recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Har brug for et nyt setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Har brug for et nyt setup

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 645
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brasch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Har brug for et nyt setup
    Sendt: 15-Oktober-2018 kl. 01:48
jeg har ikke sådan rigtigt fulgt med på av-fronten de seneste år, så jeg har brug for lidt råd til i hvilken retning jeg skal kigge efter nyt udstyr. Jeg står og skal flytte sammen med kæresten og i den nye lejlighed bliver der ikke plads til mit nuværende setup. Jeg hører sjældent høj musik længere og film er heller ikke noget jeg går så meget op i nødvendigvis at skulle høre/se meget højt. 
Mit nuværende setup består af 2x B&W 703 front, asw750 sub, HTM7 center, 2x DS6 baghøjttalere og en aldrene denon receiver + et par effektforstærkere. Jeg skal have noget det fylder mindre og spiller fornuftigt. Jeg tænker i retning af et stereo-setup, musikken vil primært være fra Spotify. Jeg vil mene at jeg prioriterer musik højere end film, så surround ser jeg egentlig som udelukket. Nå ja, sub’en er i stykker så den ryger nok bare ud, men findes der nogle små, fornuftigt spillende højttalere (der også kan spille lidt højt med bund), hvor der vil gå nogenlunde i 0kr difference ved salg af mine nuværende højttalere? - evt noget trådløst? Receiveren beholder jeg nok til den dør - mest for at have noget at styre højttalerne på.
Jeg kan jo nok finde reol-højttalere og montere dem i loftet, men jeg er mest bekymret omkring hvorvidt der vil være noget bund uden en sub?

Edit: jeg leder ikke nødvendigvis efter den færdige løsning, men i hvilken retning jeg skal kigge


Redigeret af Brasch - 15-Oktober-2018 kl. 01:53
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2018 kl. 07:27
Jeg ville gøre det modsatte, beholde (front)højttalerne og så skifte forstærkeren til en model der kan Spotify.

Du får aldrig små højttalere med bund og hvis du kan lide lyden fra dine fronter, så behold dem.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 645
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brasch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2018 kl. 08:27
Det kan man sige, desværre er det primært fronterne der ikke er plads til. Baghøjttalerne hænger jo bare på væggen, men det er jo sådan set ligemeget, når jeg har tænkt mig at det skulle være stereo. 
Alternativet kunne måske være nogle lidt mindre højttalere og en lille sub til at hjælpe i bunden?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2018 kl. 08:50
Mindre fronter er altid et spørgsmål om, hvad man man vil tabe af lyd. En sub vil hjælpe, men ikke nødvendigvis give dig det manglende. En sub der kun spiller subsporet og ikke skal agere baghøjttalere er langt lettere at integrere end en der skal agere bashøjttaler til et par mindre fronter.

Men det er selvfølgeligt muligt.
Hvilke højttalere du foretrækker er altid et spørgsmål om dine præferencer.
Måske et sæt Wall Mount med tilhørende sub vil gøre det godt?


Jeg ville dog stadig se om ikke jeg kunne få plads til mine lækre gulvhøjttalere, hvis jeg var dig.... for mig selv lykkedes det at bo på 42 m2 med konen og alligevel have plads til mine (dengang) Dali 4 gulvhøjttalere.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 645
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brasch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2018 kl. 12:35
Må indrømme at lejlighedens indretning gør at det nok vil være lidt bøvlet at få et par gulvhøjttalere til at stå fornuftigt. Omvendt så er det ikke sådan at sidder jeg “lytter” med et perfekt stereo setup, men godt kan lide at “skrue op” fra tid til anden, så måske er det egentlig fint nok med et mindre end optimalt setup. 
Findes der en stereo pre-amp med integreret Spotify, eller er det kun receivere?
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2018 kl. 12:49
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 645
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brasch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2018 kl. 13:00
Tror ikke rigtigt den vil virke for mig. Tænker enten en decideret pre-AMP (netværks streaming), eller noget mere potent der kan trække højttalerne. Ellers tror jeg at jeg kommer til at gå efter en billig a/v receiver og beholde effektforstærkerne (noget DIY hypex, så det kan “let” bygges om fra 6 kanaler til en brokoblet 2-kanals og en alm. 2-kanals i et værelse der vil blive brugt udelukkende til træning)
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2018 kl. 14:04
Hvorfor??

Den har jo Audio Out som du kan bruge til at tilslutte den til en effektforstærker. Du skal bare i menuen sætte Audio Out til variabel.
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2018 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

Tror ikke rigtigt den vil virke for mig. Tænker enten en decideret pre-AMP (netværks streaming), eller noget mere potent der kan trække højttalerne. Ellers tror jeg at jeg kommer til at gå efter en billig a/v receiver og beholde effektforstærkerne (noget DIY hypex, så det kan “let” bygges om fra 6 kanaler til en brokoblet 2-kanals og en alm. 2-kanals i et værelse der vil blive brugt udelukkende til træning)
Hvad med en stereo-receiver fra Yamaha?


Rimelig god styrke og kvalitet, dab+ samt masser af trådløse funktioner (Apple AirPlay, Bluetooth aptX, DLNA, Yamaha MusicCast). Yamaha Musiccast understøtter bl.a. Spotify Connect, TIDAL, TuneIn - og kan udvides til regelret multiroom. Apps til både iOS og Android.

Og så iøvrigt beholde gulvhøjttalerne Clap


Redigeret af dr_schlemer - 16-Oktober-2018 kl. 17:37
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2018 kl. 13:15
Mindre tovejs højttalere med bund der kan spille rimeligt højt.....Jeg vil mene den oplagte mulighed der faktisk kan give dig hvad du efterspørger er at gå efter et par aktive højtalere!
 
Aktive højttalere vil også betyde at du slipper for at bruge effektforstærlerne i din reciever og alene det vil give dig bedre lyd også i de resterende kanaler da belastningen af strømforsyningen bliver mindre uden dine fronter.
 
Der findes i dag ret mange virkeligt gode aktive højtalere. Aktive højtalere kan typisk spille både højere og dybere en passive da effektforstærkerne er optimeret til højttaler enhederne.
 
Der er mange at vælge i mellem også danske såsom System Audio eller Dynaudio etc.
Til top
sbndk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbndk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2018 kl. 13:48
Jeg er nok også mest tilhænger af muligheden for, at du på en eller anden måde bevarer dine (gulv)højtalere. Jeg synes jeg har prøvet 4-6 forskellige reolhøjtalere efterhånden og jeg bliver lige skuffet hver gang: det mangler altså bare noget - logisk nok - som kun en større højtalere kan give. Sub synes jeg heller ikke på nogen måde løser problemet. 

Så fandt jeg et sæt DLS R55 til 1200 i DBA, der gør det bedre end et sæt reolhøjtalere nogensinde vil kunne komme til. 
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 645
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brasch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2018 kl. 15:19
Oprindeligt skrevet af JAWA JAWA skrev:

Mindre tovejs højttalere med bund der kan spille rimeligt højt.....Jeg vil mene den oplagte mulighed der faktisk kan give dig hvad du efterspørger er at gå efter et par aktive højtalere!
 
Aktive højttalere vil også betyde at du slipper for at bruge effektforstærlerne i din reciever og alene det vil give dig bedre lyd også i de resterende kanaler da belastningen af strømforsyningen bliver mindre uden dine fronter.
 
Der findes i dag ret mange virkeligt gode aktive højtalere. Aktive højtalere kan typisk spille både højere og dybere en passive da effektforstærkerne er optimeret til højttaler enhederne.
 
Der er mange at vælge i mellem også danske såsom System Audio eller Dynaudio etc.

De andre kanaler er ret ligegyldige, eftersom det kun bliver et stereo setup. Og som nævnt, så kan jeg bygge noget effektforstærker om, så de/den ikke fylder alverden. 
Både Yamaha og marantz ovenfor er udmærkede bud. Jeg har også kigget lidt på Denons netværksstreamer
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu