recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Måle den opladede energi i en kondensator?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Måle den opladede energi i en kondensator?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Måle den opladede energi i en kondensator?
    Sendt: 03-September-2018 kl. 13:47
kan man på nogen måde gøre dette?



Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2018 kl. 13:55
Jeg mener mere specifikt, jeg tager en kondensator op af skuffen, kan jeg måle på den, for at gennesmskue hvor mange volt den indeholder?
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2018 kl. 14:56
Nu må man jo formode at en kondensator der ligger i skuffen er afladet til 0V, men ja du kan bare måle med et voltmeter hvilken spænding der er over den, og via det link som Ruba har linket til, så kan du regne ud hvor meget energi der er, men det kræver selvfølgelig at du kender dens kapacitet.
Mvh Jesper
Til top
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_45 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2018 kl. 14:59
Hvis du tager en kondensator op af skuffen så vil der ikke være nogen spænding på den da den selvaflader.

Hvis du har en opladet kondensator så kan du måle spændingen på den med et høj impedance voltmeter men selv der vil der være en aflading så du skal ikke måle eller vente forlænge efter opladning af kondensatoren.



Redigeret af Henrik_45 - 03-September-2018 kl. 15:19
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2018 kl. 15:12
Måles det stadig ikke i joules?
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2018 kl. 15:15
jeg takker for jeres svar. Min tanke var at man afladede den, ved at måle med voltmeter, men super. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2018 kl. 15:41
Det gør du også, med måleinstrumentets inputimpedans.

Tager du eksempelvis et Fluke 83V, har et en inputimpedans på 10MOhm.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2018 kl. 15:42
så man kan ikke sætte en måler på, der måler imens man lader?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2018 kl. 17:07
Prøv at forklar hele opgaven, så er det lettere at finde et brugbart svar....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2018 kl. 17:18
Teoretisk spørgsmål og ikke noget der skal udføres i praksis.:

Imens en kondensator lades op, ønskes der at måle hvor meget den er opladet. 


Spørgsmålet er stillet af en ung dreng med autisme, som ikke vil slippe spørgsmålet før han har fundet svaret. Altså vi snakker om en dreng der ikke kan overbevise sig selv om at bruge tid på andet dør end svaret er fundet. 
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2018 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Teoretisk spørgsmål og ikke noget der skal udføres i praksis.:

Imens en kondensator lades op, ønskes der at måle hvor meget den er opladet. 


Spørgsmålet er stillet af en ung dreng med autisme, som ikke vil slippe spørgsmålet før han har fundet svaret. Altså vi snakker om en dreng der ikke kan overbevise sig selv om at bruge tid på andet dør end svaret er fundet. 
Så det handler om hvor meget energi du har opladt i en given kondensator,  på en given tid?


4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2018 kl. 17:36
Ja, men ikke ved beregning men måling. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu