recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt el og netværk i lejlighed
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt el og netværk i lejlighed

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2018 kl. 07:22
Jeg har valgt et samle alle kablerne i et patch panel. Det har jeg dels fordi jeg har flere kabler stik i huset end jeg reelt har porte til på switch/router og dels fordi jeg enkelte gange har haft behov for at 2 stik blev koblet direkte sammen (for at trække andet end netværk igennem dem, f.eks har jeg brugt en af samlingerne til at flytte video-signal via en HDMI CAT forlænger fra en central kilde og brugt nogle af de stik der ikke var i brug i en sensor-installation). 
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2020 kl. 20:53
Hej igen

Renoveringen tog lidt længere tid end forventet og så kom der en baby ind i billedet. Så vi har klaret den på WIFI indtil videre. Så det eneste jeg mangler er at købe en switch boks og nogle kabler. Jeg har vedhæftet et billede af hvordan det ser ud i teknik skabet.

Teknikskab


Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal købe af switch. Som der ses på billedet har jeg 10 porte, så det skal enten være en switch med 10 eller 12. En med 16 porte er vel unødvendig. Den skal også kunne sættes op på sidevæggen inde i skabet.

Vi har yousee i ejendommen som jeg tidligere har nævnt. Lige nu har vi kun docsis 3.0 så der er en maks hastighed på 300/50 Mb. Der er mulighed for at der senere bliver opgraderet til et docsis 3.1 anlæg, hvor hastigheden så kan øges til 1000 Mb.

Jeg har kigget lidt på denne, men ved ikke om den er et godt køb. 
Zyxel XGS1210

Netgear GS116pp:

Hvad anbefaler I?



Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2020 kl. 08:27
Jeg har kun gode erfaringer med TP-link, Netgear og D-links små SOHO switche til privat brug. Jeg har pt 2 TP-link (en 16 port og en 5 port) samt en D-link (5 port) kørende i huset som har været set-and-forget og har kørt uden nogen issues i 4-5 år. 

Noget ale disse:

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2020 kl. 19:49
Hvad er alle de blændede Fga dobbeltdåser til?
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2020 kl. 20:48
Hej

Jeg vil tro det er LK IHC trådløs, da jeg har en del af disse kontakter rundt i lejligheden. Det er elektrikeren som har sat det op, men hvad der er bag de små hvide og større grå er jeg ikke helt sikker på. 
Skabet er placeret i køkkenet. Den nederste er et lampeudtag jeg lige mangler at få købt en LED skinne til under skabet. Stikket til routeren og yousee antenneforstærkeren har sin egen gruppe i eltavlen. 
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2020 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Jeg har kun gode erfaringer med TP-link, Netgear og D-links små SOHO switche til privat brug. Jeg har pt 2 TP-link (en 16 port og en 5 port) samt en D-link (5 port) kørende i huset som har været set-and-forget og har kørt uden nogen issues i 4-5 år. 

Noget ale disse:


Hej Jacob

Tak for de forskellige links.

Jeg ender med at bestille den fra TP http://www.av-cables.dk/netvaerks-switch/tp-link-16-ports-gigabit-netvaerks-switch-10-100-1000-mbps-3.html, da linksys ikke var på lager så mange steder og fordelen ved den fra TP er et ekstra lys pr. port, som indikerer om et der en 10/100 eller 1000 Mb forbindelse. Jeg har ikke brug for POE, men det kan være smart når vi flytter i hus en dag, til overvågningskamera eller wifi access point.
Efter at have læst reviews på amazon gik jeg uden om netgear, da det ikke ser ud til, at deres support er særlig god.

Så skal jeg bare have bestilt nogle Cat 6a kabler, da det er disse jeg har lagt ind i hele lejligheden. Jeg regner med 0,5 meter burde være nok mellem pacthpanel og switch. 

I forhold til forskellige farver på kablerne er det noget I andre gør jer i? 

Jeg har dobbelt stik i alle rum og 2 af disse i stuen. Så kunne man have en farve parvis for bedre synliggøre at det er til forskellige rum. Men jeg kan også se det smukke i ens farve for alle kablerne så det er minimalistisk.





Redigeret af piddy - 28-September-2020 kl. 10:18
Til top
pnn Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-Februar-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pnn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2020 kl. 10:19
Hejsa 

Jeg vil helt sikkert vælge en minimum 16 ports switch helst en med POE hvis budget er til dette.
POE er lækket hvis man overveje ekstra wifi,eventuelt kamera, ekstra switch til feks tv område kan også fås som POE powered   

du skal tænke på alt bliver kørt over net værket idag. 

feks
phillips hue eller lign.
en nas server eller anden mini pc 
jeg har en cloud key ( unifi netværk) siddende 

så alt i alt er 4-5 porte brugt til andet, inden du begynder at patche op til dine rum. 
dog kan man sige du sikkert ikke behøves at patche alt op men igen prisforskellen er 
ikke så stor så det ville være en skam 


Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2020 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af pnn pnn skrev:

Hejsa 

Jeg vil helt sikkert vælge en minimum 16 ports switch helst en med POE hvis budget er til dette.
POE er lækket hvis man overveje ekstra wifi,eventuelt kamera, ekstra switch til feks tv område kan også fås som POE powered   

du skal tænke på alt bliver kørt over net værket idag. 

feks
phillips hue eller lign.
en nas server eller anden mini pc 
jeg har en cloud key ( unifi netværk) siddende 

så alt i alt er 4-5 porte brugt til andet, inden du begynder at patche op til dine rum. 
dog kan man sige du sikkert ikke behøves at patche alt op men igen prisforskellen er 
ikke så stor så det ville være en skam 



Hej pnn

Tak for svar.
Jeg vidste ikke det også kunne bruges til en ekstra swicth. Det kunne være rart til tv området med alle ens forskellige ting. Her har jeg "kun" en dobbelt netværks udtag.

Det er jo ikke fordi det vælter budgettet, men ville du kunne anbefale noget lignende denne:


Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2020 kl. 13:43
Når du kigger PoE skal du bare være opmærksom på hvilken standart der bruges og at det er den der skal bruges af dit udstyr i begge ender... Jeg har droppet det i første omgang og benytter PoE injectorer til mit unifi udstyr. Dem har jeg koblet på mellem switchen i kælderen og patchpanelet.

Alternativt så kan du også overveje at købe en mindre PoE switch som du så kun bruger der hvor du har brug for strøm ude i de "lokale" stik.
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2020 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Når du kigger PoE skal du bare være opmærksom på hvilken standart der bruges og at det er den der skal bruges af dit udstyr i begge ender... Jeg har droppet det i første omgang og benytter PoE injectorer til mit unifi udstyr. Dem har jeg koblet på mellem switchen i kælderen og patchpanelet.

Alternativt så kan du også overveje at købe en mindre PoE switch som du så kun bruger der hvor du har brug for strøm ude i de "lokale" stik.

Hej Jacob

Grunden til du købte Poe injektorer er måske du allerede havde forskellige swicthes liggende. Der er jo ca. en merpris på 1000 kr. mellem linksys med poe+ og den TP jeg tidligere linket til. 

Det er måske et dumt spørgsmål, men strømforsyningen på de to er meget forskellig, en kæmpe klods på linksys som har poe+, hvilket også giver mening da den kan give strøm over kablerne. 

Men hvad med forbruget af watt på den? Hvis den på de fleste porte bruges uden poe bruger den vel ikke mere strøm end den fra TP?
Jeg har kun kun finde maks forbrug af watt på TP, som er omkring de 10 watt. På linksys har jeg kun kunne finde et dvale tal på omkring 2watt og maksimal watt. 

 
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2020 kl. 19:45
Nej, grunden var jeg jeg kører med lidt blandet unify udstyr der bruger lidt forskellige standarter. Hvis jeg skulle have PoE i en switch ville jeg købe en lille PoE switch til de enheder der har brug for det. Jeg købte faktisk en 16 port switch for nyligt (alm. SOHO) og havde PoE i tankerne, men det blev fravalgt. 
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2021 kl. 21:00
Hej alle sammen

Jeg håber I kan hjælpe med et par spørgsmål.

Det drejer sig om LK wireless. 

I de rum hvor jeg har spot i loftet er der ingen problemer, men i stuen hvor jeg har almindelige lamper med LED pære samt i køkkenet, hvor jeg har LED skinner oplever jeg ofte følgende:

- I stuen især, flimrer lyset hvis jeg dæmper belysningen for meget på kontakten. Herudover er det ikke altid at den slukker når jeg slukker på kontakten.
- I køkkenet med LED skinnerne kan jeg opleve at jeg slukker lampen om aftenen, men så nogle timer senere eller om morgenen når man kommer ud i køkkenet så blinker de svagt.

Inden jeg lige kontakter min elektriker som lavede alt el i lejligheden vil jeg lige høre jer ad hvad I anbefaler.

Jeg har søgt lidt på nettet og problemet skyldes hvis noget som hedder "krybestrøm"? Så lamperne i stuen, selvom jeg slukker dem, er der altid en lille smule strøm i ledningerne, som får dem til at lyse svagt. Der er måske også noget med minimumsbelastning på selve lk wireless kontakterne, men er ikke sikker på det?

at det kan løses med en støj kondensator:

I en anden tråd, http://www.ihc-user.dk/forum/profile/7800-s%C3%B8ren-s/content/?type=forums_topic_post anbefales en "Fibaro Bypass 2", hvor man kan se billede af det længere nede på siden.

Jeg håber nogle af jer kender noget til det, for det er sgu ved at blive lidt irriterende, så vil gerne finde en løsning snart.

Mange tak på forhånd og god weekend Smile



Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu