recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Det dersens med spandex ...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Det dersens med spandex ...

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2018 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af MulleB MulleB skrev:

køre du nu kun med et lag stof = du har ikke noget sort stof bag "lærredet"?
Ja og nej ... jeg fjernede det oprindelige sorte lag bi-stretch (som sad umiddelbart bag det hvide lag), og erstattede det med sort højttalerstof, men det sidder på modstatte side af rammen, dvs. at der er 4,5 cm imellem de to lag. Jeg forstår, at det ikke gør noget godt for kontrasten, men det skærmer dog af for lys inde bag lærredet (hvilket jeg dengang troede var det eneste formål).

Jeg er dog ikke overbevist om, at hvid på sort ville være det optimale for os. Vi har en ret stor skærm, 130" scope, og vi ser meget 3D. Jeg er bange for, at en hvid på sort-løsning ville gøre det helt umuligt at få lys nok til 3D. Jeg har på andre fora læst om folk som bruger to lag hvid, men læser man på AVS er det helt utænkeligt.

Jeg er i syv sind ... ved ikke hvad jeg skal tro på. Jeg ved bare, at vi pt. vægter flot 3D højere end flot "sort" (W2000 har i forvejen ikke ry for at levere fantastisk sort).
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2013
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2018 kl. 23:46
jamen vi har nogenlunde det samme.

Jeg har også 130" scope, og der er ca. 2-3 cm i mellem lærredet og det sorte stof.
For mig er der ingen forskel om det er helt op af lærredet eller hænger som nu.

det er et stort lærred til 3D, som i forvejen kræver en del lys, og bistretch "suger" noget lys.

Jeg gad godt prøve det spandex, som jeg kan læse giver noget mere "lys tilbage"


Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2018 kl. 07:06
Hvis spandex kaster mere lys tilbage, så er det nok fordi det er vævet tættere og det burde jo gå ud over lyden.
Jeg bruger selv kun et lag hvid bi-stretch, men min bafflewall og højtalere bagved er sorte, så der er nok ikke meget lys der bliver kastet tilbage. Når jeg får tid kan jeg lave en test hvor jeg sætter et stykke sort bi-stretch bagpå den ene halvdel og så tage et par billeder. Jeg tror dog den største forskel vil være på lyden, men kan også tage et par målinger at det.
Kunne også prøve med dobbelt hvid på den ene halvdel, jeg er dog ikke sikker på at jeg har mere af det.

Er der nogen der har erfaring med om det er bedst med de to stykker stof helt tæt op ad hinanden eller om der må være afstand imellem. Min fornemmelse siger mig at det vil være bedst med så lille afstand som muligt.


Redigeret af Eeyore - 01-December-2018 kl. 07:14
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2018 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Er der nogen der har erfaring med om det er bedst med de to stykker stof helt tæt op ad hinanden eller om der må være afstand imellem. Min fornemmelse siger mig at det vil være bedst med så lille afstand som muligt.

Jeg kan bekræfte, at det skal lægges sammen, uden mellemrum imellem. Jeg kan desuden bekræfte, at et stykke sort bi-stretch lagt direkte bag på mit hvide lag ikke havde nogensomhelst effekt!!

Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Kunne også prøve med dobbelt hvid på den ene halvdel, jeg er dog ikke sikker på at jeg har mere af det.

Det havde jeg faktisk, og det er hermed prøvet. Kan I se forskel? Big smile





Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2018 kl. 12:21
Okay, ingen kommentarer til ovenstående, men det er ellers ret interessant - det viser nemlig, hvor tydelig en forskel et ekstra lag hvidt giver på billedet.

På billedet til venstre ligger det ekstra lag på billedets venstre side, læg mærke til hvordan "hvid" pludselig ser hvidt ud i stedet for lysegråt, uden at gå alt for meget på kompromis med "sort". På billedet til højre ligger det ekstra lag i højre side, og farverne får væsenligt mere liv. Det tror jeg især 3D vi få gavn af!

      

Vi har på baggrund af disse tests besluttet atter engang at prøve med et dobbelt lag bi-stretch.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2018 kl. 12:35
Spændende! Din tråd har fået mig til at tænke over lærred og om der er noget at hente.

Husk at måle før/efterfølgende så du har både lyd- og billededimensionen med.

Edit: Skal du ikke have både hvid og sort med i vurderingen? Sort ser mere gråt ud med to lag ud fra billederne. 


Redigeret af Jonas_h - 07-December-2018 kl. 12:57
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2018 kl. 13:11
Kontrasten ændrer sig næppe med to lag. Du får bare lidt mere gain, så "sort" følger med op sammen med hvid. Hvis man vil have bedre kontrast, skal man forhindre lyset i at blive reflakteret tilbage på lærredet. Dvs. det lys der gå gennem lærredet skal absorberes og rummet skal ideelt males mat sort, hvis man da kan holde det ud.
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2018 kl. 14:08
Super at du har testet det, jeg havde ikke lige fulgt med i forummet de sidste par dage. Jeg må hellere igang med at måle lidt selv :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2018 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Skal du ikke have både hvid og sort med i vurderingen? Sort ser mere gråt ud med to lag ud fra billederne.

Det er skam med i mine overvejelser, jeg skrev jo netop at hvid ser hvidere ud, "uden at gå alt for meget på kompromis med sort", og tidligere i tråden nævnte jeg at vi pt. går mere op i farver end "sort", da en Benq W2000 alligevel ikke laver imponerende sort. Men gevinsten i hvid/farver er i mine øjne større end tabet i sortniveau.

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Kontrasten ændrer sig næppe med to lag. Du får bare lidt mere gain, så "sort" følger med op sammen med hvid. Hvis man vil have bedre kontrast, skal man forhindre lyset i at blive reflakteret tilbage på lærredet. Dvs. det lys der gå gennem lærredet skal absorberes og rummet skal ideelt males mat sort, hvis man da kan holde det ud.

Mere gain lyder fint i mine ører, da det lader til at være en del af problemet. Og der kommer i hvert fald ikke noget lys tilbage på skærmen, da bagvæggen/loftet er sort og sidevæggene mørkerøde.

Der går mindst et par uger før vi får det andet lag monteret og prøvet det for alvor, men jeg skal nok vende tilbage. 
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2019 kl. 17:14
Mja, der gik så en måned, men nu har vi monteret et ekstra lag bi-stretch, og udover at vi blev mindet om hvilket LORTEJOB det er at hæfte 3 m2 stof stramt på en træramme, så er vi overvejende MEGET glade.

Fordelene/ulemperne er som diskuteret allerede, at vi har fået væsenligt flottere og mere naturlige farver samt generelt mere gain, hvilket især gør sig bemærket i 3D. Vi har ikke længere den hér "matte" fornemmelse af 3D, hvor alting bare så ud som om det var filmet i gråvejr. Vi bilder os desuden ind, at selve 3D-effekten er forbedret, men om det har bund i virkeligheden eller blot indbildning kan vi jo desværre ikke måle.

Det er dog ikke kun fryd og gammen. De flotte farver samt mere naturlig hvid er på bekostning af sort, som ganske rigtigt ser mere gråt ud end før - et kompromis vi kan leve med. Lydmæssigt gav det ekstra lag også lidt ballade med diskanten på L-C-R. Jeg har prøvet at EQ'e, men især centerhøjttaleren har svært ved at "trænge igennem" i de højere toner. Lyden er dog bedre end første gang vi havde to lag, så vi må have gjort noget forkert første gang.

Vi synes dog, at det bedre billede langt opvejer for den dårligere lyd.



Redigeret af jacobe - 23-Januar-2019 kl. 16:22
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jellew Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-April-2020
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jellew Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2020 kl. 12:10
Er der nogen der har prøvet "Spandex" herfra? Det har samme procent fordeling som det Spandex for mange i US bruger altså 80/20 Nylon/Spandex.

Bredde er ca. 150cm


Butikken ligger i Aarhus(Åbyhøj) men er lidt dyre end bi-stretch fra Stof og Stil.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2020 kl. 12:56
Nej, men jeg skulle tro at det var værd at prøve, siden de skriver "uden glans" (altså mat). 
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu