recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Android apps
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dansk Google Assistent
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dansk Google Assistent

 Besvar Besvar Side  <1 45678 9>
Forfatter
Besked
digitalt.tv Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-November-2005
Status: Online
Point: 717
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér digitalt.tv Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 12:18
Jeg ved ikke om det er fordi Google roder med det, men i går aftes og i dag virker det for mig ikke at kontrollere smart enheder på dansk længere, som jeg ellers har gjort i et stykke tid. Kun på engelsk virker det. 
Til top
AndyJeps Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AndyJeps Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 12:44
https://www.recordere.dk/2018/10/nu-kommer-google-home-paa-dansk/

Her står der>Har været i dialog med Home support. De nævnte at flere har problemer med stemmestyring af services på Philips hue og yomini
AndyJeps
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Her er det netop det omtalte og frustrationerne kommer op (som er berettiget). 
Men det du omtaler er netop ikke korrekt i alle tilfælde. Jeg har fx ikke haft det problem. Da jeg endelig fik mulighed for at bruge dansk, så skiftede jeg til dansk, og fjernede engelsk(US) fra mobitelefonen. Lige umiddelbart efter kunne jeg snakke dansk til min Google Home Mini, men det var meget sporadisk hvad hun kunne forstå, og gav en blanding af engelsk/dansk svar retur. Men dagen efter virkede det væsentlig bedre. Og det er blevet bedre lige siden. (hvilket vil sige ca 10-12 dage nu). 

Da Google assistant udkom på dansk for en måneds tid siden kunne man ikke vælge det inde i Google appen. Der stod bare med lille skrift at det brugte OS sprog også var understøttet. Dette er altså INDEN det udkom til Google Home. Og jeg har vitterligt lige prøvet at se om jeg kan aktivere Google voice match på min Note 8. Og det kan jeg KUN hvis enheden er sat til engelsk US sprog. Enheden! ikke google appen. Hele enheden. 

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Netop - "eller hvad". For det er som nævnt ikke min erfaring. Tværtimod havde jeg absolut ingen problemer med at skifte sprog fra Engelsk(US) til Dansk. 

Nej, men det lyder også som om du først har gjort det da den fuldt ud kom på dansk for 2-3 dage siden. Det der "eller hvad" det skrev jeg fordi jeg sammenligner med siri længere nede hvor det er ufatteligt tydeligt hvor meget bedre siri er. 

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Men noget siger mig, at du slet ikke har den opdateret app, for du henviser til indstillinger og menuer på engelsk. Min Google Home app (og Google app) er danske. 

Jeg kan se i app store at Google appen fik en update for 3 dage siden. Og jeg har lige tjekket og der er ikke kommet nogen nye siden da. Så jo jeg har den nyeste. Den er ikke sideloaded eller noget. 
Og jeg har skrevet menuerne på engelsk fordi som sagt så skal min enhed være sat til Engelsk for at den reagere på ok google. 

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Du behøver ikke længere sige "ok google" først. Det giver heller ingen mening at gøre det, hvis du bruger knappen til stemmestyring. "ok google" er det som uden brug af knappen automatisk aktivere stemmestyringen. Men du får omvendt ikke fejl ved at sige "ok google" først. 
Den naturlige pause er/burde ikke være længere, end hvis du skulle snakke til en "rigtig" person. 

Jo det behøver jeg. Det skal måske lige understreges at jeg taler udelukkende om google assistant på en smartphone. Ikke andre produkter! Jeg kan selvfølgelig også holde software home knappen nede for at aktivere assistant. Men hvor er det smarte i det?
Og pausen er betydelig længere end hvad man ville have hvis man snakket med et andet menneske. Dette er dog formentlig relateret til min Note 8 og i mindre grad Google. Men det er stadigvæk googles app. Såååh.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Hun skal heller ikke starte navigationen, hvis du blot beder hende om at vise dig vejen. Det vil være helt forkert!

Jo hun skal da så. Jeg siger "Vis vej til..." Der er da ingen der siger sådan der kun ønsker at se et lille kort med en foreslået rute. Så ville man vel sige noget i stil med "Foreslå rute til..." eller "Hvordan kommer jeg til..." Eller sådan noget. 
Her bliver vi nok ikke helt enige :)

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Du misforstår hvordan disse AIére fungere. For de bliver bedre med tiden af at blive brugt.

Nej jeg er med på hvordan AI fungere og hvordan den burde kunne lære hen af vejen.
Men det er ikke min opgave at lære den så basal en ting som at "Hvordan bliver vejret i morgen" altså betyder fredag og ikke i dag. Dette burde sap suseme være der fra start. Som sagt, google har forhastet dette produkt på det danske marked. Det er på ingen måde klar og det sejler. Bare se her på disse sider. Folk kæmper med at finde ud af hvordan de skal indstille noget så simpelt som sproget for at få det til at virke? seriøst... 
Sådan gør du på en iOS enhed: Indstillinger -> Siri -> Sprog. Vælg dansk. 
Så simpelt kan det gøres. Hvorfor SA... Ja undskyld.. Hvorfor pokker magter Google ikke noget så simpelt? 

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Siri har også sine vanskeligheder. Men igen, Google Assistant vil automatisk blive bedre med tiden. Og mit bud er, det er langt hurtigere end Siri har været om at nå til et rimelig niveau. Det var også katestrofalt i starten. 

Jeg er enig. Dog ikke i det sidste. Siri var ikke katastrofalt i starten. Den var begrænset i sine funktioner. Men dem der var de virket ret overbevisende. 

Men jeg er enig med dig i at Apple skal se at få fingeren ud og udgive Siri til ATV og Homepod.
Siri er ude til Mac. 

En anden simpel ting som siri kan er at når man diktere en sms. Så når man siger komma, punktum eller spørgsmålstegn. Ja så skriver hun . , ?
Google assistant skriver "komma" ahmen for pokker altså. Kom nu.

Jeg siger ikke nogen af dem er perfekte. Langt fra. Men Google Assistant har lang vej igen. 
Mit håb er så at deres bagvedliggende motor er meget kraftigere og hurtigt kan komme efter Siri. Men jeg tror ikke det sker inden for den næste måned. Måske inden for et år. Vi får se :)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:


Da Google assistant udkom på dansk for en måneds tid siden kunne man ikke vælge det inde i Google appen. Der stod bare med lille skrift at det brugte OS sprog også var understøttet. Dette er altså INDEN det udkom til Google Home. Og jeg har vitterligt lige prøvet at se om jeg kan aktivere Google voice match på min Note 8. Og det kan jeg KUN hvis enheden er sat til engelsk US sprog. Enheden! ikke google appen. Hele enheden.


Jeg har aldrig brugt Google Assistant appén (anede faktisk ikke en sådan findes, da det er en service og ikke en app). Jeg bruger Google app og Google Home app, samt Android Auto app. Alle tre er integreret i den samme service, Google Assistant, på min, i øvrig, Galaxy S7, som burde være væsentlig langsommere end din Note 8.  
Jeg kørte tidligere med beta versioner af Google Home og Google Android, og hentede opdaterede version af dem inkl Google services på APK mirror. Jeg måtte pine død finde mig at i min mobil skulle sættes til engelsk(US) hvis jeg skulle bruge stemmestyring til noget. På engelsk fungerede det helt perfekt i de fleste tilfælde. Men fordi jeg ikke kunne leve med at mit tastatur også var engelsk, så skiftede jeg tilbage til dansk, og undlod at bruge stemmeaktivering i et stykke tid.. (indtil for et par måneder siden hvor Android Auto kom på dansk). Jeg havde stadigvæk både dansk og engelsk(US) installeret på mobilen, indtil for et par uger siden ca, hvor jeg pludselig kunne vælge dansk sprog i Google Home. Derefter fjernede jeg alle spor i forbindelse med andre sprog og kører rent dansk. 
Alle apps er også på dansk. På det tidspunkt fik jeg også voice match til at virke. 

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Jeg kan se i app store at Google appen fik en update for 3 dage siden. Og jeg har lige tjekket og der er ikke kommet nogen nye siden da. Så jo jeg har den nyeste. Den er ikke sideloaded eller noget. 
Og jeg har skrevet menuerne på engelsk fordi som sagt så skal min enhed være sat til Engelsk for at den reagere på ok google. 


Hvilken enhed?
Din Note 8 skal da ikke være sat til engelsk. Den skal du da netop sætte til dansk, uanset hvad sprog du vil bruge stemmestyringen til. Hvis du har din Note 8 på engelsk, så tvivler jeg på du får lov at bruge assistenten på dansk, helt generelt. Så skal du over i de specifkke apps (fx Google Home) og indstille dem til dansk, samtidig med resten af din Note 8 så vil være på engelsk. 

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Jo det behøver jeg. Det skal måske lige understreges at jeg taler udelukkende om google assistant på en smartphone. Ikke andre produkter! Jeg kan selvfølgelig også holde software home knappen nede for at aktivere assistant. Men hvor er det smarte i det?


Om det er smart/usmart bestemmer du selv. Jeg fortæller dig bare hvad forskellen er. 

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:


Og pausen er betydelig længere end hvad man ville have hvis man snakket med et andet menneske. Dette er dog formentlig relateret til min Note 8 og i mindre grad Google. Men det er stadigvæk googles app. Såååh.


Såå hvad? Jeg sidder med en Galaxy S7. Den burde være langsommere. 

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Hun skal heller ikke starte navigationen, hvis du blot beder hende om at vise dig vejen. Det vil være helt forkert!

Jo hun skal da så. Jeg siger "Vis vej til..." Der er da ingen der siger sådan der kun ønsker at se et lille kort med en foreslået rute. Så ville man vel sige noget i stil med "Foreslå rute til..." eller "Hvordan kommer jeg til..." Eller sådan noget. 
Her bliver vi nok ikke helt enige :)


Nej det gør vi bestemt ikke. Det vil være helt forkert at starte navigationen, når det ikke er det du har bedt om. At Siri gør det, det fortæller mere om Siri end om Google Assistant. 
Ingen skal starte noget, uden man man specifikt har bedt om det. Den del kan for pokker ikke debatteres, eller hvad?


Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Nej jeg er med på hvordan AI fungere og hvordan den burde kunne lære hen af vejen.
Men det er ikke min opgave at lære den så basal en ting som at "Hvordan bliver vejret i morgen" altså betyder fredag og ikke i dag. Dette burde sap suseme være der fra start. Som sagt, google har forhastet dette produkt på det danske marked. Det er på ingen måde klar og det sejler. Bare se her på disse sider. Folk kæmper med at finde ud af hvordan de skal indstille noget så simpelt som sproget for at få det til at virke? seriøst... 


Enig det burde ikke være din opgave. Men vi sidder her og debatere en funktion som omhandler ca. 5millioner mennesker. 
Skift til den engelske/US version, så vil du se en ekstrem styrke i Google Assistant. Har det virkelig ikke slået dig, hvorfor der er den forskel?

Jeg forsvarer ikke Google her, for stod det til mig, så kunne deres Assistent selvfølgelig 100% flydende dansk fra i går. Men sådan fungere det simpelthen bare ikke, og sådan fungerede det heller ikke med engelsk, tysk eller fransk sprog. Til gengæld er de sprog hurtigere oppe i gear, fordi langt langt flere mennesker taler sprogene. 
Og Siri havde samme udfordringer!

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Jeg er enig. Dog ikke i det sidste. Siri var ikke katastrofalt i starten. Den var begrænset i sine funktioner. Men dem der var de virket ret overbevisende.


"Katastrofal" eller "begrænset" - Resultatet er det samme, fordi man opnår meget lidt. Forskellen på dem er, hvilken respons man får retur, "fejl" eller "det kan jeg ikke endnu".  

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Jeg siger ikke nogen af dem er perfekte. Langt fra. Men Google Assistant har lang vej igen. 
Mit håb er så at deres bagvedliggende motor er meget kraftigere og hurtigt kan komme efter Siri. Men jeg tror ikke det sker inden for den næste måned. Måske inden for et år. Vi får se :)


Google Assistenten har langt vej igen når det gælder mindre udpræget sprog. Det er helt naturligt. 
Men skift til engelsk/US og se hvor godt det kan blive. Så tror jeg du vil blive voldsom overrasket.
Når Google Home bliver udvidet til at omhandle rutiner også, så vil dette virke på tværs af enheder og klienter. Dvs rutiner opsat fx i din Google Home, vil kunne bruges via Android Auto, mobil eller andet, der bruger samme Google bruger. Jeg er ikke bekendt med, om Apple Homekit kan dette, men jeg tvivler.  

Redigeret af Kandersen - 25-Oktober-2018 kl. 13:53
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 15:47
Har nogen haft success med smart plugs?
Jeg har 4 ialt, 2 fra WEMO og to fra TP-Link

De kan sagtens styres indefra Assistant app ved at trykke sluk/tænd, men både dansk og engelsk resulterer i "jeg ved desværre ikke hvordan jeg ........"
Det virkede kortvarigt i forgårs på både dansk og engelsk, men siden i går morges ikke længere.


Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Har nogen haft success med smart plugs?
Jeg har 4 ialt, 2 fra WEMO og to fra TP-Link

De kan sagtens styres indefra Assistant app ved at trykke sluk/tænd, men både dansk og engelsk resulterer i "jeg ved desværre ikke hvordan jeg ........"
Det virkede kortvarigt i forgårs på både dansk og engelsk, men siden i går morges ikke længere.



Det er garanteret ikke kunne dine enheder, men helt generelt. Jeg havde store problemer med alt i går aftes. Har ikke haft tid til at teste mere i dag. I forgårs virkede alt nærmest perfekt. 

Jeg har to Tp link plugs, (HS100, som dog skal retur og en HS110) men fik dem først i forgårs og i dag, så jeg har ikke fået dem ind over Google Home endnu. Det satser jeg på at jeg måske når i aften. 
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er garanteret ikke kunne dine enheder, men helt generelt. Jeg havde store problemer med alt i går aftes. Har ikke haft tid til at teste mere i dag. I forgårs virkede alt nærmest perfekt. 

Jeg har to Tp link plugs, (HS100, som dog skal retur og en HS110) men fik dem først i forgårs og i dag, så jeg har ikke fået dem ind over Google Home endnu. Det satser jeg på at jeg måske når i aften. 
Har også en HS110 samt en HS100.
Det er simpelthen så irriterende, det har virket men ikke længere, utallige fjern tilkytning og synkronisering uden held. Lad endelig vide når/hvis det virker hos dig igen :-)

Har 2 WEMO plugs i stuen, de kan ikke tændes direkte ved tale, dog kan de tændes og slukkes hvis jeg beder om alt i stuen tændes/slukkes. Men så ryger alle HUE lamperne også.
En workaround kan være at oprette et rum til hver plug, og derefter bede om at rummes tændes slukkes, det er dog for langt ude vil jeg mene.


Redigeret af ridderdk - 25-Oktober-2018 kl. 16:03
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 16:04
double post

Redigeret af ridderdk - 25-Oktober-2018 kl. 16:46
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 22:37
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Har også en HS110 samt en HS100.
Det er simpelthen så irriterende, det har virket men ikke længere, utallige fjern tilkytning og synkronisering uden held. Lad endelig vide når/hvis det virker hos dig igen :-)

Har netop tilføjet en TP link HS110 smart plug. Dog er den tilføjet via openhab, fordi det er den vej jeg skal bruge den. 
Jeg kan fint tænde og slukke den med stemmekommando. Men først røg jeg ud i nogle problemer med navnet, fordi jeg kaldte den for "smart kontakt 1". Efter lidt roden med kaldenavnet, så endte jeg med "smart kontakt". Og så kan jeg fint tænde og slukke den. Udover den er grim som et ondt år, så er det faktisk en okay kontakt. Nu skal jeg bare have testet hvor effektivt den vis energimålingen. 
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 22:53
Ja, jeg tror det er kommunikationen lige nu mellem Google og WEMO samt TP-Link Kasa den er helt gal med. Fantastisk de lancerer noget der er så dårligt aftestet, i det mindste kunne de sige det er på eget ansvar at gå i gang fordi tingene virker som vinden blæser........
I dag har assistenten heller ikke ville kendes ved mine HUE pærer, dog virkede det pludselig igen for en halv time siden, og Logitech Harmony er helt i skoven.

I hvertfald hos mig 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 23:12
Sidder også lige nu og leger "stemmeleg" (kunne lige så godt have været gemmelege) med Google Home "kvinden". Men det går langt bedre i dag end i går. 
Har dog fundet ud af, at hun bare ikke er skide intelligent. 
Hvis jeg fx siger: 
"Hey Google, sænk temperaturen i soveværelse med 1 grad". Så nægter hun kategorisk at ville lege med. 
Men hvis jeg siger: 
"Hey Google, sænk temperaturen i soveværelse 1 grad". Så er hun pludselig villig og gør som jeg beder om. 
Bemærk, eneste forskel er ordet "med". Hvis man bruger "med" så virker det ikke. Dette er i øvrigt helt generelt. Undlader man "med", så virker det fantastisk. Altså når vi lige er blevet enige om, hvad vi skal kalde værelserne jeg har opsat i Google Home appen. For det slås vi stadigvæk lidt med i dag. 
Men overordnet set, så makker hun gevaldig bedre ret i dag (eller lige nu) end hun gjorde i går. 
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2018 kl. 08:21
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg har aldrig brugt Google Assistant appén (anede faktisk ikke en sådan findes, da det er en service og ikke en app). Jeg bruger Google app og Google Home app, samt Android Auto app. Alle tre er integreret i den samme service, Google Assistant, på min, i øvrig, Galaxy S7, som burde være væsentlig langsommere end din Note 8.

Jeg skrev at da google assistant kom på dansk. så kunne jeg ikke vælge dansk inde i google appen.
Jeg skrev ikke at det var en app.
Og ja vi kan da hurtigt være enige om at min Note 8 burde være hurtigere end din S7. 

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg kørte tidligere med beta versioner af Google Home og Google Android, og hentede opdaterede version af dem inkl Google services på APK mirror. Jeg måtte pine død finde mig at i min mobil skulle sættes til engelsk(US) hvis jeg skulle bruge stemmestyring til noget. På engelsk fungerede det helt perfekt i de fleste tilfælde. Men fordi jeg ikke kunne leve med at mit tastatur også var engelsk, så skiftede jeg tilbage til dansk, og undlod at bruge stemmeaktivering i et stykke tid.. (indtil for et par måneder siden hvor Android Auto kom på dansk). Jeg havde stadigvæk både dansk og engelsk(US) installeret på mobilen, indtil for et par uger siden ca, hvor jeg pludselig kunne vælge dansk sprog i Google Home. Derefter fjernede jeg alle spor i forbindelse med andre sprog og kører rent dansk. 
Alle apps er også på dansk. På det tidspunkt fik jeg også voice match til at virke. 

Og så er vi tilbage ved det jeg startet med at skrive. Måske skyldes mit problem at jeg ikke har været beta tester. Måske skyldes det at jeg kun har en mobil og derfor ikke nogen google home?
Jeg har lige prøvet at indstille telefonen til dansk og dansk alene. I både google appen og på telefonen. Same result. Når jeg nu går ind i google appen -> Google assistant indstillinger -> Telefon.
Så står der ud for voice match: "Funktionen er ikke tilgængelig på dette sprog i øjeblikket"

Bid venligst mærke i at dette er inde under TELEFON menuen! Der er også et punkt der hedder Voice Match. Men dette er til hvis du har andre google enheder du vil indstille. Er du sikker på at det ikke er denne du taler om?

For øvrigt kan du sagtens have sat din enhed op til engelsk og have et dansk tastatur. Ligesom du kan indstille telefonen til dansk og tilføje et engelsk tastatur. 

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvilken enhed?
Din Note 8 skal da ikke være sat til engelsk. Den skal du da netop sætte til dansk, uanset hvad sprog du vil bruge stemmestyringen til. Hvis du har din Note 8 på engelsk, så tvivler jeg på du får lov at bruge assistenten på dansk, helt generelt. Så skal du over i de specifkke apps (fx Google Home) og indstille dem til dansk, samtidig med resten af din Note 8 så vil være på engelsk. 


Som jeg har skrevet 3 gange nu. Jo den skal stå til engelsk US inde i system sprog på mobilen. Ellers virker voice match på mobilen ikke. Google assistant kan stadigvæk godt forstå dansk. Det kræver bare at jeg tilføjer det danske sprog inde i google appen. 

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Såå hvad? Jeg sidder med en Galaxy S7. Den burde være langsommere.

Såå når Google har lavet appen og samsung har lavet telefonen. Og den er langsom om at reagere efter sin stemme kommando. Ja så er det jo enten mobilen der gør det går langsom eller også er det appen der ikke er optimeret godt nok.
Og eftersom vi ikke har taget tid på hvor lang tid vi hver især venter så giver din sammenligning ikke så meget mening da folks opfattelse af hvad der er langtsomt er forskellig. 

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Nej det gør vi bestemt ikke. Det vil være helt forkert at starte navigationen, når det ikke er det du har bedt om. At Siri gør det, det fortæller mere om Siri end om Google Assistant. 
Ingen skal starte noget, uden man man specifikt har bedt om det. Den del kan for pokker ikke debatteres, eller hvad?


Jo det kan jo så tydeligvis godt debateres. Når jeg siger Ok google... vis vej til... så vil jeg have hende til at vise mig vejen til min destination indtil jeg er fremme. Det gør hun ikke. 
Det er fair nok du ikke ser det som en fejl. Men det gør jeg. Det er bare en ting mere mere jeg så skal tænke over når jeg taler med assistenten. Desuden hvis dette virkelig var AI så burde også kunne lave sådan at selv om folk har forskellige preferencer for hvordan ting siges så kan dette læres. Og derved tilpasse sig den enkelte bruger. Så vi begge kunne blive tilfredse. 

For sjov prøvet jeg lige at sige "Start vejvisning til scandic i horsens"
Her vil den ikke engang vise vejen. Den kommer bare med et link.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Enig det burde ikke være din opgave. Men vi sidder her og debatere en funktion som omhandler ca. 5millioner mennesker. 
Skift til den engelske/US version, så vil du se en ekstrem styrke i Google Assistant. Har det virkelig ikke slået dig, hvorfor der er den forskel?

Det er da logisk hvorfor der er forskel. Hovedfaktoren er da uden tvivl at kundebasen er større på det engelske sprog så Google poster langt flere penge i at udvikle netop dette sprog. Det er også dette sprog google starter med at udrulle nye funktioner ud. 
Faktum er jo at vi faktisk ved meget lidt om hvordan deres AI system virker. Jeg har også gået og grublet lidt over hvordan den mån lære hen af vejen? Og hvad er det helt præcist den selv lære og hvad lære den ikke? 
Fx Når nu jeg har spurgt den 5 gange igår hvordan vejret bliver i morgen og ikke får det svar jeg forventer og begynder at spørge på en anden måde. Opfanger den så dette og kæder disse spørgsmål sammen? Dette er den eneste måde jeg kan se at den kan lære at rette sådan en fejl selv. 
Eller hvis folk bruger feedback knappen og sender en mail med beskrivelse af dette problem. 


Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Jeg forsvarer ikke Google her, for stod det til mig, så kunne deres Assistent selvfølgelig 100% flydende dansk fra i går. Men sådan fungere det simpelthen bare ikke, og sådan fungerede det heller ikke med engelsk, tysk eller fransk sprog. Til gengæld er de sprog hurtigere oppe i gear, fordi langt langt flere mennesker taler sprogene. 
Og Siri havde samme udfordringer!

Jeg tvivler. Jeg tror igen det handler om at kundebasen er større så google poster flere penge i projektet. 
Ang siri så tror jeg ikke at denne har AI på samme niveau. Jeg tror deres AI, hvis man da overhovedet kan kalde den det, er på et noget lavere niveau. 
Men faktum er bare at pt så forstår og svare Siri bedre på dansk. Med Googles resurser inden for dette felt er jeg dog ikke i tvivl om at assistant nok skal blive bedre med tiden.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

"Katastrofal" eller "begrænset" - Resultatet er det samme, fordi man opnår meget lidt. Forskellen på dem er, hvilken respons man får retur, "fejl" eller "det kan jeg ikke endnu". 

Nej det er godt nok ikke det samme. 
Man vil da have lagt mere forståelse for at den svare at dette kan jeg ikke endnu. Så ved man jo ligesom at, okay, det kan den ikke.
Men et forkert svar giver en opfattelsen af at det er noget rod. At den er dårlig lavet. 

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Men skift til engelsk/US og se hvor godt det kan blive. Så tror jeg du vil blive voldsom overrasket.
Når Google Home bliver udvidet til at omhandle rutiner også, så vil dette virke på tværs af enheder og klienter. Dvs rutiner opsat fx i din Google Home, vil kunne bruges via Android Auto, mobil eller andet, der bruger samme Google bruger. Jeg er ikke bekendt med, om Apple Homekit kan dette, men jeg tvivler.  
Jeg behøver ikke skifte til US assistant. Jeg ved godt det er godt. Men det kan jeg bare ikke bruge til noget når jeg vil have en dansk assistent. 
Og jeg er med på at sådan noget her, hvis det vitterligt er AI skal udvikle sig over tid. Men problemet, som du åbenbart ser ud til at acceptere, er at det er os der skal lære den de mest basale funktioner. Pt er den i så ringe en stand at mange helt fra vælger den. Havde google nedsat et team der tog den i "folkeskole" og lærte den de mest basale ting så ville det jo være brugbart. Men når du ikke engang kan sige en sætning med ordet "med" i. eller jeg ikke kan spørge om vejret i morgen. Ja så er det simpelthen ikke godt nok. 

Jeg stopper her, fortsat god debat :)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu