recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Navigation og CarFi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DAB+ i bilradio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DAB+ i bilradio

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
boom-boom Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-September-2004
Status: Offline
Point: 90
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér boom-boom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DAB+ i bilradio
    Sendt: 06-September-2018 kl. 11:01
Jeg har skiftet min VW bilradio til en “top of the range” android bilradio. Den er købt og installeret hos en professionel bilradio forretning.

DAB+ modtagelsen er et problem og jeg er nu på den tredie DAB+ modtager fordi modtagelsen er særdeles ustabil. Bedste modtager enhed har givet mig et signal som leverer musik omkring 50% af tiden. Resten af tiden er skrat eller nul signal.

Sælgeren erklærer at dette ikke skyldes den enhed han har solgt og installeret, og at det udelukkende skyldes det transmitterede DAB+ signal der er super elendigt. Det har jeg svært ved at tro på.

Har han ret eller har han bare solgt mig noget som ikke duer?
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2018 kl. 11:16
Nu kommer det jo an på hvor du kører rundt Big smile

Min Citroen C4 Grand Picasso er leveret med en DAB+ radio.

Jeg kører i Københavnsområdet til daglig, hvor jeg kun hører radio via DAB+ og har endnu til gode at opleve et udfald (som jeg opdager).
På ture rundt på Sjælland og fyn/Jylland kan jeg heller ikke mindes at have oplevet udfald.

Så jeg er ikke enig i påstanden.


Redigeret af quarkir - 06-September-2018 kl. 11:17
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
perlauritzen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-November-2014
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér perlauritzen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2018 kl. 11:18
Har RLink DAB+ radio. Der ER 'størrere' udfordringer end FM med DAB+. Især med ikke DR kanaler. Dog ikke i nærheden af 50%. Snarere OK dækning i 90-95% af tiden i 'problem-yderområderne' som Strandvejen  v Øresund.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2018 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af boom-boom boom-boom skrev:

Jeg har skiftet min VW bilradio til en “top of the range” android bilradio. Den er købt og installeret hos en professionel bilradio forretning.

DAB+ modtagelsen er et problem og jeg er nu på den tredie DAB+ modtager fordi modtagelsen er særdeles ustabil. Bedste modtager enhed har givet mig et signal som leverer musik omkring 50% af tiden. Resten af tiden er skrat eller nul signal.
Hvad med antenne, er den fixet til DAB modtagelse?
Mvh. JørgenT
Til top
boom-boom Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-September-2004
Status: Offline
Point: 90
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér boom-boom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2018 kl. 11:40
Hej Jesper

Jeg kører typisk omkring Holbæk og roskilde, men selv i København og på Frederiksberg har jeg kun signal omkring 50% af tiden.

MVH

Henrik
Til top
boom-boom Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-September-2004
Status: Offline
Point: 90
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér boom-boom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2018 kl. 11:42
Hej Jørgen T

Antennekablet er trukket op til øverst i højre side af forruden hvor antennen er pålimet indvendigt. Den er nok omkring 35 cm lang.

Mvh

Henrik


Redigeret af boom-boom - 06-September-2018 kl. 11:44
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2018 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af boom-boom boom-boom skrev:

Antennekablet er trukket op til øverst i højre side af forruden hvor antennen er pålimet indvendigt. Den er nok omkring 35 cm lang.
Hm... lavprisløsning som ikke er så effektiv som en "udendørs" tagantenne. Det kan måske være noget af forklaring. Ouch
Mvh. JørgenT
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2018 kl. 12:12
Tidligere på året købt jeg en som denne:

og monterede i min 2007 Opel Astra stationcar. 
Den gamle antenne duede ikke, fejl var i kabel fra antenne til radio fandt jeg ud af ved installation.
Så det blev en lidt alternativ vej kabler blev trukket, meget svært at udskifte det originale kabel.  Dead

Desværre fik jeg periodiske problemer med motorstyring, så bil blev udskiftet med fabriksny Suzuki Swift, født med DAB+ radio og antenne.

Begge løsninger havde ca. samme følsomhed/dækning  på DAB+ - kun udfald enkelte steder i landskabet.  Wink

P.S.:
Der findes splittere til FM antennekabel

men har ingen erfaring med hvor godt det virker (spørgsmål er hvor god FM antenne er til at modtage på DAB båndet)


Redigeret af JørgenT - 06-September-2018 kl. 12:15
Mvh. JørgenT
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2018 kl. 12:15
Henrik, når nu tre radioer alle har samme “dårlige modtagelse” er det enten kronisk ringe produkter du har testet, ellers er det nok mest som Jørgen skriver, din antenne.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
boom-boom Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-September-2004
Status: Offline
Point: 90
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér boom-boom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2018 kl. 12:48
Tror at jeg starter med at fokusere på antennen og se hvor det bærer os hen.

Tak gutter Smile Jeres svar er værdsat.

Mvh

Henrik
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2018 kl. 14:13
For ordentlig DAB modtagelse skal du have en udvendig aktiv (skal have strøm) antenne.

Vi har 2 biler med DAB radio - og udvendig aktiv antenne - og ligegyldigt hvor vi har kørt i landet, så har modtagelsen været perfekt (bedre end FM).


Redigeret af Deschain - 06-September-2018 kl. 14:14
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2018 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af boom-boom boom-boom skrev:

Tror at jeg starter med at fokusere på antennen og se hvor det bærer os hen.
Hvis du skal skifte antenne, så undgå de smarte "hajfinne" aktive antenner, de er efter sigende ikke så gode som en aktiv pisk antenne. Wink



Redigeret af JørgenT - 06-September-2018 kl. 14:47
Mvh. JørgenT
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu