recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Android apps
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Google Home og Hue
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Google Home og Hue

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1742
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RuneH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Google Home og Hue
    Sendt: 24-Oktober-2018 kl. 08:56
Hej,

Hvordan sætter jeg mit Hue korrekt op så det fungere med Google Home?

Lige nu, når jeg siger 'tænd lys i soveværelse' så virker de i soveværelsett. Siger jeg 'tænd lys i stuen' så virker det ik. Min søn's værelse virker, trods Google slet ikke forstår hvad rummet hedder, og derfor skriver det anderledes. Det giver slet ingen mening.

Forstår ikke hvordan jeg skal bygge Hue op, så Google Home / assistant forstår det. Skal alle rum være på engelsk måske? Trods det burde forstå dansk? Og det forstår jo soveværelse, men ikke stue?

Gider ikke købe en Home, før det her virker.
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
sbndk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbndk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2018 kl. 11:41
Min sparsomme erfaring er, at så godt som intet virker på dansk trods jeg kan vælge dansk sprog. Ikke én gang indtil videre er det lykkedes mig - uanset hvordan jeg formulerer mig - at få noget til at ske på dansk. På engelsk virker det. 

Jeg har dansk sprog på selve telefonen, dansk i Google Home/Assistent og danske navne på rum i Hue. 

Prøv evt. en "Hi Google - resync my devices". 
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub
Til top
sbndk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbndk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2018 kl. 12:20
Jeg er mildest talt forvirret og ved ikke, om det "bare" er et spørgsmål om, at give det er par dage.  I dag får jeg et anderledes svar, når jeg vil prøve, at slukke lyset f.eks. i stuen: "De 6 enheder er ikke tilgængelige. Du kan prøve, at konfigurere dem igen" (og det virker altså forsat på engelsk). 

Nogle skriver noget om, at det har hjulpet dem, at fjerne engelsk som sprog i Assistent. Men det kan jeg ikke se hvor man gør. 

Pludselig i dag kan jeg heller ikke længere bruge kommandoen på engelsk: "Hi Google - resync my devices". 
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2018 kl. 14:45
Mine erfaringer med google home er. 
Brug kaldenavne på enhederne, og brug dem meget specifikt og præcist. For det er DET som er afgørende for, om det virker, og hvor godt det virker. 
Så sent som i går aftes gik jeg det meste af min opsætning igennem (Jeg har temmelig mange enheder, fordi jeg har Google Home kørt sammen med smart home systemet openHab, og ikke mindst vores IHC installation). 
Alt lys blev defineret ved kaldenavn. Dvs lyset over spisebordet kom til at hedde "lyset over spisebordet". Så når jeg siger, "Hey Google, tænd lyset over spisebordet", så tændes det. 
Andet sted i køkkenet har vi spot under overskabene. Og på sammen måde kom de til at hedde "spot under overskabene". Og når jeg så siger "Hey google, tænd spot under overskabene", ja så tændes de. 

Varme installationen har jeg også kørende. Her kan jeg ændre "termostaten". Og det er yderst vigtig at bruge termostat, da det er den der dels er opsat i Google Home, og det er den der trigges på. Fx kan jeg sige "Hey Google, Indstil termostaten i kontoret til 21", hvorefter den indstiller termostaten (som i virkeligheden bare er setpunktet i IHC varmesystemet) til 21 grader. 
Jeg kan dog endnu få den til at fortælle mig, hvad temperaturen er. Det kan jeg derimod se i Home appén. Men jeg tror Google har lavet lidt kludder i det, netop i forbindelse med temperaturer. For man kan godt spørge, hvad temperaturen er udenfor. Men ikke hvad den er i et specifikt rum. 

Apropos rum, så er det primært bare en oplysning om hvor enhederne er placeret. Det er kaldenavnet som er det afgørende. Rum kan dog bruges til at tænde/slukke al lys i et rum, hvis man fx har flere lamper. Men kaldenavnet virker specifikt for den pågældende enhed/lampe/termostat, og det er den Google trigger på. Så ved at angive det præcist, så rammer man som regel den rigtige, og får ikke fejl. 

En god tommelfingerregl når man skal angive kaldenavne. Tænk på hvad du ville sige, hvis en anden fysisk person stod i rummet og du bad denne tænde et specifikt lys. Skriv derefter det samme på kaldenavnet. Så kan det næsten ikke gå galt, og det er nemt at huske hvad man skal sige, fordi man bare skal sige det som falder en allermest naturligt ind. Simpelt, ik? Smile

Se evt mere her:
https://support.google.com/assistant/answer/7540703
 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2018 kl. 14:48
Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:

Jeg er mildest talt forvirret og ved ikke, om det "bare" er et spørgsmål om, at give det er par dage.  I dag får jeg et anderledes svar, når jeg vil prøve, at slukke lyset f.eks. i stuen: "De 6 enheder er ikke tilgængelige. Du kan prøve, at konfigurere dem igen" (og det virker altså forsat på engelsk). 

Nogle skriver noget om, at det har hjulpet dem, at fjerne engelsk som sprog i Assistent. Men det kan jeg ikke se hvor man gør. 

Pludselig i dag kan jeg heller ikke længere bruge kommandoen på engelsk: "Hi Google - resync my devices". 

Der sker (er sket) mange ændringer med Google assistenten i de sidste mange dage.

mht til "resync" Så prøve med "Hey Google, synkroniser mine enheder". Det virker hos mig, og har virket i hmm.. lidt over en uges tid vil jeg tro.  
Til top
sbndk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbndk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2018 kl. 15:00
Men - og det er muligt det er mig, der er fatsvag - hvordan kan det være, at det virker gnidningsløst på engelsk, og efter dansk er blevet lanceret, så er der intet andet end problemer? :) 

Jeg skal lige forstå det med kaldenavn: HVOR (i hvilken app) gør du dette? 

Nu prøvede jeg nok engang og jeg må sige, at forvirringen breder sig - uden at have ændret på noget kan jeg pludselig godt bruge danske kommandoer: jeg kan tænde/slukke lys i de enkelte rum. Og jeg kan tænde ALT lys på én gang. Dog kan jeg ikke slukke ALT lys på én gang (som man kunne på engelsk med "Hey Google - turn off all lights). 
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2018 kl. 15:07
Okay.. Min Home Mini sagde pludselig noget andet, da jeg prøvede at slukke lyset nu her. Hun plejede ikke at fatte en skid, men nu sagde hun så, at det ikke så ud til, at jeg har parret mine lamper med Home app'en. Så prøvede lige at fjerne Hue tilknytningen vente 2 minutter, og så tilknytte den igen. Nu er de tildelt under rum med danske navne og det virker :)
Til top
sbndk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbndk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2018 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Okay.. Min Home Mini sagde pludselig noget andet, da jeg prøvede at slukke lyset nu her. Hun plejede ikke at fatte en skid, men nu sagde hun så, at det ikke så ud til, at jeg har parret mine lamper med Home app'en. Så prøvede lige at fjerne Hue tilknytningen vente 2 minutter, og så tilknytte den igen. Nu er de tildelt under rum med danske navne og det virker :)

Det er lidt af det samme jeg oplever nu - dog uden at have fjernet tilknytningen og lavet den igen :) Men nu kan jeg umiddelbart godt bede hende om, at tænde/slukke lyset i de enkelte rum. 
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2018 kl. 20:33
Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:

Men - og det er muligt det er mig, der er fatsvag - hvordan kan det være, at det virker gnidningsløst på engelsk, og efter dansk er blevet lanceret, så er der intet andet end problemer? :)
Fordi de ruller det ud for tiden og har gjort det de sidste uger. Jeg ville altid forvente mærkelige opførelser. Men jeg håber de er ved at være færdige i første omgang. Det er trods alt i dag at den har officiel lancering. 

Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:

Jeg skal lige forstå det med kaldenavn: HVOR (i hvilken app) gør du dette?


I Google Home appén. 
Tryk nede i højre hjørne på det "underlige" ikon. Vælg derefter indstillinger. 
Derefter vælger du Smartenheder i Hjemmet. 
Her kan du se dine enheder (hvis du har tilsluttet nogle). Vælg en enhed, og du får mulighed for at indtaste et kaldenavn. 

Oprindeligt skrevet af sbndk sbndk skrev:

Nu prøvede jeg nok engang og jeg må sige, at forvirringen breder sig - uden at have ændret på noget kan jeg pludselig godt bruge danske kommandoer: jeg kan tænde/slukke lys i de enkelte rum. Og jeg kan tænde ALT lys på én gang. Dog kan jeg ikke slukke ALT lys på én gang (som man kunne på engelsk med "Hey Google - turn off all lights). 

Yep, som jeg siger, de roder med det for at få det til at virke. Så jeg forventer ind imellem at deres service er nede eller dele der måske midlertidigt ikke fungere. Oplever du det, så vent noget tid (nogle siger en dag andre siger timer) og prøv igen.
I går aftes fik jeg dog alt til at virke, efter jeg havde indsat kaldenavne på alle mine enheder. Jeg har ikke nået at rode så meget med det i dag, men sidder med det nu.
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1742
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RuneH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 07:38
Ah, jeg er ikke den eneste der er lidt forvirret. Men rigtig mange gode bud, og måske det vil komme med tiden ja, når de får lidt mere styr på det. Er alene hjemme i weekenden, så skal der laves lidt forskellige forsøg - især det med kaldenavne, lyder til at være vejen frem lige nu.

Kom endelig med flere inputs, hvis I finder den røde tråd :) 
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

Hej,

Hvordan sætter jeg mit Hue korrekt op så det fungere med Google Home?

Lige nu, når jeg siger 'tænd lys i soveværelse' så virker de i soveværelsett. Siger jeg 'tænd lys i stuen' så virker det ik. Min søn's værelse virker, trods Google slet ikke forstår hvad rummet hedder, og derfor skriver det anderledes. Det giver slet ingen mening.

Forstår ikke hvordan jeg skal bygge Hue op, så Google Home / assistant forstår det. Skal alle rum være på engelsk måske? Trods det burde forstå dansk? Og det forstår jo soveværelse, men ikke stue?

Gider ikke købe en Home, før det her virker.


Det blev forvirrende. Du spørger hvordan du sætter dit Hue op til at fungere med google home. Og slutter af med, at du ikke gider købe en home før det virker. 
For det første - uden en Home er du allerede i gang med at skabe problemer. For du kan ikke angive den af gode grunde, og heller ikke vælge dansk.

mht til rum angivelse er det pt en udfordring. Jeg kan heller ikke få det til at virke ordenligt, eller dvs det er meget sporadisk. Mit bud er at de bla er ved at rette på det, og jeg håber det kommer på plads inden alt for mange dage. 
Men hvis du ikke har flere lamper i hvert rum, så kan en løsning være at bruge kaldenavne for dine lamper. Derved kan du tænde/slukke dem, i stedet for at bruge rum. 
fx din lampe i stuen, hvis du kalder den for "lampen i stuen". Så kan du sige til Google, "tænd lampen i stuen". Og det vil virke. 
Problemet opstår, hvis du har flere lamper i stuen. Så skal du ud i at bruge flere kommandoer, som skal være unik for hver lampe. Det er her hvor rum navnet i stedet burde virke.   
Til top
AndyJeps Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AndyJeps Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2018 kl. 12:53
Gi dem nu noget tid for pokker...
AndyJeps
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu