recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny native 4K HDR D-ILA serie fra JVC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny native 4K HDR D-ILA serie fra JVC

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny native 4K HDR D-ILA serie fra JVC
    Sendt: 06-Oktober-2018 kl. 01:43
Må indrømme at jeg er lidt spændt, når nu OLED endnu ikke kan levere nogle konkurrenceduelige skærmstørrelser anno 2018.

Micro-LED (The Wall) er der jo endnu ingen der aner hvad kommer til at koste, men det bliver næppe i samme prisklasse og spørgsmålet er også hvor synlige modulernes samlinger bliver i praksis.

Så ind til OLED og MicroLED modnes og rent faktisk manifesterer skærmstørrelser der kan matche projetorer til realistiske "menneskepenge", så lader dette til at være det bedste håb man kan gøre sig i mellemtiden. ...Glæder mig SÅ meget til reviews Big smile

...For jeg tror/regner faktisk med jeg at de vil afsløre at jeg skal til at skifte projektor igen, selv om jeg havde regnet med at det skulle blive et TV næste gang. Men markedet vil, trods gyldne løfter, bare ikke lege med mig på TV fronten Cry





Redigeret af TBC1 - 06-Oktober-2018 kl. 05:24
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2018 kl. 08:02
Jeg vil have den, har haft flere JVC-projektorer (nu X5000)
Eneste problem er en prislap på 50K for den mindste

Redigeret af jake51 - 06-Oktober-2018 kl. 16:40
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2018 kl. 09:13
Da de sidste gang kom med opdateret opløsning dalede kontrast og andre parametre de første par år før de var tilbage igen.
Det samme denne gang.
Jeg havde givet det 2-3 år før mit skifte kom:)

Men lækkert ser det ud!
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2018 kl. 09:38
Sad også og spekulerede på om ikke man virkeligheden ville være bedre stillet med en 2k PJ der til gengæld kunne håndtere HDR ordentligt. Lav kontrast har alle dage været den største udfordring med PJ og afstanden til fladskærme er kun blevet endnu større med OLED.
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2018 kl. 10:49
R
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Sad også og spekulerede på om ikke man virkeligheden ville være bedre stillet med en 2k PJ der til gengæld kunne håndtere HDR ordentligt. Lav kontrast har alle dage været den største udfordring med PJ og afstanden til fladskærme er kun blevet endnu større med OLED.

Ahh.. LCD teknologien har aldrig kunne producere native kontrast på over måske 3.000:1 og selv den første generation fra JVC med HD1 havde 15.000:1

Den store udfordring har mere i mine øjne været at skabe et rum hvor det er mørkt nok til at lysoutput og kontrast kan skabe et reference billede.

OLED har selvfølgelig ændret det men igen har de bedste projektorer i dag kontrast på 150.000:1 native kontrast. Og så er det rummet igen der begrænser!

Men lysoutput er en helt anden snak! Kan være vi taler om det samme med hver vores udtryk:)

Det er undrer mig er at eks min jvc x7500 har rigeligt lys i et dedikeret rum til med hvide pixel at skinne og skærer i øjnene og sort nok til at kontrasten er virkelig imponerende. Og alligevel er HDR ikke rigtig formattet der bringer den performance perfekt frem IMO?
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2018 kl. 11:58
15000:1, 150000:1 ... Nope. Det er ren fantasi. Ved ikke hvordan de kommer op med de tal men man kan tydeligt se, at lyset fra de ene pixel "bløder" over til den næste når der er stor forskel på nærliggende pixels. Det kan man nok ikke finde et meter der kan måle, men man kan sagtens se det. Dit rum har også stor indflydelse på hvad du kan opnå.

Man kan også indvede, at hvis max output er lavt kan man slet ikke vise HDR ordentligt, for så bliver billedet så mørkt, at man ikke kan se hvad der foregår, hvis man forsøger at bevare den fulde dynamik. Så kan man komprimere dynamikken med tonemapping, men så er man på en måde lige vidt.

Pointen var nu egentlig også bare at man, efter min mening, koncentrerer sig om det forkerte parameter, flere pixels, selvom en projektorens udfordringer er lys og kontrast.
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2018 kl. 12:12
4K giver god mening til Projektoere, isår hvis man er over 90" lærred eller ønsker at sidde rimeligt tæt på.
Problemet med UHD formatet er at det slet ikke er tiltænkt projektoere, både WCG og HDR er pænt langt fra opnåeligt med projektoere, ihvertilfælde samtidigt.

Så man kan diskutere hvad man vil med en 4K projektor, vil man opscalere HD Rec 709 SDR, hvilket nok er den mest optimale løsning i min verden, eller vil man afspille UHD WCG HDR og så tonemappe / komprimere/ manipulere hele billedet, hvilket alt andet lige blir en del by eye kalibrering/ godt nok.

Det er den verden vi lever i, og om lidt kommer 8K og man presser på for at få Dolby Vision 10000nit med i kampen... SUK
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2018 kl. 13:48
"Suk" ... Og dog? Alternativet er, at man gør som man har for vane i musikbranchen og mastererer indholdet, så man er sikker på at det kan spilles med rimeligt resultat på alle anlæg, lige fra en clock radio til hifinøddens køleskabshøjttalere. Det er på en måde mere synd. I det perspektiv kan jeg godt se ideen med at sende UHD film ud til forbrugerne. Så må de selv efter behov og pengepung købe udstyr der kan gengive det, frem for at få noget der allerede er amputeret inden det er lagt ned på skiven. Uheldigvis har det så også medført rent kaos i formater og standarder, hvilket er top frustrerende.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2018 kl. 00:29
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Da de sidste gang kom med opdateret opløsning dalede kontrast og andre parametre de første par år før de var tilbage igen.
Det samme denne gang.
Jeg havde givet det 2-3 år før mit skifte kom:)

Men lækkert ser det ud!

Der vil som altid komme yderligere forbedringer med årerne, men specs ser allerede så overmåde fornuftige ud at man jo nærmest må regne med at kunne give digital-biograferne grå hår på flere af parametrene end lige f.eks. optik og kildemateriale. Og væsensligere endnu, så HÅBER jeg jo at man om 3-5 år endelig vil kunne købe nogle af de store TV som jeg for 3-5 år siden havde regnet med at jeg skulle have været i stand til at kunne købe omkring nu. Så på den måde får timingen et andet aspekt, da jeg regner med at skulle over på TV før eller siden, når det findes skærme store nok, så jeg ikke længere skal have en komplet mørklagt stue.
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Pointen var nu egentlig også bare at man, efter min mening, koncentrerer sig om det forkerte parameter, flere pixels, selvom en projektorens udfordringer er lys og kontrast.

Mine 123 tommer som jeg sidder 3,3 meter fra ville ikke tage skade af flere pixels selv om jeg ikke kan se dem individuelt på den afstand. Og det er jo sammen med accepten af et større dynamik og farverum på indgangen, til større udnyttelse af teknologiens jo reelt ganske store farvepalette og gode native kontrast, jo de parametre man rent faktisk kan gøre noget ved og ud af, hvorfor tonemapping af HDR's høje kontraster og deres iboende farver giver god mening (lige som f.eks. dynamiske metadata i forhold til farvekompromiterede TV-paneler).

Jeg er slet ikke i tvivl om at det kommer til at se ret godt ud. Det gør det jo også når man ser film i den digitale biografs mørke sal. Jeg tror der er rigeligt lys at gøre godt med i et mørklagt rum til at give et ganske godt resultat, selv om det er et område med god plads til forbedringer. Faktisk regner jeg med at den homogene og overall gode billedkvalitet fra disse D-ILA-projektorer kun vil blive slået af OLED og Micro-LED TV. LCD-baserede løsninger, der er afhængige af dynamisk kontrast, ville ikke kunne være med. For uanset hvor meget mere lys de så kan producere, vil de aldrig kunne opnå samme gode homogene billedkvalitet da nuancer går tabt og kompromiser indgås ved brugen af den dynamiske kontrast, der aldrig nogensinde kan opveje eller lappe fuldt ud på den grundlæggende lave native kontrast i LCD-panelet. Højere TV lysstyrker ville også kræve ekstra/ambient lys i rummet for at man ikke bliver anstrængt eller direkte ubehageligt blændet i et mørklagt rum, særligt hvis vi taler HDR. Øjnene har jo trods alt en anden komfort-level i det mørklagte rum end i middagssolens stue.

Så jeg kan sagtens se relevansen for dette produkt i et marked hvor omkring og over 100 tommer OLED endnu ikke eksisterer mens mørklagte rum trods alt er tilgængelige.

Redigeret af TBC1 - 07-Oktober-2018 kl. 01:18
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2018 kl. 23:07
Så er det lykkes mig at finde et review - Godt nok på Tysk, for dem der kan klare det

NX5: https://www.lowbeats.de/exklusiv-vorabtest-jvc-dla-n5-4k-einsteiger-projektor/


...Det lyder jo Ganske godt!



Redigeret af TBC1 - 09-Oktober-2018 kl. 23:08
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6066
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2018 kl. 08:57
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2018 kl. 21:07
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Med lidt fiksfakserier er anmeldelsen af N5 her på engelsk
https://translate.google.com/translate?sl=de&tl=en&js=y&prev=_t&hl=da&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.lowbeats.de%2Fexklusiv-vorabtest-jvc-dla-n5-4k-einsteiger-projektor%2F&edit-text=

Ja, overvejede også at lægge et translate link up, men lod selv være, da oversættelsen til Dansk (har ikke læst oversættelsen til engelsk) nogle steder var lidt mystisk og nærmest lidt vildledende i forhold til tankerne originalt udtrykt på Tysk. Men til gengæld er der da noget at det man kan få et indtryk af hvis man har behov for google translate.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu