recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stemmestyring af musik til hele huset?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stemmestyring af musik til hele huset?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
itemplate Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-November-2007
Status: Offline
Point: 136
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér itemplate Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Stemmestyring af musik til hele huset?
    Sendt: 28-November-2018 kl. 23:15
Hej forum,

Kan man bruge enten Alexa, Google Home / Assistent, Apple Siri eller andet til at styre et "rigtigt" hifi anlæg? Jeg er lidt ude efter hvilke muligheder der er eller kommer snart (fx Google Assistent til Sonos). 

Jeg har et alm stue anlæg med aktive højttalere der p.t. er koblet op på en Apple Airport Express. Men jeg ville gerne have noget mere multi-room og multi-user venligt som fx Sonos. Dog er der stigende krav til at musikken kan stemmestyres (kone og børn). Og med julens komme, kunne julegaver til ungerne jo være nogle devices (fx Sonos One el andet) der kan styres på denne måde. 

Det er vigtigt at det nye "system" ikke er begrænset som fx vores nuværende, hvor konen ikke kan skrue ned eller stoppe musikken uden at skulle finde præcis den iPad der p.t. streamer til stue-anlægget. Det kunne være fedt om man bare kunne sige til en eller anden enhed at musikken skal stoppes!

Men jeg er meget i tvivl om hvilke konstellationer jeg skal begynde at investere i. Fx Alexa og Google Home højttalere kan ikke styre mit stue-anlæg vel? Jeg mangler virkelig noget skematisk eller sådan, der viser eksempler på hvodan man kan kombinere mulighederne d.d.

Nogen der enten har noget tilsvarende i huset, eller kender nogle gode links?

Om de kan styres på dansk eller engelsk er underordnet.

Mvh
Werner

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2018 kl. 02:49
Jeg ville udelukke Apple som udgangspunkt. De har kun en højttaler der kan bruges til stemmestyring og den koster altså omkring 2700kr.
Det bliver hurtigt dyrt, hvis alle rum der skal lyttes til musik i.

Perspnligt ville jeg beklæde hvert relevent rum med en Google Home Mini. De koster 357kr hos Proshop og dermed også hos fx Power og Elgiganten, da de har prismatch. Med dem har du rigtig mange muligheder for tilslutninger. Til dit eksisterende anlæg, er det egentlig så simpelt, som at skifte din Airport ud med en Chormecast Audio. Den koster sølle 320kr.
Til andre rum findes der efterhånden rigtig mange smarthøjttalere med Chromecast indbygget. Men ellers kan du også parre en Mini med enhver bluetooth højttaler, så spiller den musik over den på samme måde.

Men uanset hvilket du vælger, så er der begræset tjenester over stemmestyring.
Apple kan kun klare Apple Music. Intet andet.
Amazon kan klare en håndfuld, men mener kun det er Spotify der er aktuel herhjemme.
Google kan klare Spotify, Google Play Music og YouTube Music.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2018 kl. 06:28
Der kommer sikkert “rigtige” hifi anlæg som kan stemme styres

Men lige nu går det rimeligt me Sonos 

Har det i næsten alle rum og styres via alexa 

Men ser frem til google home kommer til Sonos på dansk 

Styrer også tv med alexa via Logitech remote.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2018 kl. 07:27
Da min receiver har Spotify Connect kan jeg styre at musikken spilles via Alexa på min receiver. 

Jeg kunne også vælge at sætte min Alexa direkte via kabel til receiveren eller via BT.

Men jeg må sige at jeg bruger mobilen det er aligevel nemmere.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2018 kl. 09:22
Som Nagash skriver, så vil Google Home nok være den billigste/mest fleksible løsning for hele familien. Der er reelt ikke mange begrænsninger da du kan bruge både Chromecast Audio og Bluetooth til at få musikken på andet end Google Home højttalere.

Nu nævner du ikke hvilken musikkilde du vil bruge, men udover streaming fra Spotify, Google Play Music og YouTube Music, så kan du også lægge alt din egen musik op på Google Play Music og streame den helt gratis med fuld stemmestyring.


Redigeret af Deschain - 29-November-2018 kl. 09:23
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2018 kl. 11:35
Kan man uploade sit FLAC musik og afspille som FLAC, eller laver Google Play Music noget komprimering?
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2018 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Kan man uploade sit FLAC musik og afspille som FLAC, eller laver Google Play Music noget komprimering?

Nej, alt konverteres til MP3. For FLAC, med en bitrate på 320kbps. For de fleste andre formater, sker ingen komprimering.

Audiophile er nok heller ikke lige målgruppen for upload af musik til Google Play Music. For almindelige musiknydere - der f.eks. nøjes med at høre musikken på smarthøjttalere/Bluetoothhøjttalere - er MP3 kvaliteten fra Google Play Music, rigeligt god.




Redigeret af Deschain - 29-November-2018 kl. 11:54
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2018 kl. 12:00
Okay, men hvis man gerne vil afspille ens eget musik i FLAC stemmestyret, kan man så løse det.
Jeg har ikke lige umiddelbart fundet en løsning på det og har Google Home, så kunne være lækkert, hvis det kunne virke.
Kan se Plex ikke er understøttet Google Home endnu.
Til top
Mikkel Gunvald Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 05-August-2015
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mikkel Gunvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2018 kl. 15:36
Jeg havde valgt Google home.
Til top
madsklit Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-September-2010
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madsklit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2018 kl. 16:42
Hvad er det for en Airport Express du har? Er det en 2.gen kan du opdatere den så den kan køre Airplay 2, og styre den med siri.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2018 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af madsklit madsklit skrev:

Hvad er det for en Airport Express du har? Er det en 2.gen kan du opdatere den så den kan køre Airplay 2, og styre den med siri.

Men det er jo ikke fedt, hvis hele familien skal sidde og stemmestyre med deres iPhone eller iPad. Hvis man har den oppe i hånden, så kan man vel lige så godt styre med en app.
Og Apple laver kun en enhed, der kan stå i hjemmet. Nemlig Homepod. Den koster 2700kr. Det bliver dælme dyrt, hvis du skal have stemmestyring i både stue, køkken, badeværelse, soveværelse og hvert børneværelse.
Det er virkelig ikke for at være imod Apple, men som det er nu, er det ikke en reel løsning til stemmestyring i hele hjemmet.
Til top
madsklit Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-September-2010
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madsklit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2018 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af madsklit madsklit skrev:

Hvad er det for en Airport Express du har? Er det en 2.gen kan du opdatere den så den kan køre Airplay 2, og styre den med siri.

Men det er jo ikke fedt, hvis hele familien skal sidde og stemmestyre med deres iPhone eller iPad. Hvis man har den oppe i hånden, så kan man vel lige så godt styre med en app.
Og Apple laver kun en enhed, der kan stå i hjemmet. Nemlig Homepod. Den koster 2700kr. Det bliver dælme dyrt, hvis du skal have stemmestyring i både stue, køkken, badeværelse, soveværelse og hvert børneværelse.
Det er virkelig ikke for at være imod Apple, men som det er nu, er det ikke en reel løsning til stemmestyring i hele hjemmet.

Som jeg læser mellem linierne i trådstarters indlæg, 
Ville han gerne kunne styre sit nuværende anlæg med stemmestyring, men det vigtigste er at man ikke skal være låst til at styre anlægget med en bestemt enhed fordi konen er træt af at finde den rigtige enhed når hun skal skrue ned eller skifte sang, 
Alt det kan han løse fuldstændig gratis vis hans Airport Express er en 2.gen da den så kan opdateres til Airplay 2.
Når trådstsrter så har prøvet det eventuelt, kunne man jo købe noget med Airplay 2 indbygget til at udvide i resten af huset, og det behøves ikke være Apple enheder jo.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu