recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilke AP
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilke AP

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
warcaos Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 17-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér warcaos Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2018 kl. 10:47
Man får aldrig den bedste forbindelse ved at stå lige op af en radiosender! (i dit tilfælde, fiberbox) 
Prøv som tidligere nævt, at forbinde din mac med et kabel og se hastigheden. Prøv evt dette på begge accespoints.. når du er så er igan, kan du gå ind på "http://air4920.local/" og se hvilken hastighed de har indbyrdes. 

Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2018 kl. 10:47
Har du testet om du rent faktisk har 300/300 hvis du sætter et kabel direkte fra computer til router?

Ellers hjælper det jo ikke, hvis der er en fejl i leveringen :-)

Har selv et AP-LR, det dækker fint 167 kvm bolig
Til top
Daal87 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-Januar-2017
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Daal87 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2018 kl. 16:52
Da jeg fik fiberen sat op, havde jeg et netkabel direkte fra fiberboxen og i min PC, der testede jeg den til omkring 300/300 mbit.
Jeg har lige haft PC'en sat til fiberboxen igen, og testet den to gange, første gang kørte den 293/66 og anden gang 264/59. 
Skal uploaden være så dårlig når det er en 300/300?

I Waoo Wifi app'en står der 526 Mbps imellem de to AirTies.
Til top
Daal87 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-Januar-2017
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Daal87 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2018 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Har du testet om du rent faktisk har 300/300 hvis du sætter et kabel direkte fra computer til router?

Ellers hjælper det jo ikke, hvis der er en fejl i leveringen :-)

Har selv et AP-LR, det dækker fint 167 kvm bolig

Hvilken router har du? :)
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2018 kl. 18:05
Hvis du søger en router til at bruge med at AP fra Ubiquiti så kan du med fordel bruge en router fra dem også.
Det kunne f.eks være sådan en her:


Er du sikker på at din Macbook har AC netværk? Hvilken alder har den Macbook? Hvis du trykker "option" knappen og holder den inde på samme tid som du trykker på dit Wifi ikon i øverste højre hjørne, hvad står der stå ved "TX-Frekvens" & "PHY-Funktion".

Bruger du speedtest.net når du tester med Waoo's server? Har du prøvet flere forskellige browsere? Genstartet PC'en, og sikret dig at den ikke er ved at hente opdateringer af diverse programmer f.eks Windows? 

Om et AP kan dække hele din bolig er svært at sige men, hvor stor er din bolig? Du kan jo prøve med et også placere den så centralt som muligt. Spørgsmålet er jo også om du vil have 300/300Mbit/s alle steder i boligen eller kan gå på kompromis og nøjes med mindre i yder områderne af din bolig. 


Redigeret af DiscomanDK - 19-November-2018 kl. 18:07
Til top
Daal87 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-Januar-2017
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Daal87 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2018 kl. 18:31
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Hvis du søger en router til at bruge med at AP fra Ubiquiti så kan du med fordel bruge en router fra dem også.
Det kunne f.eks være sådan en her:


Er du sikker på at din Macbook har AC netværk? Hvilken alder har den Macbook? Hvis du trykker "option" knappen og holder den inde på samme tid som du trykker på dit Wifi ikon i øverste højre hjørne, hvad står der stå ved "TX-Frekvens" & "PHY-Funktion".

Bruger du speedtest.net når du tester med Waoo's server? Har du prøvet flere forskellige browsere? Genstartet PC'en, og sikret dig at den ikke er ved at hente opdateringer af diverse programmer f.eks Windows? 

Om et AP kan dække hele din bolig er svært at sige men, hvor stor er din bolig? Du kan jo prøve med et også placere den så centralt som muligt. Spørgsmålet er jo også om du vil have 300/300Mbit/s alle steder i boligen eller kan gå på kompromis og nøjes med mindre i yder områderne af din bolig. 

Skal jeg bruge andet end Ubiquiti EdgeRouter x og ubiquiti AP for at få det op at køre?

Min Macbook Pro er fra 2014.
TX-Frekvens står der 1300 Mbps.
PHY-Funktion står der 802.11ac.

Til at teste hastigheden med netkabel i fiberboxen har jeg brugt en Lenovo L512 da jeg ikke kan sætte netkabel i Macbook'en.

Jeg har brugt speedtest.net hver gang jeg har testet, og har haft genstartet PC og fiberbox flere gange.

Vores hus er 225 kvm i to plan. Vil helst have så godt signal som muligt i yder områderne da der er værelse med TV og PS4 på 1. sal i den ene ende af huset og det samme i den anden ende af huset :)

Så måske det vil være bedst med en UAP-AC-LIT i hver ende af huset? :)


Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2018 kl. 19:13
Ja okay, så ser det ud til at din computer understøtter AC, så det burde ikke være problemet.

Du kan prøve med en først, træk kablet henover gulvet først og se om du kan finde en god placering der kan dække det hele.
Fordelen ved et AP i forhold til to er jo at du slipper for alt bøvlet med at dine enheder skal skifte fra det ene AP til det andet, hvilket kan give problemet uanset producent, og min erfaring med AP'er fra Ubiquiti er at de rækker noget længere end man lige regner med. 

Du skal ikke bruge andet end routeren og et AP, og du kan vælge deres Lite version, den burde være finnok. Du skal nok forvente et sted mellem 200-300 Mbit/s, hvis du er tæt på AP'en. En Garanti for konstant 300 Mbit/s skal du nok ikke forvente uanset, hvilket udstyr du køber. Du kan også vælge deres Pro version der understøtter op til 3 AC streams, hvilket jo så gør at du teoretisk rammer de 1300Mbit/s din Macbook Pro understøtter. (Det er der nu ikke mange enheder der gør, men lige nøjagtigt Macbook pro gør) Prisen er dog noget højere, og jeg ville personligt ikke bruge de ekstra penge, da den ekstra ydelse du får er minimal, og nok ikke mærkbar med mindre du overfører store filer på dit lokale netværk. 

Har du prøvet med andre browsere på både din Mac og PC? Der kan være milevidt forskel. Hvis du ikke måler 300/300Mbit/s på flere af dine enheder med flere browsere, så syntes jeg du skal kontakte din udbyder og få dem til at fejlsøge på den del. 

Det er meget sært at du med en link hastighed mellem din Mac og dit AP på 1300Mbit/s kun måler 150Mbit/s.
Jeg har 400Mbit/s, og min linkhastighed til mit AP er 866Mbit/s (Max med mit netkort, da det kun understøtter to streams) og der måler jeg ca. 300 Mbit/s ret konstant. (Dog ikke Ubiquiti AP)

Før du bruger en masse penge på grej, kunne du jo prøve og henvende dig til dem igen. Så vidt jeg husker siger reklamen "Wifi som du aldrig har prøvet før" eller noget i den retning, så derfor syntes jeg da også det lyder mærkeligt at det er så ringe, og man får jo næsten mistanke om en defekt på udstyret/forbindelsen, ellers er det da vidst en reklame der skal ændres til "Wifi ringe som aldrig før".
Til top
Daal87 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-Januar-2017
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Daal87 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2018 kl. 19:32
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Ja okay, så ser det ud til at din computer understøtter AC, så det burde ikke være problemet.

Du kan prøve med en først, træk kablet henover gulvet først og se om du kan finde en god placering der kan dække det hele.
Fordelen ved et AP i forhold til to er jo at du slipper for alt bøvlet med at dine enheder skal skifte fra det ene AP til det andet, hvilket kan give problemet uanset producent, og min erfaring med AP'er fra Ubiquiti er at de rækker noget længere end man lige regner med. 

Du skal ikke bruge andet end routeren og et AP, og du kan vælge deres Lite version, den burde være finnok. Du skal nok forvente et sted mellem 200-300 Mbit/s, hvis du er tæt på AP'en. En Garanti for konstant 300 Mbit/s skal du nok ikke forvente uanset, hvilket udstyr du køber. Du kan også vælge deres Pro version der understøtter op til 3 AC streams, hvilket jo så gør at du teoretisk rammer de 1300Mbit/s din Macbook Pro understøtter. (Det er der nu ikke mange enheder der gør, men lige nøjagtigt Macbook pro gør) Prisen er dog noget højere, og jeg ville personligt ikke bruge de ekstra penge, da den ekstra ydelse du får er minimal, og nok ikke mærkbar med mindre du overfører store filer på dit lokale netværk. 

Har du prøvet med andre browsere på både din Mac og PC? Der kan være milevidt forskel. Hvis du ikke måler 300/300Mbit/s på flere af dine enheder med flere browsere, så syntes jeg du skal kontakte din udbyder og få dem til at fejlsøge på den del. 

Det er meget sært at du med en link hastighed mellem din Mac og dit AP på 1300Mbit/s kun måler 150Mbit/s.
Jeg har 400Mbit/s, og min linkhastighed til mit AP er 866Mbit/s (Max med mit netkort, da det kun understøtter to streams) og der måler jeg ca. 300 Mbit/s ret konstant. (Dog ikke Ubiquiti AP)

Før du bruger en masse penge på grej, kunne du jo prøve og henvende dig til dem igen. Så vidt jeg husker siger reklamen "Wifi som du aldrig har prøvet før" eller noget i den retning, så derfor syntes jeg da også det lyder mærkeligt at det er så ringe, og man får jo næsten mistanke om en defekt på udstyret/forbindelsen, ellers er det da vidst en reklame der skal ændres til "Wifi ringe som aldrig før".

Hvis jeg skal prøve at satse på at kunne nøjes med en AP, vil der så ikke være større chance for at en AP-AC-LR dækker bedre hvis jeg placerer den så centralt som muligt i huset?

Jeg har faktisk kun testet med Chrome, da det er den eneste browser jeg bruger.
Har lige testet i Safari, der blev det 113/161 mbit hvor jeg er ca. 2,5 meter fra AirTies nr. 2.

Ja jeg prøver lige at ringe til dem imorgen, og hører hvad de siger :)

Mange tak for hjælpen :) 
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2018 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af Daal87 Daal87 skrev:


Hvis jeg skal prøve at satse på at kunne nøjes med en AP, vil der så ikke være større chance for at en AP-AC-LR dækker bedre hvis jeg placerer den så centralt som muligt i huset?

Jeg har faktisk kun testet med Chrome, da det er den eneste browser jeg bruger.
Har lige testet i Safari, der blev det 113/161 mbit hvor jeg er ca. 2,5 meter fra AirTies nr. 2.

Ja jeg prøver lige at ringe til dem imorgen, og hører hvad de siger :)

Mange tak for hjælpen :) 

Jo der vil være en bedre chance for at AC-LR dækker mere af huset. Problemet er dog bare at det ofte er sådan at dine enheder ikke kan sende kraftigt nok tilbage, så derfor vil du opleve det problem at du på dine enheder ser at der måske er 1-2 streger, men der kommer ikke rigtigt noget data igennem, da AP'et ikke modtager stærkt nok signal fra dine enheder.. 

Jeg syntes derfor også lidt det er fis i en hornlygte, en fordel ved den model er dog den har 3x150Mbit/s på 2,4Ghz, men det er nok lidt ligegyldigt i dag, hvis de fleste af dine enheder har 5Ghz.

Mit råd må stadigvæk være, at du køber et AP og ser om det kan dække, og prøver placeringen af forskellige steder i boligen. Hvis den ikke kan dække, så køb to. Du kan prøve alle mulige simulerings værktøjer, hvor du kan uploade en plantegning, men det er alligevel så upræcist.

Hvis du kobler din nummer 2 Airties fra og placere nummer 1 centralt i huset, hvor du overvejer at placere dit nye AP, hvordan ser dækningen så ud længst fra AP'et?
Igen tryk Option ned og tryk på Wifi signalet, hvad siger RSSI og TX-Frekvens? 




Til top
Daal87 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-Januar-2017
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Daal87 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2018 kl. 20:39
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Oprindeligt skrevet af Daal87 Daal87 skrev:


Hvis jeg skal prøve at satse på at kunne nøjes med en AP, vil der så ikke være større chance for at en AP-AC-LR dækker bedre hvis jeg placerer den så centralt som muligt i huset?

Jeg har faktisk kun testet med Chrome, da det er den eneste browser jeg bruger.
Har lige testet i Safari, der blev det 113/161 mbit hvor jeg er ca. 2,5 meter fra AirTies nr. 2.

Ja jeg prøver lige at ringe til dem imorgen, og hører hvad de siger :)

Mange tak for hjælpen :) 

Jo der vil være en bedre chance for at AC-LR dækker mere af huset. Problemet er dog bare at det ofte er sådan at dine enheder ikke kan sende kraftigt nok tilbage, så derfor vil du opleve det problem at du på dine enheder ser at der måske er 1-2 streger, men der kommer ikke rigtigt noget data igennem, da AP'et ikke modtager stærkt nok signal fra dine enheder.. 

Jeg syntes derfor også lidt det er fis i en hornlygte, en fordel ved den model er dog den har 3x150Mbit/s på 2,4Ghz, men det er nok lidt ligegyldigt i dag, hvis de fleste af dine enheder har 5Ghz.

Mit råd må stadigvæk være, at du køber et AP og ser om det kan dække, og prøver placeringen af forskellige steder i boligen. Hvis den ikke kan dække, så køb to. Du kan prøve alle mulige simulerings værktøjer, hvor du kan uploade en plantegning, men det er alligevel så upræcist.

Hvis du kobler din nummer 2 Airties fra og placere nummer 1 centralt i huset, hvor du overvejer at placere dit nye AP, hvordan ser dækningen så ud længst fra AP'et?
Igen tryk Option ned og tryk på Wifi signalet, hvad siger RSSI og TX-Frekvens? 





Så er RSSI -77 dBm.
TX-Frekvens svinger fra 117 til 234 Mbps.

Når jeg kun har den ene Airties sat til, så kører nettet faktisk noget hurtigere de fleste steder i huset.

Jeg vil prøve at ringe til Waoo imorgen, hvis de ikke kan gøre noget så bestiller jeg en EdgeRouter X og en AP LITE og håber det lykkes :)
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2018 kl. 21:10
Hvorfor er routeren vigtig?

Mit setup er ganske vist kun et mobilbredbåndsabb, 1 gl 4g router og så det gode AP - men det virker perfekt, har lige tegnet en heatmap på både 2.4 & 5ghz :-)
Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Februar-2014
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2018 kl. 21:12
Når du ikke har dybere viden om netværk, så vil jeg råde dig til at købe en router med UniFi Controlleren indbygget, så som https://www.ubnt.com/unifi-routing/usg/ eller en Cloud Key (https://unifi-protect.ubnt.com/cloud-key-gen2).
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu