recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - På nogle DR udsendeler er tale utydelig.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

På nogle DR udsendeler er tale utydelig.

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: På nogle DR udsendeler er tale utydelig.
    Sendt: 19-September-2018 kl. 16:42

På nogle DR kanaler er tale meget utydelig.

Fra forum: - Hjælp til udlining af forskellige lydniveauer fra tv programmer. Et problem der gør man hele tiden sidder
og skruer op og ned, uden at finde en tilfredsstillende balance mellem underlægningsmusik og tale. Ofte er talen
mudre, hvilket er virkelig irriterende når man bare gerne vil slappe af foran sit tv. 

DR slukker for 5.1 surround-lyd på TV-kanalerne 2014.
Fra 07.10.2014 sendes der ikke længere 5.1 lyd på DR1 og DR3, men kun stereo på samme måde som på DR2.
Ændringen sker for at sikre bedst mulig lydkvalitet for størstedelen af seerne. Baggrunden for ændringen er, at der
er konstateret forringet lydkvalitet for mange seerne, fordi tv-apparater ofte automatisk vælger at anvende downmiks
fra 5.1 lyd frem for stereosignaletat, hvis der både er stereo og 5.1 lyd. På nogle tv-apparater resulterer det
downmiksede signal fra 5.1 lyd i en forkert balance mellem tale og baggrundslyd, og det giver anledning til lytter
klager over dårlig taleforståelighed. Ved alene at sende et stereosignal vil alle seerne få lyd med den rette balance
mellem tale og baggrundslyd. NB: Ovenstående har kun betydning for dig hvis du hører lyden over et musikanlæg /
BeoVision med DD dekoder.
-----------------------------------------------
Da jeg selv ind imellem har samme oplevelse, hvor jeg så vælger mode 1 = min BeoLab 7-4 center højttaler og opnår
tydeligere tale, vil jeg gerne hvis i har nogle gode råd.  Her et link, hvor der står en masse ---

https://forums.macrumors.com/threads/pro-logic-ii-vs-dolby-digital-in-handbrake.467663/

Men hvad vil være bedst. ? - Mit tv er et BeoVision 7 med DD dekoder, med 5.1 setup tilsluttet. Signal YouSee kabel tv.



Redigeret af Peter Pan - 21-September-2018 kl. 15:33
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2018 kl. 23:33
Har altså ikke orket at læse dit link, så undskyld hvis jeg spørger dumt ... men jeg forstår ikke helt hvad du vil have råd om. 1) Det er jo åbenbart ikke længere et problem, hvis DR ikke længere udsender i 5.1 ... eller hva? Og 2) Fungerer din egen løsning ikke tilfredstillende?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2018 kl. 23:41
jo DR udsender et Prologic signal i deres stereo signal. Jeg bruger det gerne når der er film og serier. Den nye serie Mord Uden Grænser fungerer fint og har tydelig tale i center
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2018 kl. 07:44
Du må forklare lidt nærmere.

Som Munch siger kan man dekode stereo til surround med proLogic.

Du linker til en tråd der omhandler AC3 og DD.

Set din dekoder på PCM stereo og forstærker på proLogic. Er der problemer med visse programmer sættes forstærker på stereo.



Redigeret af Mufti - 20-September-2018 kl. 07:49
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2018 kl. 08:33
Har ikke dårlig lyd på DR med min Sony ST5000 løsning

mon ikke noget af dit beo grej driller
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2018 kl. 09:06

jacobe / Munch / Mufti

Start 'Fra forum' på mit indlæg burde klart klargøre problemet, som jeg efterfølgende skriver at jeg også
indimellem oplever fra DR TV kanalerne. Sidst i mit indlæg skriver jeg modtager audio via mit BeoVision
7-40" Mk III TV. Altså er det tv'ets 5.1 / 7.1 surround processor der bestemmer via mit valg af  'Speaker'
mode på Beo4. Her kan jeg vælge - Center - Front - Center & Front - eller 5,1 surround med baghøjttaler.
min Subwoofer slår kun fra i mode valg 1 = center.

Ser jeg i lyd menuen opsætning, hvad for et audio signal jeg mostager fra DR kanalerne, står der PCM-2.
og vælger derfor fronthøjttalerne. I et af DR pogeam hvor man skal gætte ords betydning, går det helt galt
- tale bliver total utydeligt i forhold til medfølgende musik. Min BeoLab 7- 4 er en mono center højttaler
hvor der i sagens natur er lagt vægt på god gengivelse af stemmer, som jeg så benytter.

Så langt så godt. Men hvad mener i årsagen kan være til at både stemmer og baggrunds musik ikke lyder  
rigtigt via front højttalerne ?. Alle andre ikke DR tv stationer, har jeg ingen problemer med, og bag højttalerne
tænder automatisk op hvis de modtager et surround audio signal.

Det undre mig idet hele taget at lydkvalitet ikke bliver nævnt med et ord i det store oplæg til DR's fremtid.



Redigeret af Peter Pan - 20-September-2018 kl. 09:25
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2018 kl. 10:07
Måske din hørelse?

Mange indser ikke at deres forståelsesproblemer mht at høre tale tydeligt, skyldes høretab. Høretab betyder ikke kun at man har svært ved at høre visse lyde, men i høj grad også at man har svært ved at skelne de lyde man kan høre.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2018 kl. 10:14

@ Munch

Kan vi blive enige om at Prologic er det gamle Dolby analog 5.1 lydsystem ?
Bør der så stå PCM-2 i opsætnings menuen, når min DD surround processor
også understøtter Prologic, hvad jeg da mener den gør ?

@ Deschain

Skulle dette skulle være tilfældet, vil jeg jo nok også opleve problemet fra andre tv stationer. Wink

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2018 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

@ Deschain

Skulle dette skulle være tilfældet, vil jeg jo nok også opleve problemet fra andre tv stationer. Wink


Ikke nødvendigvis.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2018 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Har altså ikke orket at læse dit link, så undskyld hvis jeg spørger dumt ... men jeg forstår ikke helt hvad du vil have råd om. 1) Det er jo åbenbart ikke længere et problem, hvis DR ikke længere udsender i 5.1 ... eller hva? Og 2) Fungerer din egen løsning ikke tilfredstillende?

Det er misforstået. Problemet med talelyd er faktisk blevet væsentlig ringere, efter de slukkede 5.1. 
I det link som henvises til, der er der flere ting som kan være årsagen, bla. mixing (dårlig lydmand), samt dem som taler, (dansk tale er ofte meget udfordret med mumlen osv).
Men ved at fjerne 5.1 (dolby digital) så ødelagde DR samtidig muligheden for, at vi kunne justere os nogenlunde ud af det.
Jeg orker ikke hele debatten igen, men konstaterede dengang den stod på:
DR kanalerne er til tider rigtig vanskelige at have med at gøre. Og de lytter ikke til forbrugerne. 

Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2018 kl. 10:44
Det pisser mig af at et flertal af Hr. og Fru Danmark har accepteret alt for dårlig tv lyd fra tv producenternes flad
skærme, nu igennem mange år. Måske årsagen til at DR besluttede, grundet et stort underskud efter at have
afholdt melodi grandprix i Danmark, at nedgradere og slukkede for 5.1 surround lyd på DR's TV-kanaler i 2014.
.
Måske der snart kommer andre boller på suppen, nu hvor tiderne ændre sig, og mange køber en Soundbar. Nok fordi
de idag ikke er så meget for diverse kabler, og mange højtalere der fylder, vil en soundbar være nok for deres ører.
Men et faktum er at soundbarene bliver bedre og bedre, nyt bliver trådløs soundbar med Dolby Atmos og dts:X - 
Hermed vil DR's ringe lydkvalitet blive noget de er nødt til at øge kvaliteten på de kommende år.

Redigeret af Peter Pan - 20-September-2018 kl. 11:31
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 00:08

Baggrund: DR uddyber hvorfor de dropper 5.1 surround-lyd på TV

https://www.recordere.dk/2014/10/baggrund-dr-uddyber-hvorfor-de-dropper-5-1-surround-lyd-paa-tv/

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu