recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt el og netværk i lejlighed
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt el og netværk i lejlighed

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt el og netværk i lejlighed
    Sendt: 17-Oktober-2018 kl. 09:55
Hej

Jeg er i gang med at renovere vores nye lejlighed, hvor alt el og netværk skal fræses ind i væggene. 
Jeg får besøg af elektrikeren på fredag, men kunne godt tænke mig lidt fif og ideer fra andre som har været igennem det samme.

Mit store spørgsmål er det med data, antenne og netværk.

Der er lagt nye yousee kabler ind i ejendommen i 2016 til hver lejlighed. Der er så også kun ét antennestik i hele lejligheden som er i stuen. 
Det jeg havde tænkt mig var at have et netværks skab ude i køkkenet, hvor antenneforstærker, router og switchboks kunne være.

Jeg havde tænkt på følgende:
antennestik i stue>samling evt. bag 1 1/2 modul blinddæksel>antenne kabel til køkkenskab> ind i yousee antenneforstærker. Herfra separate antennekabler til hver antennestik i lejlighedens værelser. 
Netværkskabler fra forskellige steder i lejlighedens samles også i køkkenet tilslutte en swithcboks, hvor den er forbundet til routeren.

Men hvordan skal routeren forbindes til antenneforstærkeren? Skal antenneforstærkeren være med eller uden returvej?


Det antennestik som er i lejligheden nu er sådan et som er en slutdåse med data, som er forbundet med yousee router:

Det er vel det jeg skal have ude i køkkenet for at kunne koble routeren til antenneforstærkeren?

Mens alle de andre antennestik i lejligheden kan være : https://www.av-connection.dk/?PGr=3113 ;
?

Jeg er ret i tvivl, så det kunne være dejligt med lidt råd på vej.

Mvh. Thomas






Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2018 kl. 13:53
Antenne:
Din antenneforstærker skal være med returvej, ellers får du ikke meget ud af at sætte routeren til, ligesom jeg forstår du har i dag. Indgangen på antenneforstærkeren sætter du Yousee´s kabel i. Og så tilslutter du routeren på en af udgangene. 
De andre udgange på antenneforstærkeren skal "bare" føres ud i de respektive rum og afsluttes i almindelig antenne stikdåser (afslut dåser). Udgange på forstærkeren som ikke benyttes skal, så vidt jeg husker, afsluttes med en terminal/modstand, for at undgå dæmpning derfra. 

Netværk:
Fra din router/switch skal du trækker kabler (cat6 efter min mening) til alle rum. Og gerne flere end lige umiddelbart skønnes nødvendigt. Hvis jeg stod overfor sådan ombygning i dag, så ville jeg trækker 2 kabler til hvert rum, og afslutte dem i dobbelt data udtag. Men man kan godt argumentere for et kabel til hver. Det afhænger meget af, hvordan forbruget er. Jeg har fx 3 kabler fra switch til min stue, fordi jeg har flere enheder som jeg helt vil køre på kabel. Og i stedet for at opsætte endnu en switch i stuen omkring "hus alteret", så valgte jeg at trække 3 kabler. Det er billigere end en switch Wink

Hold antenne og netværkskabler adskilt.
Er rørene først lagt, og ligger ordentligt, så kan du altid lave ændringer senere. 
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2018 kl. 14:25
Hej Kim
Mange tak for det udførlige svar. 
Den eneste antenneforstærker med returvej jeg kan finde er denne:

Og så disse slutdåser med dataudgang så yousee router kan tilsluttes?:


Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2018 kl. 14:32
Slutdåse med dataudgang skal du kun bruge der hvor yousee modemet er, eller koble det direkte til antenne forstærkeren. Dataudgangen er bare en F-connector i stedet for det traditionelle antenne stik. Det bliver det samme om du forbinderne den direkte til forstærkeren. 
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2018 kl. 17:19
Ok så har jeg vist forstået det :)
yousee antennekablet føres ind i antenneforstærkeren ude i køkkenet i et skab. I én af disse udgange laver jeg bare et 1/2 meter antennekabel med F konnekter som forbindes til routeren i køkkenet. Alle de andre udgange trækkes der antennekabler fra og ud til de enkelte rum, hvor en slutdåse uden dataudgang bruges. Alle de steder hvor jeg har dataudtag i lejligheden, disse kabler føres ud til køkkenskabet hvor de sættes i en swithboks, hvor denne forbindes til routeren via et cat kabel. 

Er det rigtig forstået?

Forstærker med returvej: https://www.av-connection.dk/?PGr=10358



 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2018 kl. 01:12
Oprindeligt skrevet af piddy piddy skrev:

Ok så har jeg vist forstået det :)
yousee antennekablet føres ind i antenneforstærkeren ude i køkkenet i et skab. I én af disse udgange laver jeg bare et 1/2 meter antennekabel med F konnekter som forbindes til routeren i køkkenet. Alle de andre udgange trækkes der antennekabler fra og ud til de enkelte rum, hvor en slutdåse uden dataudgang bruges. Alle de steder hvor jeg har dataudtag i lejligheden, disse kabler føres ud til køkkenskabet hvor de sættes i en swithboks, hvor denne forbindes til routeren via et cat kabel. 

Er det rigtig forstået? 

Forstærker med returvej: https://www.av-connection.dk/?PGr=10358



Yep.

På linket til forstærkeren hos av-connection, der kan du faktisk se præcis det samme du skal lave på videoen under produktet. Bemærk at han også nævner man skal "lukke" de udgange du ikke bruger, med en terminering. 

EDIT - Sikre dig at den forstærker virker med din TV udbyder (Yousee). De plejer at skrive det, men synes ikke jeg kan se det nævnt med den forstærker du har fundet. 


Redigeret af Kandersen - 18-Oktober-2018 kl. 01:14
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2018 kl. 09:43
Hej Kim

Jeg har skrevet lidt frem og tilbage med AV connection hvor jeg har fået disse svar:

"Hvis du gerne vil have data med, så er du nødt til og bruge den Comega forstærker med returvej.
Dog vil jeg sige, at Yousee ikke vil have folk bruger denne løsning længere. Derfor er alle de forstærkere der er godkendt til Yousee ikke med returvej."

"Den vil som udgangspunkt virke med Yousee, men alle versioner der har returvej er ikke godkendt af Yousee. De godkender kun forstærkere som ikke har returvej.
 
Det vil også sige, at montere du en enhed med returvej og har problemer, så vil Yousee ikke godkende jeres installation."


Comega'en uden returvej er jo godkendt og den med returvej er jo næsten mage til. 

Til top
kc1234 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kc1234 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2018 kl. 13:16
Mit rå Stofa signal splittes til TV og Data via en vægbox som Stofa havde med.

Data sættes i modem, og TV kan så evt. forstærkes uden returvej.

Dit rå signal skal så forlænges ind til dit teknikskab.


Redigeret af kc1234 - 18-Oktober-2018 kl. 13:17
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2018 kl. 18:35
Tak for svar. Jeg fik svar fra AV connection. Den rigtige splitter at bruge er https://www.av-connection.dk/?PGr=10060 som understøtter det nye DOCSIS 3.0. Så bruge enten comega eller triax uden returvej. 
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2018 kl. 08:21
Hej igen.
For at holde mig inde for budgettet kan det godt være jeg dropper netværket og bare får nogle ekstra antennestik. Der hvor tv'et er vil routeren alligevel vil stå, så kan tilslutte tv, playstation direkte til internetudgangene på routeren.

Hvad er så bedst? En antennefordeler som denne med tre udgange:https://www.av-connection.dk/?PGr=11039 hvor jeg så har en slutdåse med datastik hvert sted
eller lave et stjernesystem, hvor man bruger to sløfedåser og så en slutdåse?

Bliver signalet meget dårligere ved at bruge fordeleren? Og hvis det er stjernesystem, synes jeg har læst herinde en gang at returvejen (data) bliver dæmpet en del for hvert stik?

Så hvad er bedst?


Redigeret af piddy - 19-Oktober-2018 kl. 08:23
Til top
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_45 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2018 kl. 09:01
Den fordeler du henviser til har en tab på ca. 6dB mellem indgang og udgange.
3dB er en halvering af signalet så du har en signal der er ca. 4 gange lavere og det vil kunne give problemer.

For ikke af få for meget tab i systemet ville jeg bruge en TV/Data splitter og have en antenne forstærker på TV signalet

Hold fast i din ide med at have TV/Data splitter, antenne forstærker og router i et teknikskab og træk antenne kabel og LAN kabel til stik i de rum der behøver forbindelse.

Hvis du har muligheden nu så gør det. Du vil fortryde senere.




Redigeret af Henrik_45 - 19-Oktober-2018 kl. 09:01
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2018 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af piddy piddy skrev:

Hej Kim

Jeg har skrevet lidt frem og tilbage med AV connection hvor jeg har fået disse svar:

"Hvis du gerne vil have data med, så er du nødt til og bruge den Comega forstærker med returvej.
Dog vil jeg sige, at Yousee ikke vil have folk bruger denne løsning længere. Derfor er alle de forstærkere der er godkendt til Yousee ikke med returvej."

"Den vil som udgangspunkt virke med Yousee, men alle versioner der har returvej er ikke godkendt af Yousee. De godkender kun forstærkere som ikke har returvej.
 
Det vil også sige, at montere du en enhed med returvej og har problemer, så vil Yousee ikke godkende jeres installation."


Comega'en uden returvej er jo godkendt og den med returvej er jo næsten mage til. 



Du SKAL kun bruge en returvej til dit Yousee modem.
1. Så derfor kan du gøre det, at du kan opsætte en splitter på Yousee´s kabel, hvor den ene udgang køre du direkte over i Yousee modemet. Den anden udgang køre du i antenneforstærkeren´s indgang. Så forbinder du alle rum til antenneforstærkerens udgange. Så er det problem løst!

2. Du kan også være fløjtende ligeglad med, hvad Yousee har godkendt. I vores gamle hus (indtil for 2 år siden) der kørte jeg med Comega´s antenneforstærker med returvej. Og det funger ganske glimragende. 

Men skal du holde dig til hvad Yousee synes de gider godkende, så er det første løsning som du skal bruge. Det koster kun en lille ekstra splitter (1 x IN - 2 x OUT). Det er den løsning vi bruger i vores nuværende hus. Men vi har ikke en forstærker på, da det ikke er nødvendigt, fordi signalet er godt nok. Alle kablerne er bare forbundet til en passiv splitter. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu