prisforskelen er stor. Jeg så på et flot et hos Tape Connection på 100 tommer. Jeg vil dog gå efter 16:9 i stedet for.
Ok, men du stiller stadig ingen spørgsmål. Så nu spørger jeg dig: er det forslag til gode og prisvenlige lærreder du efterspørger? I så fald, hvad synes du er for dyrt? 
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2018 kl. 18:49
Hej. Jeg var lige til et bryllup.

Jeg vil bare vise mit min opbygning af min kino, og måske få et råd med på vejen, da der må være mange med erfaringer om det.

Jeg køber en god projekter og lærredet skal være godt. Jeg ønsker ikke at købe et lærred, hvor jeg bagefter fortryder det. Det skal bare være det rigtige.

Tape Connection har et lærred, der hedder Grandview Edge 4K 106" til en pris af 2000 kroner. Før pris 4.000 kroer.

Jeg så på et i butikken til 15.000 kroner med lydgennemgang og hedder Screen Excellence Craftsman 4K. Det var et Cinemascope (2.35:1) lærred, som sælgeren var meget begejstret for. I 16.9 må det være dyrere. Det var det nørder foretrak fik jeg at vide. Det var også et flot billede med en Sony Projekter VPL-VW260ES.

Jeg har 257 cm imellem mine fronthøjttalere, men opad til er der plads. Derfor mener jeg, at et 16:9 må være bedre i mit tilfælde.

Det virker rigtig, med at få center højttaleren op i højde. Skærmen skal hos mig kun dække for center højttaleren såfremt, der skal såfremt stå oven på LFE/subwooferen, med skærmen oven på subwooferen, ragende ud til begge sider. Men det er måske 20 kilo ekstra i forhold ti det første nævnte Grandview Edge 4K 106. En velour kant skal der så også være.
Jeg har så

Redigeret af Sven Palvig - 24-August-2018 kl. 15:20
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2018 kl. 12:16
Hvad er målene på rummet? Step nummer ét er, at placere din lytteposition et ordentligt sted ift. bassen. Bruger du flere subs har du større fleksibilitet. Denne placering skal være i skabet da EQ ikke kan fixe problemerne ved dårligt placeret lytteposition.

Når siddepladsen er fundet kan fronterne placeres og lærredstørrelsen vælges. Placering af akustikprodukterne er også afhængig af højttalerplaceringerne da det er forskellige ting du vil gøre alt afhængigt af hvilket problem du gerne vil eliminere (der er f.eks. ting diffusorer ikke kan hjælpe med).

Men skriv gerne nogle flere detaljer - en overblikstegning over rummet er nødvendig for at give inputs.

EDIT: Lydtransparent mener jeg er den eneste rigtige løsning hvis man forsøger at genskabe biograflyden. Det andet vil være et kompromis.


Redigeret af Jonas_h - 20-August-2018 kl. 12:30
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2018 kl. 13:32
Hvis du har 257cm imellem dine front højttalere så kan du nemt få plads til 110".
Jeg har selv valgt et 16:9 lærred da jeg ser mange serier + spiller en del playstation.
Men hvis du primært vil bruge dit setup til at se film på så ville jeg gå efter et cinemascope lærred.

Du skriver du har plads nok i højden. I så fald ville jeg lade center højttaleren stå under lærredet. Og droppe ideen om et lydtransparent lærred.


Det lærred jeg har pt er et møg billigt Grandview 4K lærred som jeg købte på DBA. Han har flere:
https://www.dba.dk/nyt-fast-ramme-laerred/id-1046749514/

Det er 106" 16:9 format med filt ramme og han tager 800 kr for det. Og jeg er godt tilfreds med det.


Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2018 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:


Du skriver du har plads nok i højden. I så fald ville jeg lade center højttaleren stå under lærredet. Og droppe ideen om et lydtransparent lærred.
Bare fordi man har rigeligt med plads i højden, er det stadig træls at se på et lærred der er placeret for højt. THX anbefaler vist max 15 grader til toppen af lærred ift. vandret.

Og højde eller ej, så får du stadig ikke lyden bagved lærred som man gør med et akustisk transparent lærred.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2018 kl. 09:39
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Bare fordi man har rigeligt med plads i højden, er det stadig træls at se på et lærred der er placeret for højt. THX anbefaler vist max 15 grader til toppen af lærred ift. vandret.

Og højde eller ej, så får du stadig ikke lyden bagved lærred som man gør med et akustisk transparent lærred.


Nu svare jeg jo bare i forhold til det vi ved om hans setup. Så om det vil resultere i mere end 15° hvis lærredet er over center ved vi jo ikke noget om. Igen dette afhænger også af om han vælger cinemascope eller 16:9

Og nej selvfølgelig får du ikke lyden bagved lærredet. Men det gør man jo for hulan heller ikke hvis de 2 front højttalere står ved siden af.
Hvis det var mig så ville et akustisk transparent lærred kun give mening hvis man gemte alle højttalere væk bag ved lærredet. :-)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2018 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Bare fordi man har rigeligt med plads i højden, er det stadig træls at se på et lærred der er placeret for højt. THX anbefaler vist max 15 grader til toppen af lærred ift. vandret.

Og højde eller ej, så får du stadig ikke lyden bagved lærred som man gør med et akustisk transparent lærred.


Nu svare jeg jo bare i forhold til det vi ved om hans setup. Så om det vil resultere i mere end 15° hvis lærredet er over center ved vi jo ikke noget om. Igen dette afhænger også af om han vælger cinemascope eller 16:9

Og nej selvfølgelig får du ikke lyden bagved lærredet. Men det gør man jo for hulan heller ikke hvis de 2 front højttalere står ved siden af.
Hvis det var mig så ville et akustisk transparent lærred kun give mening hvis man gemte alle højttalere væk bag ved lærredet. :-)
Nej det hele er lidt gætværk indtil vi får mere info om rummet. :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu