recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål til Ubiquiti
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spørgsmål til Ubiquiti

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Spørgsmål til Ubiquiti
    Sendt: 06-November-2018 kl. 08:16
Jeg overvejer et USG/AP setup til erstatning for min Asus router, men har lige et par spørgsmål.
Jeg har i dag en USB HDD sat direkte til min Asus router hvor der ligger lokalt musik som Sonos kan hente direkte. Hvordan skal sådan en løsning lige klares i et Ubiquiti setup.

Er det forstået rigtigt at man ikke kan bruge den anden LAN port på en USG til noget fornuftig - som f.eks at slutte sit AP direkte til - nu når USG og AP skal sidde på samme sted. Har både brug for at tilslutte switch og AP - switch ligger på loft 15m væk. For AP har vel ikke 2 LAN porte. Mener at have læst at man kun kan bruge den til hvis man ønsker at oprettet et helt separat netværk på anden subnet.

Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 10:47
Hvad angår din USB HD kan måske fortsat anvende din Asus. Prøv at google for anvendelse som Wireless usb bridge. 

Måske du kan tilslutte AP til USG:



Redigeret af jec - 06-November-2018 kl. 10:47
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 11:12
AP til USG : tja hvis det virker på den måde der står - at man kan kombinere de 2 subnet, betyder det jo at man i realiteten får f.eks 192.168.2.x til wifi (fra LAN2 som AP'et skal tilsluttes til) og så f.eks 192.168.1.x til det trådet net - som er det som skal forfindes til LAN1 porten.

Jeg vil da helst pille min gamle router af nettet. Det virker som lidt overkill at have en router stående til bare at hoste en USB HDD.
Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

...... 
Jeg vil da helst pille min gamle router af nettet. Det virker som lidt overkill at have en router stående til bare at hoste en USB HDD.
Ret sikker på at der ikke findes et Ubiquiti produkt med USB for HD.
Så en NAS vil nok være løsningen. Den bør have mulighed for ekstern USB disk, så du nemt kan tilslutte din eksisterende HD og kopiere indholdet over på et share på den interne disk, og evt. beholde den eksterne HD som backup for din musiksamling.
Og så er det naturligvis at foretrække at denne NAS kables til din switch.


Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 11:52
Jeg har skam en NAS - DS412 - den bruger bare 50w.....
Til top
truntemus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 83
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér truntemus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 12:11
Du kan bruge den nye cloud key gen2+ den kommer med 1TB 2,5” HDD indbygget mener jeg 


Så slipper du også for at have en NAS eller PC stående og køre controller på hvis du ikke har behovet for det.
Til top
Seph Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 47
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Seph Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 17:53
Den nye Cloud Key kan ikke bruges som NAS. Harddisken er til UniFi Protect (videoovervågning).

Redigeret af Seph - 06-November-2018 kl. 20:02
Til top
truntemus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 83
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér truntemus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 19:37
Thumbs Up

Okay det havde jeg ikke lige læst at HDD kun var til NVR....

Godt det blev opklaret.

Mvh
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 23:06
Inden du køber noget, så skal du spørge dig selv, hvad du ønsker at opnå.
Er det blot bedre trådløst netværk, så slå wifi fra i din ASUS router og sæt et AP til.

Ønsker du at nørde rundt i diverse statistikker, så kan du med fordel vælge en USG og et AP, men har du ikke det behov eller ønske, så drop den ekstra udgift og behold din ASUS router og kombiner det med et AP. 
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 12:45
Ny udvikling - jeg har fået fat i en brugt USG 3P Clap
Jeg kan bare ikke få den til at gå på nettet !
Jeg har bredbånd fra YouSee igennem COAX. YouSee's router er i forvejen sat i bridge mode.
Min nuværende Asus' routers wan opsætning = "automatic ip" - den sidder på 192.168.1.1.
Når jeg piller min Asus router af, og sætter USG'en til, kan man kommer til følgende simple opsætningsbillede (mere avanceret igennem controller software) :


Connection type har ikke en "automatic ip", kun "static ip", PPPoE eller "using DHCP".
En statisk IP er det jo vel ikke, da YouSee kan finde på at ændre den. PPPoE er det heller ikke. Så er der kun DHCP tilbage. Men når jeg vælger den får jeg en adresse der hedder noget med 10.138.146.xx, men min nuværende eksterne IP fra YouSee hedder 87.50.186.xx, og der er derfor ikke forbindelse til internettet. (DHCP serveren skal selvfølgelig sættes til ON i ovenstående billede).
Hvad gør jeg forkert ?


Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 13:50
Ja du skal bruge DHCP. 

Mit bud - tiden der går fra du skifter router/MAC adresse til Yousee "opdager det". 
Der går nok noget tid (et par timer) førend du kan se det rigtigt.. Jeg kan ikke huske hvad release/renew tiden er på WAN siden af yousee.
Alternativ skal du se om du kan tvinge USGén på samme MAC adresse som din Asus router var, for det er den Yousee har registreret. 
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 13:56
Har godt luret på det med MAC, men det kan ikke gøres fra GUI. Man skal enten logge på via SSH eller rode i en JSON fil.
Og mener vel i grunden at det er det man kan bruge aktiver.mitwifi.dk til


Redigeret af kim.t - 07-November-2018 kl. 13:58
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu