recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken "sofa surfer" fra Apple?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken "sofa surfer" fra Apple?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken "sofa surfer" fra Apple?
    Sendt: 09-November-2018 kl. 19:27
Hej

Jeg er på udkig efter en sofa surfer fra Apple, men jeg kan ikke bestemme mig for om det skal være en bærbar eller en iPad, så søger lidt inspiration, før jeg beslutter mig.

Apple har jo lige præsenteret deres nye MacBook Air, hvilket bestemt er et interessant køb for mit vedkommende. Den koster 12.300 kr. for en 256 GB udgave direkte fra Apple.dk.

Her kan man så sige, at en MacBook Pro 2017 model med 7. generation Intel koster 13.300 kr. fra Apple, hvilket vil være et oplagt alternativ, men da jeg simpelthen ikke kan klare dette tastatur, så er det et no-go for mig.
Jeg har hørt og set på YouTube, at der skulle være et 3. generations tastatur på den nye MacBook Air, så jeg håber at det er lidt bedre end det på 2016 og 2017 MacBook Pro modellerne. Skal jeg op og have en MacBook Pro med det nye tastatur og med 8. generations CPU, så skal jeg op i en model med Touch Bar og så snakker vi 16.000 kr. hvilket er over min grænse.

Et helt andet alternativ til en bærbar vil jo være Apples nye iPad Pro der vil koste mig 11.150 kr. for en 256GB med Pencil.

Men hvad skal man overveje? Jeg skal bruge den primært til alm. hverdag, som fx mails, social media, nyheder, Word, lidt Excel (ingen avanceret formler og tunge dokumenter), billeder og se en film via Netflix i ny og næ evt. via AirPlay.

Jeg kan virkelig ikke finde ud af, hvad jeg skal vælge. Den nye iPad Pro er virkelig fed og spændende med det nye design, men jeg ved ikke om man "låser" sig for meget, da en iPad Pro jo stadig "kun" har iOS 12 og derved er vildt begrænset kontra dens rå hardware power?

Så dvs. da en MacBook Pro fra 2017 uden Touch Bar er et no-go pga. tastaturet, og en MacBook Pro 2018 med Touch Bar simpelthen er for dyr, så står valget mellem den nye iPad Pro og den nye MacBook Air.

Det absolut mest fornufte valg vil jo være at købe en brugt MacBook Air/Pro eller iPad Pro da mine behov jo ikke har brug for alle disse hestekræfter, som specielt den nye iPad Pro tilbyder, men hvis man ser bort fra fornuft, og at man kun ønsker at købe nyt inden for Apple, hvad havde I så gjort i mine situation?


Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2018 kl. 21:08
Læs evt. denne artikel (nr. 9 af 10 i serie):
En opsummering om hvorvidt en iPad kan erstatte en computer.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2018 kl. 08:03
Som du selv er inde på så er det temmeligt overkill at smide +10k efter en maskine med det behov du ridser op - det kan klares med en hvilken som helst maskine. Du skal måske overveje hvor længe glæden over at have købt nyt hilder ved. Jeg kender så absolut behovet, men erfaringen siger mig også at endorfiner er væk efter en uge til 14 dage. 

Hvad med at køb billigere og så tage en uges ferie for resten?
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2018 kl. 10:04
Falder valget på en iPad Pro, så genovervej lige pladsen. Hvad er det du vil gemme på den? Med mindre du har 40 spil af de tunge du absolut må have installeret samtidigt, så er der altså ikke meget der behøver tage plads. Billeder kan gemmes 1:1 i iCloud (hvis du har plads), men ellers er en iPad jo ikke lige apparatet man fiser rundt og skyder fotos med alligevel. Film fylder, hvis de downloades, men igen: hvor mange har du behov for at have downloadet på én gang?
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2018 kl. 10:12
Jeg er lidt i samme situation, men tror det ender med iPad (Pro) her.
Via mit arbejde har jeg en air med sim kort og det har jeg opdaget jeg faktisk bruger mere end jeg troede, så det blir nok min løsning.
Til top
dieseldk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 335
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dieseldk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2018 kl. 11:55
Hvad har du nu?
Hvis du tager sidste års modeller kan du jo købe både en ipad og en Macbook air for de samme penge
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2018 kl. 13:13
herhjemme kommer ipad op som sofasurferen mindst 9 ud af 10 gange. gælder sig både ved kæresten og mig selv. computeren kommer kun frem, når der skal skrives større tekster og lignende. Ville dog ønske min ipad var en pro, men mit arbejde smider kun almindelige ipads efter de ansatte :)
Til top
renep Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Marts-2008
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 229
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér renep Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2018 kl. 13:17
Jeg har en IPad Pro 12.3” gen 1, og den er altid ved min side. Til det den ikke kan klare har jeg en lille stationær NUC. Bruger 95% Pro, 5% Win10 i hjemmet. Min gamle IPad 3 er hængt på væggen til IHC, og når jeg ser den, kan jeg ikke forstå hvordan den var stor nok til dagligt brug.
Mht plads, bruger jeg 74GB når der er ryddet pænt op, så 64GB er lige til den lille side hvis noget skal være offline til flyveturen mv. 
128GB ville være den perfekte størrelse, men det er vist desværre 64 eller 256.


Redigeret af renep - 10-November-2018 kl. 13:24
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2018 kl. 13:52
Ville også vælge en iPad
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SoundWave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2018 kl. 14:10
Jeg har købt den nye iPad Pro 12,9” 256GB og den er utrolig lækker. Som sofasurfer er den bedre end en bærbar, da den er klar med det samme, hurtig, let og med dejlig stor skærm.
Til top
Henrik K Kristensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik K Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2018 kl. 16:35
Jeg elsker min iPad Pro til alt Web-Surf, Musik, Facebook, Netflix, photoalbum osv.
Alle letvægtsopgaver.

Jeg bruger primært min Macbook Pro til 2 ting:
Billedredigering og Excel.

Må indrømme at jeg faktisk ikke har fået leget med Excel eller alternativerne til iPad endnu, så det kunne nemt være at de opgaver også kunne løses fint på iPad.
Jeg har købt Apples Smart Keyboard og det er genialt fordi det altid er klart - ikke noget bluetooth eller lignende - det virker bare.
Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2018 kl. 17:51
Jeg har ingen computer eller iPad i dag. Jeg har en stationær, som jeg er glad for, men jeg er virkelig træt af at skulle isolere mig på kontoret, og vil hellere kunne være lidt mere "mobil" med min computer/tablet og surfe hvor det lige passer mig Derudover så er jeg også mere vild med macOS end Windows, og griber tit min kærestes MacBook Pro, men det er ikke ret tit jeg må låne den. Det er hans kæreste eje! Så vil gerne have min egen nu.

Jeg troede en iPad skulle have mindst 256GB for at virke optimalt, men kan godt se, at 64GB måske er nok. Det må jeg lige undersøge.

Jeg kan se, at de fleste af jer stemmer for en iPad Pro, og det er virkelig også spændende med det nye design, men som Jaco Bask  skriver, så bør man måske overveje at købe brugt og billigere, for har man virkelig, som i virkelig brug for den nyeste iPad Pro?

Jeg kan faktisk købe en MacBook Pro fra late 2013 med Retina 13" og med 250GB SSD og 8GB RAM til omkring 4.500 kr. som er i rigtig flot stand. Jeg ved ikke om det er et godt køb, hvis jeg ender med at købe brugt?

HVIS jeg skulle vælge at købe en iPad Pro i stedet for MacBook Air, hvordan er den så at sidde med i skødet, når man bruger Apples Smart Keyboard som er indbygget i det cover?

De eneste to ting jeg måske tror jeg vil komme til at savne ved en iPad, er en Trackpad som man har på en MacBook Air/Pro, og i stedet skal man sidde og trykke på skærmen, og den anden ting, er at jeg ikke kan AirDroppe mine billeder fra min iPhone og Arrangere dem i mapper osv. lige så nemt som på en computer. Det kan dog være jeg skulle lære et andet workflow hvad angår "fotoalbum". Her er jeg stadig meget gammeldags, og gemmer alle mine billeder i mapper, som jeg omdøber med dato og begivenhed. Måske der er en anden nemmere og bedre måde at gøre det på?  

Mit dilemma må leve lidt endnu. 




Redigeret af Chrizzy - 10-November-2018 kl. 17:53
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu