recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad har du set?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad har du set?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2018 kl. 22:18
Så den danske film Krigen på DVD her til aften. Jeg fandt den i 10-kroners bunken i vores lokale videobiks. Hvis jeg har hørt om den har jeg glemt alt om den, for jeg genkendte den ikke umiddelbart og blev lidt overrasket over at læse på coveret, at den i 2016 var Oscar-nomineret, og at Boston Globe har kaldt den for "En af de bedste krigsfilm nogensinde" ... yeah, right, tænkte jeg, men købte den alligevel, for hva' fa'en ... 10 svenske kroner.

Og der er fandme ikke noget bedre end film, som langt overgår forventningerne. Jeg har da set en del spillefilm som omhandler krigene i Irak og Afghanistan, men denne er sgu nok den mest realistiske, jeg nogensinde har set. Fuldstændigt rippet for alt hvad der ligner dramatisering. Det er ikke en sand historie ... men det kunne det godt have været. Det er en film, som gør sit bedste for at tvinge dig til vælge imellem rigtigt og forkert, og så er det jo aldrig et dårligt tegn, når man sidder og snakker om filmen bagefter, hvilket desværre er mere og mere sjældent. Jeg synes måske godt, at man kunne ha' kradset endnu mere i overfladen og brugt lidt mere tid på selve filmens hovedtema end man har gjort, men det er måske et bevidst valg for at holde tempoet oppe, hvad ved jeg.

Sublime skuespilspræstationer (og imponerende at høre svenske Tuva Novotny tale 99,2% perfekt dansk!) og fremragende filmet. Lyden derimod var jeg ikke så pjattet med; dialogen er ekstremt fremhævet i mixet og gør, at man desværre er nødt til at se den på forholdsvis lav volume. Der er også flere steder hvor dialogen flytter sig imellem center og fronter, hvorved evt. tonale forskelle i klangen mellem disse udstilles tydeligt.

Selv uden at være farvet af det faktum, at det er en dansk film, så er jeg oppe på en 7-8 Star ud af 10, men det kunne have været højere med få midler.  Virkelig en film jeg kan anbefale på det kraftigste.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2018 kl. 07:59
Virkelig fin anmeldelse. Jeg tror jeg landede på 7 stjerner da jeg så den. Den skildrer krigen fra en anden side end man er vant til og gør det godt men følte også der manglede det sidste.
Hvis du ikke har set serien Nobel kan jeg slå et slag for den, mener også den ligger på Netflix, som omhandler samme emne. 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2018 kl. 17:32
Tak for tippet, og ja den ligger på Netflix. Kan se at Tuva også er med i denne - betyder det, at hun også taler flydende Norsk?? Smile
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2018 kl. 18:47
Jeg så SOLO igår og blev meget positiv overrasket.

Hidtil har jeg ikke synes så meget om de nye Star Wars film. Men Solo giver virklig god forståelse for, hvad der gik forud. Der er fede action sener. Billedet står rigtig flot og lyden er også flot.
Og så er slutningen ikke lige så forudsigeligt.

Klart anbefaling herfra.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2018 kl. 10:58
I weekenden fik jeg set fire film:

Invictus - endnu en "I am Clint fucking Eastwood and I make movies about whatever the fuck I want" type film, som handler om Nelson Mandela's drøm at få Sydafrika's rugbyhold til at vinde VM i 1995 ... jep. Kostede SEK 29,- på BD i Elgiganten og dem betalte jeg gerne tilbage for at få de 133 minutter af mit liv retur. 2/10 Dead

The Adjustment Bureau - Matt Damon igen, endnu engang på flugt ligesom i Bourne, men ellers har filmen mere tilfælles med film som Inception, The Matrix og Serendipity. Besynderlig film, men rimelig underholdende og Emily Blunt er ... Emily Blunt. 5/10

Sunshine
- instruktøren Danny Boyle har selv udtalt, at han var inspireret af bl.a. Alien og 2001, og det kan man sagtens se. En visuelt meget imponerende scifi-thriller, som dog bliver liiiiiige lovligt syret og abstrakt for min smag, hvilket også Underworld's medvirken på soundtracket er med til - ved fanme ikke hvorfor han syntes de passede lige så godt til denne som til Trainspotting, som han jo også lavede. Men bortset fra det, kanon fed lyd i denne, selv med Netflix's DD+ lyd. 6/10

Schindler's List
- vi har været inde på både lange film og holocaust; det slog mig at jeg faktisk aldrig i mit voksne liv har set denne, jeg har blot set den et par gange på TV for maaaaange år siden. Og tja ... hvad kan man sige? Den er jo intet mindre end fantastisk, men et kvarter for lang imho, og derfor bliver det kun til 9/10 Star
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2018 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Tak for tippet, og ja den ligger på Netflix. Kan se at Tuva også er med i denne - betyder det, at hun også taler flydende Norsk?? Smile

Der må jeg være svar skyldig, da det er længe siden jeg har set den, men var rigtig godt underholdt.

Mht. Adjustment Bureau, synes jeg personligt den var bedre. Var jeg vidst oppe på en god 7'er. Synes plottet og skuespillet var godt.

Schindler's liste er klasse. Hvis du ligesom mig er til den type film kan jeg anbefale The Pianist som er en af mine yndlingsfilm. Også for nylig fik jeg set Forfalskerne som også er holocaust og virkelig rørende.

Solo må jeg også få set.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 21:50
Genså lige World War Z på Netflix. Igen en film jeg havde set før, men aldrig i biografen, og man må sige den vinder en del ved at blive set med stort billede og lyd! Så kan man mene, hvad man vil om zombie-film, og det er heller ikke noget jeg ser så meget af, men jeg synes denne er rimelig vellavet. Var dog lidt irriteret over et par åndssvage faktuelle fejl, såsom en satellittelefon som virker helt fint flere dæk nede på et hangarskib og et 4-motoret Antonov turboprop fragtfly som letter fra dækket af samme hangarskib ... og flere andre. Men udover det, så var filmen sgu meget underholdende, og rigtig fed lyd Thumbs Up 6/10
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 09:25
Fik lige set 2 film i Weekenden:

Den skyldige: Simpel film, der er optaget på en lokation. Spændende lige til det sidste, med en uventet drejning. 8/10. Måske en film man nok kun bør leje, for når man først har set det og kan huske slutningen, så er den nok ikke så interessant igen.

Den 12. mand: Fortælling om en norsk modstandsmand der under den tyske bestættelse af Norge flygter fra tyskerne. Barsk film, men itrolig flot filmet. Lyden var også fin. 8/10.

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2018 kl. 23:55
Siberia: Værste crap. Spild af tid og strøm!
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2018 kl. 16:01
Den skyldige glæder jeg mig til at se. Den 12. mand var jeg ret overrasket over og godt underholdt.

StarStarStarStarStarStarDeadDeadDeadDead (6/10) A Goofy Movie (1995)
StarStarStarStarStarStarStarDeadDeadDead (7/10) Boyz n the Hood (1991)
StarStarStarStarStarStarStarStarDeadDead (8/10) Hotel Rwanda (2004)
StarStarStarStarStarStarStarDeadDeadDead (7/10) Run Lola Run (1998)
StarStarStarStarStarStarStarDeadDeadDead (7/10) Olsen Banden Over Alle Bjerge (1981)
StarStarStarStarStarStarDeadDeadDeadDead (6/10) Monster House (2006)
StarStarStarStarStarStarStarStarDeadDead (8/10) Captain Fantastic (2016)

Jeg fik set 7 film i oktober måned.

To film jeg vil fremhæve. 

Hotel Rwada som er blevet set igen og er ikke blevet dårligere. Har svært ved at vælge mellem den og Shooting Dogs, men Hotel Rwanda ligger nok lidt foran specielt pga. Don Cheadle's fantastiske præstation og hans kone spiller også virkelig godt og har en ansigtsmimik, der også er meget fascinerende.

Captain Fantastic var den store overraskelse. Troede det ville være en slowburner film som jeg ikke er så stor fan af, men den overraskede virkelig og var underholdende. Godt skuespil hele vejen igennem og god humor.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2018 kl. 07:48
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

 og den værste har uden tvivl været The 15:17 to Paris (2/10) som ganske enkelt er en af de mest ligegyldige film jeg har set. Ufatteligt at nogen har betalt for, at Clint Eastwood fik lov at koge halvanden times suppe på 8 sekunders handling Dead.


Jeg så den igår og jeg havde udskudt det en del gange, efter din anmeldelse.

Men jeg synes det er god fortælling. Den er flot filmet og lyden er også god, de steder, hvor der sker noget. Den eneste anke jeg havde, var at der var lidt for meget gud ind over, men sådanne er de jo overthere. Så for mig får den 6 ud af 10.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3777
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2018 kl. 08:53
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

 og den værste har uden tvivl været The 15:17 to Paris (2/10) som ganske enkelt er en af de mest ligegyldige film jeg har set. Ufatteligt at nogen har betalt for, at Clint Eastwood fik lov at koge halvanden times suppe på 8 sekunders handling Dead.


Jeg så den igår og jeg havde udskudt det en del gange, efter din anmeldelse.

Men jeg synes det er god fortælling. Den er flot filmet og lyden er også god, de steder, hvor der sker noget. Den eneste anke jeg havde, var at der var lidt for meget gud ind over, men sådanne er de jo overthere. Så for mig får den 6 ud af 10.

Dernæst er det ganske forfærdeligt skuespil - men nu er det så også de virkelige personer der spiller.
Så jeg ser det mest som hyldest til dem, mere end et forsøg på en god film.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu