recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - På nogle DR udsendeler er tale utydelig.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

På nogle DR udsendeler er tale utydelig.

 Besvar Besvar Side  <12345 10>
Forfatter
Besked
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

@ Kandersen

PS.

Kandersen skrev: 'det kommer rigtig meget an på, hvilke andre kanaler du sammenligner med'.
 
Ser jeg film fra TV2, syntes ikke der er noget at klage over, andet end de forbandede reklamer.
Derfor ser jeg også flest film fra Netflix, hvor jeg også oplever den bedste 5.1 surround kvalitet.

TV2 kører DD Wink
Netflix kører streaming. Men også DD, og vistnok også snart alt muligt andet (nyere formater). 

De bruger også atmos nu

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

For det signal DR udsender, det er PCM.

Ja - og nej.

DR udsender det måske i PCM, men det du modtager er ikke PCM. Det er enten AAC (DVB-T) eller MPEG (DVB-C).

Et PCM stereo signal fylder 1.5 Mbit/sek. Et AAC eller MPEG stereo signal fylder mellem 96 Kbit/sek og 256 Kbit/sek. Det er komplet formålsløst at broadcaste et stereosignal i PCM.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 14:59
Mja.. TV udbyderne sender AAC eller MPEG. For kabel TV er det fx Yousee eller Stofa.
Men det de har modtaget fra DR er det relevante. Her tvivler jeg stærkt på det er MPEG, men derimod PCM. 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

De bruger også atmos nu


Ja jeg synes nok jeg havde læst det.. Har dog ikke gået dybere i det endnu, selvom jeg har Netflix og atmos Embarrassed fordi jeg ikke helt tror hverken min Yousee TV boks eller LG BV6 TV understøtter det alligevel. 
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 15:10
@Kandersen

Ved du om DR downmikser DD til stereo?

De kunne også være at de sender den stereo som filmen leveres med.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 15:16
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

@Kandersen

Ved du om DR downmikser DD til stereo?

De kunne også være at de sender den stereo som filmen leveres med.

Som det fremgår af det link med den meget lange debat, så downmixer de surround til stereo 5.1 pro logic, uanset hvad de modtager det i. Er det et stereo signal som de modtager i produktionen, så røre de det ikke, sådan som jeg husker det. 




Redigeret af Kandersen - 21-September-2018 kl. 15:18
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 15:24

Hej HeartWare

Jeg kan kun oplyse ud fra hvad der står under menuen 'Lyd' på mit tv.

DR 1 - Aktivt Lydsystem: Inputformat: PCM 2.
Outputformat: Dolby Pro Logic IIx Movie Speaker 3. Eller - Dolby Pro Logic IIx Movie Speaker 5.

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Thomas.T Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 189
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

De kunne også være at de sender den stereo som filmen leveres med.


Det håber jeg sandelig de gør. Når man har valgt kun at udsende stereo, er det dumt ikke at benytte den LtRt-version der er leveret...til PRÆCIS dette formål.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Prologic er vel det oprindelige surround.


Bestemt ikke. Pro Logic er et old gammel surround format. Selv for 4 år siden. DD har været standard i mange år og inde for de sidste par år er nye formater kommet til.
Men DR har/fik mange produktioner (jf dem) som enten var stereo eller Pro Logic, påstod de. Faktisk påstod de op til 80% af produktioner. Det er efter min mening noget ævl, eller så er det fordi at DR primært har old gammelt materiale.
Kandersen@
Oprindelige i betydningen: Det allerførste surroundformat
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2018 kl. 09:10
Tilbage til trådstarter.

Jeg har ikke samme oplevelse som trådstarter. Lyden er generelt ok fra DR. Jeg oplever sjældent at tale er utydelig og uforståelig. Ikke mere end på andre kanaler.

Måske er mit setup forkert. Når nu DR sender lortelyd og jeg ikke oplever problemer må fejlen ligge hos mig.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2018 kl. 10:35

Mufti skrev:
Jeg oplever ikke at lyden på DR er dårligere end på andre kanaler. Mit setup er
pcm til forstærker der dekoder proLogic.

@ Mufti
Nu ved du at Pro Logic er et analog 5,1 surround format man benyttede, før Dolby
digital 5,1-7.1 surround formatet, og nyt skulle være kommet til efter, er der jo ingen
grund til du tænke mere over det, når du er tilfreds med den lyd du modtager fra DR.

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2018 kl. 10:47
Peter Pan@
Dolby Pro Logic startede faktisk som analog 4.0 system i biograferne i 1976. Og herfra er der så udviklet og forbedret til det vi kender idag
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu