recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Android apps
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dansk Google Assistent
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dansk Google Assistent

 Besvar Besvar Side  <1 34567 9>
Forfatter
Besked
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2018 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Min Harmony forstår stadig ikke dansk, siger jeg tænd tv, svarer hun på engelsk noget sludder.
Det virker hvis jeg siger turn on tv, til gengæld svarer hun så på dansk.
Prøvede at fjerne tilknytningen og tilknytte igen idag. Uden held.


Er det din harmony eller Google Assistant du mener?
tjaee, undskyld hvis det kan mistforstås!?, men da Harmony ikke har nogle speech recognition services, så er det selvfølgelig Google assistant jeg mener
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2018 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Min Harmony forstår stadig ikke dansk, siger jeg tænd tv, svarer hun på engelsk noget sludder.
Det virker hvis jeg siger turn on tv, til gengæld svarer hun så på dansk.
Prøvede at fjerne tilknytningen og tilknytte igen idag. Uden held.


Er det din harmony eller Google Assistant du mener?
tjaee, undskyld hvis det kan mistforstås!?, men da Harmony ikke har nogle speech recognition services, så er det selvfølgelig Google assistant jeg mener

Nej der er flere som har problemer med at få den til at virke på dansk. Lader til google ikke helt har fået det rullet ud endnu.. Det er rigtig skidt, når det har officiel lancering i dag. 
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2018 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Hvad er erfaringerne med IFTTT og dansk?

Jeg har f. Eks. Lavet nogle regler med min Harmony fjernbetjening, så vi bare behøves at sige watch TV eller watch movie, og så klarer aktiviteterne.

IFTTT kan tit redde knap så smart producenter.. Men virker det godt med dansk allerede nu? 

Jeg kan gøre det samme direkte uden IFTTT, på dansk.


Ja det kan du nu.. Det kunne du ikke for få dage siden.. Og lige som Logitech Harmony har haltet længe, så er der også andre producenter som halter, og der kan IFTTT hjælpe.. Men det kræver jo at IFTTT er med på dansk som sprog..
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2018 kl. 22:04
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Hvad er erfaringerne med IFTTT og dansk?

Jeg har f. Eks. Lavet nogle regler med min Harmony fjernbetjening, så vi bare behøves at sige watch TV eller watch movie, og så klarer aktiviteterne.

IFTTT kan tit redde knap så smart producenter.. Men virker det godt med dansk allerede nu? 

Du har set, at Harmony har fået en ny form for tilknytning nu ikke? Den gamle måde er forældet. På den nye måde skal du ikke længere sige "Ask Harmony to.."


Jep det har jeg, men som jeg skriver, så er der andre producenter der altid halter bagefter ligesom Logitech har gjort, og derfor er det fedt, hvis man har IFTTT på dansk, til at kunne udbedre manglerne, lige som jeg i lang tid har gjort med Harmony.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 09:58
"Okay Google... Jeg bliver simpelthen nød til at have noget fra hjertet her!"

Hvis du ikke bryder dig af kritik af google så kan du med fordel undlade at læse videre i denne kommentar :)

Googles implamentering af Google assistant på dansk har været intet mindre end katastrofal! Jeg fatter simpelthen ikke at google formår at lave noget som burde være simpelt så uhyggeligt kompliceret?
Da den ENDELIG kom på dansk, så kunne man ikke bruge sætningen OK google for at aktivere assistenten på dansk. Du skulle slå HELE din mobil over i engelsk US for at dette virker! Men dette gjorde bare at du ikke kunne snakke dansk til den! Come on! for pokker altså. 
Så valget stod mellem Dansk assistant uden stemme kommando eller engelsk assistant uden dansk forståelse.
Her for leden kom Dansk så endelig ind på listen over supporteret sprog. Men det kræver stadigvæk at din enhed er indstillet til engelsk US. Det giver INGEN mening. Og nu kan jeg så høre at denne misære fortsætter med google HOME hvor man skal lave kromspring for at få det til at virke.
Ahmen sikke da en assistent! Lysår foran Siri... Eller hvad? 

Sådan har jeg opsat min Note 8:
Telefon sprog er indstillet til English US.
Inde i google appen er der lavet følgende indstillinger:
Settings -> Voice -> Languages er dansk det eneste valgte sprog. og VoiceMatch er aktiveret. 
Inde under settings -> Search language og search reagion er dansk også valgt.
VoiceMatch 

Eksempler på ting jeg har prøvet at spørge google assistant om:
De 3 prikker "..." efter ok google er for at illustere at jeg skal holde en unaturlig lang pause efter aktiverings kommandoen. Gør jeg ikke dette får den ikke starten af mit spørgsmål med. I øvrigt så kommer der ingen lyd om at den er klar til min kommando! Den brummer bare. Nogle gange 1 gang nogle gange 2? Det skal nok blive nemt at høre i bilen. 
  • Ok google... Hvordan bliver vejret i morgen?
    Hun svare med vejret I DAG... 11 °C og overskyet Thumbs Down

  • Ok google... Hvordan bliver vejet den 26. i 10?
    Den høre "Sochi time"?
    Og fortæller mig hvad tiden er der. Tror jeg talte for hurtigt efter ok google.Thumbs Down

  • Ok google...... hvordan bliver vejet den 26. i 10?
    Hun svare vejret I KØBENHAVN? i morgen bliver 10 °C og regn.Thumbs Down

  • Ok google... hvordan bliver vejet den 26. i 10 i løsning?
    Hun svare vejret i løsning bliver 10°C og regn. Thumbs Up

  • Ok google..... 
    ingen reaktionThumbs Down

  • Ok google...
    ingen reaktion. Prøvede at tænde enheden selv og gå ind i appen og sige ok google. hun hun svaret: "Hi how can i help?"
    Jeg spørger: "Hvad laver du?"
    hun høre "Malone"
    Og svare "Post MAlone er en rapper fra bla bla bla"Thumbs Down

  • Ok google... hvordan bliver vejret i morgen? (Fra låst skærm)
    Hun svare på dansk nu igen: Vejret I DAG i løsning er 11°C 
    Sådan hun er "tilbage"...Clap

  • Ok google.... lige som sidst da den fejlet nåede jeg at sige det lige inden den gik i pause tilstand. Her efter stoppet google assistant med at virke igen? Det må være en bug.Thumbs Down

  • Ok google... hvad er mine planer for i morgen.
    Hun svare med den engelske stemme "Der blev ikke fundet nogle matchende begivenheder"
    Det er virkeligt heldigt at det også står på skærmen fordi det var komplet umuligt at forstå hvad hun sagde da det var den engelske assistent der svaret med dansk? Thumbs Down

  • Ok google... hvordan bliver vejret i overmorgen? (Fra låst skærm)
    Hun svare på dansk nu igen: Vejret på lørdag i løsning bliver 7°C og overskyet.
    Sådan hun er "tilbage"... Thumbs Up

  • Ok google... hvor langt er der til københavn
    Hun svare fint på dansk 251 kmThumbs Up

  • Ok google... skal jeg noget i weekenden?
    Hun høre: "Skal jeg møde i weekenden" og svare: "Den forstod jeg ikke"
    Jeg spørger igen "Skal jeg NOGET i weekenden?"
    Hun svare "Hov jeg tabte tråden. hvad talte vi om?"
    Jeg spørger igen "Skal jeg noget i weekenden?"
    Hun svare "Jeg tror, at jeg vil søge efter billeder af eksotiske steder i verden Smile"
    Hun trår åbenbart jeg spørger hvad HUN skal i weekenden?Thumbs Down

  • Ok google... hvad er mine planer for weekenden?
    Hun svare... nu på engelsk: Here are the events you requested, on oktober the 27. you have one event. The title is "svømning"" Thumbs Down

  • Ok google... send besked til mette (efternavn) jeg er hjemme om lidt.
    Hun svare "skal jeg sende besked til mette (efternavn) med teksten "jeg er hjemme om lidt?" Eller vil du redigere den.
    jeg svare: "Du skal sende den"
    Hun svare: "skal jeg sende den eller vil du redigere den"
    Jeg svare: "Send"
    hun svare: "Okay, beskeden er sendt"
    Sådan google det var flot, næsten da. Clap

  • Ok google... ring til mette (Efternavn)
    Hun svare: "ringer til mette (Efternavn) Thumbs Up

  • Og google... vis vej til scandic i horsens
    Hun svare: Okay, scandic bygholm park. Hun finder den altså rigtig nok. Men navigationen starter ikke af sig selv. Jeg skal selv klikke start? Thumbs Down
    Spørger jeg i stedet for "start navigation til scandic i horsens" Så starter navigationen fint nok. Thumbs Up
Jeg er simpelthen alt andet end imponeret. Dette er tæske ringe for at sige det lige ud. Men det er da rart at jeg når jeg køre bil kan bede assistant om at ringe til min kone eller sende en sms. 
Jeg syntes også det er ret tydeligt at der ikke er meget AI over denne assistent pt. Dette er jo kun et stadie over hvad mit 6 år gamle samsung F8005 tv kan når jeg siger skru op. 

Sammenligning med det udskældte siri:
Til sammenligning så er her svaret fra Siri på de samme spørgsmål. testet på en iPhone SE med iOS12.
nå lige en første note ang denne test... den vil slet ikke reagere på hej siri kommandoen selv om SE burde understøtte den. prøvet flere gange og forsøgte at omkode "hej siri" instruktionen uden held.
Tilgengæld skete det 2 gange at en iPad i huset blev aktiveret hehe. Så det bliver lige denne ipad i stedet for.

Bid mærke i at her er de 3 prilkker der ikke! Jeg kan bare snakke i en lind strøm!
  • Hej siri hvordan bliver vejert i morgen?
    Hun svare: Vejret i morgen i løsning bliver højest 10°C og den laveste er 2°CClap
    Samme svar får jeg når jeg spørger "hvordan bliver vejret den 26/10

  • Hej siri hvad er mine planer for i morgen?
    Hun svare: Du har ingen aftaler i din kalender for i morgen. Thumbs Up

  • Hej siri hvordan bliver vejret i overmorgen?
    Hun svare: Du kan forvente højeste temperatur er 7 grader og laveste er 0 grader. Thumbs Up

  • Hej siri hvor langt er der til københavn?
    Hun svare: Det ser ud til at der er 181 km her fra i fugleflugtslinie. 
    Ja hun svaret jo rigtig nok. Men når jeg skal køre nogen steder så ønsker jeg jo for pokker at vide hvor lang ruten er og ikke hvad fugleflugtslinien er. Thumbs Down
    Hvis jeg spørger "Hvor langt er der til københavn hvis man køer i bil.
    Så svare hun: Det ser ud til at der er 252 km her fra hvis du køre i bil. Thumbs Up

  • Hej siri skal jeg noget i weekenden?
    hun svare: På lørdag har du en begivenhed kl 9:00. Og forsætter med at fortælle begivenhedens tittel og adresse. Her efter fortsætter hun enda og fortæller om søndagen også! 
    Bortset fra manglende kunstpause mellem tittel og adresse så var det rigtig flot. Clap

  • Hej siri send en besked til Mette (Efternavn) om at jeg er hjemme om lidt.
    Hun svare: Her er beskedden og fortæller modtager navn og indhold af besked og spørger om den skal sendes.
    Svare jeg "send" så sender hun. Thumbs Up
    Svaret jeg "du skal sende den" så spørger hun også i gen. Thumbs Down
    Svare jeg "Ja du skal sende den" Så sender den.Thumbs Up

  • Hej siri ring til Mette (Efternavn)
    Hun svare: Ringer til mette (Efternavn) på mobilnummer... Jeg kan ikke ringe til mette fra denne enhed men jeg kan lave et facetime opkald.
    Her kunne den så godt have spurgt mig om jeg ønsker dette i stedet. Men det gør den ikke.Thumbs Down
    Jeg har dog ofte brugt denne funktion da jeg havde iPhone så ved at den virker. Thumbs Up

  • Hej siri vis vej til scandic i horsens.
    Hun svare at hun finder 2 firmaer i horsens som hedder noget med scandic. Og spørger om den skal vise vej til den første som er scandic bygholm park. 
    Jeg svare: Ja tak... og siri starter navigationen.
    Havde jeg svaret nej ville den forsætte og spørge om den anden mulighed er den jeg ønsker. Clap
    Og spørger jeg ligesom jeg spurgte google for at få den til at virke:
    "Start navigation til scandic i horsens" så er svaret præcis det samme.
Se det er sådan en assistent skal virke! præcis, hurtig og lige til. Ingen svar på engelsk. Alt foregik på dansk. 
Så kan det altså godt være at google assistant løber i cirker omkring Siri på Engelsk eller kan svare på trivial pursuit spørgsmål som Siri ikke kan. Men dette er en assistent. Ikke et leksikon. Jeg har lagt mere brug for den kan hjælpe mig i dagligdagen end en der kan hælpe mig med at finde svaret på et ligegyldigt spørgsmål. 

Min personlige konklution:
Google assistant er ganske enkelt ikke modent til det danske marked endnu. Den er dårlig implamenteret og proppet med fejl. Og så kan det godt være at Siri er begrænset i dens funktioner. Men den virker! Og dette er præcis hvad jeg mener når jeg skriver:
"Når noget har et godt design, så bruger man det mere"
Og Google assistant er ikke noget jeg kommer til at bruge til andet end at foretage opkald når jeg sidder i bilen. 

Det var så bare mine 2 cent, som igen bad om :) Fortsat god dag. 
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Munch66 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-Oktober-2018
Sted: Rens
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch66 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 10:15
det var noget af et indlæg 😉 kan tilslutte mig meget af det du skriver, jeg har også mine udfordringer til at få det til at virke, men er kommet frem til den her måde til at få den til at virke.
Log ud - gå ind i inddindstillinger skift system sprog til Engelsk US gå tilbage og log ind igen, gå så tilbage og skift system sprog til Dansk og så virker den både med ok Google og diverse spørgsmål.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 10:15
@kenneth85

Jeg ved ikke hvad der er galt hos dig, men jeg kan ikke genkende de problemer du beskriver.

Hos mig virker det fint på dansk, både via Assistenten, Google Home og Android Auto.

Det virkede også fint på engelsk, men det har jeg slået fra her efter d. 24/10 og kører nu kun på dansk.


Redigeret af Deschain - 25-Oktober-2018 kl. 10:16
Til top
danji Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 383
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danji Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 10:18
Hej Kenneth.

Godt med feedback om den danske assistent. Jeg bruger den kun på mine Google Home + mini, og har kun lige tilføjet dansk i går aftes.

Når jeg bruger assistent på telefonen i bilen går det helt helt galt. Jeg tror problemet i høj grad er Android og bluetooth til mikrofon og at svar går via media, så det kræver at bilen er sat til Bluetooth musik. Det er jammerligt.

På Home speakers synes jeg det går ok. Elsker fx. at jeg nu kan sætte leverpostej på indkøbssedlen blot ved at sige det på dansk. Og så forstår den nu danske navne. Men jeg mangler support for Hue og Harmony. Det vil hun ikke hos mig endnu, men det ser ud til andre har fået det, så jeg giver det lidt tid.
Mvh dan.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

@kenneth85

Jeg ved ikke hvad der er galt hos dig, men jeg kan ikke genkende de problemer du beskriver.

Hos mig virker det fint på dansk, både via Assistenten, Google Home og Android Auto.

Det virkede også fint på engelsk, men det har jeg slået fra her efter d. 24/10 og kører nu kun på dansk.

Ja jeg forventet lidt at der ville komme et modsvar ala dit. 
Jeg vil bede dig om at prøve at stille præcis de samme spørgsmål til google assistant som jeg har gjort. Ord for ord. Hvis du får andre resultater så vil jeg gerne høre dem. Jeg vil også gerne høre hvad mobil du har eller om det er google home. Fordi det kan jo godt ske at googles eget produkt google home virker bedre? 

Jeg kan jo læse hvad det er som den opfanger jeg siger. Og den forstår det ofte korrekt. Men svare blot forkert. Så hvis jeg gør noget forkert. Ja så ved jeg det heller ikke. 
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af Munch66 Munch66 skrev:

det var noget af et indlæg 😉 kan tilslutte mig meget af det du skriver, jeg har også mine udfordringer til at få det til at virke, men er kommet frem til den her måde til at få den til at virke.
Log ud - gå ind i inddindstillinger skift system sprog til Engelsk US gå tilbage og log ind igen, gå så tilbage og skift system sprog til Dansk og så virker den både med ok Google og diverse spørgsmål.

Ja det greb lidt om sig. Min tanke var egentlig bare at kritisere assistent opsætningen lidt. Men så stillet jeg lige nogle simple spørgsmål til assistenten som den havde svært ved at svare på.

Måske jeg skulle prøve det samme. Kunne også være interassant at prøve at ændre system sproget til Dansk og se om den så forstår spørgsmålene bedre. 
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

"Okay Google... Jeg bliver simpelthen nød til at have noget fra hjertet her!"

Hvis du ikke bryder dig af kritik af google så kan du med fordel undlade at læse videre i denne kommentar :)


Jeg har intet imod kritik af nogen, så længe den er berettiget. 

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Googles implamentering af Google assistant på dansk har været intet mindre end katastrofal! Jeg fatter simpelthen ikke at google formår at lave noget som burde være simpelt så uhyggeligt kompliceret?


delvis enig. Det lader til at den ikke er helt parat alle steder (hos alle brugere), hvilket giver nogle frustreret oplevelse for dem hvor det ikke virker, mens de kan læse at hos andre virker det.. fortsættes

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Da den ENDELIG kom på dansk, så kunne man ikke bruge sætningen OK google for at aktivere assistenten på dansk. Du skulle slå HELE din mobil over i engelsk US for at dette virker! Men dette gjorde bare at du ikke kunne snakke dansk til den! Come on! for pokker altså. 
Så valget stod mellem Dansk assistant uden stemme kommando eller engelsk assistant uden dansk forståelse.


Her er det netop det omtalte og frustrationerne kommer op (som er berettiget). 
Men det du omtaler er netop ikke korrekt i alle tilfælde. Jeg har fx ikke haft det problem. Da jeg endelig fik mulighed for at bruge dansk, så skiftede jeg til dansk, og fjernede engelsk(US) fra mobitelefonen. Lige umiddelbart efter kunne jeg snakke dansk til min Google Home Mini, men det var meget sporadisk hvad hun kunne forstå, og gav en blanding af engelsk/dansk svar retur. Men dagen efter virkede det væsentlig bedre. Og det er blevet bedre lige siden. (hvilket vil sige ca 10-12 dage nu).  

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Her for leden kom Dansk så endelig ind på listen over supporteret sprog. Men det kræver stadigvæk at din enhed er indstillet til engelsk US. Det giver INGEN mening. Og nu kan jeg så høre at denne misære fortsætter med google HOME hvor man skal lave kromspring for at få det til at virke.
Ahmen sikke da en assistent! Lysår foran Siri... Eller hvad?


Netop - "eller hvad". For det er som nævnt ikke min erfaring. Tværtimod havde jeg absolut ingen problemer med at skifte sprog fra Engelsk(US) til Dansk. 

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Sådan har jeg opsat min Note 8:
Telefon sprog er indstillet til English US.
Inde i google appen er der lavet følgende indstillinger:
Settings -> Voice -> Languages er dansk det eneste valgte sprog. og VoiceMatch er aktiveret. 
Inde under settings -> Search language og search reagion er dansk også valgt.
VoiceMatch


Men noget siger mig, at du slet ikke har den opdateret app, for du henviser til indstillinger og menuer på engelsk. Min Google Home app (og Google app) er danske. 

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

 Eksempler på ting jeg har prøvet at spørge google assistant om:
De 3 prikker "..." efter ok google er for at illustere at jeg skal holde en unaturlig lang pause efter aktiverings kommandoen. Gør jeg ikke dette får den ikke starten af mit spørgsmål med. I øvrigt så kommer der ingen lyd om at den er klar til min kommando! Den brummer bare. Nogle gange 1 gang nogle gange 2? Det skal nok blive nemt at høre i bilen.


Du behøver ikke længere sige "ok google" først. Det giver heller ingen mening at gøre det, hvis du bruger knappen til stemmestyring. "ok google" er det som uden brug af knappen automatisk aktivere stemmestyringen. Men du får omvendt ikke fejl ved at sige "ok google" først. 
Den naturlige pause er/burde ikke være længere, end hvis du skulle snakke til en "rigtig" person. Lige på dette punkt er det faktisk blevet væsentlig bedre de sidste par måneder, inkl på Android Auto, hvor jeg også bruger stemmestyring. 

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

  • Ok google... send besked til mette (efternavn) jeg er hjemme om lidt.
Hun svare "skal jeg sende besked til mette (efternavn) med teksten "jeg er hjemme om lidt?" Eller vil du redigere den.
jeg svare: "Du skal sende den"
Hun svare: "skal jeg sende den eller vil du redigere den"
Jeg svare: "Send"
hun svare: "Okay, beskeden er sendt"
Sådan google det var flot, næsten da. Clap 


Netop denne har jeg erfaret fra et par måneders brug på Android Auto, at man bare skal sige "send" for at sende. Og hvis man vil redigere, så skal man sige "ændre". Hun fatter ikke hvis man siger "redigere" eller som du prøvede "du skal sende den". Det er lidt belastende at hun spørger om noget specifikt, men når man svare med det samme specifikke, så fatter hun det ikke. 
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:


  • Og google... vis vej til scandic i horsens
    Hun svare: Okay, scandic bygholm park. Hun finder den altså rigtig nok. Men navigationen starter ikke af sig selv. Jeg skal selv klikke start? Thumbs Down
    Spørger jeg i stedet for "start navigation til scandic i horsens" Så starter navigationen fint nok. Thumbs Up 
Hun skal heller ikke starte navigationen, hvis du blot beder hende om at vise dig vejen. Det vil være helt forkert!

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Jeg er simpelthen alt andet end imponeret. Dette er tæske ringe for at sige det lige ud. Men det er da rart at jeg når jeg køre bil kan bede assistant om at ringe til min kone eller sende en sms. 
Jeg syntes også det er ret tydeligt at der ikke er meget AI over denne assistent pt. Dette er jo kun et stadie over hvad mit 6 år gamle samsung F8005 tv kan når jeg siger skru op.


Du misforstår hvordan disse AIére fungere. For de bliver bedre med tiden af at blive brugt. Dvs fra start vil der være en hel del som de ikke forstår. Og lige præcis vores danske sprog er faktisk en stor udfordring.  
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:


Sammenligning med det udskældte siri:
Til sammenligning så er her svaret fra Siri på de samme spørgsmål. testet på en iPhone SE med iOS12.
nå lige en første note ang denne test... den vil slet ikke reagere på hej siri kommandoen selv om SE burde understøtte den. prøvet flere gange og forsøgte at omkode "hej siri" instruktionen uden held.
Tilgengæld skete det 2 gange at en iPad i huset blev aktiveret hehe. Så det bliver lige denne ipad i stedet for.

Se det er sådan en assistent skal virke! præcis, hurtig og lige til. Ingen svar på engelsk. Alt foregik på dansk.


Siri har også sine vanskeligheder. Men igen, Google Assistant vil automatisk blive bedre med tiden. Og mit bud er, det er langt hurtigere end Siri har været om at nå til et rimelig niveau. Det var også katestrofalt i starten. 

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Min personlige konklution:
Google assistant er ganske enkelt ikke modent til det danske marked endnu. Den er dårlig implamenteret og proppet med fejl. Og så kan det godt være at Siri er begrænset i dens funktioner. Men den virker! Og dette er præcis hvad jeg mener når jeg skriver:
"Når noget har et godt design, så bruger man det mere"
Og Google assistant er ikke noget jeg kommer til at bruge til andet end at foretage opkald når jeg sidder i bilen. 

Det var så bare mine 2 cent, som igen bad om :) Fortsat god dag. 


Dine 2 cent er delvis berettiget. Men du er nødt til at forstå, at disse AIére er dumme som en dør til at starte med. Men jo mere man bruger dem og jo flere som bruger dem, desto hurtigere lærer de. Så hvis du (og vi alle) vælger ikke at bruge det, ja så er det op af bakke for dig/os.  
For mig handler det ikke om et valg mellem Siri, Google Assistant eller Contana/Bixby eller hvad de nu hedder. For mig handler det om, hvad der integrere bedst med det som jeg vil. Siri har jeg ikke gode, men heller ikke mange oplevelser med. Mit øko system er bundet op omkring Google, hvorfor det falder helt naturligt at gå den retning, selvom jeg også har Apple enheder (ipad og iphones). 
Skal jeg endelig kritisere Apple for noget, så er det at deres Siri er begrænset til en mobil enhed. De mangler enheder man kan opsætte i sit hjem og have en "stemmestyring" tilgængelig flere steder, ligesom Amazon echo og Google home enheder. Når/hvis Apple får lavet det, så er mit næste problem, at man betaler en formue for det, som andre kan lige så godt og endda på flere punkter bedre. 
Men folk der har bygget deres øko system op omkring Apple, dem forstår jeg fuldt ud vælger den vej. Alt andet ville være unaturligt. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Min personlige konklution:
Google assistant er ganske enkelt ikke modent til det danske marked endnu. Den er dårlig implamenteret og proppet med fejl. Og så kan det godt være at Siri er begrænset i dens funktioner. Men den virker! Og dette er præcis hvad jeg mener når jeg skriver:
"Når noget har et godt design, så bruger man det mere"
Og Google assistant er ikke noget jeg kommer til at bruge til andet end at foretage opkald når jeg sidder i bilen. 
 

Hov jeg glemte det væsentligeste. 

I forgårs sad jeg og ændrede alle mine smartenheder som er forbundet til Google Home. Alt virkerede temmelig godt, og et success hitrate på omkring 97% på alle mine enheder, må siges at være okay her i starten. 
I går aftes testede jeg videre. Men der havde jeg omvendt store problemer.. success hitrate var nok faldt til omkring 3% 
Med sådanne problemer, så skifter jeg til stemmestyring på mobilen i Google Home appén, fordi der kan jeg se, hvad det er Google modtager, når jeg siger noget. I 97% af tilfældene var det 100% korrekt det som Google modtag. Men alligevel blev det afvise og besvaret (på dansk) med "at det forstod hun ikke" osv.. 

Det fortæller mig, at Google har nogle udfordringer, og sandsynligvis sidder og roder med det i baggrunden, mens vi andre sidder og bliver frustreret over sådanne oplevelser. 
Min anbefaling er, at give det lidt tid her de næste par dage og væbne sig med tålmodighed. Det er møg irriterende, når den officielle lancering var i går. Men det er ikke et hak anderledes end så meget andet software, som ikke er rigtig klar ved udrulningen. 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu