recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Partionering - nemmest og bedst?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Partionering - nemmest og bedst?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Partionering - nemmest og bedst?
    Sendt: 16-September-2018 kl. 21:49
Hej.

Jeg har købt en ny computer og er startet lidt op på at få den sat op, som jeg gerne vil have den. Den har en SSD og en hybriddisk. Basis opsætningen er sådan at SSD'en er C-drevet og hybriddisken er D-drevet og det er i sig selv helt fint. Men jeg vil gerne partitionere SSD'en, til et C-drev og et E-drev, sådan at de data, der har brug for en hurtig harddisk (SSD'en), kan være på denne.

Jeg "plejer" at bruge Easeus Partition Manager / Master, gratis version. Men det er længe siden sidst. Downloadede den nyeste version - men jeg kunne kun finde ud af at gøre C-drevet mindre. Så er der jo noget ikke-allokeret diskplads, som jeg skal lave til en partition, men nu kan jeg ikke huske, hvordan man får gjort denne ikke-allokerede del gjort til noget brugbart.  Smile

Step by step??
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2018 kl. 23:34
Bruger den indbyggede diskhåndtering i Windows.......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2018 kl. 04:14
Hej. Ok - jeg vidste ikke der var en Windows funktion, der sikkert og nemt kan dele drev i to partitioner, f.eks. når der allerede er data på drevet. Smile Men - er det den, der hedder "Diskhåndtering", når man højreklikker på Windows start knappen? Så vil jeg da prøve den. Åbnede den lige og den ser umiddelbart måske mere intuitiv ud end Easeus' nyeste udgave af deres program.  Smile
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2018 kl. 06:18
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Hej. Ok - jeg vidste ikke der var en Windows funktion, der sikkert og nemt kan dele drev i to partitioner, f.eks. når der allerede er data på drevet. Smile Men - er det den, der hedder "Diskhåndtering", når man højreklikker på Windows start knappen? Så vil jeg da prøve den. Åbnede den lige og den ser umiddelbart måske mere intuitiv ud end Easeus' nyeste udgave af deres program.  Smile

 
Husk nu alligevel at gemme dine billeder, videoer, dokumenter på eksterne dimser eller online-drev, så du har dette, hvis du skulle lave noget skidt!! Ting KAN gå galt!
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2018 kl. 08:42
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

men jeg kunne kun finde ud af at gøre C-drevet mindre.

Hej.

Jeg har får et års tid siden brugte jeg AOMEI Partition Assistant Standard.

Men HUSK nu at tage en komplet backup inden du bruger den. For hvis du eller den laver bare en lille fejl, kan du maiste alt indhold på din disk.

Hilsen Carsten.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2018 kl. 15:56
Med Easeus' partitioneringssoftware har jeg flere gange før gjort det, uden at der er sket noget med data. Så det plejer ikke at være noget problem. Og nu er der jo ikke noget på computeren endnu, ud over standard Windows installationen, fordi jeg netop ville gøre dette først, før jeg kopierede data over fra min kopi på ekstern HDD. Windows initielle installation kan man vel ikke rigtigt tage backup af?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2018 kl. 16:00
Hvor stor er din SSD, siden du mener, det er nødvendigt at opdele den?
Selvom din SSD kun består af ét drev, kan du jo stadig installere programmer på den, så kan ikke se nødvendigheden af fysisk at opdele den?
Er det blot fordi, du ikke ønsker, at dit styresystem og dine programmer skal dele drev-bogstav?

Hvis du bruger Windows diskhåndtering, vil du miste alle data.



Redigeret af Supergris - 17-September-2018 kl. 16:03
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2018 kl. 16:14
Når du siger data, mener du så windows installationen? En af årsagerne til at jeg gerne vil dele det op, er for at gøre det nemmere at tage backup af nogle bestemte data og undgå at den del bliver inficeret med virus i tilfælde af dette på C-drevet. Dvs. adskille diverse windows + program installationer og visse data. SSD'en er på 512 GB og min tanke var at lægge Thunderbirds e-mail data på den nye partition (ca. 70 GB) og derudover data fra mit tegneprogram, altså tegninger og 3D modeller fra diverse byggeprojekter (ca. 18 GB). Fordi så får de to ting en hurtig disk at arbejde fra, hvilket er mest relevant og alle andre almindelige data kan så ligge på hybrid disken. Evt. kan nogle multimedie data (billeder, video, film) også ligge på SSD'ens nye partition.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2018 kl. 16:37
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

...
 Windows initielle installation kan man vel ikke rigtigt tage backup af?
Jo da:
https://www.macrium.com/reflectfree

Installer den gratis version og lav et disk image på ekstern disk (USB eller netværks) og lav en rescue boot CD eller bootable USB key fra Macrium Reflect programmet. 

Så er det relativt let at føre maskine tilbage til den tilstand den var i tidligere.
Mvh. JørgenT
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2018 kl. 16:38
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Hvis du bruger Windows diskhåndtering, vil du miste alle data.

Sikker?

I så tilfælde må jeg have være svineheldig alle de gange jeg ha gjort det, for jeg har aldrig mistet data.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2018 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Hvis du bruger Windows diskhåndtering, vil du miste alle data.

Sikker?

I så tilfælde må jeg have være svineheldig alle de gange jeg ha gjort det, for jeg har aldrig mistet data.



Klaus

Jeg er altså heller ikke sikker på, at windows diskhåndtering kan gøre en allokeret partition mindre, uden at man mister data. Ved brug af ledig (ikke allokeret) plads, det er intet problem. Men når pladsen først er allokeret til en partition, så tror jeg ikke det går godt at bruge windows til at gøre partitionen mindre, for derefter at oprette endnu en partition. 
Jeg har aldrig prøvet at gøre det, når der ikke er ledig allokeret plads. Jeg skifter som regel bare disken til en større i stedet for, og vupti, så er der ledig plads Tongue
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2018 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg er altså heller ikke sikker på, at windows diskhåndtering kan gøre en allokeret partition mindre, uden at man mister data.


Den feature fik diskhåndtering for nogle år siden.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk-management/shrink-a-basic-volume
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu