recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TW6700 mekanik larmer og studder i billede
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

TW6700 mekanik larmer og studder i billede

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: TW6700 mekanik larmer og studder i billede
    Sendt: 24-September-2018 kl. 10:34
Hej med jer.
Jeg er temmelig ny i projektor verdnen, så denne Epson TW6700er min første projektor.

Derfor har jeg lige et par spørgsmål:

1. Når billedet skifter "scene", så laver den nogle gange en lyd. Det lyder lidt som en mekanisk harddisk eller måske lyden et diskette drev laver når den læser en diskette? Er dette normalt? 

2. Mit andet spørgsmål går på studder, ved ikke om det er det rigtige ord?
Når jeg ser streaming og der er en scene der panorere hen over noget. Eller news baren i bunden af billedet på nogle nyheds kanaler så hakker billedet. En hel del. 

Jeg har sat projektoren i Movie mode og sat billedet til FAST rendering. 
Måske begge mine spørgsmål kan løses ved bare at ændre nogle indstillinger?

Håber der er nogle der har nogle fif eller bare erfaringer ang disse "problemer" :)


Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

1. Når billedet skifter "scene", så laver den nogle gange en lyd. Det lyder lidt som en mekanisk harddisk eller måske lyden et diskette drev laver når den læser en diskette? Er dette normalt?

Det lyder absolut ikke normalt. DLP projektorer kan summe lidt svagt pga. farvehjulet, men en LCD som din har intet hjul. Ved sgu ikke hvad det kan være.

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

2. Mit andet spørgsmål går på studder, ved ikke om det er det rigtige ord?
Når jeg ser streaming og der er en scene der panorere hen over noget. Eller news baren i bunden af billedet på nogle nyheds kanaler så hakker billedet. En hel del.

Det rigtige ord er "Judder", og det er til gengæld normalt (desværre). Det burde dog primært være et problem når du ser blu-ray. Hvis ikke du allerede har gjort det, så prøv at slå "Frame Interpolation" til*.

(*EDIT: Hov, det lader det til at du allerede har. Så bliver det sgu nok ikke bedre, desværre)


Redigeret af jacobe - 24-September-2018 kl. 13:36
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

1. Når billedet skifter "scene", så laver den nogle gange en lyd. Det lyder lidt som en mekanisk harddisk eller måske lyden et diskette drev laver når den læser en diskette? Er dette normalt?

Det lyder absolut ikke normalt. DLP projektorer kan summe lidt svagt pga. farvehjulet, men en LCD som din har intet hjul. Ved sgu ikke hvad det kan være. 

Formentlig mekanisk støj fra auto-iris'en.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Formentlig mekanisk støj fra auto-iris'en.

Aha! Troede jeg ikke TW6700 havde! Men det står jo endda i manualen, at "Depending on the image, you may hear the Auto Iris operating, but this is not a malfunction". Så det lyder jo ganske sandsynligt! Clap
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

1. Når billedet skifter "scene", så laver den nogle gange en lyd. Det lyder lidt som en mekanisk harddisk eller måske lyden et diskette drev laver når den læser en diskette? Er dette normalt?

Det lyder absolut ikke normalt. DLP projektorer kan summe lidt svagt pga. farvehjulet, men en LCD som din har intet hjul. Ved sgu ikke hvad det kan være.

Nej jeg mindes heller ikke den gjorde det da jeg fik den for en månedstid siden.
Jeg har prøvet at slå den fra FAST over i FINE. Men dette løste ikke problemet. 
Måske jeg skal prøve at ringe til Epson for at høre hvad de siger.

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

2. Mit andet spørgsmål går på studder, ved ikke om det er det rigtige ord?
Når jeg ser streaming og der er en scene der panorere hen over noget. Eller news baren i bunden af billedet på nogle nyheds kanaler så hakker billedet. En hel del.

Det rigtige ord er "Judder", og det er til gengæld normalt (desværre). Det burde dog primært være et problem når du ser blu-ray. Hvis ikke du allerede har gjort det, så prøv at slå "Frame Interpolation" til*.

(*EDIT: Hov, det lader det til at du allerede har. Så bliver det sgu nok ikke bedre, desværre)

Ang Judder så ser jeg det mest når den står på FINE. Har ikke set det så ofte når den stod på FAST. Er det dette du mener med at jeg har prøvet det? :)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 14:11
Ved ikke om du har overset "Deschain's" svat til dig ang. mislyden, men jeg er sikker på at han har fat i det rigtige, nemlig "Auto Iris". Prøv at slå det fra. Det er til for at give bedre kontrast, men det er ikke sikkert du mærker den store forskel.

"Fine/Fast" er begge en del af Frame Interpolation, så ja, det har du prøvet. Som sagt, hvis du synes det er til at holde ud i "fast", så bliver det nok ikke bedre. Jeg synes personligt ikke om Frame Int. men vil give dig ret i, at 24p Judder kan se ganske hæsligt ud.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Formentlig mekanisk støj fra auto-iris'en.


Ahh ja den var sat på High speed :) Så det er da helt sikkert den.
Nu har jeg prøvet at slå den fra. Så må vi se om jeg kan høre nogen forskel når jeg skal se en film næste gang. :)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 19:20
Jeg har for ca. 2 mdr. købt en projektor, magen til din, for min kammerat, så jeg kender den godt.

Den lyd, du er generet af, er 100 % Auto Iris, som jeg helt sikkert vil anbefale dig at slå fra, da den, som det ofte er tilfældet på billigere projektorer, larmer langt mere end acceptabelt, og jeg synes ikke, den giver specielt gode forbedringer, når den er slået til.

Fine/Fast er IKKE en del af interpolationen, det er en indstilling, der nedsætter input lag, og kan med fordel sættes til "Fast", hvis du har tilsluttet en spillekonsol eller lign.
Når du ser almindelig video og film, skal den stå på "Fine".

Normalt vil jeg ikke anbefale at benytte interpolation, det er blot et spørgsmål om at få kildematerialet afspillet ved korrekt hastighed, som materialet er optaget i.
Modsat hvad en anden skriver, burde der ikke være problemer, når der afspilles Blu-rays, da projektoren fint er i stand til at vise korrekt 24 fps, som de fleste film er optaget i.
Streaming er et bredt emne, og du skriver ikke nærmere om, hvad det er, du benytter dig af, men kildematerialet har naturligvis stor indflydelse på det, du ser på dit lærred.
Det kan være et problem, når specielt skrift ønskes vist som glidende, men det er ofte relateret til kilden.

Hvis du er en af dem, der synes bedre om et mere udglattet billede, kan du eksperimentere med det, men det anbefales ikke at gå over "Low"-settingen.
Du har muligheden for Off, Low, Normal eller High.


Redigeret af Supergris - 24-September-2018 kl. 19:35
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 07:32
Auto iris fjernet lyden. 

Den måde Fine/Fast kan indstilles på var faktisk også sådan jeg brugte den. Men da jeg ikke rigtig kunne se den store forskel valgte jeg bare at have den på FAST konstant. 

Jeg vil prøve at stille lidt på interpolationen. Jeg ved ikke om jeg er en af dem der kan lide et udglattet billede. Men det er temmelig tydeligt der der Jutter er temmelig slemt syntes jeg. Mener faktisk også default indstillingen var low. 

Tak for alle jeres svar. Det var en stor hjælp. 
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Fine/Fast er IKKE en del af interpolationen, det er en indstilling, der nedsætter input lag ...

Du har ret, jeg misforstod manualen.

Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Modsat hvad en anden skriver, burde der ikke være problemer, når der afspilles Blu-rays, da projektoren fint er i stand til at vise korrekt 24 fps, som de fleste film er optaget i.

Så vil jeg da næsten gå så langt som til at kalde dén Epson for verdens bedste projektor Shocked

... men det er den jo nok ikke. 24p judder stammer helt fra indspilningen, og ingen consumer projektor jeg har hørt om kan fjerne det helt, i hvert fald ikke uden bivirkninger. Jeg tror simpelthen ikke på at denne kan, og OP har jo selv oplevet det. Og når jeg skrev, at problemet sikkert primært var ved blu-ray, er det fordi at film - som du selv siger - er optaget i 24 fps, og derfor vil det primært være når han ser film, at han vil opleve det. Jeg tog udgangspunkt i, at langt de fleste film jeg ser er på blu-ray. Selvfølgelig vil han opleve det ved al andet 24p materiale også.

Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Det kan være et problem, når specielt skrift ønskes vist som glidende, men det er ofte relateret til kilden.

Det er vel ALTID relateret til kilden? Og ser man det, så ser man det. Så er det jo ligegyldigt, hvilken slags bevægelse det forårsages af.

Oplevelsen af 24p judder er i øvrigt ret så subjektivt. På samme måde som RBE er det ikke alle, der er generet af det. Min forlovede er f.eks. ikke, mens jeg er.

Kenneth, jeg undskylder hvis du synes dette er uinteressant. Det er desværre mere reglen end undtagelsen at andre overtager tråden og begynder at diskutere!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 20:13
Hvis du ser film, skal den stå på "Fine"!

Det er vel IKKE relateret til kilden, hvis den gengives korrekt?
Spørgsmålet er vel hvilken type judder, der refereres til?
Hvis der er tale om det, mange kalder "24p judder", har du ret i, det er subjektivt.
At se en film i biografen, er ikke det samme, som at se den derhjemme, da de har noget teknologi, der visuelt forbedrer hastigheden.
Hvis der er tale om, at kilden forsøger at gengive en film, ved en anden hastighed, end den er optaget i, er der tale om noget andet, og så er der også snakken om, hvordan et TV eller projektor internt er i stand til at gengive de 24p korrekt.

Da trådstarter skriver, der er tale om streaming, kan det være mange faktorer, der spiller ind...



Redigeret af Supergris - 25-September-2018 kl. 20:18
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 22:06
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Det er vel IKKE relateret til kilden, hvis den gengives korrekt?

Men det er det da, hvis det er der fra starten! I så fald er at "gengive 24p korrekt" en komplet ligegyldig terminologi. Du tænker sikkert på pull-down, telecine og den slags, men er det der fra starten, så er det der - basta. Også i biografen. Men jeg er sgu bange for at ingen af os 100% ved hvad vi snakker om og derfor snakker fuldstændig forbi hinanden, så nu vil jeg ikke bruge mere tid på det, og håber blot at det har været til Kenneth's hjælp.

Redigeret af jacobe - 25-September-2018 kl. 22:07
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu