recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - På nogle DR udsendeler er tale utydelig.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

På nogle DR udsendeler er tale utydelig.

 Besvar Besvar Side  <1 8910
Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2018 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

@ Deschain

Det er jeg helt med på. Men fordele fremhæves af Apple såvel som andre,
men evt. ulemper som det vi skriver om her, er der ingen der skriver om. Confused


Jeg kan ikke se at der er tale om en ulempe hvad angår apple tv og DR app med DD 5.1.

DR sender jo slet ikke i DD 5.1 til noget medie eller udbyder etc.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2018 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

@ Deschain

Det er jeg helt med på. Men fordele fremhæves af Apple såvel som andre,
men evt. ulemper som det vi skriver om her, er der ingen der skriver om. Confused


Apple skriver selvfølgelig hvad deres boks kan og ikke hvad alle mulige streaming Apps kan. 

Du forventer vel ikke at Apple skal undersøge f.eks. lydformater/streaming i alle Apps og så skrive om begrænsningerne... Kan ikke helt forstå din vinkel på det her?
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1358
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2018 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Hvis bare DR i det mindste kunne mixe deres egne produktioner som Live og andre ‘musikprogrammer’ i stereo istedet for næsten mono. Ved f.eks. Programmet LIVE kommer 99% af lyden i center højttaleren 🙁

TV2 er ikke bedre . Programmer som Toppen af poppen og vild med dans hvor der er meget musik kommer næsten al lyd kun i center. Dvs næsten mono lyd.

Har gemt en gammel optagelse fra X-Factor fra DR fra dengang de sendte i ægte 5.1 lyd og her lyder det 100 gange bedre med lyd i alle højttalere . savner ægte 5.1 lyd på DR.


Var åbenbart lidt hård ved DR da jeg forleden skrev at deres udsendelsee 'Live' næsten er i mono.
Det er åbenbart kun via deres DR TV app. Sad nemlig lige og så seneste udsendelse via Yousee Arkiv app (på Apple TV) og her var lyden faktisk i fin stereo - prøvede så lige at lytte til det samme via DR TV app (også på Apple TV) og her er lyden stadig i (næsten) mono. Mærkeligt at de 'nedmixer' lyden til næsten mono på deres egen app. når udsendelsen ellers er i fin stereo når det sendes direkte (eller via YouSee arkiv app) ??
Til top
fredvej Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2010
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 91
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fredvej Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2018 kl. 09:35
Så vidt jeg har forstået tråden, så er det nu afklaret at DR sender et for ringe lydsignal ud. Det ændrer DR næppe foreløbigt, deres indtægt er jo sikret uanset hvor meget seerne med ordentligt lydudstyr klager.

Hvordan skal man indstille sit udstyr for at få den bedst mulige taleforståelighed, givet det signal DR udsender ?

Dekodning er et aspekt, men kan man forbedre noget ved at dæmpe nogle kanaler og forstærke andre, eller fremhæve nogle frekvensområder og dæmpe andre ?


Redigeret af fredvej - 02-Oktober-2018 kl. 09:36
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2018 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af fredvej fredvej skrev:

Så vidt jeg har forstået tråden, så er det nu afklaret at DR sender et for ringe lydsignal ud. Det ændrer DR næppe foreløbigt, deres indtægt er jo sikret uanset hvor meget seerne med ordentligt lydudstyr klager.


Det har ikke så meget med deres indtægt at gøre. Det er ganske almen forstokkethed og jantelov.

Oprindeligt skrevet af fredvej fredvej skrev:

Hvordan skal man indstille sit udstyr for at få den bedst mulige taleforståelighed, givet det signal DR udsender ?


Det er ikke nemt. Men når stereo signalet indeholder dolby prologic, så får du det bedste resultat ved at indstille dit udstyr til dolby prologic. Ellers ren stereo. 

Oprindeligt skrevet af fredvej fredvej skrev:

Dekodning er et aspekt, men kan man forbedre noget ved at dæmpe nogle kanaler og forstærke andre, eller fremhæve nogle frekvensområder og dæmpe andre ?

Det er ikke nemt at begive sig ud i, plus du skal have udstyret til det, (det har de færreste). Muligvis kan du via en simple equalizer forbedre lidt, men det er vildt svært og kræver en del øvelse. Har du erfaring i at producere og mixe i forvejen, så er du godt på vej. 
Jeg mener dog ikke det er det værd. Så vigtig er lyden heller ikke, på DR.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2018 kl. 11:20
Hej fredvej
Nu er det da heldigvis ikke alle DR's programmer hvor tale er utydelig. Når jeg oplever det,
vælger jeg mode 1, som sender lyden til min center mono BeoLab 7-4 højttaler, der håndtere
tale så godt at det bliver forståligt. Men Stereo (musik) fra front højttalerne, må jeg så undvære.
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 8910
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu