recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor ikke OLED?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvorfor ikke OLED?

 Besvar Besvar Side  <1234 26>
Forfatter
Besked
katbird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Oktober-2004
Sted: Fredensborg
Status: Offline
Point: 548
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 05:16
OLED bliver ikke fravalgt.
“...Flatpanels har herudover via en kilde fået indblik i nordiske GfK-tal, der ikke normalt deles med offentligheden. Tallene viser, at OLED taktfast indvaderer premium-segmentet. For 55" skærme over 1.250 Euro (9.300 DKK) sidder OLED nu på 2/3 af det nordiske salg (målt på styk)....”

Redigeret af katbird - 26-September-2018 kl. 05:18
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1742
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 07:18
Vælg OLED Heart
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 07:52
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Der er stadig usikkerhed med kvaliteten af oled-panelerne, og skal man have et nogenlunde fejlfrit panel, er man desværre afhængig af, at man har heldet med sig. Man vil gerne give udseende af, at problemerne med bl.a. yellow tint er fortid, men det er ikke tilfældet! Hvor meget man kan værdsætte en ellers flot billedkvalitet, kan så diskuteres, hvis man samtidig har et rødligt, brunligt eller gulligt skær i dele af skærmen. Fejlene bliver typisk bagatelliseret med påstande om, at skærmen opfylder specifikationerne, så den eneste chance man har for at slippe for problemet, er ved at benytte returretten og så tilbagelevere skærmen, inden fristen udløber. Det er en proces man kan blive nødt til at gentage op til flere gange. Situationen bliver selvfølgelig problematisk, fordi der kun findes én producent af oled-paneler, og så kan alle vist godt regne ud, at fristelsen, at sælge paneler, der burde være kasseret, ganske enkelt bliver for stor. Det er svært at se oled-skærme som andet end et overgangsfænomen.

Præcis det samme kan vel siges om LCD? Her er der flere potentielle fejl at være opmærksom på (f.eks. lys-banding, ujævn lysfordeling i forskellige afskygninger) og dertil nogle iboende "fejl", som man ikke kan komme ud over.

Søger man specifikt efter fejl, så skal man nok finde dem. microLED bliver heller ikke fejlfri. Der findes ikke perfekte skærme.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 08:19
Oprindeligt skrevet af katbird katbird skrev:

OLED bliver ikke fravalgt.
“...Flatpanels har herudover via en kilde fået indblik i nordiske GfK-tal, der ikke normalt deles med offentligheden. Tallene viser, at OLED taktfast indvaderer premium-segmentet. For 55" skærme over 1.250 Euro (9.300 DKK) sidder OLED nu på 2/3 af det nordiske salg (målt på styk)....”
Hvis der er hold i de tal, hvilket vi går ud fra. Og det er faktisk en ret høj stigning i salget, og når man tænker på at OLED først startede så småt med salget i 2015 og som var på et tidspunkt hvor LG stod alene med OLED så er det ret godt gået, det er kun på 3år at de næsten har ryddet marked for LCD i 55 og 65", i norden.

Hvis Samsung ikke skal tabe det hele, så skal de se at få fingeren ud....

Dem der primært laver LCD skærme er ved at løbe panden mod muren. Med mindre fleretallet af forbrugere/ køberne begynder at købe større end 65" og mindre end 55"
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
mibu Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 93
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 08:42
Der var to grunde til at jeg for to år siden valgte OLED fra. Jeg ville have 75" - og her var/er OLED ganske enkelt for dyrt endnu. Den måde jeg bruger min skærm på, med medie center sat til, og en masse browsning derfra samt youtube/osv - så var jeg ganske enkelt bange for burn-in når jeg har samme billede i timer ad gangen på dele af skærmen (dele af browseren).

Selv idag ville jeg vælge LCD igen, da jeg stadig ikke tror OLED vil være det korrekte valg til mit forbrugsmønster.

Bagsiden er, at jeg så har fået en håndfuld stormfluer i skærmen som jeg nu skal til at snakke med Power om..
/Michael
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 09:50
Pede8000: Du spørger, hvor jeg har mine oplysninger fra. Dem har jeg fra virkeligheden. Fra forhandlere og importører uden at der dog direkte sættes tal på. Men problemet er betydeligt. Men man er ikke glad for, at der sættes fokus på problemet, for man vil jo for alt i verden ikke rage uklar med den eneste producent af oled paneler.

Så spørger du om, hvor jeg ved fra, at oled paneler er mere fejlbehæftede end lcd. Øhh.. det har jeg da vist aldrig udtalt mig om. Jeg ved heller ikke, om det er tilfældet, så hvis du vil se noget statistik, må du spørge andre.

Når man læser vurderinger fra professionelle anmeldere, skal man huske, at de apparater, der anmeldes, typisk stilles til rådighed af importøren. Man gætter nok ikke meget forkert, hvis importøren sørger for, at det er et nogenlunde fejlfrit eksemplar, der sendes til vurdering.

Redigeret af C. Johansen - 26-September-2018 kl. 09:52
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

 LOL

Here we go again!

Det er ren skræmmekampagne. Det er jo fuldstændigt udokumenteret.
Hvor får du dine oplysninger fra? Hvor ved du fra, at OLED paneler er mere fejlbehæftede end LCD?

Jeg vil meget gerne se en statetik der beviser dine påstande?

Man kan vælge at tage Johansens påstande for gode varer eller læse anmeldelser af TV fra professionelle anmeldere.
  
Jeg er ret uenig Pede800. Jeg var igennem 3 OLED paneler, før jeg fandt et brugbart eksemplar. Og det er bestemt ikke et skræk eksempel. Hvis man f.eks. læser med på AVFORUM så var der i 2017 ret mange fejleksemplarer af OLED paneler. For mig virker det som om, at folk ikke ser fejlene, og så er det jo okay, men bare ikke korrekt.

Jeg har desværre ikke ført statistik på antallet af fejl som jeg har læst på den nævnte UK side. Men du har også kunnet læse om fejl her på siden.

Jeg håber så at 2018 panelerne er af bedre kvalitet. Skulle jeg her og nu købe et nyt OLED panel, så vil jeg have lov til at teste det i flere timer inden et evt. køb, og den aftale har jeg faktisk med min forhandler - i givet fald.. Så jeg tager absolut Johansens påstande for pålydende.


Redigeret af Hother - 26-September-2018 kl. 11:13
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 14:03
Hother: Det er jo helt uacceptabelt, at du måtte igennem 3 oled paneler, før du fandt et brugbart eksemplar, og at det overhovedet lykkedes, skyldes alene dit store engagement og store interesse.
Men det efterlader unægtelig et meget ubehageligt spørgsmål: Hvad skete der med de første eksemplarer, der blev returneret til butikken? Blev de forsøgt solgt igen eller returneret til importøren, der så solgte dem til en anden forhandler, for man har uden tvivl påstået, at specifikationerne var overholdt, men hvem kom til at sidde med aben? Man kan kun håbe, at skærmene ikke endte hos andre forbrugere.

Det er en uholdbar situation, som opstår, fordi der kun er én producent af oled paneler. Derfor bliver Panasonic og Sony m.fl. nødt til at acceptere, at der blandt deres indkøbte paneler fra LG er en meget stor del, som egentlig burde kasseres. Men det er tilsyneladende begrænset, hvad man kan gennemtrumfe af krav over for LG som eneproducent. Desuden er LG's egne tv ikke mere fejlfri.

Det virker helt grotesk, når man læser om Panasonic og Hollywood og finjusteringen af Panasonics HCX-processor, når man så samtidig ved, at man - tvunget af omstændighederne - bliver nødt til at anvende oled paneler ofte med synlige farvefejl. Noget tilsvarende gør sig gældende for Sony.

Men ønsker man at købe et tv med oled panel, har hother anvist vejen. Man skal indstille sig på, at returnere det i en periode, og det kan blive nødvendigt flere gange. Derimod skal man under ingen omstændigheder acceptere, at et nyt tv med panelfejl klares med en garantireparation. Hvad resultatet af et sådant panelskift bliver, kan man selvfølgelig ikke sige på forhånd, men nu plejer der jo ikke ligefrem at være mangel på paneler med farvefejl.

For mit eget vedkommende lykkedes det aldrig at få et oled tv uden tydelige farvefejl. Heller ikke efter både ombytning og paneludskiftning. Det er nu skrottet - der var ikke lige nogen jeg ville give en hadegave.
I stedet har jeg er et lcd fra Panasonic. Det har ingen synlige farvefejl, og har været helt problemfrit.








Redigeret af C. Johansen - 26-September-2018 kl. 14:08
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Hother: Det er jo helt uacceptabelt, at du måtte igennem 3 oled paneler, før du fandt et brugbart eksemplar, og at det overhovedet lykkedes, skyldes alene dit store engagement og store interesse.
Men det efterlader unægtelig et meget ubehageligt spørgsmål: Hvad skete der med de første eksemplarer, der blev returneret til butikken? Blev de forsøgt solgt igen eller returneret til importøren, der så solgte dem til en anden forhandler, for man har uden tvivl påstået, at specifikationerne var overholdt, men hvem kom til at sidde med aben? Man kan kun håbe, at skærmene ikke endte hos andre forbrugere.

Det er en uholdbar situation, som opstår, fordi der kun er én producent af oled paneler. Derfor bliver Panasonic og Sony m.fl. nødt til at acceptere, at der blandt deres indkøbte paneler fra LG er en meget stor del, som egentlig burde kasseres. Men det er tilsyneladende begrænset, hvad man kan gennemtrumfe af krav over for LG som eneproducent. Desuden er LG's egne tv ikke mere fejlfri.

Det virker helt grotesk, når man læser om Panasonic og Hollywood og finjusteringen af Panasonics HCX-processor, når man så samtidig ved, at man - tvunget af omstændighederne - bliver nødt til at anvende oled paneler ofte med synlige farvefejl. Noget tilsvarende gør sig gældende for Sony.

Men ønsker man at købe et tv med oled panel, har hother anvist vejen. Man skal indstille sig på, at returnere det i en periode, og det kan blive nødvendigt flere gange. Derimod skal man under ingen omstændigheder acceptere, at et nyt tv med panelfejl klares med en garantireparation. Hvad resultatet af et sådant panelskift bliver, kan man selvfølgelig ikke sige på forhånd, men nu plejer der jo ikke ligefrem at være mangel på paneler med farvefejl.

For mit eget vedkommende lykkedes det aldrig at få et oled tv uden tydelige farvefejl. Heller ikke efter både ombytning og paneludskiftning. Det er nu skrottet - der var ikke lige nogen jeg ville give en hadegave.
I stedet har jeg er et lcd fra Panasonic. Det har ingen synlige farvefejl, og har været helt problemfrit.



Jeg er fuldstændig enig, for jeg har ofte haft de samme tanker - og har dem stadig.

Jeg må så også erkende, at mit nuværende OLED har jeg ikke fundet fejl på, udover at jeg i en periode havde en smule yellow tint i skærmens venstre side - som er helt væk nu. Jeg har testet mit OLED på mange måder og har ikke fundet fejl. Jeg er meget lad for mit nuværende OLED. 


Redigeret af Hother - 26-September-2018 kl. 14:33
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
peterhansen1982 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2010
Status: Offline
Point: 688
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 15:03
Man skal have aktier eller job hos samsung for at ikke vælge OLED. Ville aldrig gå tilbage til LED nu hvor der hænger et LG 55E6 på vægen og alle der ser det er skiftet eller vil skifte. Elsker simpelthen mit OLED som jeg alfdrig har elsket et TV før og helt unormalt har det holdt snart 2 år. Plejer at skifte hver 6mdr. da der altid er noget der kan blive bedre var tanken men OLED er toppen pt.
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 15:48
Hother: Du har også beskæftiget dig meget mere med teknikken end de fleste, og det er så det, som du har fået belønningen for nu.
Situationen hos LG er tilsyneladende, at man producerer alle de oled paneler, som man overhovedet kan, og man kan sælge dem, da billederne er utrolig flotte.
Men det, som ødelægger meget, er, at man ikke frasorterer nok. Det kan der være flere - alle økonomiske - grunde til.
Man kan spare meget ved ikke teste så meget. Tidligere havde B&O som tommelfingerregel, at det tog en time at lave et tv og et døgn at teste det for fejl, for et B&O tv måtte kun have én fejl i gennemsnit i tv'ets levetid, men testen var ret dyr og tidskrævende.
Hos LG virker det nærmest omvendt. Det er ligegyldigt med antal fejl. Kunderne kan bare få tingene byttet. Men det efterlader jo kunderne og butikkerne med en masse bøvl og besvær, og så er det ikke altid, det går så let med at få tingene byttet alligevel, ligesom man ikke kan vide sig sikker på, at problemerne rent faktisk løses.
En anden faktor, som holder produktionsomkostningerne nede, er, at man selvfølgelig får større volumen at sælge, når man ikke kasserer så mange fejlbehæftede paneler.
Jeg må nok sige, at jeg ville have foretrukket, at prisen på et tv baseret på oled-panel var væsentlig højere, hvis man så kunne regne med at få et apparat, der som udgangspunkt var i orden. Det kan man ikke i dag.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 16:16
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:


Jeg må nok sige, at jeg ville have foretrukket, at prisen på et tv baseret på oled-panel var væsentlig højere, hvis man så kunne regne med at få et apparat, der som udgangspunkt var i orden. Det kan man ikke i dag.

Hvorfor tror du at man ikke kan det?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 26>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu