recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - På nogle DR udsendeler er tale utydelig.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

På nogle DR udsendeler er tale utydelig.

 Besvar Besvar Side  <1 678910>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 11:09
Så vidt jeg husker, så var der noget med at LFE kanalen ikke er der. (hvorfor der heller ikke er nogen subwoofer). 

Jeg prøvede lige at finde den gamle (lange) tråd fra 4 år siden, men jeg kan ikke finde den. Jeg troede det var den Peter Pan havde linket til, men det er nyheds indlægget fra DRs "forklaring".  Tråden, som udartet sig ret voldsomt, forklarer mere tekniske det der sker. 

Så hvis nogen kan finde tråden, så står der altså en hel del deri. Men den er voldsom lang, så vidt jeg husker. 
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af millemis millemis skrev:

Der står: ‘....kunne opnå en god lydoplevelse på alle DR's kanaler ved at decode stereosignalet til ”surround sound”, hvilket næsten alle 5.1-anlæg kan i dag. Mon ikke skribenten dér har for lidt styr på det tekniske? Og mon ikke der med ‘decode’ menes ‘upmixe’....

Det er jo et spørgsmål om, hvad man lægger i ordene. For mig er "dekode" når der foreligger en bevidst sammen-pakning af et 5.1 signal i et 2.0 signal, som så (med den korrekte algoritme) kan pakkes ud igen - eller "dekodes" om man vil.

Et "Upmix" er når et ikke-matrix kodet 2.0 signal (altså et "rent" stereo-signal) alligevel forsøges behandlet, så det giver lyd i alle højttalere, som f.ex. NEO DTS eller andre surround-modes på din receiver. Der er ikke noget bevidst indhold i 2.0-signalet, som pakkes ud. Det er en algoritme receiveren selv "har fundet på".

Med disse to definitioner er et Dolby ProLogic (med eller uden II) et signal, der "dekodes" fra 2.0 til 4.0/5.1
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Så vidt jeg husker, så var der noget med at LFE kanalen ikke er der. (hvorfor der heller ikke er nogen subwoofer).

Hvis du kigger på den Wikipedia artikel jeg henviser til, så står der helt klart og tydeligt, at Dolby ProLogic II er et 5.1 Matrix-encoded signal. Så algoritmen for at udpakke et Dolby ProLogic II 2.0 matrix-encoded signal indeholder også, hvordan man skal afgøre, hvad der skal sendes til ".1" kanalen (LFE).

Ellers ville Dolby ProLogic II være defineret som et 5.0 signal (ligesom Dolby ProLogic (uden II) er et 4.0 signal).
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 11:17

Her lydafkodnings mulighederne i et modern B&O TV.

Digitalt 7.1 surround sound-modul Indbygget som standard.

Lydformater
HDMI: Multikanals-PCM, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, DTS,
DTS Digital Surround. Minijack (3,5 mm): Analog stereo

Digital lydafkodning
Multikanals-PCM, Dolby Digital, Dolby Digital Plus 5.1, DTS Digital Surround,
HE-AAC v1 og v2, LC-AAC, mp3, WMA, WMA Lossless, FLAC.
Up- og downmixing: Bang & Olufsen TrueImage, downmix, 1:1. Dobbelt DVB T2/C/S2--tuner.

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Så vidt jeg husker, så var der noget med at LFE kanalen ikke er der. (hvorfor der heller ikke er nogen subwoofer).

Hvis du kigger på den Wikipedia artikel jeg henviser til, så står der helt klart og tydeligt, at Dolby ProLogic II er et 5.1 Matrix-encoded signal. Så algoritmen for at udpakke et Dolby ProLogic II 2.0 matrix-encoded signal indeholder også, hvordan man skal afgøre, hvad der skal sendes til ".1" kanalen (LFE).

Ellers ville Dolby ProLogic II være defineret som et 5.0 signal (ligesom Dolby ProLogic (uden II) er et 4.0 signal).


Ja men det er såvidt jeg huske ikke den originale LFE kanal, (såfremt den eksistere), når/hvis det originale materiale er et 5.1 DD.

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 11:23
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Hvis du kigger på den Wikipedia artikel jeg henviser til, så står der helt klart og tydeligt, at Dolby ProLogic II er et 5.1 Matrix-encoded signal.
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Ja men det er såvidt jeg huske ikke den originale LFE kanal, (såfremt den eksistere), når/hvis det originale materiale er et 5.1 DD.

Det er jo så en implementations-specifik ting, som DRs matrix encoder gør. Som sagt, så mener jeg, at algoritmen for Dolby ProLogic II er, at alle frekvenser under 100 Hz sendes til LFE. Så signalet er et 5.1 signal. Det er så muligt, at disse frekvenser ikke er identiske med de originale frekvenser fra DD 5.1 signalet, men det ændrer ikke på, at Dolby ProLogic II standarden indeholder information om, hvilke dele af 2.0 signalet, der skal sendes til LFE.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:


Det er jo så en implementations-specifik ting, som DRs matrix encoder gør. Som sagt, så mener jeg, at algoritmen for Dolby ProLogic II er, at alle frekvenser under 100 Hz sendes til LFE. Så signalet er et 5.1 signal. Det er så muligt, at disse frekvenser ikke er identiske med de originale frekvenser fra DD 5.1 signalet, men det ændrer ikke på, at Dolby ProLogic II standarden indeholder information om, hvilke dele af 2.0 signalet, der skal sendes til LFE.

Yep du har ret.. Det begynder at dæmre nu.. 

Kan du finde den gamle tråd?
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Kan du finde den gamle tråd?

Har ikke kigget efter den...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 11:39

Baggrund: DR uddyber hvorfor de dropper 5.1 surround-lyd på TV

https://www.recordere.dk/2014/10/baggrund-dr-uddyber-hvorfor-de-dropper-5-1-surround-lyd-paa-tv/

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

Baggrund: DR uddyber hvorfor de dropper 5.1 surround-lyd på TV

https://www.recordere.dk/2014/10/baggrund-dr-uddyber-hvorfor-de-dropper-5-1-surround-lyd-paa-tv/


Det er ikke den.. 
Der er en meget lang tråd her på forumet hvor DR´s stunt debatteres heftigt. Jeg kan bare ikke finde tråden nu.
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 12:42
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 12:56

Kandersen / HeartWare

Jeg forsøger med mit indlæg 'B&O lydafkodnings' på denne side 8, at få jeres vudering
om Dolby ProLogic II overhoved kan håndteres af den standard indbygget lydafkoder. ?

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 678910>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu