recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Elgiganten billigere end Apple?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Elgiganten billigere end Apple?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Elgiganten billigere end Apple?
    Sendt: 11-November-2018 kl. 15:27
Hej

Måske det her er et dumt spørgsmål, men kigger man på en Apple MacBook Pro 13" med Touch Bar (2018 model), hvordan kan det være at Elgiganten tager 14.499 kr. for den og Apple.dk tager 15.999 kr.?

Køber Elgiganten så stort ind, at de kan give 1.500 kr. "rabat" up front? For jeg går da ud fra det er samme førstesorterings produkt og ikke nogle skjulte "mangler"?



Edit: Kan endda se at Wupti sælger for 13.999 kr.? Det er jo absurd hvis de får folk til at købe over Apple.dk? Man står vel heller ikke bedre ved at handle over Apple.dk sådan rent garanti og reklamationsmæssigt?


Redigeret af ladiesman217 - 11-November-2018 kl. 15:35
          
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2018 kl. 15:36
Du tror vel ikke at Elgiganten køber Apple udstyr på apple.dk?
En ting er salgpris, en anden er indkøbspris.
Og tro mig, Elgiganten køber ikke den MacBook hos Apple for hverken 14.499 eller 15.999.
Mvh Jesper
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2018 kl. 15:39
Nej det tror jeg ikke, at de gør, men når de kan sælge en maskine til 13.999 kr. som Apple sælger selv for 15.999 kr. er da absurd? Jeg læser da ofte at folk skriver de har købt det og det direkte fra Apple.dk, men så snyder man da virkelig sig selv??

De køber jo nok MEGET stort ind fra en anden leverandør, som har fået det fra Apple, men derfor er det jo stadig vildt at tænke på, at de kan sælge 2.000 kr. billigere og stadig have en mellemmand der skal tjene penge også?
          
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2018 kl. 16:33
Du kan godt regne med at det det handler om er at der er en ret stor avance på de maskiner og appla “bare” stopper de ekstra 2000kr i lommen, mens andre butikker sæter priserne lidt ned for at lokke kunder i butikken.
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2018 kl. 16:57
Jep OK, det var nok også noget i den stil jeg tænkte, men synes bare det lyder vildt at de kan få solgt maskiner til den pris, når man kan spare 2.000 kr. og måske mere, og stadig være dækket ind under garanti og reklamation.

Men tak for svaret.
          
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2018 kl. 18:10
Forstår ikke helt?

Hvorfor undrer du dig over at der er forskellige priser? Det er da helt normalt for næsten alle typer produkter at nogle sælger billigere end andre.
Til top
K_J Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-August-2014
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2018 kl. 19:06
Det er vel først galt hvis producenten selv sænker priserne, det tror jeg ikke deres forhandlere ville være glade for.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2018 kl. 19:16
1. - jo rent "teknisk" handler elgiganten faktisk på apple.dk (eller rettere på forhandler platformen som de har)
2. "enorm avance" - nej det er der så ikke. Så spørgsmålet er om man vil gå i 0 eller måske med et lille tab i håb om at der så ryger en del andre ting med over disken på samme tid. - folk har det jo med at købe noget ekstra tilbehør, og det er så her de kan hente lidt af gevinsterne hjem igen. De har jo mulighed for at lave en masse købsstatistikker, og korrelere hvad der bliver købt af maskiner op mod antal solgt tilbehør. OG en del mennesker vil så måske endda vælge at gå leasing vejen og tage den på afbetaling, hvor der så også kan hentes lidt. Det hele ligger i marginalerne.
3. Apple selv giver stort set ALDRIG rabat. Det er uhyre sjældent det sker. Der er rabat når der er back-2-school om sommeren, og black friday. Det er sådan cirkus de 2 eneste tidspunkter apple nedsætter priserne på deres egen hjemmeside. 
4. ca 80% af AL apple salg på den anden side af den store andedam bliver solgt direkte  via deres hjemmeside - incl til firmaer. I europa er det stik modsat. (brug af corp creditcards er åbenbart noget man bare gør i USA. I europa er man langt mere restriktive da der skal faktura, specielle betalingsbetingelser etc til. Ellers kan virksomhederne ikke finde ud af det.
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2018 kl. 19:36
Tak claus_jac - fin forklaring!

Og til I andre:

Jeg undrer mig bare over, at Apple.dk sælger en MacBook Pro til 15.999 kr. fra deres egen hjemmeside, når de sælger oceaner af computere osv. til netop Elgiganten, Power osv. blot for at tage DK, som så sælger dem videre til 13.999 kr. Men ja de bestemmer jo selv udsalgsprisen selvom vejl. er 15.999 kr. går jeg ud fra.

Men som claus er inde på, så kan det godt være at computeren kun koster 13.999 kr. men så tager de fleste den via afbetaling i dag og skal lige have et sleeve, en forsikring og en dongle med også, og så er det lille tab tjent ind igen. OK I get it now.
          
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2018 kl. 19:43
Ofte Kan man få en lille rabat direkte på apple.dk hvis man er medlem af en indkøbs ordning via fx sin fagforening. Den kigger vist på mellem 2-10%
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2018 kl. 22:23
Hvorfor undrer det dig at Apple som producent sælger en enhed på deres egen hjemmeside til "vejledende" pris og en forhandler så efterfølgende giver rabat? - Apple er jo på ingen måde idiot og "tærer" på deres egen avance. - Det er jo netop kun "tåber" der udhuler deres egen avance i et salg når man kan lade andre gøre det for en! (det vil jo så sige de har taget et mindre tab i avance ved at lade det gå gennem en forhandler, men de har ikke noget administrativt bøvl med salg, fakturering, lagerbeholdning eller noget andet, da en virksomhed som elgiganten normalt køber ganske stort ind når de laver lagerbestillinger.)

Det kan godt være du ikke lige er så ferm til salgsmekanismer og forstår markeder, men sådan er det. Microsoft giver også kun rabat nogle ganske få gange (og når de er desperate efter omsætning fordi deres salg går a.h.t) på deres enheder. (nå ja - de har næsten altid udsalg ;-) )
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2018 kl. 00:15
claus: jeg forstår udmærket godt markedet og salgsmekanismer, men jeg synes bare det er absurd at de kan få folk til at købe direkte fra deres hjemmeside, når de kan spare 2.000 kr. ved at købe fra danske varehuse. Det var egentlig bare det der undrer mig. Ikke at Apple sælger til deres vejl. udsalgspris som humac vel også gør, men mere at folk er så "dumme" at de så vil give fuld pris via Apples hjemmeside.

Det var egentlig bare der min undren startede- og om man så fik en lidt anden model, nu hvor den er 2.000 kr. billigere eller om det er præcis den samme som fra Apples hjemmeside :)
          
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu