recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Få lyden mere separat
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Få lyden mere separat

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
mortenloose Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-August-2014
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenloose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Få lyden mere separat
    Sendt: 19-August-2018 kl. 19:52
Når jeg hører musik f.eks. Rock, så syntes jeg at lyden er "kompakt", jeg kunne godt tænke mig at lyden var mere separat, så man bedre kan høre instrumenter og sanger. 

Er det højttalerne som der er flaskehalse, eller er det noget andet i mit anlæg? 

Jeg afspiller fra mine cd'er som jeg har kopieret til Wav.

Cambrige audio azur 840a 
Dali opticon 6 
Bi-wire Van den hul snowline 
Bluesound node 2 
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2018 kl. 20:59
Kan vi få lov til at se et billede fra sweet spot?
Oplever du det du ønsker andre steder, muligvis kan det give dig et hint om hvad der skal laves om. Måske skal dine højtaler stå anderledes. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2018 kl. 21:12
Det kan være næsten hvad som helst, fra indspilninger, til rummet anlægget står i.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mortenloose Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-August-2014
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenloose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2018 kl. 22:02
Jeg havde godt tænkt, at det kunne være indspilninger på de albums jeg høre. Men jeg troede ikke rummet kunne gøre sådan, så musikken lød lidt kompakt?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2018 kl. 22:17
Jo, refleksioner og dæmpning gør meget.

Dali nævner det også i brugsanvisningen.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2018 kl. 08:31
Oprindeligt skrevet af mortenloose mortenloose skrev:

Når jeg hører musik f.eks. Rock, så syntes jeg at lyden er "kompakt", jeg kunne godt tænke mig at lyden var mere separat, så man bedre kan høre instrumenter og sanger. 

Er det højttalerne som der er flaskehalse, eller er det noget andet i mit anlæg? 

Jeg afspiller fra mine cd'er som jeg har kopieret til Wav.

Cambrige audio azur 840a 
Dali opticon 6 
Bi-wire Van den hul snowline 
Bluesound node 2 

Hej Morten

Dejligt med et spørgsmål omkring Stereo :)

Jeg kan virkeligt anbefale dig at følge direktøren for PS Audio og hans kanal "Ask Poul"

Den giver mange gode tips og tricks. 

Omkring dit setup er det jo et lækkert system og Dali giver med deres hybrid diskant en spredning der er langt bedre end mange andre mærker. 

Hvis du har mulighed for det ville jeg starte med at prøve et flytte lidt rundt på dine højttalere i forhold til hvordan de står. Lidt væk fra væggen, tættere på og vinkle dem lidt ind osv. 

Det oplever jeg kan gøre en forskel for lyden.

Ellers som de andre siger så står den på akustik. Er det en stue kan jeg anbefale Vicoustic som jeg selv lige er stødt på. Det ser lækkert ud og få elementer de rigtige steder kan gøre en forskel. 

Denne tråd er en bruger der kigger lidt på begge dele :)

Den har været død nogle år som det meste af siden så håber et link er ok for admin 
Til top
mortenloose Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-August-2014
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenloose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2018 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af mortenloose mortenloose skrev:

Når jeg hører musik f.eks. Rock, så syntes jeg at lyden er "kompakt", jeg kunne godt tænke mig at lyden var mere separat, så man bedre kan høre instrumenter og sanger. 

Er det højttalerne som der er flaskehalse, eller er det noget andet i mit anlæg? 

Jeg afspiller fra mine cd'er som jeg har kopieret til Wav.

Cambrige audio azur 840a 
Dali opticon 6 
Bi-wire Van den hul snowline 
Bluesound node 2 

Hej Morten

Dejligt med et spørgsmål omkring Stereo :)

Jeg kan virkeligt anbefale dig at følge direktøren for PS Audio og hans kanal "Ask Poul"

Den giver mange gode tips og tricks. 

Omkring dit setup er det jo et lækkert system og Dali giver med deres hybrid diskant en spredning der er langt bedre end mange andre mærker. 

Hvis du har mulighed for det ville jeg starte med at prøve et flytte lidt rundt på dine højttalere i forhold til hvordan de står. Lidt væk fra væggen, tættere på og vinkle dem lidt ind osv. 

Det oplever jeg kan gøre en forskel for lyden.

Ellers som de andre siger så står den på akustik. Er det en stue kan jeg anbefale Vicoustic som jeg selv lige er stødt på. Det ser lækkert ud og få elementer de rigtige steder kan gøre en forskel. 

Denne tråd er en bruger der kigger lidt på begge dele :)

Den har været død nogle år som det meste af siden så håber et link er ok for admin 

Tak for dine råde, dem vil jeg lige prøve af. 

Angående akustik, så har jeg fundet denne her hjemmeside, som der sælger akustik billeder. https://akuarthome.dk/ er det noget som jeg kan bruge?
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2018 kl. 11:45
Hej Morten
Det kan meget vel være rummet og højttalernes placering der er årsagen så start med at eksperimenterer med placeringen. Det kan også være at de indbyggede DA convertere i Bluesound node 2 ikke er gode nok til dine krav. Det kan være svært at ændre akustikken i rummet uden radikale ændringer og derfor er digital rumkorrektion en mulighed du kan overveje. Du kan eksempelvis indskyde nedenstående DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core mellem din Bluesound node 2 og din forstærker - den indeholder en DA converter som måske er bedre end den der sidder i Bluesound og der er XLR output du vist nok kan bruge til din Cambrige forstærker.
Det er blot et forslag hvis du ikke kan få akustikken til at fungere.
Mvh
Jacob
Til top
mortenloose Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-August-2014
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenloose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2018 kl. 19:59
Oprindeligt skrevet af JAWA JAWA skrev:

Hej Morten
Det kan meget vel være rummet og højttalernes placering der er årsagen så start med at eksperimenterer med placeringen. Det kan også være at de indbyggede DA convertere i Bluesound node 2 ikke er gode nok til dine krav. Det kan være svært at ændre akustikken i rummet uden radikale ændringer og derfor er digital rumkorrektion en mulighed du kan overveje. Du kan eksempelvis indskyde nedenstående DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core mellem din Bluesound node 2 og din forstærker - den indeholder en DA converter som måske er bedre end den der sidder i Bluesound og der er XLR output du vist nok kan bruge til din Cambrige forstærker.
Det er blot et forslag hvis du ikke kan få akustikken til at fungere.
Mvh
Jacob

Hej Jacob.

Tak for dine forslag, det vil jeg lige se på. 

Jeg har godt tænkt på at købe en D/A konverter, og sætte imellem Bluesound og forstærkeren for, at løfte lydkvalitet på musikken. 
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2018 kl. 21:13
Personligt ville jeg ikke bruge udtrykket "separat", når der er tale om musik. 
Hvis du hørte lyden "separat" (separeret), ville det nok ikke lyde så godt, da det ville betyde, du skulle høre instrumenterne enkeltvis, altså adskilt, hver for sig.

Selvom jeg normalt ikke har meget fidus til WhatHifi, kan jeg se i deres test af din Bluesound, at de bl.a. omtaler lyden som dårligt adskilt, mangel på detaljer og klarhed mm., altså tillægsord, der beskriver det, du oplever ret  godt, så måske du skulle prøve at afspille direkte fra din CD-afspiller i stedet, i et forsøg på at udelukke kilden som synderen?


Lige en lille bøn til sidst:

Tråden kunne gøres betydeligt kortere og nemmere at læse, hvis folk i stedet for at citere alt, hvad der tidligere er blevet sagt, blot startede med brugernavnet på den person, beskeden er henvendt til, eller slettede alt det overflødige i citatet.

Dette er naturligvis blot et forslag...  :)



Redigeret af Supergris - 20-August-2018 kl. 21:14
Til top
mortenloose Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-August-2014
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenloose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2018 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Personligt ville jeg ikke bruge udtrykket "separat", når der er tale om musik. 
Hvis du hørte lyden "separat" (separeret), ville det nok ikke lyde så godt, da det ville betyde, du skulle høre instrumenterne enkeltvis, altså adskilt, hver for sig.

Selvom jeg normalt ikke har meget fidus til WhatHifi, kan jeg se i deres test af din Bluesound, at de bl.a. omtaler lyden som dårligt adskilt, mangel på detaljer og klarhed mm., altså tillægsord, der beskriver det, du oplever ret  godt, så måske du skulle prøve at afspille direkte fra din CD-afspiller i stedet, i et forsøg på at udelukke kilden som synderen?


Lige en lille bøn til sidst:

Tråden kunne gøres betydeligt kortere og nemmere at læse, hvis folk i stedet for at citere alt, hvad der tidligere er blevet sagt, blot startede med brugernavnet på den person, beskeden er henvendt til, eller slettede alt det overflødige i citatet.

Dette er naturligvis blot et forslag...  :)


Jeg ejer desværre ikke en cd afspiller, så jeg kunne teste det. 

Jeg har godt læst den anmeldelse før, men jeg vidste ikke helt hvor meget jeg skulle tro på det, da man har hørt forskellige meninger om den side. 

Jeg har tænkt lidt på og købe en af Cambrige netværk afspiller, da det ville måske være en bedre løsning. :)
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2018 kl. 00:29
Så må du ud at låne en, da jeg tror, det er her, dit problem ligger!

Hvis du er interesseret, har jeg faktisk en Paradigm PW Link stående, som jeg ikke får brugt:


Jeg købte den blot, da jeg syntes det var et utroligt spændende produkt, men har faktisk helt glemt jeg havde den  :).
Der er stadig over et års garanti tilbage.
Den adskiller sig fra andre streamere på markedet, ved at have indbygget en af de bedste rumkorrektioner ARC, som virkelig kan give et løft.
Måske jeg skulle prøve at lege med den i morgen? :)

P.s. Du læste åbenbart ikke min lille bøn, eller også valgte du blot at overhøre den.  :(

Hvis alle citerer, det der lige er blevet skrevet, bliver det meget hurtigt en længere smøre.


Redigeret af Supergris - 21-August-2018 kl. 01:04
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu