recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Jura: Privat køb over nettet - Skadet enhed
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Jura: Privat køb over nettet - Skadet enhed

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Jura: Privat køb over nettet - Skadet enhed
    Sendt: 14-September-2018 kl. 16:17
Hello Smile

Jeg står i en lidt mærkelig situation og håber nogen har lidt jura viden/rådgivning de vil dele ud af. 

Historien kort

Over nettet finder jeg en projektor som jeg vil købe. 
Skriver med sælger og aftale en samlet pris inklusive levering. 
Enheden er ifølge sælger som nu. 

Jeg skriver til sælger at han skal pakke den ekstra omhyggeligt specielt omkring linsen grundet tidligere erfaringer med sendte projektorer. Dette svarer han OK til. 
Jeg skriver til sælger at han skal sælge den forsikret i tilfælde af skade. Dette afviser han grundet prisen. Jeg skriver OK men at han selv har risikoen da prisen er aftalt med levering og skal komme frem intakt. 

Da handlen foregår privat tager jeg en chance og tilbyder bankoverførsel med 50% inden levering og 50% ved leveret enhed uden skader etc. Dette acceptere sælger. 

Enheden kommer frem og jeg konstatere samme dag at den både udvendigt og indvendigt er skadet under transport. Tager med det samme billeder til sælger og gennemgår skaderne. 

Vi aftaler at jeg skal undersøge hvad reparation koster og herefter afgør vi om den skal retur eller repareres på hans regning. Jeg sender mail til reperatør som efter kort tid skriver tilbage at det vil være billigere at købe en helt ny enhed:( 

Herefter skriver jeg til sælger omkring status og sender mailen fra reperatøren til ham som dokumentation. Jeg fortæller at han kan overfører pengene tilbage og jeg vil returnere enheden på min regning på palle for at sikre at den ikke får flere skader. 

Og her ophører dialogen. Har intet hørt fra ham men kan se at han på whats app læser mine beskeder. 
Har sågar tilbudt at beholde den for det allerede betalte beløb men sagt at dette ikke kan betale sig for ham da værdien er højere - Stadig intet svar. 

Tænker at skrive en sidste mail at jeg inden for xxx antal dage skal have returneret mine penge og ellers tager handlen som afsluttet og at skaden dækkes af de 50 % der mangler betalt. 

Men hvad er mine rettigheder? 

Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2018 kl. 16:17
Hov - Kort historie lang:) 
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2018 kl. 16:49

Klager over brugte varer

Er den egentlige sælger en privatperson, kan Center for Klageløsning og andre godkendte ankenævn ikke hjælpe dig, da de kun kan behandle klager over en virksomhed. I stedet må du kontakte en advokat eller gå til domstolene.

https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug/test-og-raad/forbrugerguides/brugte-varer/fejl-paa-brugte-varer/?rn=53296

Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2018 kl. 17:07
Det er helt privat

Egentligt har jeg ikke et problem med at beholde enheden til prisen som er betalt (50%)
Vil dog gerne sikrer mig at sælger ikke kommer om en måned og gør krav på enhed eller penge.



Redigeret af JohnConnor - 14-September-2018 kl. 17:07
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2018 kl. 18:34
Hvis sælgeren har afbrudt dialogen, er det oplagt at beholde enheden. Hvis han vil have den tilbage eller udbetalt resten af pengene, er det ham, der har en sag. Og som Deschain skriver, er det i praksis nærmest umuligt at løfte den slags private sager.

Det er lidt ærgerligt for jer begge to, men forhåbentlig opleves det som en OK løsning, at I på den måde deler skaden.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2018 kl. 19:10
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Jeg sender mail til reperatør som efter kort tid skriver tilbage at det vil være billigere at købe en helt ny enhed:(
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Egentligt har jeg ikke et problem med at beholde enheden til prisen som er betalt (50%)


Det kan jeg så ikke forstå

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Men hvad er mine rettigheder?
De er at der som "Udgangspunktet er, at der er reklamationsret over fejlbehæftede produkter i 2 år, også når du handler privat."

Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2018 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Jeg sender mail til reperatør som efter kort tid skriver tilbage at det vil være billigere at købe en helt ny enhed:(
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Egentligt har jeg ikke et problem med at beholde enheden til prisen som er betalt (50%)


Det kan jeg så ikke forstå

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Men hvad er mine rettigheder?
De er at der som "Udgangspunktet er, at der er reklamationsret over fejlbehæftede produkter i 2 år, også når du handler privat."


Kan godt forstå du ikke forstår det men har en mørklagt biograf så kosmetisk skader betyder ikke noget. Jeg vil tro at sælger ville kunne få mere for den ved at tage den retur og sælge. Og i sidste ende tror jeg en dansk handel ville indbringe mere end de 50% jeg har betalt. 

Den er ikke fejlbehæftet som sådan men tydeligt skadet under transport, så kunne aldrig finde på at kræve en reparation af en enhed der koster mere end en ny. Eneste alternativ er derfor returnering men det svarer han desvære ikke på. 

Men tilbage til topic - Håber nogen kan svare på jura delen hvis der overhovedet findes noget til denne situation. 



Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2018 kl. 06:10
udfordringen med juraen i forbindelse mellem handel mellem private er, at det er meget svært at få den igennem idet det skal gå igennem advokat og/eller domstol og det er det ikke værd. Jeg ville sende ham en besked der indeholder: “...hvis ikke jeg hører fra dig indenfor 14 dage opfatter jeg handelens afsluttet”

Så ligger bolden hos ham, og hvis du kan se (og dokumentere) at han læser beskeden tror jeg at han vil have meget svært ved at gøre et krav gældende senere.
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2018 kl. 08:53
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Jeg sender mail til reperatør som efter kort tid skriver tilbage at det vil være billigere at købe en helt ny enhed:(
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Egentligt har jeg ikke et problem med at beholde enheden til prisen som er betalt (50%)


Det kan jeg så ikke forstå

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Men hvad er mine rettigheder?
De er at der som "Udgangspunktet er, at der er reklamationsret over fejlbehæftede produkter i 2 år, også når du handler privat."


Kan godt forstå du ikke forstår det men har en mørklagt biograf så kosmetisk skader betyder ikke noget. Jeg vil tro at sælger ville kunne få mere for den ved at tage den retur og sælge. Og i sidste ende tror jeg en dansk handel ville indbringe mere end de 50% jeg har betalt. 

Den er ikke fejlbehæftet som sådan men tydeligt skadet under transport, så kunne aldrig finde på at kræve en reparation af en enhed der koster mere end en ny. Eneste alternativ er derfor returnering men det svarer han desvære ikke på. 

Men tilbage til topic - Håber nogen kan svare på jura delen hvis der overhovedet findes noget til denne situation. 






Nu skriver du jo også i første indlæg at den har indvendige skader, hvad består disse af ?
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2018 kl. 09:23
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:



Nu skriver du jo også i første indlæg at den har indvendige skader, hvad består disse af ?

Der er noget plastik knækket under selve fronten men som ikke er synligt
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2013
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2018 kl. 13:59
du har vist gjort alt hvad du kunne, så det er bare ærgerligt for ham han ikke gider reager på dine henvendelser.

Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2018 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af MulleB MulleB skrev:

du har vist gjort alt hvad du kunne, så det er bare ærgerligt for ham han ikke gider reager på dine henvendelser.


Med de søde ord er projektoren din for 7.000 kr ;) 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu