recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgradering af PC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opgradering af PC

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
fc-andeby Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fc-andeby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opgradering af PC
    Sendt: 10-September-2018 kl. 18:51
Hej

Jeg vil gerne opgradere min pc, men har ikke meget forstand på hardware.
Min nuværende pc er 6 år gammel(Grafikkortet skriftet i 2015) og planen er at den nye også skal kunne kører 5-6 år, hvor jeg så igen skrifter grafikkortet efter ca. 3 år. 
Jeg bruger den kun til at spille på.

Mit nuværende setup:
Bundkort: Gigabyte Z68AP-D3
Intel(R) Core(TM) i5-2550K CPU @ 3.40GHz
Asus Nvidia GeForce GTX 970 strix
8GB Ram
Harddisk SSD corsair Force GT 512 Byte/Sektor

Min plan er at skrifte bundkort, ram og CPU nu og vente med grafikkortet til RTX 2070 udkommer.

Kan man ikke få noget fornuftigt til 4000 kr., som kun skal bruges på ram, cpu og bundkort?

Jeg har en 600 watt strømforsyning, er det ikke nok?

Skal jeg også ud at købe en ny windows 10, for er windows ikke låst til bundkortet eller er det ikke nødventdigt?

PÅ forhånd mange tak.

MVH. Thomas  
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2018 kl. 21:19
Hej.

Jeg kan godt lide din plan om at skifte Motherboard, CPU og ram hver 5-6 år, og så Grafikkort kun hver 3 år. Men som jeg ser fremtiden, bør du overveje at skifte Motherboard, CPU og ram on 2-3 år.

PCI Express 3.0 kom i 2010, og PCI Express 4.0 er blevet flere år forsinket. 


Specifikationen blev færdiggjort begyndelsen af 2018. Og man forventer at specifikationen for PCI Express 5.0 følger planen og kommer i 2019. Motherboard og Grafikkort med det nye og hurtigere PCI-E kommer så 1-2 år senere.

Jeg syntes at det vil være synd at købe et nyt motherboard nu og forvente at beholde det de næste 5-6 år. Det vil passe bedre kun at udskifte Grafikkortet nu. Os så vente ca 3 år og så udskifte  Motherboard, CPU, ram og Grafikkort.

Så jeg vil spørge dig om hvad det er som dit nyværende system ikke kan?
Hvorfor at du ønsker at udskifte det nu?

Men hvis du abolut ønsker at udskifte nu. Syntes jeg at til gaming, skal du kigge på den nye Intel 8 kerne i7-9700K Cpu som forventes at komme til oktober.

Hilsen Carsten.

Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2018 kl. 21:49
Hvis budgettet er 4000 kr. så ville jeg gå efter en AMD Ryzen 2700X som sammen med Mobo og RAM dog kommer lidt over 4000. Men en Intel i7-8700 er væsentligt dyrere når man tænker på den ikke har CPU køler.

Eller hvad med at checke DBA?

Har selv lige købt en brugt kombo af i7-4790k, ASUS Maximus VII Ranger, 16 GB RAM for 2000 kr. 

Til dette setup kunne jeg genbruge min SSD med eksisterende windows 10 installation. Til min datters nyligt samlede Ryzen 7 2700X skulle jeg dog geninstallere Windows men kunne genaktivere den eksisterende licens.

Er ikke helt med på hvornår det kræver ny licens.

Personligt ville jeg ikke vente på RTX kortene der bare er ALT for dyre, men istedet fokusere på et GTX 1080 kort som jo nok falder yderligere i pris. OG dit GTX 970 kort er jo slet ikke værst selv idag.
Til top
fc-andeby Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fc-andeby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2018 kl. 21:58
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hej.

Jeg kan godt lide din plan om at skifte Motherboard, CPU og ram hver 5-6 år, og så Grafikkort kun hver 3 år. Men som jeg ser fremtiden, bør du overveje at skifte Motherboard, CPU og ram on 2-3 år.

PCI Express 3.0 kom i 2010, og PCI Express 4.0 er blevet flere år forsinket. 


Specifikationen blev færdiggjort begyndelsen af 2018. Og man forventer at specifikationen for PCI Express 5.0 følger planen og kommer i 2019. Motherboard og Grafikkort med det nye og hurtigere PCI-E kommer så 1-2 år senere.

Jeg syntes at det vil være synd at købe et nyt motherboard nu og forvente at beholde det de næste 5-6 år. Det vil passe bedre kun at udskifte Grafikkortet nu. Os så vente ca 3 år og så udskifte  Motherboard, CPU, ram og Grafikkort.

Så jeg vil spørge dig om hvad det er som dit nyværende system ikke kan?
Hvorfor at du ønsker at udskifte det nu?

Men hvis du abolut ønsker at udskifte nu. Syntes jeg at til gaming, skal du kigge på den nye Intel 8 kerne i7-9700K Cpu som forventes at komme til oktober.

Hilsen Carsten.


Vil det sige at motherboard f.eks. først kommer i 2020 PCI 5.0?

Så du vil foreslå bare at købe et nyt grafikkort nu? Men min CPU er gammel, kan den stadigvæk godt trække store spil?

Er det ligesom at give sin gamle Lada en turbo på, i stedet for at købe ny bil? :-) 
Til top
fc-andeby Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fc-andeby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2018 kl. 22:00
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Hvis budgettet er 4000 kr. så ville jeg gå efter en AMD Ryzen 2700X som sammen med Mobo og RAM dog kommer lidt over 4000. Men en Intel i7-8700 er væsentligt dyrere når man tænker på den ikke har CPU køler.

Eller hvad med at checke DBA?

Har selv lige købt en brugt kombo af i7-4790k, ASUS Maximus VII Ranger, 16 GB RAM for 2000 kr. 

Til dette setup kunne jeg genbruge min SSD med eksisterende windows 10 installation. Til min datters nyligt samlede Ryzen 7 2700X skulle jeg dog geninstallere Windows men kunne genaktivere den eksisterende licens.

Er ikke helt med på hvornår det kræver ny licens.

Personligt ville jeg ikke vente på RTX kortene der bare er ALT for dyre, men istedet fokusere på et GTX 1080 kort som jo nok falder yderligere i pris. OG dit GTX 970 kort er jo slet ikke værst selv idag.

Kunne måske godt købe brugt, men igen har jeg svært ved at se om det er en god computer jeg køber.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2018 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af fc-andeby fc-andeby skrev:


Vil det sige at motherboard f.eks. først kommer i 2020 PCI 5.0?

Så du vil foreslå bare at købe et nyt grafikkort nu? Men min CPU er gammel, kan den stadigvæk godt trække store spil?

Er det ligesom at give sin gamle Lada en turbo på, i stedet for at købe ny bil? :-) 

Hej.

PCI-SIG som udgiver PCI-Express specifikationerne har en tidsplan. CPU fabrakanterne har en helt anden tidsplan. AMD er gode til at orienterer om deres planer og har lovet at beholde den nuværende sokel AM4 indtil 2020. Det forstår jeg som indtil udgangen af 2019.

Hvis AMD kommer med en ny sokket i 2020 Forventer jeg at de samtidigt vil opgradere til en ny PCI-E version. Men det kan godt være at det så bliver PCI-E ver 4.0 som har den dobbelte båndbredde af PCI-E 3.0 som bruges i dag. Som jeg ser kalenderen tror jeg mere på PCI-E ver 5.0 om tre år i 2021.

Du syntes at din CPU er gammel. det er derfor at jeg spørger ind til hvad den ikke kan?
For som jeg syntes at du beskriver alternativet. Er det at opgradere nu og så forvente at bruge det i 5-6 år. Hvad muligheder tror du at du har af muligheder for at købe et PCI-E 3.0 grafikkort om tre år?

Og jeg er bange for, at du så vil syntes at din PC er gammel i forhold til alle de nye med PCI 5.0 motherboard og PCI.E 5.0 Grafikkort.
Ønsker du en lidt langsom PC nu eller en meget langsom PC fra 2021-2024.

Jeg syntes ikke det har noget med at give en gammel bil Turbo på. Som jeg ser det, er det mere at ændre dit udskiftnings sekvens, så at det kommer til at passe bedre med branchens nyheder.

Men ellers syntes jeg ikke at du skal købe brugt. Den nuværende konkurrence mellem Intel og AMD er godt for kunderne. Jeg forventer at min næste CPU vil være en AMD. Med til kun spil vil jeg anbefale den kommende i7-9700K. Den har 8 kerner og 8 tråde og en høj clock, som vil være super til spil. Den er noget helt andet end den gamle i7- 8700K som har 6 kerner og 12 tråde som
andre nævner.

Hilsen Carsten.

Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2018 kl. 12:10
Check hvilke spil du eventuelt vil spille og hvad der skal til: https://www.systemrequirementslab.com/cyri

Her en lille guide til køb for omkring 4000 kr. til CPU/Mobo/RAM:

1. Vælg CPU. Check Toms Hardware for deres anbefalinger til forskellige formål. De har guides der viser bedste køb til forskellige formål og prisklasser. Du kan eventuelt benchmarke CPU'er på https://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmark-List.2436.0.html. Indeholder alle CPU'er og ikke kun mobile. Men som ny CPU ville jeg vælge en AMD 7 2700X som er super til gaming og meget bedre end Intel til mutithreading. Alternativt kan man vælge at vente på Intel's næste generation specielt for at se hvilken socket de bruger. Men du kommer sikkert til at betale for det.

2. Vælg Mobo. Her ville jeg selv gå efter billige varianter af ASUS, Gigabyte eller Asrock. Men igen check Tom's hardware. Hvis du er hardcore overclocker så kan man nørde lidt i detaljerne lidt på Mobo, men jeg ville ikke selv give for meget for et Mobo.

3. Af hensyn til budget kunne man nøjes med 8 GB RAM. RAM er dyrt for tiden, og her kan der spares lidt for så efterfølgende at tilkøbe lidt ekstra. Hvis man går med en AMD og vil overclocke så betyder RAM hastigheden meget for performance. Mere end ved Intel.

4. Grafik. Her ville jeg nøjes med et GTX 1080, eventuelt vente et par måneder for at se om det ikke falder lidt i pris.

600W til PSU er nok til GTX 1080, men til GTX 1080 ti og RTX begynder du at skulle kigge på 700W.

Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2018 kl. 13:48
Hej.

Tomshardware.com og flere af de andre har undeskrevet en NDA aftale om at ikke at offentligøre anmeldelser om Intels nye i7-9700K før en bestemt deadline, mod til gengæld at få en af de første CPU'er til anmeldelse. Det er helt normalt i branchen. Hvis du ønsker oplysninger må du længere ned i hirakiet og finde nogen der påstår at de har fået fat i en test CPU. Nogle af disse såkaldte tidligere anmeldelser er desværre falske. Mens andre er gode nok, da Intel prøver at bygge en bølge af rygter op, for at få omtale.

Her er et link til sådane tidlige anmeldelser:



Du kan selv google flere.

Men ellers forventes der at der kommer nye Z390 motherboards med LGA1151v2 sokkel. Men at Intels nye CPU'er også kan bruges i eksisterende Z370 motherboards. Rygterne siger at der kommer følgende CPU'er:

Core i9-9900K (8 Core / 16 Thread) ~450 USD
Core i7-9700K (8 Core / 8 Thread) ~350 USD
Core i5-9600K (6 Core / 6 Thread) ~250 USD

Intels udviklings og marketings afdelinger har behov for at benchmarke deres nye CPU'er før lancering. Der er nogle der har opdaget disse tidlige Benchmark på Geekbench.com




Til sammenligning er den hidtil hurtigste AMD Ryzen 7 2700X 4200 MHz (16 cores) Windows 64-bit:

5664 31196

Konkuranten til AMD Ryzen 7 2700X er Intel Core i9-9900K som begge er gode til Multitråede programmer. Men mange spil er ikke Multitrådet og slet ikke ud over 8 tråde. Derfor har Intel lavet en 8 kernet i7-9700K med en højere max clock. Den vil være super til Gaming.

Et par rygter siger at de nye Intel CPU'er kommer den 1. oktober, mens andre bare siger en gang i oktober.

Hvis du hellere vil vælge AMD siger flere rygter at AMD vil vente på Intels lacering og prisleje, før de selv vil komme med deres top CPU, en Ryzen 7 2800X.

Hilsen Carsten.

Til top
fc-andeby Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fc-andeby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2018 kl. 16:47
Det kan være jeg skal vente til oktober for at se hvad der sker.

Jeg overvejer at spille Battlefield 5 når den udkommer og der kan min pc ikke følge de anbefalede settings og det er både ram, gtx og cpu der er for lille.

Så hjælper det ikke kun kun at købe ny grafikkort. 
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2018 kl. 18:54
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:



Til sammenligning er den hidtil hurtigste AMD Ryzen 7 2700X 4200 MHz (16 cores) Windows 64-bit:



8 cores / 16 threads. Vi skal trods alt i Threadripper serien før vi får 16 kerner. 
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2018 kl. 19:39
Tak Donfrankie.

Du har ret. Det er selvfølgelig 8 Cores.
Jeg klippede og klistrede. Jeg ved ikke hvorfor GreekBench under System Information, processer Information rapporterer det som 'Name AMD Ryzen 7 2700X, Topology 1 Processor, 16 Cores':


Men tak for at du gjorde mig opmærksom på det.

Hilsen Carsten.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu