recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Føler I jer også fanget af Apple? Hjælp!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Føler I jer også fanget af Apple? Hjælp!

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 23:33
Apple låser mig ikke inde, de overbeviser mig med god hardware og frem for alt god software. 

Sidder og skriver dette på en ipad mini fra 2013, født med IOS7 og har siden fået opdateringer i fem år til IOS8 IOS9 IOS10 IOS11 og nu til IOS12. Mine tidligere Android enheder har kun fået 1-2 store opdateringer. 

Jeg kan også bedre lide Apples forretningsmodel, hvor de tjener deres penge på produktet og ikke som Google ved at tracke alt om dig og sælge dine data til reklame. Læs evt mere her: https://eu.usatoday.com/story/tech/talkingtech/2018/04/17/apple-make-simpler-download-your-privacy-data-year/521786002/
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 23:57
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Til skolen. Til fodbold. Til håndbold. Der kører kommunikation via facebook grupper og Messenger. 


Jeg er lidt overrasket over, at der er nogen der stadig kan leve om ikke fuldt ud, så primært, i Facebook universet, med beskeder, video-chatting, gruppesamtaler, mv.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 03:36
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Til skolen. Til fodbold. Til håndbold. Der kører kommunikation via facebook grupper og Messenger. 


Jeg er lidt overrasket over, at der er nogen der stadig kan leve om ikke fuldt ud, så primært, i Facebook universet, med beskeder, video-chatting, gruppesamtaler, mv.


Klaus

Enig.

Jeg bruger ikke noget af det.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 08:35
Det er religionskrig.

Ingen hører hvad andre siger.

Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 09:30

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Emnet er næsten lige så giftigt som højttalerkabler.

Uanset hvad man vælger er man låst. Google og Apple er lige slemme hvad det angår.

Begge firmaer har hovedet oppe i røven på folk. Af samme årsag har jeg droppet stemmestyring og cloud service.

Jeg har både apple og google produkter. Begge har fordele og ulemper. Begge er lige meget låst.

Prøv og gør dine egne erfaringer.
..."Google og Apple er lige slemme hvad det angår."

Der er jeg så ikke helt enig. 
Google har IOS versioner af vel næsten alle de løsninger og services de har. Modsat Apple der vel stort set ikke har til nogen af deres apps og services. 
Til gengæld kan du være sikker på at google lytter med på alt hvad du foretager dig i deres apps.

Man skal vælge den løsning som man bedst kan lide. Og det er muligt at skifte.

Jeg føler mig fanget uanset om det er google eller apple. Men jeg har affundet mig med situationen. Det er svært at melde sig helt ud. Det er også svært uden bank, e-boks osv.
Til top
Skankblog Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-November-2018
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skankblog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 09:55
Apples fremtidige forretningsmodel går mere i retning af såkaldte "services" og "subscriptions" - dvs. indtægter fra bl.a. Googles reklameindtægter på IOS, 30% af Netflix og Spotify's løbende omsætning på IOS samt brug af Apple pay. 

Se bl.a. her - http://fortune.com/2018/09/29/google-apple-safari-search-engine/
Så en god del af Apples omsætning kommer bl.a. fra at tillade Google adgang til IOS enhederne. 

Derudover har Apple så adgang til dine TV og musikvaner via dine valg på Netflix og Spotify, hvilket de så med succes anvender til egen vinding i form af Apple Music og formentlig TV-streaming fra næste år. Det er usmagelig misbrug af dominerende position som jeg håber EU tager fat i, da f.eks. Netflix og Spotify på forhånd har tabt da de skal betale 30% til Apple.

Så er der sagen om Apple Pay hvor kun Apple Pay har adgang til NFC chippet og således igen får en monopol lignende fordel fremfor deres konkurrenter. 

Jeg køber slet ikke tanken om at "Apple jo kun laver god hardware". Deres fremtidige forretning går langt mere i retning af at malke IOS brugerne yderligere i form af "services" og "subscriptions" - i.e. reklameindtægter (via % fra Google, FB osv.) og mersalg på andres bekostning (Netflix, Spotify o.a. hvor Apple går efter deres forretning). Jeg mener også at Apple potentielt læner sig op ad en EU-sag for misbrug af dominerende position.


Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 10:01
Hvis der er noget i er fanget af, er det en SKÆRM! Afhængigheden af at checke og se på en skærm er blevet en pestilens. 
Se ude i trafikken hvor mange der ikke kan lade SKÆRMEN være, og derfor kører usikkert. Se ude på gaden hvor mange der går med bøjet hoved og glor ned i SKÆRMEN. Så SKÆRM er hvad i er fanget af
Til top
guldhammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2010
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér guldhammer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 11:52
Næ, jeg føler mig mere "Fanget" af dit clickbait.
//Guldhammer
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hvis der er noget i er fanget af, er det en SKÆRM! Afhængigheden af at checke og se på en skærm er blevet en pestilens. 
Se ude i trafikken hvor mange der ikke kan lade SKÆRMEN være, og derfor kører usikkert. Se ude på gaden hvor mange der går med bøjet hoved og glor ned i SKÆRMEN. Så SKÆRM er hvad i er fanget af

“Skrevet på min iPad”Wink
Til top
brugernavn Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-April-2007
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brugernavn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 23:24
Det er et mega-interessant emne. Ikke så meget pga. "krigen" mellem de stridende platforme men (som bl.a. Munch nævner) mere som debat om hvordan vi kommunikerer og hvilket liv vi lever som mennesker.

Personligt er jeg ikke låst til hverken Apple eller Google. Jeg bruger e-mail, sms og telefon til at kommunikere med andre mennesker og familiens kalender vedligeholdes på papir på køleskabet. Jeg streamer Netflix til fjernsynet via Chromecast. Derudover bruger jeg mest min telefon som ur og alarm samt at læse lidt nyheder/imdb/wikipedia/recordere etc. Jeg har backup på min multidisk NAS samt lidt i eBoks.

Jeg savner ikke hverken facetime, smartwatch, imessage, elektronisk kalendersynkronisering, cloud backup eller andet. Faktisk er jeg glad for at jeg er så lidt afhængig af online-verdenen og jeg er meget bekymret for hvordan de næste generationer bliver påvirket af alle disse forhold.

P.S.:
Min telefon? En 4 år gammel Samsung Galaxy S4 Mini med over 50 % batteri om aftenen.

P.P.S.:
Nej, jeg er endnu ikke hverken bedste- eller oldefar :-)
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 07:39
Godt indlæg.

Det kan også undre at en tråd som denne hurtigt bliver alenlang, mens tråde hvor folk spørger om hjælp ingen svar får.

Hmmmmmm.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu