recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hente brugt forstærker, hvad kigger man efter?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hente brugt forstærker, hvad kigger man efter?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hente brugt forstærker, hvad kigger man efter?
    Sendt: 29-August-2018 kl. 15:50
Hejsa

Så har jeg været så heldig at finde en brugt effektforstærker, som jeg med lidt held skal hente i weekenden. Der er tale om en Emotiva XPA-5 gen 1. Den er ifølge sælger 7 år gammel, og da jeg ikke er super kyndig på området, kunne jeg godt tænke mig at vide om der er noget specielt jeg skal kigge efter/være på vagt over for? Det er ikke fordi alderen bekymrer mig overhovedet, min nuværende surround receiver har samme alder, og den kører upåklageligt. Men hvad er der af faldgruber? Jeg skal selvfølgelig lytte til den, alle kanaler, men kan man gardere sig mod defekter på anden vis?

Jeg takker på forhånd Smile

Mvh.
Michael
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2018 kl. 16:16
Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Hejsa

Så har jeg været så heldig at finde en brugt effektforstærker, som jeg med lidt held skal hente i weekenden. Der er tale om en Emotiva XPA-5 gen 1. Den er ifølge sælger 7 år gammel, og da jeg ikke er super kyndig på området, kunne jeg godt tænke mig at vide om der er noget specielt jeg skal kigge efter/være på vagt over for? Det er ikke fordi alderen bekymrer mig overhovedet, min nuværende surround receiver har samme alder, og den kører upåklageligt. Men hvad er der af faldgruber? Jeg skal selvfølgelig lytte til den, alle kanaler, men kan man gardere sig mod defekter på anden vis?

Jeg takker på forhånd Smile

Mvh.
Michael
Jeg kender ikke bæstet, så var lidt nysgerrig og Google fandt denne tråd:

som siger der måske kan være problem med RCA stikkene efter hyppig skift af set-up. Wink

Mvh. JørgenT
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2018 kl. 20:18
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Jeg kender ikke bæstet, så var lidt nysgerrig og Google fandt denne tråd:

som siger der måske kan være problem med RCA stikkene efter hyppig skift af set-up. Wink


Jeg takker for linket Smile 
Jeg hører ham lige ad om han har skiftet meget rundt. Jeg kommer ikke til at skifte alt for meget, så for mit vedkomne bliver det nok ikke et problem.
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 15:14
For lige at afslutte tråden vil jeg komme med enden af historien.

Skæbnen ville at sælger tilbød at komme hjem til mig med forstærkeren. For det første havde han kun en center at teste med, og for det andet skulle han arbejde en uges tid i nærhenden af hvor jeg bor. Det sagde jeg selvfølgelig ja tak til, da jeg så slap for at skulle hente, samt at jeg kunne høre den på eget udstyr.

Da han kommer forbi, har han taget 4 signalkabler, et triggerkabel og optisk kabel med, som jeg kan få med i prisen. Som han siger, så skal han jo ikke selve bruge dem mere.

Vi får bæstet koblet til, og undervejs får jeg konstateret at nogle at stikkene til indgangssignalet virker lidt løse i det. Jeg tænker dog at jeg ikke skal skifte kabel så tit, og hvis jeg er lidt forsigtig når det er, så går det nok.

Ud over det, så var der lyd i alle kanaler, og jeg hørte ikke noget brum. Jeg valgte at købe forstærkeren.

Efterfølgende har jeg lagt mærke til at der nogle gange kommer lidt brum fra forstærkeren når der ikke er lyd på endnu. Det er langt fra hver gang jeg tænder den og det er ikke noget der generer i hverdagen. I går lagde jeg også mærke til ganske lidt brum i centerhøjtaleren, heller ikke noget der er tilstede hver gang, og heller ikke noget der generer. Men om noget af det er tegn på at den kan finde på at stille træskoene inden for kort tid, det håber jeg ikke.

Angående lyden, så må jeg sige at forstærkeren har tilføjet, i mangel af bedre, "mere af det hele". Det var ret hørbart med det samme, og også konen kan høre det, og er glad for det. Det er bare som om at der er flere detaljer og mere bas og saft og kraft. I alle 5 højttalere. Det har helt klart gjort en forskel, både i musik og film, og til den nette sum af 3500 kr er jeg meget godt tilfreds! 
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 15:38
Kan du hive låget af, og se, om der kan spændes noget fast, og om ledninger indeni rører ved noget eller er løse - bare sådan helt lavpraktisk? Måske smide et billede af det indvendige.

Redigeret af mnielsen - 24-September-2018 kl. 15:38
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 17:16
Prøv at google: Emotiva XPA-5 Hum
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 17:20
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu