recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor ikke OLED?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvorfor ikke OLED?

 Besvar Besvar Side  123 26>
Forfatter
Besked
jesper_j82 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 14-September-2018
Sted: KBH
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvorfor ikke OLED?
    Sendt: 25-September-2018 kl. 10:45
Hej, jeg er meget interesseret i at høre, hvad grunden er til at i vælger OLED fra?

Jeg ser flere opslag hvor priser på tv ligger tæt op af OLED, som kan fås for omkring de 8000 og opaf.

Jeg er ikke den store tv kender, og skal selv ud og købe tv nu her snart, så er bare interesseret i at høre jeres meninger om hvorvidt det OLED er overvurderet, eller hvordan? :) 
kommer senere, med de fedeste citater
Til top
u2pia Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Januar-2010
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 339
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 11:25
Jeg valgte størrelsen fremfor billedkvalitet og købte et Sony KD-75XE8596 som afløser for mit gamle 46" fjernsyn.

De primære faktorer for mig var - Økonomi, størrelse og en anstændig billedkvalitet.

Jeg vil ikke give mere end 10.000 for et fjernsyn og det skulle være væsentligt større end det jeg havde (læs min 65")... Derudover skulle billedet selvfølgelig være til at holde ud at kigge på, hvilket hurtigt frasorterede Samsung. 
Jeg ville egentlig gerne have haft et baggrundsbelyst panel, men overbeviste mig selv om, at den forskel man ser i butikken, ikke er noget der betyder det store derhjemme, når der ikke er noget at sammenligne med.
Dog skal det siges, at jeg var lige ved at købe et Sony A1 55" ... Det præsenterede sig rigtig godt i butikken :-)

Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 11:58
Jeg gik ned i en butik og valgte det tv med det bedste billede
Det var ikke et OLED tv jeg gik hjem med

af så OLED har opnået religiøs status herinde, er en helt anden sag
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
A.M. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Maj-2017
Sted: Aarhus C
Status: Offline
Point: 182
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Jeg gik ned i en butik og valgte det tv med det bedste billede
Det var ikke et OLED tv jeg gik hjem med

af så OLED har opnået religiøs status herinde, er en helt anden sag

Flere objektive målinger - foretaget af professionelle med professionelt udstyr - viser gang på gang, at OLED leverer overall den bedste billedkvalitet. Jeg tror en del herinde vægter billedkvalitet højere end "nits" på et stykke papir. ;-)

Dermed ikke sagt at OLED passer bedst i ALLE situationer. 

Hvilken skærm endte du så med at købe?
Til top
jesper_j82 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 14-September-2018
Sted: KBH
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 13:16
Mange tak for svarene indtil videre :)
Furry jeg er også meget interesseret i at høre hvilket tv du endte op med 😊


kommer senere, med de fedeste citater
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 13:25
det er jo ikke helt korrekt A.M. det er 100% klart at OLED leverere bedst uniformitet, og sort.

Men f.eks. Samsung Q9 levere bedre peak brightness. og gode farver. 

personligt så er det retention og burnin som reelt gør mig nervøs, især også efter Rtings.com forsøg med at køre længere periode, og hvor kort tid efter der reelt er burn in, eller degradering af dioderne, det er ekstremt hurtigt.

Jeg er dog tæt på at købe et C8 til stuen, fordi det nu ikke længere skal bruges til andet end let tv kiggeri, så jeg er egentligt lidt ligeglad, og 13.000kr er en fair pris for dette.

vi har alle forskellige tolerance grænser for forskellige problemstillinger.

Personligt havde jeg også Plasma og slap det, pga. retention (den havde ikke burnin, men billeder kunne hænge fast som spørgelser i op til 5 minutter efter). men mest fordi jeg ikke kunne finde en udgave uden coilwhine, trafobrum eller blæser støj.

Det var bare den faktor for mig som ødelagde denne type tv, havde ellers PV60, V10 og Pioneers 43"... men ingen gjorde mig tilfredse.. så endte selv dengang med et billigt B550 for jeg reelt ikke synes at teknologien var der, hvor jeg ville smide 20+k på et tv.

Personligt er der også kommet nogle nye elementer som kan pisse mig af, f.eks. brugerfladen, JA jeg kan da lade være med at bruge smartdelen, selvom det er blevet en vigtig bestanddel af mit tv at have Youtube, Plex og f.eks. Viaplay. (da jeg har droppet kabeltv).

men f.eks. alt google baseret, hvor man har nedbrud, slowdowns og andre problemstillinger, der er det simpelthen en no go for mig, så det slår f.eks. philips og sony ihjel, hvor LG´s Panels og Samsungs Smarttv er responsivt og stabilt.

det er så fedt at have et tv der bruger 2 minutter på en genstart, når du lige skulle ind og se noget, og tv´et stoppede med at virke. var ved at smide mit XC85 i skraldespanden da den gjorde det under fodbold. 
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af A.M. A.M. skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Jeg gik ned i en butik og valgte det tv med det bedste billede
Det var ikke et OLED tv jeg gik hjem med

af så OLED har opnået religiøs status herinde, er en helt anden sag


Flere objektive målinger - foretaget af professionelle med professionelt udstyr - viser gang på gang, at OLED leverer overall den bedste billedkvalitet. Jeg tror en del herinde vægter billedkvalitet højere end "nits" på et stykke papir. ;-)

Dermed ikke sagt at OLED passer bedst i ALLE situationer. 

Hvilken skærm endte du så med at købe?


nu er det primært mine øjne der skal kigge på mit tv, og ikke professionelle med professionelt udstyr, de må købe deres eget tv

Oprindeligt skrevet af jesper_j82 jesper_j82 skrev:

Mange tak for svarene indtil videre :)
Furry jeg er også meget interesseret i at høre hvilket tv du endte op med 😊




Et Panasonic, nej jeg kan ikke produkt nummeret i hovedet

Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

Personligt er der også kommet nogle nye elementer som kan pisse mig af, f.eks. brugerfladen, JA jeg kan da lade være med at bruge smartdelen, selvom det er blevet en vigtig bestanddel af mit tv at have Youtube, Plex og f.eks. Viaplay. (da jeg har droppet kabeltv).



Hos mig der bliver det smarte leveret af et Apple TV, og det er så smart af tvet selv tænder / slukker samtidlig med Apple TV :)

Redigeret af Furry - 25-September-2018 kl. 13:34
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 16:15
Hvis man ser objektivt på det (målinger, referencer, uniformitet, native pixel-diskret kontrast niveau osv osv), så vil man altid kunne vinde den bedste og mest homogene billedkvalitet ved at gå efter et OLED-tv med høj kontrast på pixelniveau. Det efterlader følgende grunde til at vælge noget andet end OLED

- Betydeligt billigere priser for skærmstørrelser over 65 tommer.
- Behov for skærmstørrelser under 55 tommer.
- Brug af TV i svært lysforenet miljø kunne gøre et vægtningen af flere NITS større end vægtningen af OLEDS højere pixel-diskrete kontrast aktuelt.
- Risikoen for burn-in hvis man driver skærmen hårdt (f.eks. i et svært lysforenet miljø) til statiske billedelementer.
- Personlige/subjektive idiosynktatiske præferencer i forhold til billedparametre borte fra referencen, som f.eks. forskellige producenters diverse og forskellige post-processing elementer mv.(Den slags som puristen og den referencekvalitets orienterende bruger slår fra på sit TV)
- Personlige/subjektive præferencer der slet ikke handler om billedkvalitet (f.eks. smart-tv platform, design mv.)



Redigeret af TBC1 - 25-September-2018 kl. 19:23
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 17:20
Tja,forstår det ikke,  her er en dugfrisk video fra et meget anerkendt "shoot out" i USA:


Det her er REN billedekvalitet, ikke ikke underlige scenarier, hvor man kan fremprovokere burn in.
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 00:01
Der er stadig usikkerhed med kvaliteten af oled-panelerne, og skal man have et nogenlunde fejlfrit panel, er man desværre afhængig af, at man har heldet med sig. Man vil gerne give udseende af, at problemerne med bl.a. yellow tint er fortid, men det er ikke tilfældet! Hvor meget man kan værdsætte en ellers flot billedkvalitet, kan så diskuteres, hvis man samtidig har et rødligt, brunligt eller gulligt skær i dele af skærmen. Fejlene bliver typisk bagatelliseret med påstande om, at skærmen opfylder specifikationerne, så den eneste chance man har for at slippe for problemet, er ved at benytte returretten og så tilbagelevere skærmen, inden fristen udløber. Det er en proces man kan blive nødt til at gentage op til flere gange. Situationen bliver selvfølgelig problematisk, fordi der kun findes én producent af oled-paneler, og så kan alle vist godt regne ud, at fristelsen, at sælge paneler, der burde være kasseret, ganske enkelt bliver for stor. Det er svært at se oled-skærme som andet end et overgangsfænomen.
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 04:37
 LOL

Here we go again!

Det er ren skræmmekampagne. Det er jo fuldstændigt udokumenteret.
Hvor får du dine oplysninger fra? Hvor ved du fra, at OLED paneler er mere fejlbehæftede end LCD?

Jeg vil meget gerne se en statetik der beviser dine påstande?

Man kan vælge at tage Johansens påstande for gode varer eller læse anmeldelser af TV fra professionelle anmeldere.
  
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 26>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu