recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Føler I jer også fanget af Apple? Hjælp!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Føler I jer også fanget af Apple? Hjælp!

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Føler I jer også fanget af Apple? Hjælp!
    Sendt: 04-November-2018 kl. 19:17
Efter OnePlus har præsenteret deres 6T har jeg læst meget om den og fulgt med på nettet. Jeg har aldrig ejet en Android telefon før, men på papiret ser det ud som en vild telefon til pengene. 4.500 kr. for en 128GB er jo helt vanvittigt - specielt når man tænker på, at den iPhone Xs Max som jeg lige har fået fra mit arbejde koster over dobbelt så meget Big smile

Jeg har haft iPhone lige siden den første kom på markedet, og jeg har stadig alle mine modeller til at ligge i skuffen. Det har altid været noget specielt for mig, men på det sidste er iPhones sgu ved at kede mig lidt, specielt når virksomheder som OnePlus kan lancere telefoner som 6T.

For den 6T har virkelig fanget min interesse, og derfor gik jeg en tur på YouTube for at se en masse videoer om folk der fortæller omkring skiftet fra iOS til Android. Ud af det kom jeg til at tænke på, kan jeg virkelig undvære Apples øko-system? Jeg er jo virkelig låst til øko-systemet, hvis jeg vil være med hele familie. Ting jeg tvivler på, om jeg virkelig kan undvære er fx: 

- iMessage (sindssygt godt med gruppebeskeder - min svoger er den eneste i hele familien der ikke er på iOS, og klager tit over han ikke er med i en evt. gruppebesked. Jeg ved at man bare kan bruge en anden App, men hvad er chancen for at det sker, når der er 10 vs 1 til iOS.

- FaceTime (bruger vi rigtig meget med mine børns bedsteforældre).
- AirDrop (mega nemt mellem iPad(s) og MacBook).
- AirPlay (huset har 2 stk. Apple TV).
- Jeg ejer et Apple Watch som jeg er rigtig glad for.

- Deling af kalendere med kæresten og andre familiemedlemmer. Igen er jeg klar over, at dette sikkert kan sættes op med andre Apps, men der er simpelthen for mange på iOS i familien til jeg tror, at jeg vinder denne også.

- iCloud deling med familien bruges også.

----------

Punkter som dem jeg lige har listet er virkelig svært for mig at se, hvordan jeg skulle kunne undvære dem, og det gør virkelig at jeg pludselig føler mig låst til Apples øko-system. Apple virker og det kører bare. Vi oplever aldrig dårlig performance fra vores Apple produkter, og vi venter da også spændt på at modtage den nye iPad Pro 12,9".

Det er bare lidt frustrerende at være så "afhængig" af disse features fra Apple, selvom det bare kører upåklageligt, men det gør det rigtig svært at skifte telefon og prøve noget nyt Big smile

Alternativt kan jeg selvfølgelig altid købe en OnePlus 6 til 2.500 kr. på DBA for at prøve hvordan det vil virkeligt vil være.

Hvad tænker I andre? Andre der har haft lignende "problem" og hvad gjorde I?
          
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2018 kl. 19:53
Bliv på Iphone... Skiftede selv til Iphone fra Android (HTC desire, Nexus 4, LG G2) - og har ikke fortrudt og går IKKE tilbage, ligegyldig hvor gode specs er. Vil hellere have en Iphone6+ end en spritny og "dræber"-android.

Var forbi Macbook/Imac, men er gået tilbage til PC - da jeg havde større behov for specielle, nørdede pc-programmer og en Linux opsætning. Og gerne vil have mulighed for vælge præcis den rette hardware uden at blive flået. Var penge ingen issue stod der en macbook pro og en iMac Pro med maxspecs og dual/tripple-boot med flere OS ClapWink

Men iphonen er kommet for at blive. Da skærmen gik i stykker måtte jeg anvende en android igen i en 2-3 uger. Det var sørme godt, at få Iphonen tilbage.


Redigeret af dr_schlemer - 04-November-2018 kl. 19:57
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2018 kl. 20:02
Vi er stort set fuldt “æblificerede” her i huset, men jeg føler min ikke fanget af noget som helst.

Kalender har vi via Gmail.
iMessage har jeg slået fra, idet mange af mine kunder/kolleger/venner ikke har æbledimser og jeg gider ikke problematikken når nogen skifter fra det ene til det andet. Konen og knægten bruger begge iMessage, men jeg ser ingen fordel ved at bruge det.
Hvis i ikke kan finde ud af at sende gruppebeskeder til svoger, er det jer der tager et aktivt valg!

Airdrop, bruger det stort set aldrig, skal jeg flytte noget, kan jeg gøre det via mail/dropbox/cloud.

Har ingen iCloud deling med familien. Ser ingen grund til at de har adgang til mine dokumenter og billeder.

AirPlay er lækkert nok, men efter vi har fået ATV4 bruger vi det ikke særligt tit.


Ikke desto mindre vil jeg gerne have en æblofon igen, men så længe at en ny er så dyr (og stor) så peger pilen lige nu i en anden retning. Jeg er super glad for min SE og vil helst ikke have noget større at rende rundt med....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
simony Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 04-Juli-2006
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér simony Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 09:47
Interessant diskussion, for jeg står i nøjagtig samme "situation"! Har haft iphone siden 4s, og i takt med at børnene og resten af familien også har fået ipads og iphones, er det bare svært at melde sig ud af det "fællesskab". Når man har taget for sig af af den store æble-buffet ifht. løsninger med f.eks. familiedeling, fælles kalendere, sikkerhedskopi på en fælles icloud-konto osv. er det næsten umuligt at bryde løs. Jeg har aldrig haft en android-telefon, så kan ikke udtale om., hvordan det virker, men kan da godt små-misunde lidt, når man ser flagskibsmodellerne fra de største android-mærker. Efter min subjektive mening er det mange år siden Apple var markedsledende på både design og teknologi. Men jeg bliver jo troligt i folden, for som tidligere nævnt, skal man ud og finde alle mulige krumspring, for at få det hele til at spille sammen, så spiller det alligevel ikke. Mageligheden overtager. Jeg er glad for min iphone, og der er også en Xs på vej,  bevares, men hvor jeg for få år siden, synes det var juleaften, når der kom en ny model på gaden, er det ikke noget jeg ligger søvnløs over i dag.
Til top
Skankblog Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-November-2018
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skankblog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 11:24
Vi anvender både Apple og primært Sony Android enheder derhjemme. Fungerer umiddelbart fint sammen. Vi gør følgende:

- Google Duo til videotelefoni. Virker fint på tværs af enhederne.
- MS onedrive til cloud-services (billeder, dokumenter osv.). Virker fint på tværs af enhederne samt til synkronisering af vores NAS server. 
- MS Outlook/exchange til primære kalendere.
- Carplay med Google maps og Tidal til Iphone. Virker fint.
- Android auto med Google maps og Tidal til Sony. Virker fint.
- Chromecast til TV og højttalere. Virker fint med både Iphone og Sony telefoner/tablets.
- Google drive anvendes af børnene til skolearbejde. Virker fint på alle enheder inkl. windows laptop (XPS 13), Sony telefoner/tablets samt Iphone. 
- Bruger mest FB og Messenger til diverse "gruppe" beskeder. Bruger det ikke så meget.

Synes det fungerer fint og oplever ikke at de to "religioner" ikke kan snakke sammen. For os er der ikke den store forskel om det er Sony eller Iphone - de kan stort set det samme og uden nævneværdige mangler/fordele. Kan også anvende ca. de samme Apps på begge enheder. Iphone er dog den nyeste enhed, så her savner man så 3½ jack - ved ikke hvorfor det skulle fjernes.

Personligt ville jeg hellere købe en OK telefon til ca. 3000 kr. (IOS eller Android - lige meget) og så bruge de resterende penge på et "rigtigt" kamera. Vi oplever kæmpe forskel på billeder taget med telefonen (Iphone og Sony) og billeder taget med vores A6000 systemkamera. 








Redigeret af Skankblog - 05-November-2018 kl. 11:26
Til top
nbu001 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2004
Sted: CPH, DK
Status: Offline
Point: 890
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nbu001 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 13:08
Nej!
           
Til top
danji Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 379
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danji Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 13:49
Jeg er ligeså fastlåst i Google øko-systemet som du føler dig i æbleland. Man kan næppe klandre Apple for at man finder deres services nyttige i en sådan grad at det er svært at undvære (eller rettere skifte til ditto fra Google).

Der er vist ikke noget af det du nævner, som Google ikke også har, men med undtagelse af kalender, der måske kunne kobles sammen via CalDAV eller blot invites, så tror jeg ikek der er noget der fungere super på tværs.
Mvh dan.
Til top
python Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-December-2010
Status: Offline
Point: 83
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér python Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 15:07
Oprindeligt skrevet af danji danji skrev:

Jeg er ligeså fastlåst i Google øko-systemet som du føler dig i æbleland. Man kan næppe klandre Apple for at man finder deres services nyttige i en sådan grad at det er svært at undvære (eller rettere skifte til ditto fra Google).

Der er vist ikke noget af det du nævner, som Google ikke også har, men med undtagelse af kalender, der måske kunne kobles sammen via CalDAV eller blot invites, så tror jeg ikek der er noget der fungere super på tværs.


Men du er ikke låst på samme måde ved at bruge Googles økosystem. Deres løsninger er næsten altid også eksisterende på apples produkter.
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1072
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 16:46
Nej, jeg føler mig ikke fanget, det kan godt være at en tilfældig Android telefon er billigere, men så man ikke Apples økosystem



Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 17:12
For mit vedkommende har jeg været med siden begyndelsen af Apple/ Macintosh , men syns nu aldrig jeg har følt mig fanget, der findes jo ikke et tilsvarende integreret økosystem.

Jeg benytter Mac's i det hjemlige, og Mac's/ PC erhvervsmæssigt, jeg kan bare ikke se hvordan f.eks. en android mobil skulle passe sig ind hos mig, en platform mere som ikke vil være ligeså integreret som et iOS produkt "er prøvet", jeg spare måske et par tusser ved køb som jeg alligevel sætter til når den skal sælges.   
 
Hele integrationen mellem Mac/ MacOSX - iPhone/ iPad/iOS - Apple Watch - Apple TV/TV iOS - iTunes - Airplay - iCloud - AppleStore etc. er i min optik genialt.

Vi mangler bare nogle rigtige apple store i DK. Den direkte service eller support de levere i f.eks. deres us store, er mildest talt imponerede og det er deres seminar ligeledes, og det hele er ganske gratis service, en service vi desværre ikke har i Danmark. HUMAC m.fl. sucks.



Redigeret af Potter - 05-November-2018 kl. 17:15
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Tonedøv Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Januar-2011
Status: Offline
Point: 123
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tonedøv Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 19:54
Mange gode pointer her - og jeg er enig med f.eks. Klaus DM i det meste.

Bruger heller ikke Icloud, og jeg holder også liv i min SE så længe som muligt. Når den dør, finder jeg en brugt - har haft en 6S, men den størrelse er sgu for stor for en veludrustet voksen mand...Wink

Men helt generelt: Fanget?
I så fald er man fanget i et luksusproblem. Jeg har det med Mac som med min BMW (indsæt selv din yndlingsbil):
Dyrt, men dejligt, og jeg gider ikke beskæftige mig med andet, så jo - god kvalitet fanger jo som regel kunderne og så lever man gerne med evt. ulemper...
(og nej - der er ingen ved BMW...Tongue)


Redigeret af Tonedøv - 05-November-2018 kl. 19:55
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 20:55

Tak for jeres svar alle sammen, og som nogle af jer skriver, så kan man jo lave work-arounds med alt, sådan at man kan få tingene til at spille sammen.

Dog så er jeg som sagt ked af, at melde mig ud af iMessage klubben, da stort set alle mine kontakter bruger iMessage, og ikke mindst familien. Prøv lige at få dine forældre, svigerforældre, søskende, kæreste osv. til at skifte til anden app, bare fordi du ikke selv kan bruge iMessage. Den kamp er så godt som tabt. 

Det samme gør sig gældende med FaceTime og med kalenderdeling. Vi bruger rigtig meget kalenderdeling i vores familie, så det vil jeg også være ked af at miste. Igen er jeg klar over, at det kan løses med anden software, men det er igen mig mod alle de andre, nå ja lige pånær den ene svoger.

Mit Apple Watch er jeg utrolig glad for, hvilket her igen betyder at jeg må bruge iPhone. Jeg er ved at være så glad for mit AW, så det vil jeg ikke undvære. Igen så laves der andre smart watches til Android, men jeg synes bare ikke man finder noget der nærmer sig AW Series 3 og 4. Luksusproblem, tja måske, men Apple er bare de bedste på det område.

Tablet: Igen vinder Apple og slår alle andre konkurrenter med flere længder, hvilket igen er fortaler for iPhone.

Nu skal det jo ikke forstås som om, at jeg sidder og brokker mig over at jeg har en iPhone og at jeg føler mig tvunget til at bruge den, for jeg kan jo bare skifte mærke, men med alle de features Apple har i sit øko-system som Potter nævner, det er bare ting der virker.

Jeg har fået svar på hvordan I andre ville tackle det at skifte fra iOS til Android selvom hele familien er på iOS, så om jeg inderst inde virkelig ønsker at skifte selv, det er jo så næste skridt Big smile Tak for jeres svar!


          
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu