recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DTT - udfald Mux 5
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DTT - udfald Mux 5

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Samsung_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Januar-2007
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Samsung_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DTT - udfald Mux 5
    Sendt: 29-September-2018 kl. 13:09
Hej Recordere

Jeg modtager mit TV via DTT og er netop flyttet i ny bolig. På min tidligere adresse har det være tilstrækkeligt med en stueantenne - i den nye har jeg været nødsaget til at købe ny (passiv) udendørs antenne. Valget faldt på en Triax Digi 10 DVB-T (som denne: https://www.av-connection.dk/?PGr=3265 ).

Der er kun koblet én enkelt STB (Boxer godkendt Sagemcom RTI90-320HD) til antennen. Forbindelsen sker via helt nyt ubrudt antennekabel (købt af fagmand) på ca. 25 meter termineret (af fagmanden) med Cabelcon F-stik i hver ende. På F-stikket i modtagerenden er monteret vinklet han-antenne-stik.

Antennen er monteret ca. 4-5 meter over jorden med frit udsyn mod syd hvor jeg fanger Hadsten-senderen (vi er lige i grænselandet mellem Nord- og Østjylland mellem Hadsund og Randers og vi orienterer os mod det Østjyske). Antennen er drejet i kompasretning 195 grader og sidder naturligvis vandret og i vatter. Indstillingen er gennemført ud fra DRs dækningskort - se link: https://www.dr.dk/hjaelp/tv . Kortet viser "god (udendørs) dækning" på adressen.

Jeg mener alt andet lige, at alle betingelser for at opnå en god og stabil forbindelse er tilstede.

Imidlertid synes min Sagemcom-boks ikke helt at det er tilfældet - i hvert fald ikke i Mux 5 (som på Hadsten-senderen er placeret på kanal 55 / frekvens 746). Signalstyrke- og kvalitet er i udgangspunktet fint - men fluktuerer voldsomt hvilket både kan aflæses på boksens indbyggede signalmeter men også ved pixeleringer og udfald ved normalt Tv-kiggeri.

Alle øvrige Mux har helt stabilt signalstyrke- og kvalitet.

Jeg har brudt mit hoved med hvad der kan være årsagen til det dårlige signal i Mux 5 og har identificeret følgende punkter - men er i tvivl om hvordan min workaround skal være på det:

1) For svagt signal (kan løses med større antenne (evt. aktiv) eller en højere placering af antennen. Jeg tror ikke på det er problemet - hvorfor går de øvrige Mux igennem uden problemer?

2) For kraftigt signal. Den tror jeg heller ikke på. Antennen har en beskeden størrelse og der er ca. 36 km til Hadsten-senderen - jeg mener det er fornuftigt afstemt.

3) Indstråling / interferens fra øvrige luftbårne signaler - måske - men er mit problem karakteristisk for denne type fejl (altså udsving i kvaliteten der kommer sporadisk?). Antennen skulle angiveligt være "LTE tæt".

4) Defekt tuner/kabel/stik. Jeg tror det ikke - tuneren har indtil for nyligt fungeret fint med stueantenne og virker i øvrigt fint på de øvrige kanaler/frekvenser. Stik og kabler er af god kvalitet og øvrige Mux går som nævnt fint igennem.

Har I forslag til hvor jeg kan sætte ind?

PS. Har naturligvis tjekket Boxer TVs driftsstatus - de melder ikke om fejl.

De bedste hilsner

Christian
Til top
Samsung_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Januar-2007
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Samsung_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2018 kl. 13:28
Lige et par billeder / video som supplement:

Video af signalfluktation: https://youtu.be/XbnL75IpZBc









Redigeret af Samsung_M - 29-September-2018 kl. 13:29
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2018 kl. 13:02
Hmm.

Her er hvad jeg vil prøve.

Tjek om din boks sender strøm til aktiv antenne. Hvis ja. Slå det fra.

Prøv at dreje antenne lidt i en anden retning. Et par centimeter til hver side.

Prøv med en anden antenne hvis det er mulig.

For øvrigt ros for beskrivelsen af fejl.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2018 kl. 13:16
Jeg ville prøve at tage boks + et kort antennekabel samt PC monitor/TV med ud til antenne og optimere retning ud fra boksens signalstyrke menu.
Mvh. JørgenT
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2018 kl. 17:49
Hvis man er to der snakker lidt sammen behøver man ikke at flytte noget for at prøve Jørgens forslag.

Har du prøvet at flytte antnne op på sternbrædder? Nogen gange kan 50cm gøre en verden til forskel. Antennen er selvfølgelig godt beskyttet under udhæng. Det kan dog give uheldige refleksioner.


Redigeret af Mufti - 30-September-2018 kl. 17:49
Til top
Usuq Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-Oktober-2017
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Usuq Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2018 kl. 22:07
Da den eneste forskel på MUX5 og MUX6 er frekvensen, så udelukker det som regel fejl i din antenneinstallation, hvis du kan modtage den ene, men ikke den anden. Refleksioner kan dog være forskellige fra frekvens til frekvens, så en placering oppe på taget kan måske gøre en forskel.

MUX4 fra Hadsten er kanal 56, hvilket er tættere på mobilt bredbånd i 800 MHz-båndet end kanal 55. Så problemet burde ikke være forstyrrelser derfra.

Skulle du dog se, at MUX4 og MUX5 falder ud samtidigt, så ville jeg ringe til Energistyrelsens Støjtjeneste og få dem til at tjekke for forstyrrelser.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu