recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dårlig lyd via XLR indgang på PA.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dårlig lyd via XLR indgang på PA.

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
danielkyster89 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-November-2018
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danielkyster89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dårlig lyd via XLR indgang på PA.
    Sendt: 16-November-2018 kl. 08:34
Hej alle.

Jeg har lidt udfordringer med lyden på en PA forstærker.

Jeg har opsat 4 stk. indbygningshøjtaler (100v) rundt omkring i huset som er koblet på hver sin udgang på min PA forstærker.

Min PA-forstærker har 5 indgange, og det er så min tanke at der skal kobles 4 stk. Google Chromecast audio på, én til hvert rum.

Mit problem er bare at når jeg afspiller noget musik, er det som om der kun er musikken der kommer med ud i højtalerne, stemmerne i sangen er meget lavere end selve musikken lige som det lyder som bitrate er lidt lav.

Der er ingen forskel på om jeg kobler min telefon direkte til forstærkeren uden om min Google Chromecast.

Indgangen på min forstærker er en XLR indgang, så jeg har været ude og købe et nyt kabel (mini Jack til XLR).

Jeg har selvfølgelig søgt lidt rundt på nettet, og i den forbindelse opdaget der er noget der hedder balanceret/ubalanceret. Er det derfor det ikke virker? Fordi min telefon levere ubalanceret stereo signal og min PA-forstærker skal bruge balanceret mono signal?

Det er denne her forstærker: https://www.cybermarket.co.uk/shop/public-address/100v-line-pa-amplifier-power-amplifiers/monacor-pa-1206-6-zone-mono-mixing-1001450.html?fbclid=IwAR0LieeM6vSZ-hACq4mzyp3-wZypjzkbPFDIVAYHPV4q-89_5cWQ59vjl9I

Og det er det her kabel jeg har købt: https://www.av-cables.dk/xlr-til-minijack/sweex-xlr-stereokabel-xlr-3-pin-han-3-5-mm-han-1-5-m.html?fbclid=IwAR2KNheObwpgB97akrN0ZqfiG2tsKfr3RpGAvVN6jn7IcyJnQ6s0AIy10kM

Håber nogen kan svare, og tak fordi du gad bruge tid på at læse mit indlæg
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 09:32
Oprindeligt skrevet af danielkyster89 danielkyster89 skrev:

Og det er det her kabel jeg har købt: https://www.av-cables.dk/xlr-til-minijack/sweex-xlr-stereokabel-xlr-3-pin-han-3-5-mm-han-1-5-m.html?fbclid=IwAR2KNheObwpgB97akrN0ZqfiG2tsKfr3RpGAvVN6jn7IcyJnQ6s0AIy10kM
 
Nu viser de ikke forbindelser i kabel, men jeg vil tro at det balancerede XLR signal er fra TIP og RING i minijack som er stereo signalet i forhold til STEL. 
Så det du sender ind i forstærker er DIFFERENCE af stereosignal fra telefon/Chromecast, så ikke underligt det lyder forkert/dårligt. Wink

Du skal først have signalet lavet til mono (SUM) inden det sendes ind i XLR, og det er åbenbart ikke let at finde som færdiglavet adaptor, så du skal nok ud i gør-det-selv projekt. Smile

Et par links med info:
Se: Jackstik med 3 forbindelserBalanceret monosignal

Det er en kombination af disse du skal have lavet. Wink

Med mindre der er andre der har link til færdiglavet kabel/adaptor?


Redigeret af JørgenT - 16-November-2018 kl. 10:07
Mvh. JørgenT
Til top
danielkyster89 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-November-2018
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danielkyster89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 10:07
Hej Jørgen. - Mange tak for svar.

Tror du så ikke jeg bare kunne købe sådan et kabel: https://www.danguitar.dk/hiend-2-x-xlr-han-til-minijack-stereo-kabel?gclid=CjwKCAiA8rnfBRB3EiwAhrhBGs1NyNyeUqFuX9ciSf6AZREqmu8Ogpb88UXzPZJbVdLSHffHv_MxXRoCNy8QAvD_BwE

Og så bare kun benytte det ene XLR stik så er det vel i mono ??

Men det der bekymre mig er hvis min forstærker kun kan modtage et balaceret signal? Eller kan den godt finde ud af et ubalanceret mono signal?

Hilsen Daniel
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 10:15
Oprindeligt skrevet af danielkyster89 danielkyster89 skrev:

Tror du så ikke jeg bare kunne købe sådan et kabel: https://www.danguitar.dk/hiend-2-x-xlr-han-til-minijack-stereo-kabel?gclid=CjwKCAiA8rnfBRB3EiwAhrhBGs1NyNyeUqFuX9ciSf6AZREqmu8Ogpb88UXzPZJbVdLSHffHv_MxXRoCNy8QAvD_BwE

Og så bare kun benytte det ene XLR stik så er det vel i mono ??

Men det der bekymre mig er hvis min forstærker kun kan modtage et balaceret signal? Eller kan den godt finde ud af et ubalanceret mono signal?

Hilsen Daniel
Nej, så får du ikke mono, men kun enten venstre eller højre kanal af stereosignalet ud i de enkelt rum. Wink

Jeg har lige tilføjet ovenfor at du skal have SUM af stereo signalet, og det kræver et kabel med et par modstand. 
Og det er åbenbart ikke let at finde som færdiglavet. Nok fordi der ikke er mange som vil nøjes med monosignal til musik. Smile

Mht. balanceret/ubalanceret: Du kan risikere at der kommer brum, men hvis det kun er et kort kabel og signalkilder stel er galvanisk adskilt fra forstærker behøver det ikke at give problem. Men ingen garanti. LOL


Redigeret af JørgenT - 16-November-2018 kl. 10:16
Mvh. JørgenT
Til top
danielkyster89 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-November-2018
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danielkyster89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 10:22
De fleste der har indbygget lyd, har vel kun mono? :) ellers skulle man jo sætte 2 højtaler op i hvert rum? - men mono er nu helt fint når jeg kun skal bruge det til at høre radio :) Jeg må se om jeg kan lave sådan et kabel selv så. Tak for hjælpen
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 10:24
Er det ikke bare højttalerne der lyder dårligt? Ved 100V højttalere sidder der en trafo i serie med signalet. Det gør næppe noget godt for lyden. Hvis forstærkeren kan stilles om til alm højttalere, så prøv at tilslutte sådan en og hør hvordan det så lyder.
Til top
danielkyster89 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-November-2018
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danielkyster89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 10:27
Der hjemme har samme system men med en anden forstærker, der lyder det helt fint, altså ikke den store hifi opleveldese men lyden er okay som baggrunds musik, og det er også 100V højtaler.

Alle butikker og den slags bruger også 100V systemer til baggrundsmusik så vidt jeg ved.
Til top
danielkyster89 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-November-2018
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danielkyster89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 10:38
https://www.av-cables.dk/xlr-til-minijack/minijack-han-til-xlr-mono-han-kabel-1-5-m.html

Det kunne vel være sådan et her Jørgen ? - godt nok ikke kabel diagram med, men lyder som du beskriver
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af danielkyster89 danielkyster89 skrev:

https://www.av-cables.dk/xlr-til-minijack/minijack-han-til-xlr-mono-han-kabel-1-5-m.html

Det kunne vel være sådan et her Jørgen ? - godt nok ikke kabel diagram med, men lyder som du beskriver
Jeg tvivler på der SUMMING modstande indbygget når det ikke står direkte. Wink

Og ved at "nærkigge" jackstik er det kun TIP der er highlighted, så vil forvente det kun er den ene kanal (venstre) af stereosignal der har forbindelse til XLR stik.

Et par links mere om samme emne:


Mvh. JørgenT
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 17:06
Her er et færdigt kabel, der summerer venstre og højre, som JørgenT nævner:

Øst, vest, ::1 bedst
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 17:53

I bund og grund har du købt den forkerte forstærker.

Du kan "fuske" dig ud af opgaven med et kabel, som laver signalet om til mono og som laver pseudo-balanceret signal ud af det ubalancerede signal din chromecast (eller telefon) sender ud.

Sådan en her ville kunne klare det for dig, den har almindelige inputs, så skal du "kun" lave stereo om til mono: https://www.monacor.dk/produkter/forstaerkere/vnr/172950/

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 22:36
Som Klaus skriver, er det faktisk nok en forkert forstærker til formålet, og ikke kun pga. XLR-input. Som det ser ud, er der kun een forstærkerenhed i; dvs. du vil ikke kunne høre forskellige ting i de forskellige zoner. De forskellige indgange mikses sammen til eet signal, som så kan slås til eller fra i de enkelte rum - det er velsagtens ikke det, der er planen. Forstærkeren, som Klaus linker til, har fire separate kanaler indbygget, så den vil kunne løse opgaven.


Øst, vest, ::1 bedst
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu