recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Audiolab 8000x7 - brændt af?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Audiolab 8000x7 - brændt af?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
gammelgaard_mink Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 31-Juli-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gammelgaard_mink Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Audiolab 8000x7 - brændt af?
    Sendt: 12-November-2018 kl. 19:59
Hej,

Gammelt setup
Jeg har hidtil kørt med nogle mindre Harman Kardon højttalere til surround og center, samt DALI Millennium 500 til fronten, på min Audiolab 8000x7 forstærker, der får signal fra en Harman Kardon AVR370. Audiolab har kørt bridge mode til fronterne og har kørt upåklageligt i de 2 år jeg har ejet Audiolab'n.

Nyt setup
Jeg har så investeret i et sæt Klipsch RP-280F til front, RP-160M til surround og RP-404C som center. Alle er tilkoblet Audiolab'n, på samme måde som det tidligere setup. Efter omkring 14-20 dages brug i det nye setup, hvor der til tider er blevet skruet godt op, begynder den ene front at spille ganske elendigt og den søde lugt af brændt elektronik breder sig...
Det sker under lav belastning (lav lyd), umildbart efter jeg har tændt systemet og sat en sang på i Spotify.

Spørgsmål
Q1. Skal jeg offer penge på at få den repareret - hvor meget ville kunne gå at offer, på en sådan sag?
Q2. Jeg er lidt nervøs for og koble højttalerne direkte til min Harman Kardon AVR - bør jeg være det?
Q3. Jeg har allerede inden Audiolab'n satte ud, kigget på Crown XLS 1502 og 3 stk. af dem. Jeg tænker de bør kunne trække opsætningen - men er der noget der ville give bedre mening for de samme penge?
Q4. Jeg har leget lidt med tankerne, om at skifte min Harman Kardon AVR om til noget med native HEOS understøttelse. Bør jeg kigge efter en receiver der kan håndtere højttalerne uden effekt forstærkere - i så fald, hvilken?

Budget - det der måtte være nødvendigt, men over hovedet ikke det dyreste. Jeg er blot på udkig. Brugt kan sagtens komme på tale.

Vh.
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2018 kl. 20:12
Hvad laver din Audiolab af fejl?
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
gammelgaard_mink Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 31-Juli-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gammelgaard_mink Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2018 kl. 20:33
Som tingene er lige nu, så det der sker når jeg sætter strøm til den, sikrer at den står tændt, er at højttalerne blot summer og så begynder der at lugte mere og mere af brændt elektronik.
Ingen lyd overhovedet.
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2018 kl. 20:42
årh okay, det lyder ikke godt. har du prøvet at tage låget af den og se hvordan det ser ud inden i?
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
gammelgaard_mink Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 31-Juli-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gammelgaard_mink Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2018 kl. 20:58
Det var selvfølgelig en mulighed.. og det gav angiveligt også syn for sagen.

Har du måske et gæt på hvad det vil koste og lave?
Sker det samme ikke blot igen eller?
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2018 kl. 21:02
Oprindeligt skrevet af gammelgaard_mink gammelgaard_mink skrev:

Det var selvfølgelig en mulighed.. og det gav angiveligt også syn for sagen.

Har du måske et gæt på hvad det vil koste og lave?
Sker det samme ikke blot igen eller?


hmm ja den modstand er ved at brænde af, men det havde du nok allerede gættet:-) altså umildbart skal modstanden bare udskiftes og måske også den hvid ting som den ligger lige klods op af, så gætter jeg på at den er køre klar igen. Vil gætte på at det koster under 1000kr at få den lavet.

hvis det er, så har jeg vist et data blad over din audiolab.

om fejlen kommer igen, ja der er jo ingen garantier. trækker den kun dine dali højttaler??? eller trækker den også andre højttaler?
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
gammelgaard_mink Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 31-Juli-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gammelgaard_mink Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2018 kl. 21:06
Noteret.
Du må gerne sende et link til det datablad
Den trækker alt der står i topic, under Nyt setup.
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2018 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af gammelgaard_mink gammelgaard_mink skrev:

Noteret.
Du må gerne sende et link til det datablad
Den trækker alt der står i topic, under Nyt setup.

okay, jeg har den liggende som fil på min mail, så hvis jeg får din mail kan jeg sende den til dig.

hmm okay, tror at du belaster din audiolab for hårdt når du spiller højt, når brokobler dine fronter. ved ikke om du har købt den af mig, for jeg solgte min for noget tid siden, men ved at den dør lidt ved høj volume ved en stærk belastning. det oplevede jeg da den trak mine mk S150, der faldt lydbilledet meget sammen, hvis der blev spillet højt og der skete meget samtidig.
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
gammelgaard_mink Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 31-Juli-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gammelgaard_mink Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2018 kl. 21:21
Det var også lidt min tanke, da jeg så din hjemmebio og en Audiolab magen til stod på hylden.
Der kommer lige en PM.

Men det kan være, at det er nok blot at købe 1 enkelt Crown XLS enhed til fronterne i så fald?
Og få Audiolab'n repareret.
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2018 kl. 21:28
Oprindeligt skrevet af gammelgaard_mink gammelgaard_mink skrev:

Det var også lidt min tanke, da jeg så din hjemmebio og en Audiolab magen til stod på hylden.
Der kommer lige en PM.

Men det kan være, at det er nok blot at købe 1 enkelt Crown XLS enhed til fronterne i så fald?
Og få Audiolab'n repareret.

har lige sendt dig en pm

det ville nok hjælpe på det.

jeg har også som sagt haft en audiolab 8000x7, men solgte jeg sidste år. da jeg udskiftende den til en Lexicon CX7
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5205
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2018 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af Vilstrup Vilstrup skrev:

Oprindeligt skrevet af gammelgaard_mink gammelgaard_mink skrev:

Det var selvfølgelig en mulighed.. og det gav angiveligt også syn for sagen.

Har du måske et gæt på hvad det vil koste og lave?
Sker det samme ikke blot igen eller?


hmm ja den modstand er ved at brænde af, men det havde du nok allerede gættet:-) altså umildbart skal modstanden bare udskiftes og måske også den hvid ting som den ligger lige klods op af, så gætter jeg på at den er køre klar igen.
Service manual kan downloades her (hav lidt tålmodighed inden den er klar):
https://elektrotanya.com/audiolab_8000x7_sm.pdf/download.html

Side 6:
R192 + C52 er et RC netværk på højttaler udgang til stel, så med brændt R192 (4,7 ohm) er C52 sandsynligvis kortsluttet (om ikke andet skal den skiftes pga. smeltet/brændt)

Om der er andre fejl, tja .....  Confused


Redigeret af JørgenT - 12-November-2018 kl. 22:20
Mvh. JørgenT
Til top
gammelgaard_mink Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 31-Juli-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gammelgaard_mink Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2018 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Vilstrup Vilstrup skrev:

Oprindeligt skrevet af gammelgaard_mink gammelgaard_mink skrev:

Det var selvfølgelig en mulighed.. og det gav angiveligt også syn for sagen.

Har du måske et gæt på hvad det vil koste og lave?
Sker det samme ikke blot igen eller?


hmm ja den modstand er ved at brænde af, men det havde du nok allerede gættet:-) altså umildbart skal modstanden bare udskiftes og måske også den hvid ting som den ligger lige klods op af, så gætter jeg på at den er køre klar igen.
Service manual kan downloades her (hav lidt tålmodighed inden den er klar):

Side 6:
R192 + C52 er et RC netværk på højttaler udgang til stel, så med brændt R192 (4,7 ohm) er C52 sandsynligvis kortsluttet (om ikke andet skal den skiftes pga. smeltet/brændt)

Om der er andre fejl, tja .....  Confused
Cool, jeg har allerede allieret mig med en elektronik mand der vil kigge på det.
Tak for indspark!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu