recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad gør i med billeder?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad gør i med billeder?

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 18:57
Der er også degoo.com men det er KUN til synkronisering - ingen manuel upload fra browser. Og det program der skal bruges til synkronisering, kan Firewallen ikke li'. Der er ellers 100 GB for 0,gratis.

Redigeret af mnielsen - 25-September-2018 kl. 19:00
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 08:55
Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

.......
Som det ser ud lige nu så kører jeg Apple, og har ingen planer om at skifte. 

Jeg tager backup af hele mac'en til Timemachine som ligger på min NAS, så tænker ikke jeg kan slukke den.
Det lyder smart med iCloud, men er bare bange for at få gjort noget forkert som ikke kan ændres tilbage.

Som det ser ud nu ligger alle min kærestes og mine fælles billeder og videoer i Fotos på mac'en, så flytter jeg min tlf. og hendes tlf. over på mac'en ind imellem. 
Hvis jeg slår iCloud til, kommer jeg så til at kunne se ALLE billeder, altså både mine, hendes og vores fælles, på min tlf.?
Hvis du har alle billeder i Fotos på Mac, burde det være ret ligetil at benytte iCloud.
Prøv først at se i Fotos->Indstillinger->Generelt, om der er hakket af ved: "Kopier emner til Fotos-biblioteket"
Hvis det er tilfældet, har du allerede samlet det hele i en enkelt Fotos-bibliotek-fil.
hvis denne option ikke er hakket af skal den hakkes af inden du kan benytte iCloud, da du ellers ikke for overført dine billeder til iCloud.

Inden du går videre er der nok en god idé at sørge for at alle dine iPhone billeder er importeret til FOTOS.

Herefter kan du i Fotos->Indstillinger->iCloud  tilvælge iCloud-Fotobibliotek.
VIGTIGT: Du skal også vælge "Hent Originaler til denne Mac"
(Måske kommer en pop-up-medelelse om at der måske ikke er plads på din Mac, og måske bliver du nødt til at acceptere "optimering" MEN, herefter bør du straks igen vælge "Hent Originaler til denne Mac").

Der bør ikke kunne gå noget galt.

Det vil nok tage nogen tid (afhængig af din internet upload-hastighed) før alle billederne er overført til iCloud.
Herefter kan du slå iCloud til i Fotos på din iPhone.
Her er det så VIGTIGT at "Optimer iPhone-lagring" slået til, da du ellers nok ikke har tilstrækkelig plads.

Herefter burde du fremover altid kunne se alle de billeder der er i Fotos på din Mac.
Billederne fra din egen iPhone vil automatisk blive tilføjet iCloud og derved også Fotos på din Mac.
Billeder fra din Kærestes telefon skal importeres til Fotos på din Mac som du plejer, eller hvis hun har en iPhone, kan du oprette og dele et fælles album, som hun kan overføre billeder til, og som du så nemt kan importere til Fotos på din Mac.

Jens


Hej Jens

Super fedt med en udførlig brugsanvisning. Jeg prøver denne løsning.

Ved du om mit online backup-løsning stadig kan tage backup af min Fotos bibliotek?
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 15:58
Google drive+sync samt videoer overføres til NAS...
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
Kristian3th Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Oktober-2010
Sted: Vsj
Status: Offline
Point: 124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kristian3th Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 16:05
Jeg sync'er også alle mine billeder til iCloud. Så er de tilgængelige på alle mine andre (Apple) enheder. Desuden tager jeg en automatisk backup til Google Foto i ukomprimeret version. Jeg betaler 17,- pr mnd. for 100GB. 
Fordelen ved Google Foto er, at det ikke er en tro-kopi-backup af dit fotoarkiv på telefonen. Men det er et lager, hvor alle fotos, når de først er lagt der, bliver liggende, uanset om du sletter billeder på telefonen efterfølgende. 
Og de gemmes helt automatisk - fungerer perfekt.
Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

...
Hej Jens

Super fedt med en udførlig brugsanvisning. Jeg prøver denne løsning.

Ved du om mit online backup-løsning stadig kan tage backup af min Fotos bibliotek?

Uanset hvorledes opsætning af programmet Fotos gøres, vil din TimeMachine backup helt sikkert fungere.

Men jeg kan forstå at du også anvender en eller anden Cloud løsning til backup. Her er spørgsmålet om du tidligere havde hakket af ved: "Kopier emner til Fotos-biblioteket" i Fotos->Indstillinger->Generelt. Hvis det er tilfældet vil denne Cloud backup løsning fungere uændret (om den så fungerer i praksis er et andet spørgsmål.. har du testet det?).

Hvis du ikke tidligere havde hakket af ved: "Kopier emner til Fotos-biblioteket" i Fotos->Indstillinger->Generel. så er det et spørgsmål om den pågældende Cloud backup løsning nu kan lave backup af Fotos-bibliotek-filen. Det har i hvert fald været et problem for nogle backup løsninger pga. denne fils særlige struktur.

Kan du uddybe:
  • Om du tidligere havde hakket af ved: "Kopier emner til Fotos-biblioteket" i Fotos->Indstillinger->Generelt. 
  • Hvad det er for et program du anvender til Cloud backup

Jens
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 6626
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 17:25

Citér
Hej Jens

Super fedt med en udførlig brugsanvisning. Jeg prøver denne løsning.

Ved du om mit online backup-løsning stadig kan tage backup af min Fotos bibliotek?

Hvad bruger du til online backup?

Jeg bruger Jottacloud, og der virker backup af Fotosbiblioteket. Det er testet ved at restore filen og åbne den uden problemer.

Fotosbiblioteket er egentlig bare en skjult mappe, hvor billeder og thumpmails ligger i et mappesystem.



Redigeret af Brixen - 26-September-2018 kl. 17:25
Venlig hilsen
KB
Til top
CerB Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér CerB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2018 kl. 09:01
Google photos har også den fordel at du kan se alle dine billede på andre enheder du logger ind på, backup af billeder bliver ikke nemmere end det

hvis man så også kigger på hvor nemt det er at lave delte albums osv, så ser jeg ikke nogen nemmere måde at håndtere billeder på
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2018 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

...
Hej Jens

Super fedt med en udførlig brugsanvisning. Jeg prøver denne løsning.

Ved du om mit online backup-løsning stadig kan tage backup af min Fotos bibliotek?

Uanset hvorledes opsætning af programmet Fotos gøres, vil din TimeMachine backup helt sikkert fungere.

Men jeg kan forstå at du også anvender en eller anden Cloud løsning til backup. Her er spørgsmålet om du tidligere havde hakket af ved: "Kopier emner til Fotos-biblioteket" i Fotos->Indstillinger->Generelt. Hvis det er tilfældet vil denne Cloud backup løsning fungere uændret (om den så fungerer i praksis er et andet spørgsmål.. har du testet det?).

Hvis du ikke tidligere havde hakket af ved: "Kopier emner til Fotos-biblioteket" i Fotos->Indstillinger->Generel. så er det et spørgsmål om den pågældende Cloud backup løsning nu kan lave backup af Fotos-bibliotek-filen. Det har i hvert fald været et problem for nogle backup løsninger pga. denne fils særlige struktur.

Kan du uddybe:
  • Om du tidligere havde hakket af ved: "Kopier emner til Fotos-biblioteket" i Fotos->Indstillinger->Generelt. 
  • Hvad det er for et program du anvender til Cloud backup

Jens
Jeg har lige tjekket, og der er hakket af ved "Kopier emner til Fotos-biblioteket". 

Jeg har ikke testet om det virker. Jeg bruger Jottacloud.
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2018 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

...
Hej Jens

Super fedt med en udførlig brugsanvisning. Jeg prøver denne løsning.

Ved du om mit online backup-løsning stadig kan tage backup af min Fotos bibliotek?

Uanset hvorledes opsætning af programmet Fotos gøres, vil din TimeMachine backup helt sikkert fungere.

Men jeg kan forstå at du også anvender en eller anden Cloud løsning til backup. Her er spørgsmålet om du tidligere havde hakket af ved: "Kopier emner til Fotos-biblioteket" i Fotos->Indstillinger->Generelt. Hvis det er tilfældet vil denne Cloud backup løsning fungere uændret (om den så fungerer i praksis er et andet spørgsmål.. har du testet det?).

Hvis du ikke tidligere havde hakket af ved: "Kopier emner til Fotos-biblioteket" i Fotos->Indstillinger->Generel. så er det et spørgsmål om den pågældende Cloud backup løsning nu kan lave backup af Fotos-bibliotek-filen. Det har i hvert fald været et problem for nogle backup løsninger pga. denne fils særlige struktur.

Kan du uddybe:
  • Om du tidligere havde hakket af ved: "Kopier emner til Fotos-biblioteket" i Fotos->Indstillinger->Generelt. 
  • Hvad det er for et program du anvender til Cloud backup

Jens
Jeg har lige tjekket, og der er hakket af ved "Kopier emner til Fotos-biblioteket". 

Jeg har ikke testet om det virker. Jeg bruger Jottacloud.
At du allerede anvender "Kopier emner til Fotos-biblioteket" betyder så at det ikke ændre sig når du aktiverer iCloud, som beskrevet ovenfor. Og dine backup rutiner vil derfor også være uændrede.

Har ikke selv erfaringer med "Jottacloud", men 'Brixen' har ovenfor et indlæg hvor han bekræfter at det fungerer med "Fotos-bibliotek-filen".

Måske har Apple også ændret på opbygningen af "Fotos-bibliotek-filen". For nogle år siden, i hvert fald da det "iPhotos", kunne der være problemer med nogle backup løsninger, hvor backup-filen ikke umiddelbart kunne anvendes. Det krævedes, at filen havde befundet sig på et OSX filsystem. Det betød at backup til en server med ext4 formateret HD ikke fungerede umiddelbart.

Men, altid en god idé at teste om det rent faktisk fungerer.

Jens



Redigeret af jec - 27-September-2018 kl. 22:06
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2018 kl. 12:12
Ved du om jeg skal have plads til Mac'ens fotobibliotek i iCloud også? Jeg har nemlig kun 200 gb, men har 335 gb billeder på min Mac?
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2018 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Ved du om jeg skal have plads til Mac'ens fotobibliotek i iCloud også? Jeg har nemlig kun 200 gb, men har 335 gb billeder på min Mac?

Ja, hvis du vil have hele dit fotobibliotek i iCloud bliver du nok nødt til at opgradere til 2TB.

Men, det er også muligt at have 2 fotobiblioteker på din Mac, hvoraf så det ene er "hovedbiblioteket", som synkroniserer med iCloud, og det andet kun findes lokalt på din Mac.
Kun ét fotobibliotek kan vælges til at synkronisere med iCloud.

Hvis man holder 'alt' nede når man klikker på ikonet for at åbne Fotos, kan man dels oprette nye fotobiblioteker, dels vælge mellem de eksisterende biblioteker.

Næste gang man åbner Fotos, åbnes der med det senest valgte fotobibliotek.

Så hvis du vil begrænse dig til 200 GB, må du inden du enabler iCloud, nok dele din samling op, og så enable iCloud for det bibliotek du vi synkronisere og dele via iCloud (først sikre at det under 200 GB).

Jens


Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2018 kl. 13:24
Der er meget viden i denne tråd . Så tillader mig lige,at spørge om nogen ved - om det er muligt selv at tilføje billeder i den samling, som Iphone genererer, og kalder " Minder " ? ?
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu