recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Centerhøjttaler - mangler viden
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Centerhøjttaler - mangler viden

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
nikstar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 87
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nikstar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Centerhøjttaler - mangler viden
    Sendt: 29-September-2018 kl. 12:21
Hej allesammen jeg har endelig fået samlet en 5.1 løsning, med B&W 700 serien som front og center. 

Herudover har jeg en Marantz SR6011 receiver, to gamle højtalere bagerst og en subwoofer.

Jeg har lige fået HTM72 S2 Centeren (der er iøvrigt 10% rabat i Hifiklubben for tiden) og har lyttet til den, men:

-Den er helt tavs når jeg streamer musik trådløst fra mobilen.

1. Jeg ved godt, at den er til dialog og musik fra film, men kan det passe at den slet ikke medvirker ved musikstreaming? (Vil det hjælpe at købe en Chromecast Audio?)

2. Jeg har lidt svært ved at overskue opsætningen i Marantzen, men prøver mig frem og hørte Centeren medvirke, da jeg streamede film igår.

Kan man regne med perfekt funktionering når man streamer det hele? - både musik og film? Eller er man nødt til at have det på lokalt lagermedie?

Alt i alt, jeg har brug for lidt generelle tips fra nogen med erfaring  Confused og Hifiklubben tager ikke telefonen ;)

På forhånd tak,
God lørdag og MVH
Nikolaj


Redigeret af nikstar - 29-September-2018 kl. 12:23
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2018 kl. 12:34
Det hele drejer sig vel om de korrekte indstillinger på receiveren, og om det skal gengives kildemæssigt korrekt. Din receiver kan sættes til, at gengive helt som du ønsker. Stereo i to kanaler, eller som surround, stereo i alle kanaler og dertil en masse dsp lydmanipulation.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Practical Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Maj-2018
Status: Offline
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Practical Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2018 kl. 14:54
Du kigger på din Marantz remote og finder den røde knap der hedder music. 
Den trykker du så på under afspilning af musik, indtil du syntes det lyder bedst. 
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2018 kl. 21:49
Du streamer musik.

Det er i stereo.

Derfor siger centerhøjttaleren intet. Dette er helt som det skal være.

At ligge en kunstig surround effekt på er i mine øjne forkert. Men du bestemmer selv.
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2018 kl. 09:42
Brug din remote-app på telefonen og vælge 7.1 stereo. (hvis du har hentet den) Så kommer der liv i alle kanaler.

Hvis man er til det?! Jeg foretrækker 2.0 personligt, men smag og behag.
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2018 kl. 09:59
Det er nok fordi det du streamer er i stereo, dvs. kun fronterne.

Hvis du vil have musik i alle højtaler, så skal du have fat i noget musik der er i surround optagelse. 

Du kan sagtens få musik/koncerter på DVD eller blu ray der er i 5.1 lyd. 

Eller du kan få Super Audio CD der også findes i 5.1
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2018 kl. 11:00
Vælg 7.1 stereo, så spiller alle højttalere på stereo input, hvis du godt vil have det... 

Redigeret af Mr. Claude - 30-September-2018 kl. 11:01
Til top
nikstar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 87
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nikstar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2018 kl. 16:53
Tak, alle sammen for jeres gode input. Jeg er ny center-ejer og havde ikke læst manualen ordentligt, men strøg til tasterne i stedet... Jeres tips gav pote straks og jeg er stadig SUPER glad for både SR6011 Marantz og min 700-serie fra B&W. 
Jeg sidder og nørder med forskellen på multi channel stereo og surround når jeg hører musik. 
For mig er multi channel til musik nok bedst :) 

Ps. jeg har et lille spørgsmål - hvad er den bedste musikkilde for jer? En del har vist en Harddisk med højkvalitets musik i? (Ps. jeg tror pladespiller-toget er kørt for mig...har ingen plader) 

I ønskes alle gode lytteoplevelser derude ;) tak for hjælpen,
VH
Nikolaj

 
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2018 kl. 17:09
Oprindeligt skrevet af nikstar nikstar skrev:

Tak, alle sammen for jeres gode input. Jeg er ny center-ejer og havde ikke læst manualen ordentligt, men strøg til tasterne i stedet... Jeres tips gav pote straks og jeg er stadig SUPER glad for både SR6011 Marantz og min 700-serie fra B&W. 
Jeg sidder og nørder med forskellen på multi channel stereo og surround når jeg hører musik. 
For mig er multi channel til musik nok bedst :) 

Ps. jeg har et lille spørgsmål - hvad er den bedste musikkilde for jer? En del har vist en Harddisk med højkvalitets musik i? (Ps. jeg tror pladespiller-toget er kørt for mig...har ingen plader) 

I ønskes alle gode lytteoplevelser derude ;) tak for hjælpen,
VH
Nikolaj

 

Jeg eeeeeelsker mine (få) SACD´er, Dire Straits, Pink Floyd og især Depeche Mode er mega gode!
Hvis du har en afspiller der kan, burde du nok overveje at købe nogen af de skiver. De er dog ikke helt nemme at finde, men amazon plejer at være en ven i nøden.

Edit: Mange af disser er i øvrigt mixet i 5.1 og det er en ret fed oplevelse!




Redigeret af Pede8000 - 07-Oktober-2018 kl. 17:11
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2018 kl. 18:33
Oprindeligt skrevet af nikstar nikstar skrev:


Ps. jeg har et lille spørgsmål - hvad er den bedste musikkilde for jer? En del har vist en Harddisk med højkvalitets musik i? (Ps. jeg tror pladespiller-toget er kørt for mig...har ingen plader) 

 

Som nævnt tidl. SACD eller koncerter på DVD eller Blu-ray, hvor lyden er i Dolby eller DTS. Helst Blu-ray med lyd i DTS HD Master eller Dolby True HD eller Dolby Atmos.

Derudover har jeg stadig en gammel CD-afspiller og en analog forstærker jeg kn slutte til mine højtaler.

Og så har jeg en Sueezebox der kan kører til min sourrund og en analoge forstærker. Mine CD er så gemt på en NAS, mange i FLAC format. Ikke alle, da jeg ikke gider at rippe alle mine cd'er igen. Men når jeg handler nye, så rippes de i FLAC og dem jeg hører tit er også blevet ripper til Flac.

Ellers Spotify via min Marantz
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2018 kl. 11:39
Tidal Hi-Fi 

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu