recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTTPS ERROR
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HTTPS ERROR

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: HTTPS ERROR
    Sendt: 01-September-2018 kl. 08:28
Jeg har brug for lidt hjælp. Tænkte der lige var en der måske havde en løsning, er ikke selv hjemme pt. 

Min søn har fået en ny spille PC som er opkoblet direkte med kable til routeren Netgear R7800 gaming edition. DHCP

Problemet opstår når spiller f.eks. CS:GO - LOL - Quake - SID - MW3 etc. så får vi andre på netværket HTTPS fejl. Vi andre sidder på iMac -  iMAc Pro - MacBook Pro etc. 

Lokalt kan man på f.eks. iMac så gå ind i Safari's indstillinger og tillade det pågældende website.

Så snart hans maskine er slukket, har vi ingen problemer. Omvendt så snart den er tændt er problemet der.

Hans bundkort er Asus Z370p prime med Realtek 8111H og han har tilsynleden selv nogle gange problemer med at få hul i gennem, bare det med at komme på nettet "google" lykkes ikke altid. Men med genstart af browseren så lykkes det.

Takker på forhånd


Redigeret af Potter - 01-September-2018 kl. 08:50
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pfugl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2018 kl. 07:36
Hvordan er de øvrige maskiner opkoblet? Via WIFI? Hvor hurtigt er netværket? Hvad er det for en HTTPS error du får? 
Umiddelbart lyder det som en overbelastning af netværk eller router - måske fejl i router (prøv genstart), men det er svært at sige ud fra de få oplysninger du kommer med.
/Peter
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2018 kl. 09:01
Hvis de øvrige enheder får HTTPS fejl alene når hans PC er tændt, må den jo påvirke al trafik på netværket.
Men det lyder som at trafikken måske opfanges af hans PC og så sendes videre.

Du må kigge nærmere på SSL certifikatet og hvorfor det går galt.
Tjek også netværkskonfigurationen på f.eks. iMac'en før og efter PC tændes: https://www.wikihow.com/Find-Your-IP-Address-on-a-Mac

Det er specielt router og DNS adresserne du skal holde øje med.

mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2018 kl. 12:33
Tak for svar.

Maskinerne køre DHCP med DNS fra udbyder ingen ændringer her og alle er på kabel "gigabit" på en fibia 500mbit.
Dvs. at der går et kable direkte fra fibia boksen til Netgear R7800 og derfra med kabel til maskinerne. Problemet optræder også på iPad som er på Wifi på samme router.

Maskinerne har samme DHCP ip adresser som tidligere, dog fik hans nye maskine en anden.

Hans tidligere PC lavet ikke disse nummerer...... Windows 7. Den nye er Windows 10

Problemet forsvinder så snart den er slukket, eller at jeg genstarter routeren.

Måske jeg skulle giver hans maskine en statisk ip, og lade de andre forsætte med at køre DHCP.
Det burde umiddelbart ikke ændre på noget.


Redigeret af Potter - 03-September-2018 kl. 12:36
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2018 kl. 21:18
Kan du ikke tage et screenshot af fejlen?

Hvad er IP adressen og DNS på jeres computere før han starter sin maskine og efter?
(altså kunne der være sneget sig et "falsk" DHCP server ind på hans maskine?)

Prøv evt. i en terminal fra din mac at skrive "route" og se hvad din default gateway er (Kender ikke til MAC, men MAC er i bund og grund Linux, og her hedder kommandoen bare route, så mon ikke det er det samme (Både hvor hans computer er tændt og slukket)
(For at se om jeres trafik pludselig routes via hans computer.)

Hvis det ikke er ovenstående, så er det vidst tid til at kigge på routeren..
1. Det er en gammel svend, hvornår har du sidst opdateret den?
Den har blandt andet haft en "SEVERE" sikkerhedsfejl.

Er der nogle features i den, som gaming mode eller et eller andet som er slået til?

Fibia boksen, er det en router? (Kender ikke deres udstyr)
Hjælper det sætte jeres udstyr direkte på Fibias? (Hvis da man kan)
BaaaaaH
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2018 kl. 22:13
Ip adressen/adresserne og DNS er den samme på alle enheder også wifi enhederne både før han tænder, og efter han starter sin PC op dvs. der bliver ikke tildelt nye adresser og ingen konflikter. Det er kun https fejl, ingen forbindelse til nettet. Men en adresse i url på en almindelig HTTP side så er der ingen problemer.Confused

Udgangen på Fabia boksen går direkte op i routeren Netgear Nighthawk X4S "pyjamas edition" som i øvrigt kun er fra 2016 og er med nyeste firmware som kom forleden.

Der ikke noget Qos slået til.

Når han har Lan aften 10 -12 maskiner, så er det hans maskine som laver rod og giver problemerne. 
Jeg mistænker simpelthen at Windows 10 og noget i hans opsætning der laver noget rod, også fordi at han selv nogle gange ikke har forbindelse til nettet og skal starten sin browser op til flere gange eller genstarten sin maskine. for at komme på. 

PS jeg er nu ikke helt grøn på området, men har ikke mulighed for at være tilstede fysisk pt.  

Vi har 2 pc laptop med windows 10 kørende og der har heller ingen problemer med.





Redigeret af Potter - 03-September-2018 kl. 22:17
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2018 kl. 22:41
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Ip adressen/adresserne og DNS er den samme på alle enheder også wifi enhederne både før han tænder, og efter han starter sin PC op dvs. der bliver ikke tildelt nye adresser og ingen konflikter. Det er kun https fejl, ingen forbindelse til nettet. Men en adresse i url på en almindelig HTTP side så er der ingen problemer.Confused
Hvad med gateway?
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Udgangen på Fabia boksen går direkte op i routeren Netgear Nighthawk X4S "pyjamas edition" som i øvrigt kun er fra 2016 og er med nyeste firmware som kom forleden.

Der ikke noget Qos slået til.

Når han har Lan aften 10 -12 maskiner, så er det hans maskine som laver rod og giver problemerne. 
Jeg mistænker simpelthen at Windows 10 og noget i hans opsætning der laver noget rod, også fordi at han selv nogle gange ikke har forbindelse til nettet og skal starten sin browser op til flere gange eller genstarten sin maskine. for at komme på. 
Jeg kan ikke se hvordan hans PC skal kunne gøre at HTTPS forbindelser fejler på andre enheder, med mindre trafikken bliver omdirigeret. Det er ikke bare "noget rod", der skal mere til.
Kan vi ikke få et screendump af HTTPS fejlen, inkl certifikat detaljerne, så kan vi se hvad der sker i stedet det der burde ske?
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

PS jeg er nu ikke helt grøn på området, men har ikke mulighed for at være tilstede fysisk pt.  

Vi har 2 pc laptop med windows 10 kørende og der har heller ingen problemer med.
Med mindre hans PC er tænd, går jeg ud fra ? ;)
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2018 kl. 17:21
Gateway på router er 192.168.1.1 og ligeledes også på maskinerne.

Jeg ved det lige er sket der hjemme igen igen, så fruen hæv kablet ud af knægtens PC og så havde hun ingen HTTPS errors mere.

Fejlen https i safari browser f.eks.på bt.dk hedder noget med " Safari Can't Open the Page. can't establish a secure connection to the server"

Så snart kablet er fjernet fra omtalte pc, så køre det igen på resten af alle maskiner/ iPads etc.

Har aldrig haft problemer med netværket før den PC kom på, og der er tit andre besøgende som benytter vores netværk og der har der været en del i gennem tiderne, de har aldrig forvold noget besvær.

Yep det er kun når hans pc er tændt.

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2018 kl. 17:58
Problemet kan ligge flere steder.
Som sagt, i cmd/terminal skriv route, evt arp -a (ved ikke om det lige er arp -a på en mac, men burde det være)
Skriv arp før og efter hans computer er tændt, ændre Mac adressen sig til din routers ip.
I begge tilfælde, skriv evt. Output herinde.
Er der tilfældigvis sat en proxy op i safari ved en fejl.?
Igen. Din dns?
Måske du kan prøve at sætte din DNS midlertidig til 8.8.8.8, for at aflaste din router.


BaaaaaH
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2018 kl. 19:12
Men umiddelbart kan PC'en være ramt af virus, som får din router i knæ
BaaaaaH
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2018 kl. 20:39
På Mac hedder det "arp -a" adresserne ændre sig ikke. Ip adressen hænger ved MAC adressen og sådan har det været lige fra dag 1 den blev tilsluttede.

Men jeg laver en statisk ip til ham via remote. Da jeg satte routeren op i tidernes morgen lavet jeg plads til nogle stykker.

Så han får en af dem så må vi om de ændre på noget.

BTW Så lige at routeren er åben på TCP/IP UDP  in/ out 6881
Men også at UPnP er slået til, kan dette evt. give sådanne problemer?
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2018 kl. 21:19
Det lyder usandsynligt at det skulle have noget at gøre med DHCP eller Statisk IP.

UPnP bør altid være slået fra, da det udgør en sikkerhedsbrist.
UPnP gør at eksempelvis et torrent program kan få din router til at port forwarde, uden din samtykke.

port 6881 ser ud til at være til noget torrent, tør man lave et forsigtigt gæt, at din router har en default kode (eller at din knægt kender koden)? (medmindre vi er tilbage ved upnp)
Ligegyldig hvad vil alle former for port forwarding jo altid give en eller anden form for sikkerhedsrisiko.

Om ikke andet, så ville jeg nok prøve at kigge på om han har virus på sin computer.
Kunne jo være at hans computer overbelaster din router.

Du kan prøve via kommando prompt at skrive
netstat -a -o -n
Se om der er nogle PID (Program ID) som går igen mange gange
og i din jobliste -> Detaljer kan du se hvad programmet er
(du kan også bruge netstat -a -n -b - som admin, så kan du se hvad programmet hedder direkte fra kommandoen, men jeg bryder mig ikke om formateringen.

Alternativt kan du evt. installere Wireshark på hans computer, så kan du se alt trafikken til og fra hans computer (Det vil dog sandsynligvis tage tid at komme igennem det hele.)
BaaaaaH
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu