recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Darbee ... hvad synes i?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Darbee ... hvad synes i?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Darbee ... hvad synes i?
    Sendt: 05-November-2018 kl. 10:14
Jeg er blevet lidt nysgerrig efter at prøve en Darbee Box på min 1080p  DLP-projektor. Jeg har læst en del anmeldelser og de fleste virker meget positive, men jeg kan godt være lidt nervøs for, at mange måske er ofte for lidt placebo-effekt og ser ting de VIL se. 
Det som jeg er ude efter er en forbedring af billedet, som retfærdiggør investeringen, og som kan tilfredsstille opgraderingslysten et par år, indtil det bliver tid til UHD.

Er der nogen herinde, som har bruger/har prøvet en Darbee og vil dele ud af deres erfaringer?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 11:24
Min tidligere Sony-projektor havde noget kaldet "Reality Creation" som, ifølge hvad jeg har læst, er meget lig Darbee. Jeg var bestemt fan - synes det gjorde rigtige gode ting for billedet hvis man brugte det med måde. Skarphed blev naturligvis forbedret men det havde også de positive følgevirkninger, at ANSI-kontrasten blev oplevet som bedre i scenerne. 

Har en ven med en 4K Sony projektor som bruger Darbee på denne og er glad for den. Det er lidt en religionssag ift. om man vil lave denne form for kunstige forbedring og det skiller også vandene på diverse forums. 
Til top
Mikael10 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-September-2015
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mikael10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 13:22
Jeg kan slet ikke undvære min Darbee :-)
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 14:13
Darbee er noget fanden har skabt.

Man kan IKKE forbedre et billede på den måde. Det er umuligt.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

.... Det er lidt en religionssag ift. om man vil lave denne form for kunstige forbedring og det skiller også vandene på diverse forums. 

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Darbee er noget fanden har skabt.

Man kan IKKE forbedre et billede på den måde. Det er umuligt.

Og dér indtrådte religionen LOL Naiera, ved godt at du har notorisk svært ved at se ud over egen næsetip ift. holdninger og behov, men i bund og grund handler det jo om hvorvidt man synes dét Darbee gør ved billedet er godt eller skidt. 
At øvre grænse for ægte skarphed ligger i objektiv og de øvrige mekaniske dele i projektoren er korrekt og det kan ingen software ændre på - en pixel er en pixel. Men den _oplevede_ skarphed i film er en anden sag. (Og efter at læse på diverse forums og jf. de to svar i denne tråd, er det ret tydelitg at det er subjektivt om man kan lide det eller ej - så prøv i stedet at hjælp trådstarter med hvad du mener Darbee ødelægger i billedet med bedre argumenter end "Fanden har skabt det").


Redigeret af Jonas_h - 05-November-2018 kl. 14:49
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 16:01
Det har intet at gøre med religion. Man kan ikke FORBEDRE et billede på den måde som Darbee lover. Det er intet andet end en lidt mere fancy omgang falsk skarphed, som alle tv og projektorer i verden kan tilføre billedet.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det har intet at gøre med religion. Man kan ikke FORBEDRE et billede på den måde som Darbee lover. Det er intet andet end en lidt mere fancy omgang falsk skarphed, som alle tv og projektorer i verden kan tilføre billedet.
På min tidligere Sony projektor foretrak jeg at slå Reality Creation til... Dvs. når jeg lavede A/B sammenligning med og uden, så var billedet i mine øjne forbedret når det var slået til. Ja gu er det falsk skarphed, men ikke desto mindre var billedet i mine øjne en forbedring. Og så kan det godt være at jeg foretrækker et falsk og objektivt forkert billede, men det ændrer vel ikke på hvad jeg foretrækker og hvad jeg ser som en forbedring?


Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 16:37
Naiera, har du egne, praktiske erfaringer med Darbee?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 16:58
Det er ligegyldigt. Det kan ikke lade sig gøre at forbedre et billede på den måde. Det er umuligt. Man kan ikke forbedre kilden, og man kan heller ikke forbedre et display, med en dims man sætter på HDMI-kæden med noget 100% arbitrær billedbehandling på.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 17:30
Nu er det bare sådan, at jeg bad om erfaringer, ikke meninger. Så din mening om hvad man kan og ikke kan er komplet uinteressant.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2319
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 17:54
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Darbee er noget fanden har skabt.


Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2018 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af Mikael10 Mikael10 skrev:

Jeg kan slet ikke undvære min Darbee :-)

Jamen, det er da fint ... men uden at fortælle hvorfor er det heller ikke så nyttig information.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu