recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken oled tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken oled tv

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Somny Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-November-2018
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Somny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken oled tv
    Sendt: 06-November-2018 kl. 19:39
Hej

Da jeg ikke har den store viden om de nye tv prøver jeg at søge lidt viden herinde ..

Jeg har planer om at skal have et nyt tv og måske soundbar. Til Black friday.
Umiddelbart 65 tommer - (gerne 75 tommer men synes prisen stiger uforholdsmæssigt meget🤔?)
Det skal bruges til alm. Tv, serie og streaming.
Men det er vigtigt at der er et godt og skarpt billede.

Jeg tænker det skal være et oled tv. Men hvilket mærke?
Jeg er klar over at panelerne kommer fra LG, men der er vel også forskel på hvor godt chippen er til at lave et godt billede?
Og hastigheden i menu og ved kanalskifte osv.?

Når man ser dem i butikkerne er det svært at sammenligne dem da de tit ikke er ens indstillet.

Hvad skal man være opmærksom på? Det lader til at der godt kan være fejl på panelerne med farverne, når man læser om dem på nettet.

Er Samsungs Qled værd at kigge efter som et alternativt? Prisen er næsten ens og i en test fra Alt om data skriver de at billedet næsten er lige så god.🤔

Ang. Soundbar. Hvad kan i anbefale hvis det fungere 100% til tv - altså at det tænder/slukker sammen med tv og kan bruges med tv fjernbetjeningen.

Håber i har nogle gode råd og anbefalinger 😊

Til top
BjørnML Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-November-2018
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BjørnML Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 23:28
Jeg har lige købt et 65" LG C8 og det er jeg meget glad for. En ting er det fantastiske billede, men WebOS er bare et lækkert og lynhurtigt styresystem. Ifht mit gamle SONY er det en ren åbenbaring :-)
Jeg har Denons HEOS bar sat til med trådløs subwoofer og det giver en kæmpe løft til lyden. Den styres med fjernbetjeningen og slukker selv når fjernsynes slukkes, dette er dog noget fleste soundbars med HDMI ARC kan. Det er ikke den billigste soundbar, men kvalitet koster :-)
Til top
Somny Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-November-2018
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Somny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 21:05
Tak for info

Når jeg læser om oled herinde er der en masse om burn in, fejlfarver osv.

Det virker som om det er som at spille i lotteriet om man får en fejlfri skærm 🤔

Er 2018 modellerne ligeså fejlhæftede?

Hvad med Samsungs QLED 2018 modeller, kunne de være et alternativt til OLED?
Prismæssigt er der ikke meget forskel. Er der mindre risiko for fejl på dem?


Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 23:04
Oprindeligt skrevet af Somny Somny skrev:

Tak for info

Når jeg læser om oled herinde er der en masse om burn in, fejlfarver osv.

Det virker som om det er som at spille i lotteriet om man får en fejlfri skærm 🤔

Er 2018 modellerne ligeså fejlhæftede?

Hvad med Samsungs QLED 2018 modeller, kunne de være et alternativt til OLED?
Prismæssigt er der ikke meget forskel. Er der mindre risiko for fejl på dem?



Samsungs LCD, som de også kalder QLED er IKKE på overall niveau med OLED . Og de kan have nogle andre fejl .OLED er ikke specielt disponeret for burn-in.Man skal enten have et ekstremt brugsmønster eller være mega uheldig .Farve tint har været noget mere udbredt , men er tilsyneladende knap så slemt 55" generelt, samt i 2018 modeller .
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 03:09
Hvilket model der skal anbefales handler meget om hvilket brug skærmen skal dække?

Er det i et meget lyst rum eller er det i et mere normalt eller ligefrem i et mørkt rum?
Skal skærmen bruges til PC eller konsol spil - Skal der spilles i 1080p eller 4K? (Der er forskel på latecyes)
Skal skærmen primært bruges til 4K UHD eller er det også vigtigt at det opskalerer og signalbehandler 720p og 1080p godt ...osv osv.

QLED kan udelukkende anbefales over OLED i meget lysforurenede rum - Det falder igennem i forhold til OLED om aftenen eller i mere normale eller ligefrem lyskontrolerede hvor der ikke er nogen som helst lysforening og man for alvor får mulighed for at se alle detaljer (sammenlign det med at spille musik i en larmende fabrikshal vs en stille stue - I førstnævnte hander det bare om at have noget der kan spille højt (QLED kan levere mest lys) - i sidstnævnte bliver det vigtigt at der også kan spilles detaljeret og nuanceret (OLED har den største native kontrast)

Skal der spilles spil vil det mht. OLED f.eks. typisk være en LG OLED der skal anbefales hvis man spiller i 1080p, mens f.eks. Sony har en rigtig god håndtering af 720 og 1080p TV/film materiale og går at spille på såfremt man holder sig til 4K input - Skal man kunne kalibrere på overfladisk eller dybt niveau osv osv. ...Bare for at nævne et par eksempler på hvilke forhold der kunne spille ind i forhold til anbefalinger af specifikke modeller.


Redigeret af TBC1 - 08-November-2018 kl. 03:16
Til top
Somny Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-November-2018
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Somny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 06:32
Det er udelukkende alm. Tv og streaming og dvd/Blu-ray det skal bruges til.
Det lyder til at det så er Sony man skal kigge lidt efter. Er det AF8 ? Er det en 2018 model?

Hvad med håndtering af billede fra alm. Fælles Antenne? Er der forskel på hvor gode de er til at filtrere støj fra på billedet? Hvordan er Sony mht. Dette?

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af Somny Somny skrev:

Når jeg læser om oled herinde er der en masse om burn in, fejlfarver osv.

Det virker som om det er som at spille i lotteriet om man får en fejlfri skærm

Så skal du ikke glæde dig til de store LCD-tv... Desværre finder man endnu oftere ujævn bagbelysning, glorier og andre mere synlige lysfejl på disse. Det er en udfordring at få en bagbelysning, der har udspring i nogle få lyskilder, jævnt fordelt henover en så stor flade.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 10:08
Oprindeligt skrevet af Somny Somny skrev:

Tak for info

Når jeg læser om oled herinde er der en masse om burn in, fejlfarver osv.

Det virker som om det er som at spille i lotteriet om man får en fejlfri skærm 🤔

Er 2018 modellerne ligeså fejlhæftede?

Hvad med Samsungs QLED 2018 modeller, kunne de være et alternativt til OLED?
Prismæssigt er der ikke meget forskel. Er der mindre risiko for fejl på dem?



Jo, jeg har følt det som et lotteri at finde et godt OLED panel. Et lotteri som jeg egentlig ikke ønskede at deltage i. Jeg måtte igennem 3 OLED paneler før jeg fandt et uden Tint, næsten da - for nu er den smule Tint som jeg havde på OLED panel nummer 3 heldigvis væk.

Omkring Burn-in er jeg lidt usikker på hvor stor risikoen er. Jeg har kendskab til mennesker som bestemt ikke har været ekstreme i deres brug af TV - og alligevel, bingo. Det her omtalte er så tilbage i 2016. Måske er OLED blevet lidt bedre efterfølgende på det område.

Mit eget OLED, som jeg er ustyrlig glad for, her passer jeg på, som det var et lille barn. Jeg tør ikke tage risikoen for Burn-in. Måske er jeg overforsigtig i mit brug af mit TV, men sådan er jeg så indrettet.

Samsung QLED er rent billede mæssigt ikke i mine øjne et alternativ til OLED.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 11:26
Jeg har også ufrivilligt deltaget i oled-lotteriet - og tabte i 2 omgange. Endte med et panel, som havde så tydelig yellow-tint, så jeg skrottede det. Samtidig mente man hos LG's "kundeservice", at skærmen overholdt specifikationerne....

Jeg er blevet opmærksom på, at tyske Loewe tilsyneladende tilbyder udvalgte oled-paneler - stadig fra eneproducenten LG. Måske kan man slippe for at deltage i lotteriet, hvis man vælger en Loewe skærm? Jeg har ikke hørt om de sædvanlige panelfejl hos Loewe.

Man kunne forledes til at tro, at LG's egne skærme blev forsynet med paneler uden synlige fejl, men sådan forholder det sig bestemt ikke - snarere tværtimod.
Til top
Somny Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-November-2018
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Somny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 18:18

Er det alle Loewe oled som der er mere kontrol med eller er det bestemte modeller det drejer sig om?

Hvad er jeres bud på et 65 tommer oled der skal bruges til alm. Tv og streaming? 
Hvilke er bedst til at vise et godt billede ved alm. Tv fra fællesantenneanlæg ?

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 18:21
Oprindeligt skrevet af Somny Somny skrev:

Det er udelukkende alm. Tv og streaming og dvd/Blu-ray det skal bruges til.
Det lyder til at det så er Sony man skal kigge lidt efter. Er det AF8 ? Er det en 2018 model?

Hvad med håndtering af billede fra alm. Fælles Antenne? Er der forskel på hvor gode de er til at filtrere støj fra på billedet? Hvordan er Sony mht. Dette?



AF8 kunne være et godt bud til en fornuftig pris - Den er kendt for at have en virkelig god signalbehandling - støjfiltration skal jeg ikke kunne udtale mig om. Den slags djævelskab der som reglen skader mere end det gavner slår både jeg og de seriøse reviewere fra på alle de TV de tester. Taler du om støjfuldte analoge signaler?

Jeg har faktisk næsten lige købt et AF8 til soveværelset, netop fordi det har været reviewet til den gode signalbehandling af alm. TV, 720p og 1080p materiale som jo trods alt nok stadig kommer til at udgøre størstedelen af det materiale det kommer til at benytte i dets levetid.

Både AF8 og AF9 er 2018 modeller. De væsentligste forskelle er at AF9 har Oreo (og dermed et hurtigere lag-frit interface), mens AF8 endnu ikke har modtaget Oreo-opdateringen og endnu er væsentlige mere tungt og trægt rundt i menuerne - Omvendt har AF9 hvis endnu til gode at få Dolby Vision opdateringen som AF8 allerede har modtaget. Der er også en større og kraftigere billedbehandlingsprocessor i AF9 som dog ikke gør den store forskel i praksis ifølge de reviewere jeg har læst og set udtale sig om det, da den i AF8 allerede gør det rigtigt rigtigt godt. AF9 har også en mere potent lydsystem med 3 enheder bag skærmen og en større subwoofer end AF8 (dermed fylder AF9 så også mere på en væg end AF8) - Men AF8 slår allerede de andre TV's lyd stort og vil for mange helt kunne eliminere behovet for en soundbar da den specielle indbyggede lyd (der bruger selve skærmen som enhed) kan matche billigere soundbars. (selv har jeg naturligvis indkøbt en mindre Pioneer HTP-075 cinema pack i soveværelset )

Der hvor Sony kommer til kort i forhold til andre - f.eks. de nyere LG'er - er lysoutput, så hvis dit rum er MEGET lysforurenet er det måske ikke Sony der skal være OLED-førstevalget (eller OLED du skal have), mens du i almindelige rum og især i et mindre lysforurenet rum eller om aftenen kan nyde Sony'ens bedre signalbehandling og de finere detaljer i denne. Mht lys er der dog stadig så meget at jeg selv er nødt til at køre med "maksimalt lys" indstillingen på enten "off" eller "lav" for at øjnene overhovedet kan holde billedet ud i mit soveværelse uden at blive overanstrængte. Der er dog heller ikke er meget lys i rummet, da det jo netop er et soveværelse.

Redigeret af TBC1 - 08-November-2018 kl. 18:27
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 18:50
Oprindeligt skrevet af Somny Somny skrev:

Hvad er jeres bud på et 65 tommer oled der skal bruges til alm. Tv og streaming? 
Hvilke er bedst til at vise et godt billede ved alm. Tv fra fællesantenneanlæg ?


65" og så taler du om at filtrere støj væk.
Hvis du har støj på jeres fællesantenneanlæg, ønsker du dig ikke et 65" tv!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu